رژیم شیر چگونه به کاهش وزن کمک می کند ؟

  دوشنبه، 31 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
رژیم شیر چگونه به کاهش وزن کمک می کند ؟
رژیم شیر به عنوان رژیمی سخت گیرانه، اراده ای کاملا قوی نیاز دارد. در طول این رژیم کاهش وزن، بیشتر مواد غذایی به جز شیر و برخی فراورده های آن از منوی غذایی حذف می شوند تا لاغری سریع را برای فرد به همراه آورد.

در رژیم لاغری شیر هیچ غذایی وجود ندارد. در این روش شما باید ۴ وعده شیر به صورت روزانه و به مدت ۴ هفته مصرف کنید. بیایید رو راست باشیم! چنین برنامه ای بیشتر شبیه یک شوخی است. همیشه این نکته را گفته ایم و بار دیگر خاطرنشان می کنیم که هر رژیمی به شما توصیه شد که تمام گروه های غذایی را حذف کنید و تنها یک نوع غذا بخورید غیر قابل اعتماد است. رژیمی با این سطح شدید محدودیت، مسلما بدنتان را در معرض کمبود بسیاری از مواد مغذی حیاتی قرار می دهد. اما مردم تصمیمشان برای کاهش وزن را با نگاه به تقویم می گیرند. عید نوروز، عروسی، مهمانی و خیلی اتفاقات دیگر سبب می شود به دنبال کاهش وزن سریع بروند. قبل از اینکه همه چیز را از یخچال بیرون بریزید و یک گالن شیر به خانه بیاورید، اجازه بدهید ابتدا رژیم شیر را بررسی کنیم.

رژیم شیر چه رژیمی است؟

رژیم شیر مدتی است که در دنیا رواج یافته است و علاقه مندان زیادی دارد. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی، پروتئینی و برخی از انواع ویتامین ها است که به تنهایی می تواند غذای کاملی باشد. از این رو بسیاری از افراد روند رژیم شیر را برای کاهش وزن سریع انتخاب می کنند تا سریعا به کاهش وزنی دست یابند.

همانطور که اشاره شد، این رژیم کاهش وزن یک رژیم سختگیرانه است که در آن فرد برای مدت طولانی تنها به خوردن شیر اکتفا می کند. این افراد در روز به طور میانگین، می توانند 4 لیتر شیر مصرف مصرف کنند که حدود 1000 کالری انرژی را برای بدن به همراه خواهد داشت.جالب اینکه این رژیم لاغری در مناطق مختلف به شکل های متفاوت انجام می شود. برخی رژیم شیر موز و برخی هم رژیم شیر خرما را در برنامه های غذایی خود می گنجانند. ولی رژیم اصلی تنها از شیر برای منوهای غذایی استفاده کرده و هیچ افزودنی در کنار آن نباید مصرف کرد.

لازم به ذکر است که رژیم شیر را هیچکدام از متخصصین تغذیه تاکید نمی کنند.نه تنها این رژیم بلکه تمام رژیم هایی که بسیاری از مواد غذایی را حذف کرده و تاکید بر مصرف یک یا نهایتا دو ماده غذایی را دارند، توسط متخصصین تایید نشده است. برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل، بهتر است زیر نظر یک متخصص به رژیم های لاغری منطقی و مناسب که به بدن آسیب نمی رسانند رو آورد.

آیا رژیم لاغری شیر مناسب است؟

مسلم است که اگر غذاها را از رژیم خود حذف کنید و فقط شیر بنوشید وزنتان کم می شود. ولی نمی توانید برای همیشه شیر بنوشید؛ پس با بازگشت به برنامه غذایی عادی دوباره وزن کم شده را خیلی زود اضافه می کنید. رژیم های فوق­ العاده محدود مانند رژیم شیر کاملا ناپایدار و غیرمنطقی هستند. البته انواع خفیف تر رژیم شیر نیز وجود دارد که در آن توصیه می ­شود قبل از هر وعده، یک لیوان شیر بخورید تا به کنترل مقدار غذا و در نتیجه مقدار کالری دریافتی کمک کند. این یعنی با نوشیدن شیر، هنگام خوردن وعده اصلی دیگر آنقدرها احساس گرسنگی نمی­ کنید. بنابراین کالری دریافتی شما کاهش می ­یابد.

رژیم شیر برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که پیشتر ذکر شد، رژیم شیر برای هیچ گروه سنی مناسب نیست.این رژیم جزء رژیم های سختگیرانه است که می تواند باعث ناامیدی بسیاری برای رسیدن به وزن ایده آل برای افراد شود. اما لازم دانستیم تا در متنی این رژیم را برایتان بیشتر معرفی کنیم.این رژیم برای کسانی که اضافه وزن شدیدی دارند اصلا توصیه نمی شود. چون شیر خاصیت چربی سوزی ندارد و از طرفی کالری روزانه آن برای کسانی با این خصوصیات که کالری روزانه شان بسیار زیاد بوده است، جوابگو نیست.تنها جایی که می توان گفت رژیم شیر برای فردی مناسب است زمان شیرخوارگی محسوب می شود. در این دوران نوزاد تا 6 ماهگی تنها باید از شیر مادر تغذیه کند.

رژیم شیر برای کسانی که به شیر حساسیت دارند و خوردن آن در آنها باعث نفخ و اسهال می شود، به هیچ وجه مناسب نیست. زیرا می تواند مشکلات متعدد گوارشی را در پی داشته باشد. حتی به دفع ویتامین و مواد مغذی نیز می انجامد. در این صورت فرد پس از مدتی با مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجه خواهد شد.در هر حالت، رژیم هایی که تاکید بر مصرف یک ماده غذایی دارند و سایر مواد غذایی در آنها حذف شده است، می توانند آسیب های جدی و جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشند.

رژیم شیر چگونه به کاهش وزن کمک می کند ؟

اگر سیستم گوارشتان نسبت به شیر حساس نیست، باید آن را در برنامه غذایی خود جای دهید. شیر یک نوشیدنی بسیار سالم با مواد مغذی فراوان است. مزایای این نوشیدنی عبارتند از:

1. شیر سرشار از کلسیم است

کلسیم فاکتور مهمی برای افزایش متابولیسم است که به نوبه خود باعث کاهش وزن می شود . بر اساس نظریه محققان ، هرچه کلسیم بیشتری در سلول وجود داشته باشد چربی سوزی نیز بیشتر خواهد بود.

2. شیر گرسنگی را کاهش می دهد

شیر باعث تحریک هورمون مبارزه با گرسنگی به نام پپتیدYY شده و باعث می شود به مدت طولانی احساس گرسنگی نکنید.

3. شیر سرشار از پروتئین است

یک فنجان شیر حاوی 8.14 گرم پروتئین است . پروتئین باعث افزایش متابولیسم و احساس سیری می شود که علاوه براین کاهش چربی شکمی و فشار خون پایین را به همراه خواهد داشت.

4. شیر یک نوشیدنی کم کالری است

یک فنجان شیر حاوی 149 کالری است . نوشیدن شیر موز باعث می شود حداقل به مدت دو ساعت احساس سیری داشته باشید.

5. رژیم اصلاح شده شیر سرشار از مواد مغذی است

این رژیم غذایی مصرف غذاهای سالم مانند سبزیجات ، میوه ها، پروتئین ، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم را به همراه شیر توصیه می کند. این غذاها حاوی سایر مواد مغذی هستند که در شیر وجود ندارد و بدون آنکه به سلامت بدن آسیب برسانند باعث کاهش وزن خواهند شد.

6. این رژیم غذایی کالری می سوزاند و مد روز می باشد

برای کاهش وزن باید بیشتر از آنچه کالری مصرف می کنید آن را بسوزانید . رژیم غذایی شیر به شما کمک می کند تا فعالیت های ورزشی سالمی نیز داشته باشید.

بهترین و بد ترین زمان نوشیدن شیر

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بهترین و بد ترین زمان مصرف شیر چه وقتی است؟ میزان مصرف آن برای گروه های مختلف سنی چه مقدار باید باشد؟ هر لیوان شیر چند کالری دارد؟ چه شیری برای چه کسانی مناسب است و… از پاسخ این گونه سوالات می توانید در ادامه مطلع شوید.

اگر با مصرف شیر دچار نفخ و دل درد نمی شوید، بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب است، زیرا در حین خواب، بدن این فرصت را دارد که کلسیم و پروتئین خود را از این ماده غذایی تامین کند. همچنین چون شیر حاوی تریپتوفان است به برقراری خوابی آرام و راحت کمک می کند.البته مصرف یک واحد شیر (یک لیوان) در وعده صبحانه نیز توصیه می شود چون موجب رفع بی حالی، بی حوصلگی و عصبانیت می شود و مغز را برای یادگیری بیشتر و یادآوری آسان تر آماده کرده و چون کلسیم شیر از جذب آهن غذا جلوگیری می کند و صبحانه کمترین میزان آهن را دارد، مصرف شیر در این وعده مطلوب است، اما بد ترین زمان مصرف شیر در وعده ناهار است، چراکه جلوی اشتها بخصوص اشتهای کودکان را می گیرد و از جذب آهن و روی محصولات گوشتی می کاهد.در طب سنتی آمده است که افراد سالمند مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز، بهتر است شیر را با دارچین میل کنند. دارچین سردی شیر را می گیرد و باعث افزایش جذب مواد مغذی شیر می شود. در ضمن ویتامین C موجود در میوه ها به جذب بهتر آهن و کلسیم شیر کمک می کند، بنابراین مصرف شیر همراه میوه های تازه پیشنهاد می شود.

هر لیوان شیر چند کالری دارد؟

هر لیوان شیر معادل ۲۴۰ گرم است و یک لیوان شیر بی چربی ۹۰ کالری، یک لیوان شیر کم چربی ۱۲۰ کالری و یک لیوان شیر پرچرب ۱۵۰ کالری انرژی تولید می کند. شیر به طور معمول هنگامی که از گاو، گوسفند، ش تر و بز دوشیده می شود، حاوی ۳/۵ درصد چربی است و شیرهایی با چربی بالا تر از ۲/۵ درصد پرچرب و پایین تر از آن کم چرب محسوب شده و به آن دسته از شیرهایی که بین ۰/۵ ـ ۰/۱ درصد چربی دارد، شیر خامه گرفته می گویند. شیرهای با ۱/۵ درصد چربی برای افرادی که تحرک کافی دارند، شیرهای ۲/۵ درصد برای کودکان و ورزشکاران و شیر خامه گرفته به دلیل نداشتن کلسترول برای مصرف روزانه مناسب است.

چند لیوان شیر بنوشیم؟

بهتر است در طول روز، کودکان زیر هفت سال ۱/۵ تا دو لیوان، پسر ها در سن بلوغ سه لیوان، دختر ها در همین سن ۲/۵ لیوان، افراد بالغ و سالمند دو لیوان و خانم های شیرده و باردار ۳/۵ تا چهار لیوان شیر در کنار مصرف سایر لبنیات بنوشند. برای آنکه کودک به نوشیدن شیر ترغیب شود بهتر است دو لیوان شیر را به چهار نصف لیوان تقسیم کرده و در فواصل معینی که بهتر است در میان وعده ها باشد به او بخورانید. شیری که به سوپ کودک افزوده می شود جزو واحد شیر محسوب می شود به شرطی که زیاد در غذا نجوشد و اواخر پخت به غذا افزوده شود. اگر طعم و بوی شیر برای خانم های باردار آزاردهنده است می توانند از شیر خشک استفاده کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (73 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!