معرفی خواص دارویی گیاه ناخنک

  دوشنبه، 10 آبان 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی خواص دارویی گیاه ناخنک
نام علمی اکلیل کوهی یا ناخنک رز مارینوس یعنی شبنم دریا می باشد، دلیل انتخاب این نام این است که زیستگاه طبیعی ناخنک بیشتر در نواحی ساحلی می باشد. در یونان باستان مردم بر این عقیده بوده اند که گیاه ناخنک ذهن را تقویت کرده و حافظه را بهبود می دهد از این رو دانشجویان یونانی در زمان امتحان تاج گلهایی از اکلیل کوهی را دور سر خود می پیچیده اند.

گیاه ناخنک یکی از انواع گیاهان دارویی می باشد که تمام قسمت های گیاه خشک شده یا گل های آن مورد استفاده قرار می گیرند، این گیاه بسیار معطر بوده و میوه ای هلال شکل دارد، اینکه گیاه چه زمانی وارد ایران شده است مشخص نیست، آنگونه که مورخین عنوان کرده اند اکلیل کوهی یا همان ناخنک از گذشته دور مورد توجه اعراب بوده است و نقوش زیادی از آن بر روی مقبره های مصر دیده می شود. همچنین در کشور ایتالیا این گیاه را مقدس می شناسند و از برگ های خشک آن به عنوان چاشنی در غذا استفاده می کنند.

از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می کند . از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می کند.

ضماد تخم ان با سرکه و روغن گل سرخ اگر بر سر گذارده شود و یا ریختن اب دم کرده ان بر سر برای رفع سردرد ، سرگیجه ، سکته مغزی ، لقوه ، فراموشی و مالیخولیای سبک مفید است.

برای آشنایی با خواص مختلف گیاه ناخنک در این مطلب همراه ما باشید.

مشخصات گیاه دارویی ناخنک

ناخنک از دسته گیاهان دارویی بوده که بسیار معطر می باشد. این گیاه دارای ظاهری شبیه به یونجه و شنبلیله دارد و دلیل اینکه به آن ناخنک می گویند میوه این گیاه است که شبیه به هلال می باشد و شبیه به سر ناخن چیده می شود. این گیاه علاوه بر ناخنک دارای نام های دیگری مانند ناخنه، شبدر عطری، یونجه زرد، صابع الملک، گیاه قیصر، شاه افسر، اکلیل الملک می باشند، این گیاه زمانی که خشک می شود طعم تلخ و بوی یونجه مانندی دارد که ناشی از وجود کومارین است و اجزای تشکیل دهنده آن ملیلوتین و گلیکوزیدهای کومارین و اسانس و رنگدانه های فلاونوئیدی است. تمام قسمت های خشک شده گیاه و یا گل های خشک شده آن برای مصارف دارویی استفاده می شوند. گیاه ناخنک اغلب در مزارع، مکان های مرطوب، سواحل رودخانه ها و کنار جاده ها در قسمت های مختلف اروپا رشد می کند. در حقیقت گیاه ناخنک بومی کشور انگلستان می باشد اما در نواحی شمالی ایران، اطراف تهران، قلهک، آبگرم، آذربایجان، بلوچستان، تبریز و لاهیجان نیز رشد می کند. به منظور استفاده دارویی زمانی که گیاه دارای گل است آن را جمع آوری می نمایند و در سایه حرارت کمتر از ۴۰ درجه سانتی گراد آن را به تدیج و کم کم خشک می کنند.

گیاه دارویی ناخنک

خواص دارویی گیاه ناخنک

در طب سنتی ایران و طبق نظر ابن سینا طبع گیاه ناخنک گرم و خشک میباشد و لی دیسکوریدس پزشک اروپایی، طبیعت این گیاه را معتدل در حرارت و برودت میداند. در این مقاله از ساعد نیوز به معرفی مهم ترین خواص درمانی این گیاه می پردازیم.

پیشگیری کننده از غلظت خون

غلیظ شدن خون سبب لخته شدن خون و بسته شدن رگ های خونی می گردد، این مشکل می تواند به حمله قلبی بیانجامد، اشخاص سیگاری به خاطر مصرف دود نسبت به دیگران بیشتر در معرض غلظت خون قرار خواهند گرفت. ناخنک یکی از گیاهان موثر و مفید برای درمان غلظت خون می باشد، این گیاه به رقیق کردن خون کمک می کند و قابلیت نفوذ پذیری مویرگ ها را کاهش خواهد داد. بعلاوه این گیاه از تشکیل لخته خون و حملات قلبی نیز تا حد بلایی پیشگیری می کند. مصرف دمنوش این گیاه می تواند قولنج و گرفتگی های عضلانی را نیز بهبود دهد.

جلوگیری از لخته شدن خون با خواص گیاه ناخنک

مصرف این گیاه، قابلیت نفوذپذیری مویرگها را کاهش داده و خون را رقیق می گرداند و از تشکیل لخته شدن خون جلوگیری می کند. دم کرده این گیاه برای تنظیم ضربان قلب، رفع مشکل بی خوابی، آرامش اعصاب و تسکین سردردهای عصبی مفید است. یکی دیگر از خواص گیاه ناخنک یا اکلیل الملک باز نمودن قاعدگی زنان است، همچنین از آن جهت کاهش عفونتهای مجاری ادراری و عفونت زنان و رفع اختلالات یائسگی استفاده می شود.

تسکین دهنده دردهای عصبی

از دیگر خواص گیاه ناخنک تسکین دهندگی دردهای عصبی می باشد، گیاه ناخنک باعث آرامش اعصاب خواهد شد، در نتیجه با استفاده از این گیاه روح و روان آرامی خواهید داشت و خواب بهتری را تجربه می کنید. از طرفی گیاه ناخنک باعث تنظیم ضربان قلب خواهد شد و از استرس و اضطراب پیشگیری خواهد نمود. حال اگر دائما دچار سردردهای عصبی می شوید با استفاده از گیاه ناخنک می توانید این مشکل را بهبود دهید.

درمان کننده مشکلات بانوان

وجود استرس باعث عقب افتادگی قاعدگی خواهد شد که موضوعی است غیر قابل انکار، گیاه ناخنک باعث می شود تا نامرتب بودن قاعدگی در زنان درمان شود. بعلاوه با برطرف کردن عفونت های مجرای ادراری باعث کاهش درد در زمان قاعدگی خواهد شد. از دیگر خاصیت های گیاه ناخنک برای خانم ها رفع اختلالات یائسگی می باشد، زنانی که در سنین یائسگی قرار دارند با مصرف صبح و عصر از جوشانده ناخنک می توانند باعث بهبودی مشکل خود شوند.

پیشگیری از سنگ کلیه

از دیگر خاصیت های ناخنک می توان به پیشگیری از سنگ کلیه اشاره نمود. گیاه ناخنک باعث افزایش تعداد دفعات ادرار می شود از این رو با داشتن تحریک بیشتر از شکل گرفتن سنگ کلیه در امان خواهید بود. در صورتی که دچار سنگ کلیه کوچک شده اید، با مصرف جوشانده ناخنک در طول روز سه مرتبه به دفع سنگ های ریز کلیه و مثانه خود کمک کنید.

تسکین دهنده درد

از دیگر خواص گیاه ناخنک تسکین دهندگی دردهای روماتیسمی و دردهای مفصلی می باشد. با استفاده از روغن ناخنک که در عطاری ها وجود دارند می توانید مشکل خود را حل نمایید. روغن ناخنک را بر روی محل مورد نظر خود بمالید تا وقتی که کاملا بهبود یابید. همچنین می توانید به منظور رفع دردهای رماتیسمی دو قاشق از ضماد ناخنک را در نصف لیوان عرق دارچین برای ۱ ساعت بگذارید تا بماند، بعد از خیس خوردن مواد را بر روی محل مورد نظر خود قرار داده تا بهبود یابد. در صورتی که این عمل را در زمان شب و قبل از خوابیدن انجام دهید بهتر بوده و سریعتر بهبود خواهید یافت.

درد روماتیسم

درمان کننده ناراحتی طحال

درمان و کمک به بهبود ناراحتی های طحال یکی دیگر از انواع خاصیت های گیاه ناخنک می باشد. برای بهره برده از این خاصیت بایستی حدود ۱۰ گرم از گیاه ناخنک را با حدود ۵ گرم افسنطین مخلوط کرده و بعد آنها را به یک لیوان آب اضافه نمایید و بگذارید تا بجوشد. مصرف روزانه دو مرتبه از این جوشانده در بین وعده های غذایی مفید بوده و بعد از مدتی ناراحتی طحال را رفع خواهد کرد.

رفع کننده خلط سینه

دمنوش ناخنک بسیار مفید در درمان خلط سینه می باشد، از این رو در صورتی که در فصل سرما دچار سرماخوردگی و خلط سینه شدید می توانید این دمنوش را مصرف کرده و نتایج مثبت آن را ببینید. گیاه ناخنک علاوه بر رفع خلط سینه می تواند خلط بلغم و صفرا را نیز از بین برده و باعث سلامت بدن شود.

مفید در زیبایی پوست

همانطور که تا حدودی اشاره شد یکی از خواص گیاه ناخنک تصفیه کنندگی خون می باشد، از این رو می تواند باعث پیشگیری از به وجود آومدن جوش و دمل شود. در صورتی که پوست خود را با جوشانده گیاه ناخنک شست و شو دهید، بعد از مدتی پوست زیباتری را خواهید دید. به منظور تهیه کردن جوشانده ناخنک برای پوست ۳۰ گرم از مغز گیاه را با حدود ۵ گرم بادیان و ۵ گرم بسفایج و ۵ گرم گیاه آویشن شیرازی ترکیب نموده و بعد حدود یک لیتر آب به آن اضافه کرده و بگذارید تا حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. دمنوش را از صافی رد کرده و پس از خنک شدن پوستتان را با آن بشویید.

رفع جوش و دمل نیز از دیگر خواص ناخنک بوده، به این منظور از دم کرده این گیاه استفاده شود.
زیبایی پوست

درمان کننده سردردهای میگرنی

یکی دیگر از خواص مفید گیاه ناخنک درمان سردرد و سرگیجه می باشد. برای رهایی از سردرهای شدید و میگرنی می توانید ضماد تهیه شده از ناخنک و روغن گل سرخ را با هم ترکیب نموده و آن را با سرکه مخلوط نمایید، حالا این ترکیب را در زمان شب روی سر خود گذاشته و روسری بپوشید. همچنین می توانید برای رفع سردرد و سرگیجه سر خود را با دم کرده گیاه ناخنک بشویید، جالب است که بدانید این عمل فرد را از مبتلا شدن به آلزایمر و سکته مغزی در امان نگه خواهد داشت.

افزایش دهنده شیر مادر

مصرف ناخنک توسط زنان باردار باعث خواهد شد تا آنها شیر زیادی برای نوزادشان داشته باشند. بعلاوه به خاطر داشتن خاصیت پاکسازی کبد اگر مادران این گیاه را مصرف کنند، خواص آن وارد شیر شده و زردی نوزاد نیز درمان خواهد شد.

خوردن شیر مادر

افزایش اسپرم

گیاه دارویی ناخنک می تواند اسپرم مردان را افزایش دهد. البته برای این مورد باید دمنوش ناخنک را با یک قاشق عسل و انجیر مصرف کرد.

مضرات مصرف گیاه ناخنک

گیاه ناخنک دارای خواص مختلف و مفیدی برای سلامت بدن می باشد، با این وجود عوارض احتمالی را ممکن است به دنبال داشته باشد. برخی از افراد گرم مزاج با مصرف این گیاه ممکن است دچار استفراغ و حالت تهوع گردند. از این رو افراد گرم مزاج بهتر است خودسرانه دست به مصرف ناخنک نزنند. آقایانی که بیش از حد ناخنک استفاده نمایند به بیضه هایشان آسیب وارد خواهد شد، بهتر است مردان این گیاه را با مویز، انجیر و عسل مصرف نمایند. برای مصرف درست باید ۱۰ گرم از تخم آن و همچنین ۸۰ گرم از عصاره آن را مصرف کنند مصرف بیش از حد می تواند به بدن آسیب برساند.

حرف پایانی

ما در این مقاله از سایت ساعد نیوز به بررسی خواص درمانی ناخنک پرداختیم. اگرچه این گیاه دارای خواص دارویی بیشماری است، اما مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک ممکن است صدمات جبران ناپیذیری را بر روی سلامتی شما بگذارد. به عنوان مثال مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی از جمله استفراغ کند.

بنابراین بهتر است هنگام مصرف همراه با عسل و یا مویز خورده شود. همچنین اگر بیماری خاصی دارید، بهتر است قبل از مصرف برای درمان بیماری خود با پزشک طب سنتی مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (609 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان