نشانه های بیماری آبله در کبوتر و روش های درمان

  یکشنبه، 25 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
نشانه های بیماری آبله در کبوتر و روش های درمان
بیماری آبله نوعی بیماری خفیف تا شدید و تدریجی در پرندگان است که در اثر ویروس اپیوکسوویروس پرندگان به آن مبتلا می شوند، و در سه گونه ویروس آبله پرندگان و ویروس آبله کبوتر و ویروس آبله قناری است. زخم های آبله (رشد زگیل) در قسمت های بدون پر بدن پرنده و در بعضی موارد دهان ، حنجره و یا نای ایجاد می شود.

بیماری آبله در کبوتر، یک بیماری ویروسی است که کبوترهای بالغ و به خصوص جوجه ها را مبتلا می کند.در پرندگان چهار گونه ویروس مختلف، ماکیان(مرغ و خروس)، بوقلمون، قناری و کبوتر را مبتلا می کند.دوره کمون یا نهفتگی این بیماری در کبوترها معمولاً یک هفته است ولی از 4 تا 14 روز متغیر است.جوجه کبوترها در بیشتر موارد توسط والدین به ظاهر سالم خود که ناقل ویروس هستند یا توسط پشه ها و انگل های مکنده خون به آبله مبتلا می شوند.

بیماری آبله در کبوتران

آبله یک بیماری ویروسی است که همه کبوترها را در سنین مختلف (کبوتر های بالغ و کبوتر های جوان )بخصوص جوجه های کبوتران را درگیر می کند.این بیماری در فصل گرما بیشتر پرنده را درگیر می کند و دارای دوران نهفتگی یک هفته ای است و معمولا بین ۴ تا ۱۴ روز این دوران متغیر است و بعد از آن علایم به صورت ضایعات فلس مانند در روی پوست ٬قسمت های بدون پر بدن و یا با خطوط دیفتریک غشایی در روی دهان و راه های هوایی ٬ دور چشم پرنده مشخص می شود که دستکاری آن قطعا باعث خون ریزی خواهد شد.

این ضایعات ظرف چند روز افزایش می یابد و ممکن است با هم لکه های بزرگی را تشکیل دهند.این بیماری بیشترکبوتران جوان را مورد هدف قرار می دهد و زمانی که یک گله درگیر آبله می شود ۹۰ ٪ کبوتران مبتلا می شوند و تلفات بالایی دارد و کبوترانی که درمان می شوند فقط یک سال از این بیماری درمان هستند .

بیماری آبله در کبوتر

بیماری آبله در چه گونه های وجود دارد و مورد حمله قرار می دهد؟

این بیماری بیشتر در مناطق گرم و مرطوب(معتدل )دیده می شود ودر زمان چرخه فصلی پشه ها بیشتر می شود .اما به طور کلی در پرندگان کوهستانی ، مرغ نغمه سرا ( قمری و انواع سهره ) ، پرندگان دریایی ، پرندگان خانگی (قناری ها و طوطی ها) ، جوجه ها ، بوقلمون ها ، گاهی اوقات در پرندگان شکارچی و بندرت در آبزیان ٬در میشیگان ، این بیماری در گاو قهوه ای ، سهره آمریکایی ، سیاه خروس ، کبوتر عزادار ، شاهین بالدار ، کلاغ معمولی ٬ مرغ جارچی ، عقاب سر سفید ، گنجشگ خانگی ، پرنده سینه سرخ ، پرنده سار ، کلاغ آمریکایی دیده شده است .

بیشترین زمان شیوع بیماری آبله در کبوتران

این ویروس معمولا از اواخر تابستان و اوایل پاییز فعالیت بیشتری داشته و موجب بروز علائمی در کبوتر ها می گردد.بسیاری از مربیان و پرورش دهندگان کبوتر متوجه شده اند٬ که این بیماری در زمان پرریزی و قبل مسابقات از طریق گسترش پوست های آسیب دیده و غشاهای مخاطی کبوتر افزایش می یابد.

راه های انتقال بیماری آبله در کبوتران

انتقال این ویروس در پرندگان به صورت است می باشد : راه غیر مستقیم ٬ راه مستقیم

در انتقال به صورت غیر مستقیم این بیماری٬ پشه ها دخیل می باشند.که با تغذیه پشه یا مگس از خون کبوتر آلوده به آبله یا ترشحات ناشی از این بیماری و بعد از آن نشستن بر روی یک کبوتر دیگر این بیماری را به کبوتر سالم انتقال می دهد.پشه ها می توانند ویروس را به مدت یک ماه یا مدت طولانی انتقال دهند.

راه دیگر ابتلا به این بیماری میتواند از طریق بلع اتفاق بیفتد مانند منابع غذایی و آب ، ظرف غذا یا از طریق جای نشستن پرنده ، قفس ها یا پوشاك که به ویروس آلوده شده و به پرنده منتقل می گردد. ویروس آبله در برابر از بین رفتن و نابود شدن بسیار مقاوم است و ممکن است ماه ها تا سال ها در زخم های خشک شده زنده بماند. انتقال غیر مستقیم همچنین می تواند از طریق استنشاق بقایای پر و ذرات ناشی از هوا که به ویروس آبله آلوده شده اند ، رخ دهد.

در روش مستقیم در اثر تماس با پرندگان آلوده و مستعد منتقل شود. ویروس از طریق پوست خراش دار یا شکسته یا ملتحمه (مخاطی که سطح کره چشم را پوشانده است) منتقل می شود. جوجه ها در اکثر مواقع توسط والدین ناقل که دارای هیچ گونه علایمی نمی باشد٬ آلوده می شوند.

علائم بیماری آبله در کبوتران

ضایعات به دو صورت پوستی و دیفتریایی مشخص می شود. در شکل پوستی که عمدتاً در مناطق گرمسیری شایع می شود،ضایعات آبله تقریبا در تمام نقاط پوست بدن و بیشتر روی پلک ها ،پشت بال ها،قسمت پایین پاها و گاهی اطراف بال ها ظاهر می شود.ضایعات در تمام نقاط مذکور سرانجام به شکل پوسته پوسته در می آید و ظرف 11 روز از زخم جدا شده و روی زمین می افتد و در جای خود آثاری مشخص باقی می گذارد.گاهی این ضایعات پوستی باعث ناراحتی چشم ها به شکل تورم و بسته شدن پلک ها همراه با قرمزی رنگ چشم ها می شود.

در شکل دیفتریایی آبله ،دانه های شفاف و اندکی برجسته روی سطح دهان و حلق ظاهر می شود.این دانه ها در مدتی کوتاه گسترش می یابد و به تدریج به شکل پنیری و زردرنگ در می آید.معمولا تعدادی از دانه های مذکور به هم پیوسته و پوسته ای را تشکیل می دهند.اگر این پوسته ها کنده شوند ،خونریزی صورت می گیرد و اثر زخم بر جای می ماند.ضایعات دهانی ،حلقی ، نایی باعث صدادارشدن تنفس کبوتر می شود و اگر این ضایعات بر طرف نشود.کبوتر در اثر خفگی تلف می شود.

راه های تشخیص بیماری آبله کبوتران

می توان با مشاهده تاول ها و زخم های که بر روی بدن کبوتر ایجاد می شود به وجود این ویروس پی برد اما در شرایطی که کبوتر دارای علایم درونی است باید برای تشخیص معاینه میکروسکوپی و نمونه گیری انجام شود .گاهی ممکن است بیماری آبله کبوتر باسایر بیماری ها یک یا دو علامت مشترک داشته باشند و در تشخیص اشتباهی صورت گیرد عبارتند از :

  1. تریکومونیازیس دهان و حنجره
  2. مونلیازیس
  3. اورنیتوزیس نوع چشمی
  4. گزش حشرات
  5. بعضی از تومورهای پوستی
  6. حساسیت
  7. عفونت
  8. کمبود ویتامین A
  9. بیماریهای قارچی
  10. بیضی عفونتهای میکروبی پوستی

راهکار های پیشگیری از بیماری آبله در کبوتر

یکی از راه های پیشگیری اصلی از بیماری آبله واکسیناسیون می باشد که بهترین زمان برای آن هشت هفتگی می باشد.برای واکسیناسیون می تواند چند پر از سینه کبوتر را کند یا زیر بال را خراشید و دارو را در محل چکاند تا جذب شود .بهترین راه پیشگیری به صورت سنتی٬ استفاده از اب پوست انار می باشد . بهتراست که در فصولی که انار زیاد است تعدادی در ابعاد کوچک خریداری کرده و آن را خشک کنید و در فصولی که اناز یافت نمی شود .ماهی یک بار در پوست آن چند سوراخ ایجاد کنید و به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در آب قرار دهید تا خوب لرت بیاندازد و آب را در جای آبی کبوتران بریزید و با این کار هم برای درمان و هم برای پیشگیری شما یک قدم جلوتر از بیماری خواهید بود. البته اضافه کردن جو دو سر به جیره غذایی کبوتران به خصوص در زمانی که دمای هوا بالاست (فصول گرم سال ) بسیار موثر خواهد بود .

از طرفی چون بیماری آبله مسری است می توان با رعایت موارد زیر از شیوع بیشترآن پیشگیری کرد :

  1. تغذیه ساختنی ، که می تواند پرندگان را در یک جا جمع کند ، باید متوقف شود.
  2. از بین بردن آبی که در یک جا جمع شده است (هم در ظرف هم در زمین). زیرا جمعیت پشه ها را کنترل می کند.
  3. پرندگان آلوده باید جدا شوند یا از بین بروند تا منبع ویروس از بین برود.
  4. دانه خوری ها ، آبخوری ها و قفس ها باید با محلول ۱۰٪ سفید کننده ضدعفونی شوند.

درمان بیماری آبله کبوتران

در مورد پرندگان وحشی هیچ درمانی شناخته نشده است.در شرایطی که پرنده ها در قفس یا در محلی هستند، انواع مختلفی از درمان ها وجود دارد که همراه با مراقبت های حمایتی برای درمان ضایعات آبله و جلوگیری از عفونت های ثانویه در گونه های مختلف پرندگان مورد استفاده قرار گرفته است.این درمان ها شامل از بین بردن ضایعات پوستی و استفاده از بی کربنات سدیم یا شست و شو با محلول ید لوگوول ، از بین بردن غشای در مشکلات تنفسی از دهان و گلو و تمیز کردن ناحیه با محلول ید لوگوول ، شست و شوی چشم ها با محلول نمکی 1-2٪ ، و افزایش درجه حرارت محیط.در همه موارد ، ارائه کمک برای بهبود ممکن است عفونت را به قسمت های دیگر پوست یا پرندگان دیگر منتقل کند. پس باید یا اصولی این کار را انجام داد یا پرنده را نزد دامپزشک برد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (9 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...