ساعدنیوز
ساعدنیوز

نکات مهم حرکت ورزشی با دستگاه جلو ران

  شنبه، 18 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
نکات مهم حرکت ورزشی با دستگاه جلو ران
دستگاه جلو ران که به ماشین جلو پا نیز معروف است، دستگاهی مخصوص برای تقویت عضلات چهار سر ران می باشد. تمرین با دستگاه ذکر شده به دلیل اینکه قسمت ساق و کف پا را روی هوا درگیر می کند، نوعی ورزش زنجیره باز است. اگر عادت به ورزش های سخت بدنسازی دارید قبل از هر حرکتی باید نکات آن را بدانید با ما باشید تا با نکات مهم دستگاه جلو ران آشنا شویم.

دستگاه جلو ران نشسته، با هدف ایجاد فشار بر عضله ران ساخته شده که مکانیسم حرکتی آن به صورت تک مفصلی می باشد.طول و عرض دستگاه مذکور به ترتیب 140 و 130 سانتی متر است. دستگاه جلوران با توجه به نامش، برای تقویت عضلات ران استفاده می شود.

حرکت جلو ران با دستگاه می تواند به صورت های مختلفی اجرا شود. یکی از نکات کلیدی در حرکت جلو ران با دستگاه وضعیت مفصل ران است. انتخاب نوع فعالیت ها در تمرین مقاومتی معمولا به دو دسته طبقه بندی می شوند: تک مفصلی و چند مفصلی. تمرین تک مفصلی باز کردن زانو برای قدرت و هایپرتروفی عضلات باز کننده زانو در تمرینات مقاومتی استفاده می شود. با وجود این که باز کردن زانو یک فعالیت تک مفصلی است، اما عضله چند مفصلی راست رانی (یکی از عضلات چهار سرران) را نیز فعال می کند.

انتقال نیرو بین عضله اسکلتی و بافت های اطرافش و طول سارکومر (ارتباط بین طول و نیرو) می تواند پتانسیل تولید نیروی عضله را تعیین کند. عضله راست رانی از دو مفصل ران و زانو عبور می کند. بنابراین، تغییر در وضعیت مفصل ران حین تمرین باز کردن زانو، از نظر تئوری موجب تغییر طول سارکومر و انتقال نیرو در عضله راست رانی می شود. که به نوبه خود ممکن است بر تولید گشتاور تاثیر بگذارد.

مطالعات نتایج مختلفی را در رابطه با تولید گشتاور بیشتر در وضعیت باز بودن ران (حالت خوابیده) در مقایسه با وضعیت خم بودن ران (نشسته) گزارش کرده اند. میزان کار عضله (حجم تمرین) و خستگی عضلانی حین تمرین عوامل مهم دیگری هستند که بر قدرت و هایپرتروفی عضلانی تاثیر می گذارند. یکی دیگر از عوامل مهم برای هایپرتروفی ناشی از تمرین مقاومتی، تورم عضله است. فشار درون سلولی را افزایش می دهد که باعث ایجاد پاسخ سیگنالینگ آنابولیک درون سلولی و در نتیجه تقویت ساختار تارها می شود. در این راستا، عضله راست رانی ممکن است به طور متفاوتی حین کشش غیرفعال چهار سر ران با وضعیت های متفاوت مفصل ران تحت فشار (استرس) قرار گیرد

نحوه تمرین با دستگاه جلو ران

  • برای انجام تمرین، در ابتدا وزن مناسب را انتخاب کنید و سپس بر روی دستگاه به گونه ای که پاها زیر بالشت قرار بگیرد بنشینید و با دست هایتان میله های کناری آن را بگیرید.
  • قبل از انجام تمرین توجه کنید که بالشتک به گونه ای تنظیم شده باشد که بالای مچ پای شما قرار بگیرد و قسمت ران پا با ساق پا زاویه 90 درجه داشته باشد. اگر این زاویه کمتر از 90 درجه باشد، منجر به وارد شدن فشار به مفصل زانوی شما می شود.
  • حال برای انجام تمرین، پاهای خود را تا حد امکان صاف نگه دارید و همان گونه که عمل دم را انجام می دهید، بدن خود را به مدت یک ثانیه در حالت انقباض نگه دارید و به آرامی وزنه را به حالت قبلی باز گردانید.

حرکت جلو ران با دستگاه بدنسازی

تمرین جلوران به وسیله دستگاه با یک پا

انجام این حرکت برای افزایش تمرکز بر عضله صورت می گیرد و به افرادی توصیه می شود که ران های نامتقارن دارند.

توصیه هایی برای تمرین با دستگاه جلوران:

اگر به طور منظم به باشگاه بدن سازی می روید، مواردی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را در نظر داشته باشید:

  • از این دستگاه برای 3 ست با تعداد تکرار بین 8 الی 12 دفعه و با وزن مناسب استفاده کنید. توجه داشته باشید که میان ست ها فاصله زمانی را برای چند دقیقه رعایت کنید.
  • استفاده از این دستگاه مختص زمانی است که بدنتان را گرم کرده باشید.(برای گرم کردن بدن می توانید از تردمیل، دوچرخه ثابت یا اسپینینگ استفاده کنید).

استفاده از تردمیل برای گرم کردن و آماده شدن برای تمرین با دستگاه جلوران ضروری است. اگر بنا به شرایطی نمی توانید به باشگاه بروید و تمایل دارید این حرکت را انجام دهید، می توانید به وسیله یک وزنه پا یا کش بدن سازی حلقه ای، این تمرین را شبیه سازی کنید.

عضلات درگیر در دستگاه جلو ران

در هنگام استفاده از دستگاه جلوران عضلات چهار سر ران یا عضلات اشکی که شامل عضله راست رانی، عضله پهن بیرونی، عضله پهن درونی و عضله پهن میانی است بیشترین انقباض را داشته و عضله درشت نی پیشین(عضلات ساق پا و پشت پا و عضله گلوتئوس یا سرینی) نیز کم و بیش درگیر می شود.

حرکت جلو ران با دستگاه بدنسازی

چند نکته مهم در انجام حرکت جلو ران

برای اینکه عضله ی راست رانی کشیده و عضله چهار سر ران بیشتر در تمرین درگیر شود، بهتر است وضعیت پشتی دستگاه را طوری تنظیم کنید که زانوهایتان بر لبه صندلی قرار بگیرد و قسمت ران شما کاملاً بر بالشتک زیرین باشد؛ بالاتنه نیز کمی متمایل به عقب و باسن نیز به پشتی بچسبد.

فاصله پاها

در این تمرین، به دلیل نحوه ی تنظیم شدن بالشت لوله ای دستگاه، فاصله ی بین پاها محدود است اما زمانی که پاهای شما به هم نزدیک باشد، قسمت خارجی عضله چهار سر ران مورد انقباض قرار می گیرد و در صورتی که فاصله بین پاها بیشتر باشد، تمرکز تمرین اندکی بر روی بخش داخلی چهار سر ران منعطف می شود.

نحوه قرار گرفتن پاها

در هنگام تمرین جلو ران، شما می توانید به شکل زیر پاهای خود را قرار دهید:

  • نوک انگشتان پا کاملاً به سمت بالا باشد که تمامی عضله های چهار سر ران درگیر می شود.
  • نوک انگشتان پا به سمت بیرون متمایل باشد که بخش خارجی عضله چهار سر ران و عضله پهن خارجی منقبض می شود.
  • نوک انگشتان پا به طرف داخل باشد که در این صورت نیز به عضله چهار سر ران و عضله پهن درونی فشار وارد می شود.

حرکت جلو ران با دستگاه بدنسازی

دامنه حرکتی

قوس ایجاد شده در انجام حرکت جلو ران به صورت تقریبی باید 90 درجه باشد. درواقع، زمانی که زانو ها صاف می شوند به عضله چهار سر ران بیشترین مقدار فشار وارد می شود. حال برای جلوگیری از وارد شدن فشار اضافی بر کاسه زانو، آن را بیشتر از 90 درجه خم نکنید.

علل اهمیت تمرین جلو ران

در ادامه برخی از دلایل اهمیت این تمرین را برای شما آورده ایم:

  1. هنگام استفاده از دستگاه و تمرین پا با دستگاه های بدن سازی، میزان ترشح هورمون تستسترون که حرف اول را در عضله سازی می زند بالا می رود. در نتیجه لطف بزرگی به رشد تمام عضلات بدن خود می کنید.
  2. تجربه ی ورزشکاران نشان داده، کسانی که تمرینات پا را از لیست تمرینات حذف کرده اند، به مرور زمان تعادل میان بالاتنه و پایین تنه شان به هم خورده و تناسب اندام را از دست داده اند.
  3. پاهای هر فرد تکیه گاه محکم او در اجرای تمرینات بالاتنه هستند و بدون پاهای قوی از اجرای بسیاری از تمرینات عاجز خواهید شد.
  4. نکته آخر اینکه، وقتی سن افراد بالا می رود و قدم به دوره ی میان سالی می گذارند، عضلات پاهایشان ضعیف می شود. پس اگر می خواهید جوانی و سلامت پاهایتان را حفظ کنید حتماً در کنار تمرینات بالاتنه، تمرینات پایین تنه را نیز انجام دهید همچنین تمرین دادن عضلات چهار سر ران می تواند فشار را از روی مفاصل کاهش دهد.

اشتباهاتی که منجر به کاهش عضله سازی می شوند

  • در حقیقت حرکات کششی از آسیب دیدگی جلوگیری می کند، محدوده ی حرکت عضله را بیشتر کرده و سرعت ترمیم را افزایش می دهند.
  • کشش، فضا را برای فیبرهای عضلانی که برای بزرگ کردن آن ها تمرین می کنید باز می کند و به بدن این پتانسیل را می دهد که قدرت و توده ی عضلانی را افزایش دهد.

اجرای بیش از حد تمرینات کاردیو

کاردیو، به تمریناتی گفته می شود که ضربان قلب و سرعت تنفس را بالا می برد و موجب بهبود عملکرد قلب، سیستم گردش خون و.. می شود. حال اگر شما تمرینات کاردیو را بیش از حد انجام دهید، کالری بسیاری در بدنتان می سوزد و بدنتان از مواد مغذی که به آن نیاز دارد محروم می شود. اگر بدنتان با کمبود کالری مواجه شود، متابولیسم بدن برای تولید انرژی، عضلات را تجزیه می کند که به این روند کاتابولیز عضله می گویند.

عدم تغیر برنامه ورزشی در دراز مدت

اگر جزو کسانی هستید که فقط بر تعدادی از تمرینات تمرکز دارید بهتر است بدانید که پس از مدتی بدن شما به این حرکات عادت کرده و رشد عضلانی در بدنتان اتفاق نمی افتد، در نتیجه تغییری در وضع بدنتان ایجاد نشده و ممکن است دچار فرسودگی روحی شوید.

علاوه بر نکات بالا هنگام ورزش با دستگاه جلو ران بهتر است از این موراد نیز خودداری کنید :

  • تمرین بیش از حد
  • عدم استراحت کافی
  • فشار آوردن بر بخش خاصی از بدن
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...