ساعدنیوز
ساعدنیوز

موثرترین حرکات ورزشی یوگا برای دفع سنگ کلیه

  شنبه، 27 فروردین 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
موثرترین حرکات ورزشی یوگا برای دفع سنگ کلیه
افراد زیادی امروزه درگیر بیماری زجر آوری هستند که به آن سنگ کلیه گفته می شود. راه های زیادی برای کمک به دفع بهتر سنگ وجود داردکه یکی از بهترین روش ها یوگا است. همراه ساعد نیوز باشید.

سنگ کلیه یا نفرولیتیازیس به معنای تشکیل یک ماده معدنی سخت و کریستالی در کلیه ها یا مجاری ادراری است. تخمین زده می شود که از هر ۲۰ نفر یک نفر در دوره ای از زندگی خود دچار سنگ کلیه می شود. هیدراتاسیون ناکافی یکی از دلایل اصلی تشدید علائم و نشانه های سنگ کلیه است. علت اصلی سنگ کلیه، هیدراتاسیون ناکافی است. عوامل دیگری مانند سابقه خانوادگی، چاقی، رژیم غذایی با پروتئین بالا، مصرف نمک و شکر اضافی، بیماری التهابی روده و غیره نیز در تشکیل سنگ کلیه نقش دارند. اگرچه سنگ های کلیه در داخل کلیه تشکیل می شوند، اما به مرور زمان به سایر قسمت های دستگاه ادراری منتقل می شوند. در این مرحله علائم و ناراحتی های سنگ کلیه ظاهر می شود. سنگ کلیه باعث درد شدید در ناحیه کمر می شود. ممکن است علائم دیگری از سنگ کلیه مانند ادرار قرمز رنگ، میل مکرر به ادرار کردن و احساس سوزش هنگام ادرار کردن را تجربه کنید.

پوستر سنگ کلیه

آیا یوگا در درمان سنگ کلیه موثر است؟

چندین بار در مطالب قبلی سلامت و همینطور در ورزش درمانی ساعد نیوز توضیح دادیم که از نظر پزشکی یوگا بیماری را به طور کامل درمان نمی کند و علاوه بر آن، مراقبت های پزشکی و تناسب اندام نیز توصیه می شود. یوگا برای از بین بردن سنگ کلیه به دنبال رهایی از درد و علائم است و باعث تقویت عملکرد کلیه خواهد شد. با تمرین منظم یوگا هر گونه سنگ کلیه کوچک را می توان به طور موثر از بین برد.

پوستر سنگ کلیه

پوزیشن یوگا و آسانا برای سنگ کلیه

امروزه افراد زیادی در هر گروه سنی از سنگ کلیه رنج می برند . زنان و مردان صرف نظر از سن آن ها به همان اندازه مستعد این وضعیت بیماری دردناک هستند. انجام آساناهای یوگا برای سنگ کلیه موثر بوده و به شما کمک می کند تا این بیماری را به طور طبیعی درمان کنید.سنگ کلیه یک وضعیت دردناک است که در آن رسوب معدنی و نمکی در کلیه های فرد تشکیل شده و او درد شدید و ناگهانی در شکم خود احساس می کندکه می تواند بر سلامتی اش تاثیر منفی بگذارد . انجام حرکات یوگا می توانند با کشش موثر ، در خلاص شدن از سنگ کلیه موثر واقع شوند.

1. پوزیشن شتر

پوزیشن شتر که تحت عنوان یوشترا آسانا شناخته می شود، به طور فوق العاده ای در درمان سنگ کلیه موثر است. این پوزیشن به درمان سنگ کلیه کمک کرده و در پیشگیری از آن تاثیر گذار خواهد بود، علاوه بر این به تسکین درد و مشکلات خون در طی این شرایط کمک می کند.

نحوه انجام آن چنین است :

بر روی دو زانو بنشینید و دستان خود را پشت سرتان بگذارید، باسن و ران خود را به جلو فشار دهید. به عقب خم شده و پاشنه پاهایتان را بگیرید و 15 ثانیه دراین حالت بمانید و در این حالت دم و بازدم را فراموش نکنید و به آرامی به پوزیشن اولیه برگردید. چنانچه از ناحیه کمر آسیب دیده اید یا جراحی کرده اید، از انجام این تمرین خودداری کنید.

2. بلند کردن پا

یکی دیگر از آساناهای موثر برای درمان و رفع سنگ کلیه ، بلندکردن پا می باشد و تحت عنوان اوتاناپاداسانا شناخته شده است. این موقعیت آسانا به شل شدن عضلات در ناحیه کمر، شکم، پاها و ناحیه لگن کمک زیادی می کند. با انقباض عضلات عملکرد کلیه ها و کبد به نوبه خود بهبود میابند. هر گونه درد در هنگام سنگ کلیه نیز تسکین خواهد یافت.

نحوه انجام آن چنین است:

بر روی زمین دراز بکشید و دست هایتان را در طرفین قرار دهید و کف دست هایتان را روی زمین بگذارید. همراه با دم، پاهایتان را تا آن جا که می توانید بالا و همراه بازدم پایین بیاورید. از این که پاهایتان از زاویه عمود برکف قرار دارند اطمینان حاصل کنید. این موقعیت را چند لحظه ای نگه دارید ، استراحت کنید و به وضعیت عادی برگردید و مجددا این پوزیشن را تکرار کنید.

3. حرکت چرخش باد

این حرکت با نام پاوانموکتاسانا نیز شناخته می شود. در این حرکت کل بدن از ناحیه سر تا پاها کشیده شده و در ناحیه کمر و کلیه به طور موثر کار می کند. هر گونه درد سنگ کلیه را کاهش می دهد و گرفتگی ها را رفع خواهد کرد. با این روش به سادگی و بدون هزینه از شر سنگ کلیه خلاص شوید.

نحوه انجام این حرکت چنین است:

بر روی زمین دراز بکشید و به آرامی استنشاق کنید. پاها رابه سمت ناحیه قفسه سینه بالا ببرید. در این حالت باید زانوها را با سر لمس کنید و نفس عمیقی بکشید. نفس خود را بیرون دهید و از این حالت آزاد شوید و مجددا این تمرین را تکرار کنید. چنان چه مشکلی در ستون فقرات خود دارید از انجام این حرکت خودداری کنید.

4. حرکت بچه

این حرکت به نام بالاآسانا نیز شناخته می شود و حرکتی برای رفع سنگ کلیه است. این حرکت بچه نه تنها به کاهش درد بلکه به پیشگیری از وخیم شدن اوضاع نیزکمک می کند. کسانی که در هضم غذا و مشکلات کلیوی مشکل دارند می توانند این حرکت را مرتبا انجام دهند تا از آسیب یا مشکل بعدی پیشگیری کنند.

نحوه انجام آن چنین است:

زانو بزنید و بر روی پاهایتان بنشینید به صورتی که پاشنه پاهایتان رو به بیرون باشد ( در حالت و اجرا آسانا) و دستان خود را بالای سرتان ببرید و از نحوه دم و بازدم صحیح خود اطمینان حاصل کنید. بازوهایتان را تا جایی که می توانید دراز کرده و بکشید، تنه بدن خود را بین ران هایتان پایین آورید و کف دست ها رو به پایین قرار دهید. به مدت 30 ثانیه دراین حالت بمانید . آرام باشید و مجددا به حالت اولیه خود بازگردید و مجددا همین کار را تکرار کنید .

اخطار:چنان چه باردار هستید یا از ناحیه زانو آسیب دیده اید از انجام این حرکت خودداری کنید.

5. چرخش نیمه نخاعی

چرخش نیمه نخاعی که به عنوان آردها ماتسی اندرآسانا نیز شناخته می شود. این حرکت برای بهبود عملکرد کلیه ها؛ کاهش درد و جریان خون کافی به سمت کبد مفید است. هر مشکلی در کبد، لوزالمعده و شکم خود دارید با این موقعیت یوگا برطرف خواهد شد . این مشکلات از جمله دلایل عمده ای است که می تواند باعث بروز مشکلات در کلیه ها شود و انجام منظم این تمرین می تواند بسیار مفید باشد.

نحوه انجام آن چنین است:

به راحتی روی زمین بنشینید و ابتدا زانوی چپ خود را خم کنید و پاشنه پای چپ را زیر لگن سمت راست خود قرار دهید. اکنون پای راست خود را در بالای زانوی چپ قرار دهید و دست چپ تان را روی زانوی راست قرار دهید. حال دست راستتان را پشت سرتان بگذارید. کمر را به آرامی به سمت راست بچرخانید. شانه راست خود را نگاه کنید و پشت خود را صاف نگه دارید و دم و بازدم را فراموش نکنید. به آرامی به موقعیت اولیه خود برگردید و این حرکت را تکرارکنید و اطمینان حاصل کنید که روی پاشنه پای خود نشسته اید.

نکته:در دوران بارداری و درصورت بروز مشکل فتق از انجام این حرکت خودداری کنید.

6. پوزیشن عقاب

پوزیشن عقاب که تحت عنوان گارودآسانا نیز معروف است برای درمان مشکلات کلیوی موثر است. این حرکت همانگونه که در بخش ورزش درمانی ساعد نیوز گفته شده است به درمان سنگ کلیه، افزایش جریان خون درکلیه ها و تقویت عملکرد کلیوی کمک می کند. تعادل بدن بهبود بخشیده و به تقویت عضلات اطراف ناحیه شکم کمک می کند.

پوستر پوزشین عقاب

نحوه انجام آن چنین است:

به صورت قائم بایستید و پای راست را به آرامی بلند کنید و با احتیاط از ناحیه ران چپ عبور دهید و بدن تان را روی پای چپ متعادل کنید و آرنج را تا طول سطح شانه بالا ببرید. حال آرنج راست را بر روی چپ صاف کنید و مطمئن شوید که کف دست ها به یکدیگر نزدیک است و سپس عمل دم وبازدم را انجام دهید و به مدت 20 ثانیه در این پوزیشن بمانید و آرام باشید و مجددا این حرکت را تکرارکنید. این موقعیت آسانا را با خم کردن به پوزیشن جسد خاتمه دهید.

7. حرکت کمان

حرکت کمان که تحت عنوان دانورآسانا شناخته می شود به طور فوق العاده ای در از بین بردن سنگ کلیه و کاهش درد در نزدیکی ناحیه لگن نیز کمک می کند. هر گونه مشکل در مورد روده و مشکلات مربوط به هضم غذا نیز دراین حالت کاهش میابد و به روش موثری در بهبود عملکرد کلیه خواهد بود.

نحوه انجام این حرکت چنین است:

به روی شکم دراز بکشید و بازو ها را درکنار خود نگه دارید و هر دو پا را از هم دور کنید و عمل دم و بازدم را انجام دهید. اکنون زانو های خود را جمع کرده و هر دو مچ پا را با دستان تان بگیرید و قفسه سینه تان را از زمین بلند کنید و هر دو پا را به طور همزمان بکشید و سرتان را بالا بگیرید و مستقیم نگاه کنید و بدن را همانند کمان دراز کنید. این حرکت را به مدت 20-30 ثانیه نگه دارید و آرام باشید. چنانچه درد کمر یا فتق دارید، این حرکت آسانا را انجام ندهید.

8. پوزیشن کبرا

پوزیشن کبرا که تحت عنوان بوجانگاسانا نیز شناخته می شود به بهبود گردش خون کلی بدن، تحریک اعضای بدن در ناحیه شکم، درمان هر گونه مشکل و درد کلیه و تسکین سنگ کلیه کمک می کند. این موقعیت با کشش کلیه ها به پاکسازی انسداد موجود درآن کمک خواهد کرد.

نحوه انجام این حرکت چنین است:

بر روی شکم دراز بکشید و هر دو دست و کف دست خود را روی زمین قرار دهید و عمل دم و بازدم را فراموش نکنید. سپس نیم تنه خود را بلند کنید تا جایی که کششی را احساس کنید و در همین حال نفس عمیقی بکشید و آرام باشید و این کار را مجددا تکرار کنید.

9.پرانا یاما

شاید باور نکنید اما پرانایاما برای درمان و دفع سنگ کلیه کمک بزرگی است. این تمرین و تکنیک تنفس به آرامش کلی بدن و ذهن کمک می کند. تکرار منظم این موقعیت به سالم نگه داشتن اندام های داخلی و بهبود عملکرد کلی و تحریک اعضای بدن کمک بسزایی خواهد کرد. فشار خون را کنترل کرده و بیماری های مزمن را کاهش خواهد داد.به راحتی بنشینید و از قائم و صاف بودن ستون فقرات خود اطمینان حاصل کنید و چشمانتان را ببندید و نفس عمیقی بکشید و در همین حال ، شروع به دم و بازدم عمیقی کنید و حتما به عملی که انجام می دهید ، متمرکز شوید و این موقعیت را به مدت 10-15 دقیقه انجام دهید. در حال حاضر آساناهای ذکر شده یوگا موثر ترین راهکار برای سنگ کلیه هستند. تمرین منظم این موقعیت ها می تواند به درمان موثر بیماری های کلیوی، سنگ ها و مثانه کمک کند و علاوه بر این به تسکین درد نیز کمک خواهند کرد.

10.بوجانگاسانا

بوجانگاسانا یکی دیگر از حرکات یوگا موثر برای سنگ کلیه است. ماهیچه های پشت را تقویت می کند و همچنین گردش خون را بهبود می بخشد. بوجانگاسانا ماهیچه های شکم را منقبض می کند و عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد.

امیدوارم از محتوای ورزش درمانی نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که دوستشان دارید ، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (440 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (62 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا بَنّا در مقاوم سازی پی ساختمان/به این باید دکتری افتخاری بدن! +عکس (34 نظر) مراسم عقد ساده و بدون تجملات نوه آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور نوه امام خمینی/ چه منزل باصفا و دلبازی+عکس (33 نظر) تصویر دیده نشده و قدیمی از آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب در کنار دریا با کاپشن و کلاه +عکس (24 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (24 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (19 نظر) روایت جالب از زندگی شخصی رهبر معظم انقلاب؛ از پیاده‌روی رهبری در خانه‌شان تا ماجرای عمل جراحی ایشان بدون بیهوشی عمومی (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شیرازی، با نوشته جالب پشت خاور اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (16 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: وقتی دختره بهش میگه به فوکول من گیر نده +ویدئو😂👌 (15 نظر) خلاقیت منحصربفرد شهرداری کرمانشاه با رنگ آمیزی پیاده راه برای زیباسازی/ماشالله به این هنر+عکس (14 نظر) حضور بازیگران در منزل اکبر عبدی برای تسلیت بابت فوت مادرشون؛ نسرین مقانلو، مرجانه گلچین، فریبا کوثری و...+عکس (13 نظر) خلاقیت و هوش کودک ایرانی در راهسازی/مهندسی تو خون این بچه ست+ عکس (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
پیشگویی تاریخ ازدواج احسان علیخانی توسط پسربچه نابغه کُرد +ویدیو حلقه ازدواج شیک و بزرگ سحر دولتشاهی با طرح مرواریدی و رنگ سیلور+عکس کیک تولد و جشن لاکچری دختر علیرضا بیرانوند، در خانه مجلل شان+عکس تغییر چهره هوش پَران حمید شریف زاده، علی محجوب و عاشق سریال فاصله ها بعد 14 سال+عکس خلاقیت بی نظیر شهرداری در نصب بنر برای تبریک تولد یک آقا به خانومش+عکس/هزارماشالله به این ذهن خلاق🤣 رونمایی از شوهر خوشتیپ و قدبلند یاسمن معاوی، فیروزه سریال گیلدخت/ خانم بازیگر عروس شد+عکس پشت صحنه جذاب و دیدنی بازیگران در سریال گیلدخت/ واقعا کارشون خیلی سخته+ویدیو قاب دسته جمعی و باحال بازیگران سریال نون خ در پشت صحنه/ چقدر باهم صمیمی هستن+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه لوکس ساره بیات با چیدمان منحصر به فرد و ایرانی پسند+عکس گشت و گذار سعید راد، میرزا رضای گیلدخت با نوه خوشتیپ و فوتبالیستش+عکس رونمایی از استایل دامادی شیک و اروپایی سردار آزمون ستاره تیم ملی/ با این کت و شلوار غوغا کرد+عکس فال انبیاء روزانه چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 غم بسیار بزرگ بردل حسین کنعانی زادگان/ ستاره تیم ملی عزادار شد چهره ماتم زده همسر جوان حسن جوهرچی، بازیگر محبوب سریال فاصله ها در مراسم تشییع شوهرش/ حیف جوونیش+عکس رونمایی از چهره جوان و قدِبلند دختر پریوش نظریه، طاووس الملوک سریال گیلدخت/ چقدر شبیه مامانش هست+عکس درخواست متفاوت و بداهه گویی جالب شهاب حسینی در دیدار با رهبر انقلاب+ویدیو تغییر چهره و استایل امپراطور سریال دونگی در 52 سالگی/ چه خوشتیپ و باکلاس+عکس خلاقیت جالب و خنده دار یک دانش آموز تنبل در امتحان عربی/ مرزهای تقلب رو جا به جا کردین!+عکس لباس عروس شیک و ساده مریم امیرجلالی، ناهید سریال "خانه به دوش"/ آقای داماد زیادی شبیه یوسف تیموریه، نیست؟ ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... نیم نگاهی به دکوراسیون شیک و باکلاس خانه حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ چه مبل خوشگلی داره +عکس نگاهی به مراسم تولد هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال با دیزاین شاهکار/مبارکا باشه +عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 معرفی بروکر کوتکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود زدن یک تیر و سه نشان با رزرو تور اروپا در زمان برگزاری فستیوال فیلم کن! تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل روایت جالب رهبر معظم انقلاب از کتاب کرایه کردنشان به مبلغ هر شب 1 قِران+ویدیو/ کتابفروشی ناراحت شد که چرا من هر جلد رو توی یک شب میخونم! فرمول محاسبه وزن ورق روغنی نگاهی به دسته گل شیک و حلقه های زیبا و باکلاس سوگل طهماسبی، ریحانه سریال فاصله ها/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ خلاقیت تحسین برآنگیز شهرداری در ترغیب کودکان به انداختن زباله در سطل آشغال+عکس/ آفرین به این ذهن توانمند👏 نگاهی به تمرینات سخت ورزشی امیرحسین زارع کشتی گیر افتخار آفرین در کنار ساحل/ هزار ماشاالله به این جوون پُر زور +فیلم توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! رونمایی از حضرت عشق امیرحسن زارع مدال آور کشتی/ همیشه کنار هم +عکس
تیتر امروز   
غم بسیار بزرگ بردل حسین کنعانی زادگان/ ستاره تیم ملی عزادار شد ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی