رژیم سم زدایی بدن و انواع آن

  شنبه، 24 خرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
رژیم سم زدایی بدن و انواع آن
ساعد نیوز: بدن مرتب در معرض مواد سمی است و با این حال بیشتر اوقات بدون کمک اضافی این سموم را دفع می کند. رژیم های سم زدایی با اینکه وسوسه برانگیز هستند اما هیچ ارتباطی با از بین بردن سموم بدن ندارد و تنها غذاهای ناسالم از رژیم حذف می شوند. رویکرد هوشمندانه این است که سالم تر غذا بخورید و سبک زندگی خود را بهبود بخشید.

رژیم سم زدایی چیست؟

تصویر
رژیم های سم زدایی معمولا یک دوره کوتاه مدت رژیمی می باشند که برای از بین بردن سموم بدن طراحی می شوند. رژیم سم زدایی شامل دوره هایی از روزه داری به همراه برنامه غذایی محدود و مشخص مانند سبزیجات، آب و میوه است. گاهی اوقات نیز این رژیم سم زدایی شامل استفاده از گیاهان، چای و مکمل ها می باشد.
هدف از رژیم سم زدایی از بین بردن مواد سمی شیمیایی در محیط یا رژیم غذایی است. این رژیم مدعی است که می تواند به بهبود مشکلات مختلف اعم از چاقی، مشکلات گوارشی، التهاب، نفخ و آلرژی و خستگی مزمن کمک شایانی نماید. همچنین این رژیم غذایی می تواند به بهبود گردش خون و تامین مواد مغذی سالم برای بدن کمک کند.

هدف کلی از رژیم سم زدایی چیست؟

همان طور که می دانید بدن به وسیله کبد، صورت، عرق و ادرار مواد سمی خود را خارج کرده و به عبارتی بدن را سم زدایی می کند. با این حال برخی از مواد سمی مانند آلاینده های آلی پایدار، فلزات سنگین و برخی دیگر از مواد سمی به سادگی از بدن حذف نمی شوند و مدت زمان طولانی برای دفع این مواد لازم است. بنابراین استفاده از این رژیم غذایی و سم زدایی می تواند به دفع سریعتر این مواد سمی کمک زیادی نماید.
علاوه بر هدف کلی بالا، رژیم سم زدایی برای سلامت کلی بدن مفید می باشد. چرا که باعث می شود در طول این دوره :

  • از مصرف خوراکی های آلوده و سنگین پرهیز شود.
  • چربی های اضافه بدن تا حدودی کاهش یابد.
  • آب و مایعات زیاد مصرف شود.
  • از غذاهای فراوری شده پرهیز شود.
  • افراد به طور مرتب ورزش کرده و به سلامت روح و کاهش استرس آنها کمک می کند.

تاثیر رژیم سم زدایی روی کاهش وزن

تصویر
تحقیقات نشان داده که این رژین تاثیر کمی روی کاهش وزن دارد. چرا که افراد در روزهای اولیه استفاده از این رژیم با کاهش مایعات و ذخایر کربوهیدرات روبه رو می شوند که بعد از اتمام این رژیم دوباره به حالت قبل باز می گردند. با این حال جالب است بدانید در صورتی که از این رژیم به همراه محدودیت شدید کالری استفاده گردد، سبب کاهش وزن شده و باعث بهبود سلامت متابولیک بدن می شود. اما اگر به دنبال رژیم کاهش وزن در طولانی مدت و به مقدار زیاد هستید این رژیم مناسب شما نمی باشد.

انواع رژیم های سم زدایی

رژیم سم زدایی با چای

در این رژیم سم زدایی، افراد از چایی استفاده می کنند چون بر طبق ادعاها از ترکیب چندین نوع چای درست شده است و همه آنها به دفع سموم بدن کمک می کنند. پیشنهاد وسوسه انگیزی است اما اثبات علمی برای مصرف چای سم زدا وجود ندارد.

رژیم سم زدایی سه روزه

در این رژیم سه روزه افراد با استفاده از چای و اسموتی بدن را سم زدایی می کنند. البته به غیر از مایعات از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان نیز طی این سه روز استفاده می شود. چنین رژیمی بیشتر به خاطر مقدار زیاد آنتی اکسیدان و مواد مغذی به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

رژیم سم زدایی پنج روزه

در رژیم ۵ روزه افراد از همان ابتدا قند را حذف می کنند و مصرف میوه و سبزیجات را بالا می برند. در این رژیم پس از هر وعده ۷ دقیقه پیاده روی توصیه می شود. در روزهای پایانی نیز باید کالری دریافتی را فقط از راه خوردن اسموتی تامین کنید و گوشت را از رژیم حذف کنید.

رژیم سم زدایی ۱۰ روزه دکتر Oz

حتی پزشکان معروفی مانند دکتر Oz نیز به سراغ رژیم های سم زدایی رفتند و بیشتر جنبه تجاری دارد چون تقریبا این رژیم ۱۰ روزه با دیگر انواع رژیم های سم زدایی تفاوتی ندارد. ادعای این رژیم این است که بدن را از حالت توقف کاهش وزن خارج می کند. افرادی که از چنین رژیم هایی استفاده می کنند در هفته های ابتدایی بسیار خوشحالند که وزنشان کاهش یافته است اما فراموش کردند که بیشتر این وزن مربوط به آب بدن و ذخایر کربوهیدرات است.

رژیم سم زدایی یک هفته ای با اسموتی

در طول یک هفته تنها غذایی که افراد باید بخورند اسموتی است و ادعای این رژیم سم زدایی کامل بدن است. مسلما هر کسی چنین رژیمی را دنبال نمی کند بنابراین اگر هوس کردید این کار را انجام دهید حتما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

در رژیم سم زدایی چه مواد سمی از بین می روند؟

رژیم های سم زدایی به ندرت اعلام می کنند هدفشان از بین بردن نوع خاصی از سموم است. مکانیزمی که این رژیم ها با آن کار می کنند نیز نامشخص است. در حقیقت نتایج بسیار کم و ناچیزی برای اثبات حذف سموم توسط رژیم های سم زدایی وجود دارند. بدن به وسیله کبد، صورت، ادرار و عرق کردن خود را سم زدایی می کند. کبد مواد سمی را از بین می برد اما برخی از مواد سمی ( آلاینده های آلی پایدار، فتالات، بیسفنول A و فلزات سنگین) به سادگی توسط این فرآیند حذف نمی شوند. این موارد معمولا در بافت چربی یا خون تجمع می کنند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بدن موفق به دفع آنها شود. با این حال این مواد در محصولات امروزه کاملا از بین رفتند و یا بسیار کم شدند. در کل، نتایج کمی برای اثبات عملکرد واقعی رژیم های سم زدایی وجود دارند.

غذاهایی که به عنوان سم زدا شناخته می شوند

۱- میوه ها سرشار از مایعات هستند و به همین دلیل ادعا می شود بدن را از سموم پاک می کند. همچنین هضم میوه ها آسان است و سرشار از آنتی اکسیدان، مواد مغذی، فیبر و ویتامین های مهم هستند.
۲- غذاهای سبز مانندکلم، اسفناج، اسپیرولینا، آرگول و دیگر سبزیجات برگ دار ارگانیک موجب سم زدایی از دستگاه گوارش می شوند.
۳- مرکبات سبب پاک شدن بدن از سموم می شوند و فرآیندهای آنزیمی دستگاه گوارش را تقویت می کنند. آب لیمو ترش، کبد و کلیه را در فرآیند سم زدایی از بدن کمک می کند. برای افزایش سم زدایی هر روز خود را با یک لیوان آب گرم و لیمو ترش شروع کنید.
۴- سیر یکی از بهترین غذاهای سم زدا است. سیر سبب تحریک کبد به تولید آنزیم های سم زدا می شود که به پاک کردن دستگاه گوارش کمک می کند. سیر را به سادگی در بسیاری از غذاها استفاده کنید.
۵- بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان است که قابلیت تحریک آنزیم های سم زدا را در سطح سلولی دارد. بروکلی خود به تنهایی نیز مفید است اما جوانه آن خواص زیادی دارد.
۶- چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. ادعا می شود چای سبز با محتوای مایع خود سموم را از بدن دفع می کند. همچنین چای سبز آنتی اکسیدانی ویژه به نام کاتچین دارد که سبب بهبود فعالیت کبد می شود.
۷- چه از آب سبزیجات و چه به صورت خام مصرف کنید. پیاز، هویج، کنگر فرنگی، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، سیر، تربچه، چغندر، زردچوبه و پونه کوهی مواد مغذی فوق العاده ای برای رژیم فراهم می کنند. ترکیب این مواد به کبد کمک می کند در طول فرآیند سم زدایی سموم را ساده تر از بین ببرد. این سبزیجات به صورت طبیعی سرشار از گوگرد و گلوتاتیون هستند که کبد به کمک گوگرد، مواد شیمایی مضر را از بین می برد.
۸- در رژیم خود بیشتر از آجیل ها و دانه هایی استفاده کنید که به سادگی هضم می شوند. بذر کتان، تخم کدو، بادام، گردو، شاهدانه، کنجد، بذر چیا و دانه آفتابگردان انتخاب های مناسبی هستند. در طول سم زدایی از مصرف کره بادام زمینی دارای قند اضافه پرهیز کنید.
۹- روغن های دارای امگا ۳ در طول سم زدایی از روغن شاهدانه، آوکادو، زیتون یا بذر کتان استفاده کنید تا دیواره های روده روان شوند. این کار کمک می کند مواد سمی توسط روغن جذب شوند و در ادامه بدن دفعشان کند.

مزایای رژیم سم زدایی

برخی از جنبه های رژیم سم زدایی برای سلامت مفید هستند که عبارتند از:
- پرهیز از منابع خوراکی دارای فلزات سنگین و آلودگی
- کاهش چربی اضافی
- مرتب ورزش کردن و عرق ریختن
- خوردن غذاهای کامل، مغذی و سالم
- پرهیز از غذاهای فرآوری شده
- نوشیدن آب و چای سبز
- محدود کردن استرس
- آرامش گرفتن و خواب مناسب

دنبال کردن این راهکارها به صورت کلی با بهبود سلامت در ارتباط هستند.

عوارض رژیم سم زدایی

۱- محدود کردن شدید کالری برخی از رژیم های سم زدایی، محدودیت شدید کالری را توصیه می کنند. روزه داری کوتاه مدت یا محدود کردن کالری دریافتی سبب احساس خستگی، تحریک پذیری و بوی بد دهان شود. روزه داری طولانی مدت سبب کمبود انرژی، ویتامین و مواد معدنی و همچنین عدم تعادل الکترولیت نیز می شود. علاوه بر این، روش های پاک کردن روده گاهی در طول سم زدایی سبب کم آبی بدن، گرفتگی، نفخ، حالت تهوع و استفراغ می شوند.
۲- اوردوز کردن در برخی از رژیم های سم زدایی خطر بروز اوردوز مکمل ها، ملین ها، دیورتیک ها، و حتی آب وجود دارد. در رژیم سم زدایی کمبود تنظیم و نظارت وجود دارد و بسیاری از غذاها و مکمل های سم زدا ممکن است اصلا پایه علمی نداشته باشند. در بدترین حالت مقدار مواد تشکیل دهنده روی برچسب محصولات سم زدا ممکن است اشتباه باشد. این خطر اوردوز کردن را افزایش می دهد.

رژیم سم زدایی برای چه کسانی خطرناک است؟

برخی افراد بدون تجویز پزشک نباید از رژیم های سم زدایی و رژیم هایی با محدود کردن کالری استفاده کنند. این افراد شامل کودکان، نوجوانان، کهنسالان، آنهایی که دچار سوء تغذیه هستند، خانم های باردار و شیرده و افراد دارای مشکل قند خون مانند دیابتی ها و یا کسانی که از اختلال تغذیه رنج می برند، می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (169 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
آمار وحشتناک نزاع و دعوای خیابانی / از سقط جنین تا قتل جوان!
(ویدئو) ارتشی از ربات‌های سوسکی در ماموریت‌های سری شرکت می‌کنند!
ویدیو/ نقاشی منحصربه‌فرد خلاقانه با کمک ذره‌بین غول‌پیکر در دل طبیعت/ ترکیب علم فیزیک و هنر مساوی با شاهکاری از جنس آتش
ویدیو/ سبک تخصصی و تضمینی آموزش مکالمۀ زبان انگلیسی فقط در یک جلسه/ فینیشرِ بی‌رحمانۀ "سیامک انصاری" به "رامین ناصرنصیر" در سریال "عطسه"
ویدیو/ سفر افسانه‌ای "هرکول" خدای اسطوره‌ای رومیان به بیستون کرمانشاه
ویدیو/ حقایقی باورنکردنی از ساخت "خزانۀ سوالبارد" برای روز قیامت در نروژ/ دنیایی زیرزمینی برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها در پایان جهان
آزمون خطای دید/ آیا می‌توانید گوزن پنهان در این تصویر را پیدا کنید؟ تنها 2٪ از افراد موفق به حل این تست شده‌اند!
(ویدئو) وقتی تو خراب‌کاری اوستایی/ شاهکار هنرمندی که زیبایی را از ویرانی خلق می‌کند!
ویدیو/ آموزش نحوۀ کاشت بذر گیاه گوشتی و زینتی آدنیوم در منزل/ چگونه یک بونسای زیبای آدنیوم پرورش دهیم؟
سرنوشت عجیب و پیچیده 3 زن در زندگی حاکم دوبی! / شیخه مهره و لطیفه و هیا بنت حسین
عاشق لهجه پرتغالی دختر رونالدو میشید وقتی به پدرش ابراز احساسات میکنه / ایده آل ترین رابطه ی پدر دختری جهان رو پیدا کردم 👌
(ویدئو) روایتی از زندگی و دستاوردهای پروفسور محمدحسن گنجی، پدر هواشناسی و جغرافیای نوین ایران/ ویژه سالروز وفات این دانشمند بزرگ
منتخب روز   
(فیلم) سکانس عاشقانه از شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت