نشانه های بیماری آبله در کبوتر و روش های درمان

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
نشانه های بیماری آبله در کبوتر و روش های درمان
بیماری آبله نوعی بیماری خفیف تا شدید و تدریجی در پرندگان است که در اثر ویروس اپیوکسوویروس پرندگان به آن مبتلا می شوند، و در سه گونه ویروس آبله پرندگان و ویروس آبله کبوتر و ویروس آبله قناری است. زخم های آبله (رشد زگیل) در قسمت های بدون پر بدن پرنده و در بعضی موارد دهان ، حنجره و یا نای ایجاد می شود.

بیماری آبله در کبوتر، یک بیماری ویروسی است که کبوترهای بالغ و به خصوص جوجه ها را مبتلا می کند.در پرندگان چهار گونه ویروس مختلف، ماکیان(مرغ و خروس)، بوقلمون، قناری و کبوتر را مبتلا می کند.دوره کمون یا نهفتگی این بیماری در کبوترها معمولاً یک هفته است ولی از 4 تا 14 روز متغیر است.جوجه کبوترها در بیشتر موارد توسط والدین به ظاهر سالم خود که ناقل ویروس هستند یا توسط پشه ها و انگل های مکنده خون به آبله مبتلا می شوند.

بیماری آبله در کبوتران

آبله یک بیماری ویروسی است که همه کبوترها را در سنین مختلف (کبوتر های بالغ و کبوتر های جوان )بخصوص جوجه های کبوتران را درگیر می کند.این بیماری در فصل گرما بیشتر پرنده را درگیر می کند و دارای دوران نهفتگی یک هفته ای است و معمولا بین ۴ تا ۱۴ روز این دوران متغیر است و بعد از آن علایم به صورت ضایعات فلس مانند در روی پوست ٬قسمت های بدون پر بدن و یا با خطوط دیفتریک غشایی در روی دهان و راه های هوایی ٬ دور چشم پرنده مشخص می شود که دستکاری آن قطعا باعث خون ریزی خواهد شد.

این ضایعات ظرف چند روز افزایش می یابد و ممکن است با هم لکه های بزرگی را تشکیل دهند.این بیماری بیشترکبوتران جوان را مورد هدف قرار می دهد و زمانی که یک گله درگیر آبله می شود ۹۰ ٪ کبوتران مبتلا می شوند و تلفات بالایی دارد و کبوترانی که درمان می شوند فقط یک سال از این بیماری درمان هستند .

بیماری آبله در کبوتر

بیماری آبله در چه گونه های وجود دارد و مورد حمله قرار می دهد؟

این بیماری بیشتر در مناطق گرم و مرطوب(معتدل )دیده می شود ودر زمان چرخه فصلی پشه ها بیشتر می شود .اما به طور کلی در پرندگان کوهستانی ، مرغ نغمه سرا ( قمری و انواع سهره ) ، پرندگان دریایی ، پرندگان خانگی (قناری ها و طوطی ها) ، جوجه ها ، بوقلمون ها ، گاهی اوقات در پرندگان شکارچی و بندرت در آبزیان ٬در میشیگان ، این بیماری در گاو قهوه ای ، سهره آمریکایی ، سیاه خروس ، کبوتر عزادار ، شاهین بالدار ، کلاغ معمولی ٬ مرغ جارچی ، عقاب سر سفید ، گنجشگ خانگی ، پرنده سینه سرخ ، پرنده سار ، کلاغ آمریکایی دیده شده است .

بیشترین زمان شیوع بیماری آبله در کبوتران

این ویروس معمولا از اواخر تابستان و اوایل پاییز فعالیت بیشتری داشته و موجب بروز علائمی در کبوتر ها می گردد.بسیاری از مربیان و پرورش دهندگان کبوتر متوجه شده اند٬ که این بیماری در زمان پرریزی و قبل مسابقات از طریق گسترش پوست های آسیب دیده و غشاهای مخاطی کبوتر افزایش می یابد.

راه های انتقال بیماری آبله در کبوتران

انتقال این ویروس در پرندگان به صورت است می باشد : راه غیر مستقیم ٬ راه مستقیم

در انتقال به صورت غیر مستقیم این بیماری٬ پشه ها دخیل می باشند.که با تغذیه پشه یا مگس از خون کبوتر آلوده به آبله یا ترشحات ناشی از این بیماری و بعد از آن نشستن بر روی یک کبوتر دیگر این بیماری را به کبوتر سالم انتقال می دهد.پشه ها می توانند ویروس را به مدت یک ماه یا مدت طولانی انتقال دهند.

راه دیگر ابتلا به این بیماری میتواند از طریق بلع اتفاق بیفتد مانند منابع غذایی و آب ، ظرف غذا یا از طریق جای نشستن پرنده ، قفس ها یا پوشاك که به ویروس آلوده شده و به پرنده منتقل می گردد. ویروس آبله در برابر از بین رفتن و نابود شدن بسیار مقاوم است و ممکن است ماه ها تا سال ها در زخم های خشک شده زنده بماند. انتقال غیر مستقیم همچنین می تواند از طریق استنشاق بقایای پر و ذرات ناشی از هوا که به ویروس آبله آلوده شده اند ، رخ دهد.

در روش مستقیم در اثر تماس با پرندگان آلوده و مستعد منتقل شود. ویروس از طریق پوست خراش دار یا شکسته یا ملتحمه (مخاطی که سطح کره چشم را پوشانده است) منتقل می شود. جوجه ها در اکثر مواقع توسط والدین ناقل که دارای هیچ گونه علایمی نمی باشد٬ آلوده می شوند.

علائم بیماری آبله در کبوتران

ضایعات به دو صورت پوستی و دیفتریایی مشخص می شود. در شکل پوستی که عمدتاً در مناطق گرمسیری شایع می شود،ضایعات آبله تقریبا در تمام نقاط پوست بدن و بیشتر روی پلک ها ،پشت بال ها،قسمت پایین پاها و گاهی اطراف بال ها ظاهر می شود.ضایعات در تمام نقاط مذکور سرانجام به شکل پوسته پوسته در می آید و ظرف 11 روز از زخم جدا شده و روی زمین می افتد و در جای خود آثاری مشخص باقی می گذارد.گاهی این ضایعات پوستی باعث ناراحتی چشم ها به شکل تورم و بسته شدن پلک ها همراه با قرمزی رنگ چشم ها می شود.

در شکل دیفتریایی آبله ،دانه های شفاف و اندکی برجسته روی سطح دهان و حلق ظاهر می شود.این دانه ها در مدتی کوتاه گسترش می یابد و به تدریج به شکل پنیری و زردرنگ در می آید.معمولا تعدادی از دانه های مذکور به هم پیوسته و پوسته ای را تشکیل می دهند.اگر این پوسته ها کنده شوند ،خونریزی صورت می گیرد و اثر زخم بر جای می ماند.ضایعات دهانی ،حلقی ، نایی باعث صدادارشدن تنفس کبوتر می شود و اگر این ضایعات بر طرف نشود.کبوتر در اثر خفگی تلف می شود.

راه های تشخیص بیماری آبله کبوتران

می توان با مشاهده تاول ها و زخم های که بر روی بدن کبوتر ایجاد می شود به وجود این ویروس پی برد اما در شرایطی که کبوتر دارای علایم درونی است باید برای تشخیص معاینه میکروسکوپی و نمونه گیری انجام شود .گاهی ممکن است بیماری آبله کبوتر باسایر بیماری ها یک یا دو علامت مشترک داشته باشند و در تشخیص اشتباهی صورت گیرد عبارتند از :

  1. تریکومونیازیس دهان و حنجره
  2. مونلیازیس
  3. اورنیتوزیس نوع چشمی
  4. گزش حشرات
  5. بعضی از تومورهای پوستی
  6. حساسیت
  7. عفونت
  8. کمبود ویتامین A
  9. بیماریهای قارچی
  10. بیضی عفونتهای میکروبی پوستی

راهکار های پیشگیری از بیماری آبله در کبوتر

یکی از راه های پیشگیری اصلی از بیماری آبله واکسیناسیون می باشد که بهترین زمان برای آن هشت هفتگی می باشد.برای واکسیناسیون می تواند چند پر از سینه کبوتر را کند یا زیر بال را خراشید و دارو را در محل چکاند تا جذب شود .بهترین راه پیشگیری به صورت سنتی٬ استفاده از اب پوست انار می باشد . بهتراست که در فصولی که انار زیاد است تعدادی در ابعاد کوچک خریداری کرده و آن را خشک کنید و در فصولی که اناز یافت نمی شود .ماهی یک بار در پوست آن چند سوراخ ایجاد کنید و به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در آب قرار دهید تا خوب لرت بیاندازد و آب را در جای آبی کبوتران بریزید و با این کار هم برای درمان و هم برای پیشگیری شما یک قدم جلوتر از بیماری خواهید بود. البته اضافه کردن جو دو سر به جیره غذایی کبوتران به خصوص در زمانی که دمای هوا بالاست (فصول گرم سال ) بسیار موثر خواهد بود .

از طرفی چون بیماری آبله مسری است می توان با رعایت موارد زیر از شیوع بیشترآن پیشگیری کرد :

  1. تغذیه ساختنی ، که می تواند پرندگان را در یک جا جمع کند ، باید متوقف شود.
  2. از بین بردن آبی که در یک جا جمع شده است (هم در ظرف هم در زمین). زیرا جمعیت پشه ها را کنترل می کند.
  3. پرندگان آلوده باید جدا شوند یا از بین بروند تا منبع ویروس از بین برود.
  4. دانه خوری ها ، آبخوری ها و قفس ها باید با محلول ۱۰٪ سفید کننده ضدعفونی شوند.

درمان بیماری آبله کبوتران

در مورد پرندگان وحشی هیچ درمانی شناخته نشده است.در شرایطی که پرنده ها در قفس یا در محلی هستند، انواع مختلفی از درمان ها وجود دارد که همراه با مراقبت های حمایتی برای درمان ضایعات آبله و جلوگیری از عفونت های ثانویه در گونه های مختلف پرندگان مورد استفاده قرار گرفته است.این درمان ها شامل از بین بردن ضایعات پوستی و استفاده از بی کربنات سدیم یا شست و شو با محلول ید لوگوول ، از بین بردن غشای در مشکلات تنفسی از دهان و گلو و تمیز کردن ناحیه با محلول ید لوگوول ، شست و شوی چشم ها با محلول نمکی 1-2٪ ، و افزایش درجه حرارت محیط.در همه موارد ، ارائه کمک برای بهبود ممکن است عفونت را به قسمت های دیگر پوست یا پرندگان دیگر منتقل کند. پس باید یا اصولی این کار را انجام داد یا پرنده را نزد دامپزشک برد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (445 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (273 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (260 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (208 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (178 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (81 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس