پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی

  دوشنبه، 29 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی
با پیشرفت تکنولوژی، ابزارها و تجهیزات دندانپزشکی هم پیشرفت و مجهز تر شده اند. با ابزار های جدید و مدرن هم کار متخصصان دندان پزشک راحت تر شده است. هم بیماران درد کمتر و با خیال راحت به کلینیک دندانپزشکی می روند. یک دندانپزشک حرفه ای برای انجام مراحل درمانی دهان و دندان نیاز دارد یک کلینیک مجهز از ابزار های کاربردی و مدرن و پیشرفته داشته باشد.

آینه دندانپزشکی:

آینه دندانپزشکی یا آینه دهانی از ابزارهای بکار رفته در دندانپزشکی است. سر این آینه معمولاً گرد است و بیشتر از شماره ۴ و ۵ این آینه استفاده می کنند. شماره ۲ معمولاً وقتی استفاده می شود که از اندازه ای کوچک تر بخواهیم استفاده کنیم بخصوص در مواقعی که در حال کار روی دندان های عقب باشیم و سد دندانی در دهان باشد. دامنه استفاده این آینه وسیع است. مهم ترین مزیت هایش: دادن دید غیر مستقیم به دندانپزشک، تاباندن نور به سطوح مورد نیاز و استغفار بافت های نرم است.دید غیر مستقیم در جاهایی از دهان که دیده نمی شوند یا به سختی قابل دیدن هستند، مورد نیاز است. سطوح خلفی (زبانی) دندان های ماگزیلاری، محل های مهمی هستند که از آینه دندانپزشکی استفاده می شود. بقیه مناطق دهان را به آسانی با استفاده از این آینه می توان مشاهده کرد. اگرچه حتی بدون آینه دندانپزشکی هم این سطوح قابل دیدن هستند، مشروط بر اینکه دندانپزشک در وضعیت نامناسب جسمانی خود را قرار دهد. بدون آینه دندانپزشکی، وضیعت های نامناسب جسمی برای دندانپزشک هر روز ایجاد می شد و باعث بروز دردهای مزمن در ناحیه گردن و کمر می گردید.
مکان های دیگری نیز در دندان قرار دارد که حتی با وجود نور بالای سر بیمار، باز هم روشن نمی شوند. در این مواقع، از آینه دندانپزشکی برای منعکس کردن نور به این سطوح استفاده می شود. این آینه همچنین بسیار مفید واقع می شود اگر به طور همزمان نور را منعکس کند و سطوح غیرقابل دیدن را نیز نمایان سازد.همچنین از این آینه برای عقب کشیدن بافت مثل گونه و زبان استفاده می شود تا دید بهتری از دندان ها بدست آید.مهندس ها هم از آینهٔ دندانپزشکی برای دیدن فضاهای باریک و گوشه کنارها استفاده می کنند. همچنین در آزمایشگاه های لیزر و بینایی هم بصورت مدارم از این آینه استفاده می شود.

فورسپس:

فورسپس(به انگلیسی: Forceps) یا انبر ابزاری دستی بوده و برای گرفتن و نگه داشتن اشیاء بکار می رود. زمانی از فورسپس استفاده می شود که به علت عمیق بودن ناحیه عمل، ناچار به وسیله ای با دسته بلند و جا انگشتی برای فیکس کردن انگشتان می باشیم که فورسپس همین ویژگی ها را دارا می باشد. در خارج از رده پزشکی و نزد عوام (انگلیسی زبان) معمولاً از فورسپس به عنوان موچین، انبرک، انبردست ها، کلیپ یا گیره اشاره می شود.
فورسپس پزشکی از جنس فولاد کربنی بوده و قابلیت استریل شدن در دمای بالای اتوکلاو را دارد. در دندانپزشکی نیز به گیره مخصوص کشیدن دندان، فورسپس گفته می شود
امروزه نوع یکبارمصرف و از جنس پلاستیک نیز مورد استفاده دارد. نوع دیگری از فورسپس در مامایی استفاده می شود و فورسپس مامایی نام دارد که توسط خانوادهٔ چمبرلین اختراع شد؛ کار آن ها قابلگی بود. نوزادان اغلب با سر به دنیا می آمدند، برای همین فورسپس مامایی که توسط آن ها طراحی شد، دارای دو تیغهٔ مسطح با اندکی قوس بود و سر نوزاد را به طور کامل دربر می گرفت. با یک کشش بسیار ملایم سر نوزاد بیرون می آمده و بقیه بدن به راحتی خارج می شد

پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی

با پیشرفت تکنولوژی، ابزارها و تجهیزات دندانپزشکی هم پیشرفت و مجهز تر شده اند. با ابزار های جدید و مدرن هم کار متخصصان دندان پزشک راحت تر شده است. هم بیماران درد کمتر و با خیال راحت به کلینیک دندانپزشکی می روند. یک دندانپزشک حرفه ای برای انجام مراحل درمانی دهان و دندان نیاز دارد یک کلینیک مجهز از ابزار های کاربردی و مدرن و پیشرفته داشته باشد.

تجهیزات دندانپزشکی عبارتند از:

  • یونیت دندانزشکی
  • تابوره ( صندلی مخصوص دندانپزشک)
  • صندلی دستیار
  • لایت
  • پوارآب و هوا
  • دستگاه ساکشن
  • ضدعفونی کننده ی حرارتی
  • لایت کیور
  • آمالگاماتور
  • پدال
  • اتوکلاو
  • دستگاه رادیوگرافی

قیچی جراحی

برای یک جراح قیچی جراحی جزء یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی است. قیچی جراحی چه برای بریدن بدن و چه برای بریدن لباس باشد، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. کج شدن، زنگ زدن و شکستگی قیچی جراحی غیرقابل قبول است. البته گران خریدن قیچی جراحی با کیفیت نیز به همان اندازه غیرقابل قبول است.

تیغ جراحی

این همان تجهیزات پزشکی است که اکثر افراد عادی جراح را با آن می شناسند. هنگام در دست گرفتن تیغ جراحی باید احساس راحتی داشته باشید و هنگام جراحی بتوانید با ظرافت با آن کار کنید. هنگام خرید تیغ جراحی به کیفیت آن دقت کنید چراکه موفقیت جراحی تا حدودی به کیفیت تیغ جراحی و دیگر ابزار مورد استفاده بستگی دارد.

صندلی یونیت دندانپزشکی

یونیت دندان پزشکی یکی از مهم ترین اجزای و قلب یک کلینیک دندانپزشکی است. این صندلی به چند سو می چرخد برای انجام درمان های مختلف ، مناسب است. صندلی دندانپزشکی بر اساس شرایط و محیط خاص کار تنظیم می گردد.

کمپرسور هوا

کمپرسور دستگاهی است که برای کار یونیت، وسایل دندان پزشکی است. هوای فشرده را متراکم و آماده ارسال می کند. یکی از اجزای جدانشدنی و مهم کلینیک دندانپزشکی است. دندانپزشک برای خرید این دستگاه باید مدلی را انتخاب کند که مناسب نوع جراحی هایی که انجام می دهد باشد.

دستگاه ساکشن

دستگاه ساکشن، برای ایجاد مکش در هر یونیت دندانپزشکی می توان از این دستگاه استفاده کرد. مراقبت و نگهداری از دستگاه ساکشن باید با دقت و با توجه به دستورالعمل سازنده آن صورت می گیرد. دو نوع ساکشن وجود دارد : ۱) ساکشن آبی ۲) ساکشن هوایی

ساکشن آبی

ساکشن آبی یا بزاق کش، بزاق دهان بیمار را خارج می کند. در اکثر اوقات دندانپزشک طوری در دهان بیمار می گذارد که تمام بزاق دهان بیمار را تخلیه کند.

ساکشن هوایی

ساکشن هوایی یا حجم بالا است. دستیار دندان پزشک این نوع ساکشن را نزدیک موضعی که دندانپزشک مشغول کار بر روی آن است نگه می دارد، تا تمام مایعات و خرده های باقی مانده از ترمیم دندان را جمع کند.

دستگاه رادیولوژی دندانپزشکی

از دستگاه رادیوگرافی دندان برای رادیوگرافی داخلی دهان و دندان ها استفاده می شود.رادیوگرافی یکی از روش های سریع و دقیق تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری ها و آسیب های دهان و دندانی است. اساس آن را تیوب یکسو کننده تشکیل می دهد. تیوب به نحوی نصب می شود که بیشترین قابلیت مانور را داشتته باشد. سه نوع تصوییر برداری قابل انجام است:

  • رادیو گرافی داخل دهانی
  • پانورامیک
  • سفالومتری

ضدعفونی کننده ی حرارتی

در دندانپزشکی برای شستشو و ضد عفنی کرد از ضد عفونی کننده ی حرارتی استفاده می کنند. این دستگاه بسیاری از انواع مختلف ابزار دندانپزشکی را تمیز و ضدعفونی می کند.

ضدعفونی کننده ی حرارتی در چهار مرحله انجام می دهد عبارتند از:

  • قبل شستن
  • شستن
  • ضدعفونی کردن
  • خشک کردن


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (199 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (72 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (34 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت