دستور پخت پلو محلی چکدرمه غذای محبوب ترکمن ها

  پنجشنبه، 30 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دستور پخت پلو محلی چکدرمه غذای محبوب ترکمن ها
«چکدرمه»، «چگیدرمه» یا «چکیدرمه» مشهورترین غذای ترکمنی است که بنا به روایتی بیش از هزار سال قدمت دارد و به صورت پلو طبخ و سرو می‌شود. برنج و گوشت گوسفندی مهم‌ترین عناصر پلو محلی چکدرمه را تشکیل می‌دهند . به همین دلیل بسیار شبیه استامبولی پلو است.

دستور پخت پلو محلی چکدرمه غذای محبوب ترکمن ها

شاید اولین چیزی که ترکمن ها را یاد ما می اندازد چشم های بادامی نژاد ترک، روسری های رنگارنگ ترکمنی و اسب های اصیل این قوم باشد. ترکمن ها از اقوام ترک تبار ایران هستند که در کناره های شرقی دریای خزر در استان گلستان و بخش هایی از استان خراسان موسوم به ترکمن صحرا سکونت دارند. از غذاهای محلی این خطه می توان چکدرمه ، بولامه، بورک، اکمک، باسترمه و … را نام برد.

یکی از این غذاهای رنگین و خوش طعم که می خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم چکدرمه است. یک غذای محلی که شباهت زیادی به استانبولی پلوی تهرانی ها دارد.

چکدرمه مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق قلا است که به آن چکدیرمه یا چگدیرمه هم می گویند و به طور سنتی در دیگی به نام «قازان» پخته می شود. مواد تشکیل دهنده اصلی چکدرمه گوشت، برنج، پیاز و رب گوجه فرنگی است که ماهی و مرغ را هم می توان جایگزین گوشت قرمز در این غذا کرد.

مواد لازم پلو محلی چکدرمه برای ۶ نفر

برنج: ۶ پیمانه

آب: ۵ پیمانه

گوشت گوسفندی: ۷۰۰ گرم

گوجه فرنگی: ۵۰۰ گرم

پیاز: یک عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و ادویه پلویی: به مقدار دلخواه

روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه پلو محلی چکدرمه

ابتدا گوشت را به تکه های بزرگ خرد کنید. تکه های گوشت برای پلو محلی چکدرمه باید از تکه های گوشت خورشتی درشت تر باشند. گوشت را بشورید و اجازه دهید خشک شود. پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید. مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. تکه های گوشت را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز سرخ شوند. نمک، فلفل و ادویه پلویی را به گوشت اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا گوجه های رنده شده را به گوشت در حال سرخ شدن اضافه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز آب گوجه ها کشیده شود و به خورد گوشت برود. در این مرحله ۳ قاشق رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و صبرکنید تا رب سرخ شود و مزه خامی آن گرفته شود. برخلاف استامبولی پلو که برنج را به گوشت سرخ شده اضافه می کنند و با هم دم می کنند برای درست کردن چکدرمه گوشت باید جداگانه پخته شود.۵ پیمانه آب به گوشت سرخ شده اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا به آرامی پخته شود.

بعد از پخت گوشت (مدت زمان پختن گوشت بستگی به گوشت شما دارد، ممکن است ۲ تا سه ساعت طول بکشد) برنج های شسته شده را به گوشت اضافه کنید. آب برنج را اندازه کنید. مثل سایر پلوهایی که به صورت کته درست می کنید باید دو بند انگشت آب روی برنج باشد(یا اینکه به ازای هر پیمانه برنج یک و نیم پیمانه آب بریزید)،پلو چکدرمه باید روی شعله ملایم گاز دم بکشد.

نکتاتی که باید درمورد چکدرمه بدانیم

*این دستور 575 گرم کربوهیدرات، 140 گرم پروتئین، 150 گرم چربی و 3329 کیلو کالری انرژی دارد.

* برای طرز تهیه چکدرمه به جای گوشت گوسفندی از گوشت گوساله، مرغ، بوقلمون و ماهی هم توصیه شده است.

*اگر گوشت را همراه با رب خوب تفت دهید هم بوی خاص آن گرفته شده و هم خوش رنگ می شود.

* در تهیه پلو محلی چکدرمه می توانید گوشت را به همین ترتیب به صورت جداگانه بپزید و برنج را به صورت استامبولی و البته بدون سیب زمینی کته کنید. سپس موقع سرو گوشت را روی برنج بگذارید. البته در پخت محلی پلو چکدرمه، برنج و گوشت را معمولا با هم دم می کنند.

*نباید مقدار آب گوشت زیاد باشد زیرا برنج شل می شود. مقدار آب آن بستگی به مرغوبیت برنج دارد که می بایست در نظر گرفته شود.

*گوشت قرمز، بمب پروتئین و سرشار از آهن است، آنچه که تمام دخترها و پسرها در سنین رشد به شدت به آن احتیاج دارند. همچنین گوشت قرمز منبع غنی ویتامین ب 12 است که باعث تشکیل DNA می شود و سلول های عصبی و خونی را سلامت نگه می دارد.

*مصرف گوشت قرمز کالری مورد نیاز بدن را تأمین می کند هر 100 گرم گوشت بدون چربی معادل 180 کالری است.

*پلو محلی چکدرمه معمولا پلو مهمانی و عزا و عروسی در نزد ترکمن هاست به همین خاطر از یک قابلمه بزرگ برای تهیه این غذا استفاده می شود. به این قابلمه بزرگ در گویش ترکی و ترکمنی «قازان» و در گویش های محلی دیگر مثل لهجه قمی، شوشتری، دزفولی و لری و بختیاری به آن «قزقون»، «قزگون» یا «غزگون» می گویند. اگر برای تعداد افراد کمی می خواهید پلو محلی چکدرمه را بپزید از یک قابلمه چدن یا روحی با اندازه مناسب استفاده کنید.

*پلو محلی چکدرمه را معمولا با دوغ محلی شتر میل می کنند اما طعم این پلو با ترشی و ماست و سالاد هم بی نظیر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (42 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان