منابع غذایی حاوی ویتامین D را بهتر بشناسید

  سه شنبه، 01 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
منابع غذایی حاوی ویتامین D را بهتر بشناسید
با اینکه منبع اصلی جذب این ویتامین نور خورشید است اما مواد غذایی و خوراکی‌های مفیدی نیز وجود دارند که نیاز بدن به این ویتامین را تامین می‌کنند.

بدن انسان در پاسخ به مواجهه با نور خورشید ویتامین D تولید می کند. نور خورشید تنها منبع ویتامین D نیست و برخی غذاها و مکمل ها نیز میزان آن را در بدن افزایش می دهند. ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها بسیار حیاتی است و بدن را در برابر برخی بیماری ها مثل دیابت نوع ۱ محافظت می کند. ویتامین D در اصل یک ویتامین نیست بلکه پیش ساز یک هورمون محسوب می شود. ویتامین ها مواد مغذی هستند که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق غذا تامین شوند. با این وجود بدن می تواند ویتامین D تولید کند. در این مقاله فواید ویتامین D، میزان مورد نیاز روزانه آن برای بدن و همچنین مواد غذایی حاوی ویتامین D را باهم بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

ویتامین D به عنوان یک ویتامین لازم و ضروری برای بدن شناخته می شود. رشد استخوان ها و حفظ سلامتی آنها در گرو مصرف کلسیم و ویتامین D است. نرمی استخوان در کودکان یکی از عوارض جدی کمبود ویتامین D محسوب می شود. در سنین بالا نیز عوارضی در قسمت های مختلف اسکلتی بدن بروز داده خواهد شد.

کلسیم در بدن ذخیره می شود تا در مواقع لزوم و نیاز مورد استفاده قرار گیرد. از جمله علائم کمبود ویتامین D می توان به موارد زیر اشاره کرد و لازم است بعد از شناختن علائم آن بدانیم که برای کمبود ویتامین D چه بخوریم:

  • خستگی و مقاومت کم در طول ورزش های هر چند سبک
  • پرانتزی شدن پاها بر اثر بالا رفتن سن
  • نرمی استخوان و کاهش تراکم استخوان ها
  • ریزش مو و شکنندگی موها
  • تعریق بیش از حد
  • احساس ناراحتی و افسردگی بی دلیل
  • تضعیف ماهیچه ها و احساس درد در آنها

نقش ویتامین D در بدن

  • حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از ابتلا به شکستگی و پوکی استخوان
  • حفظ سلامت دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان ها
  • سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر
  • بهبود عملکرد سیستم عصبی، مغز و عضلات
  • سلامت سیستم ایمنی بدن
  • رشد مغز و استخوان ها در کودکان
  • قدرت تصمیم گیری و سلامت روان در سالمندی

بهترین مواد غذایی حاوی ویتامین D

قارچ

قارچ به طور طبیعی دارای مقدار زیادی ویتامین D نیست. بعضی از آن ها تحت تاثیر نور UV مقدار بالاتری از مواد مغذی را دارا هستند. با توجه به تحقیقات کشاورزی USDA، مقدار ویتامین D به مقدار نور UV بستگی دارد. شما می توانید قارچ هایی با ویتامین D بالا مصرف کنید که به آن ها fleet میگویند. توصیه Pritchett این است که قارچ را به غذاهایی مانند سوپ اضافه کنید یا کنار تخم مرغ یا ماهی میل کنید.

کنسرو ماهی تن

۸۵ گرم ماهی تن کنسرو شده حاوی ۱۵۴ IU ویتامین د است. کنسرو ماهی تن یک وعده غذایی مقرون به صرفه و آسان است که می توانید به صورت یک ساندویچ تن یا سالاد تن با سبزیجات و روغن میل کنید، حتی با مواد مختلف ترکیب کنید و به عنوان شام میل کنید.

ویتامین D ماهی سالمون Sockeye

ماهی سالمون Sockeye یک گزینه بسیار خوب برای اضافه کردن پروتئین به رژیم غذاییتان است. این ماهی نوعی غذای سرشار از ویتامین D است. طبق گزارش سازمان مکمل های غذایی، ۸۵ گرم ماهی سالمون Sockeye سوخاری، حدود ۴۴۷ IU ویتامین D در اختیار شما قرار می دهد، بنابراین ماهی سالمون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به گفته Kelly Pritchett، استاد تغذیه ورزشی و تغذیه بالینی در مرکز واشنگتن، دیگر ماهی های چرب آب سرد مانند ماهی خاویار و ساردین نیز دارای سطوح بالایی از ویتامین D هستند.

ماهی Swordfish

مقدار ۱۰۰ گرم ماهی Swordfish دارای ۵۶۶ IU ویتامین D است که ۹۴ درصد از نیاز روزانه شما را تامین می کند. طعم این ماهی با سس گوجه فرنگی سالسا بی نظیر است. توجه داشته باشید که این ماهی به خاطر داشتن مقدار جیوه زیاد، به خصوص در زمان بارداری نباید هر روز مصرف شود.

شیر

شیرعلاوه بر اینکه یک منبع عالی از کلسیم است، یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر دارای ۱۱۵ تا ۱۲۴ IU ویتامین D است. می توانید با مطالعه برچسب ارزش غذایی از مقدار دقیق کلسیم مطلع شوید. شیرهای گیاهی مانند شیرسویا می توانند منبع خوبی از کلسیم باشند، اما توصیه Pritchett این است که یک فنجان شیر با قهوه یا به صورت اسموتی لذت بخش تر است.

آب پرتقال

یک لیوان آب پرتقال دارای ۱۳۷ IU ویتامین D است. توجه داشته باشید که این مقدار متغیر است، برای این که مقدار دقیق را متوجه شوید، برچسب ارزش غذایی را مطالعه کنید. صبحانه یک لیوان آب پرتغال بنوشید یا با انبه و میوه های دیگر اسموتی درست کنید. اگر دیابت دارید بهتر است از منابع ویتامین D دیگری استفاده کنید.

ماست غنی شده

ماست یک میان وعده خوشمزه و سالم است و یک منبع عالی برای پروبیوتیک های روده است. ماست بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز روزانه ویتامین د (که در حال حاضر ۶۰۰ واحد برای بزرگسالان است) بسته به نوع برند، تامین می کند.

ماهی ساردین

ماهی ساردین سرشار از کلسیم، ویتامین د، امگا ۳ و پروتئین است. دوعدد ساردین دارای ۴۶ IU ویتامین د است و ۸ درصد از ارزش غذایی روزانه شما را تامین می کند.

سر یال غلات و حبوبات

سر یال بلغور جو دو سر دز مناسبی از ویتامین D را به رژیم غذاییتان اضافه می کند. غلات غنی شده آماده دارای ۴۰ IU ویتامین D است. اگر سر یال به همراه شیر مصرف شود، ویتامین D بیشتری جذب بدن می شود.

تخم مرغ

خوردن بیش از حد زرده تخم مرغ منجر به بالا رفتن سطح کلسترول می شود، اما اگر زرده را در نظر نگیریم، سفیده تخم مرغ سرشار از ویتامین، پروتئین و مواد معدنی مانند زینک و سلنیوم است. زرده تخم مرغ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند اما فاقد ویتامین D است.

کمبود ویتامین D زمینه ساز بیماری های عفونی

تامین ویتامین D برای داستن سیستم ایمنی قوی ضروری است. این ویتامین کمک می کند بتوانیم با انواع عفونت ها، ویروس ها و باکتری ها مقابله کنیم. کمبود ویتامین D ریسک ابتلا به انواع ۳۰۰ نوع بیماری از جمله کرونا (COVID-19) را افزایش می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (169 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (97 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (94 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (74 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (37 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (21 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت