توضیح کامل افعال عبارتی یا Phrasal در زبان آلمانی

  جمعه، 20 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
توضیح کامل افعال عبارتی یا Phrasal در زبان آلمانی
آموزش زبان آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. بعضی کلمات آن قدر طولانی هستند که می‌توانند یک خط را پر کنند، و تلفظ کردن کلمه‌هایی که تاکنون به گوشتان هم نخورده‌اند غیر ممکن می‌نماید.

افعال عبارتی افعالی هستند که از ترکیب یک فعل و یک پیشوند ساخته می شوند. گرچه این افعال معمولا معنایی نزدیک به فعل اصلی دارند اما گاهی معنای آنها کاملا متفاوت خواهد بود. بهتر است با این افعال مانند افعال جدید برخورد کنید.

نحوه ساخته شدن افعال عبارتی

همانطور که گفتیم افعال عبارتی از یک پیشوند به همراه یه فعل اصلی تشکیل می شوند. این پیشوندها هرچیزی نمی توانند باشند بلکه تعداد محدودی دارند. توجه داشته باشید که شما قرار نیست افعال عبارتی را بسازید بلکه تنها باید آنها را شناسایی کنید پس به صورت دلخواه پیشوند به افعال اضافه نکنید!

در پایین می توانید نحوه ساخته شدن برخی افعال عبارتی را ببنید:

aus + gehen = ausgehen

gehen به معنای رفتن است. با اضافه کردن پیشوند aus به آن فعل جدید ausgehen به معنای بیرون رفتن را می سازیم. (معنای فعل جدید به معنای فعل اصلی نزدیک است.)

mit + fahren = mitfahren

fahren به معنای رانندگی کردن یا با ماشین رفتن است. با اضافه کردن پیشوند mit به آن فعل جدید mitfahren به معنای با کسی با ماشین رفتن را می سازیم. (معنای فعل جدید به معنای فعل اصلی نزدیک است.)

auf + hören = aufhören

hören به معنای شنیدن است. با اضافه کردن پیشوند auf به آن فعل جدید aufhören را به معنای متوقف کردن یا تمام کردن می سازیم. (معنای فعل جدید )

تصویر

چرا باید بتوانیم افعال عبارتی از افعال معمولی شناسایی کنیم؟

برخی از افعال عبارتی رفتارهای خاصی در جمله دارند که آنها را از افعال معمولی متفاوت می کند. برای اینکه بخواهیم وارد این بحث شویم اول باید انواع افعال عبارتی را بشناسید.

افعال عبارتی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: افعال تفکیک ناپذیر، افعال تفکیک پذیر

  • افعال تفکیک ناپذیر

افعال تفکیک ناپذیر در واقع با افعال عادی تفاوتی ندارند. گاهی حتی تشخیص آنها از افعال عادی سخت است. مثلا به فعل زیر توجه کنید:

ver + stehen = verstehen

فعل verstehen یک فعل تفکیک ناپذیر است. یعنی دو قسمت تشخیص دهنده آن هرگز از هم جدا نمی شوند. تعدادی از پشوندهای خاص مثل ver- افعال تفکیک ناپذیر می سازند.

  • افعال تفکیک پذیر

افعال تفکیک پذیر ساختار پیچیده تری نسبت به افعال تفکیک ناپذیر دارند. در مواردی خاص دو بخش این فعل از هم جدا می شوند و در جایگاه های مختلفی از جمله قرار میگیرند. برای مثال فعل aufhören یک فعل تفکیک پذیر است. در واقع همه افعالی که با پیشوند auf ساخته می شوند تفکیک پذیر هستند

برای درک دلیل نامیدن این افعال به نام تفکیک پذیر به مثال زیر توجه کنید:

Der Kurs hört in einer Woche auf. (کلاس یک هفته دیگر تمام می شود.)

همانطور که در این مثال میبینید فعل aufhören در جمله کاملا از هم باز شده. قسمت اصلی آن در جایگاه اصلی فعل (جایگاه دوم قرار دارد) اما پیشوند آن به آخر جمله رفته.

نکته مهم در مورد افعال عبارتی تفکیک پذیر این موضوع است که با وجود جدا شدن این دو بخش از هم معنای فعل هنوز همان معنای سابق است. پس باید بتوانید این افعال را به درستی شناسایی کنید تا معانی چنین جملاتی را درک کنید.

استفاده از افعال عبارتی یا phrasal در زبان آلمانی بسیار رایج است پس شناسایی این افعال هم بسیار مهم است. برای درک بهتر جایگاه افعال تفکیک پذیر مثال های بیشتری می زنیم:

Peter ruft sein Freund an. (پیتر با دوستش تماس گرفت.)

در این مثال از فعل anrufen (ساخته شده از an+rufen) به معنای تماس گرفتن استفاده شده. همانطور که می بینید دوباره قسمت اصلی فعل در جایگاه دوم و پیشوند فعل در انتهای جمله قرار گرفته.

Das sieht schön aus. (این قشنگ به نظر می رسد.)

در این مثال از فعل aussehen (ساخته شده از aus+sehen) به معنای “به نظر رسیدن” استفاده شده.

تصویر

حالت سوالی بله/خیر برای افعال تفکیک پذیر

احتمالا از درس های قبل به خاطر دارید که برای ساختن حالت سوالی بله/خیر از یک جمله، جای فعل و فاعل آن را عوض می کردیم. برای افعال تفکیک پذیر هم همین روش را تکرار می کنیم. در مثال زیر سعی میکنیم در یک جمله ساده با استفاده از فعل mitkommen (ساخته شده از mit+kommen) به معنای همراه آمدن جمله سوالی بسازیم.

Du kommst mit. (تو همراه [من/ما] می آیی.)

برای ساختن شکل سوالی جای du و kommst را عوض می کنیم و جمله به این شکل در می آید؟

Kommst du mit? (آیا تو همراه [من/ما] می آیی؟)

حالت های دیگر

در برخی از شرایط گرامری در زبان آلمانی ممکن است فعل اصلی جمله به آخر جمله انتقال پیدا کند. در صورتی که این فعل تفکیک پذیر باشد به صورت به هم چسبیده در انتهای جمله آورده می شود.

تمرین: در جملات زیر (بدون توجه به معنای جمله) سعی کنید افعال تفکیک پذیر را پیدا کنید:

Hans steht jeden Tag um 9.00 Uhr auf.

Morgen kaufe ich ein.

Der Film fängt um 19.15 Uhr an.

Wir nehmen immer daran teil.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان