رژیم غذایی ضد التهابی چیست؟

  چهارشنبه، 18 اسفند 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
رژیم غذایی ضد التهابی چیست؟
رژیم غذایی ضد التهابی یک رژیم خاص نیست بلکه یک سبک غذایی مفید است. رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH نمونه هایی از رژیم های غذایی ضد التهابی می باشد.در این قسمت رژیم غذایی ضد التهاب را برای شما به اشتراک می گذاریم.

التهاب چیست؟

التهاب، راه بدن شما برای محافظت از خودش، در برابر عفونت، بیماری یا آسیب است. به عنوان بخشی از پاسخ التهابی، بدن شما تولید گلبول های سفید، سلول های ایمنی و موادی به نام سیتوکین ها را افزایش می دهد که به مبارزه با عفونت کمک می کنند. علائم کلاسیک التهاب حاد (کوتاه مدت) شامل قرمزی، درد، گرما و تورم است. از سوی دیگر، التهاب مزمن یا همان طولانی مدت، اغلب در داخل بدن شما، بدون هیچ علامت مشخصی رخ می دهد. این نوع التهاب می تواند منجر به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری کبد چرب و سرطان شود. التهاب مزمن همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که افراد چاق یا تحت استرس اند.

رژیم غذایی ضد التهاب چگونه است؟

اگر می خواهید التهاب را کاهش دهید، غذاهای التهابی کمتر و غذاهای ضد التهابی بیشتری مصرف کنید. رژیم غذایی خود را بر اساس غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی بچینید که حاوی آنتی اکسیدانند. از محصول های فرآوری شده اجتناب کنید. آنتی اکسیدان ها با کاهش سطح رادیکال های آزاد عمل می کنند. این مولکول های واکنش پذیر به عنوان بخشی طبیعی از متابولیسم شما ایجاد می شوند، اما زمانی که تحت کنترل نباشند، می توانند منجر به التهاب شوند. رژیم ضد التهابی شما باید تعادل سالمی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی را در هر وعده غذایی فراهم کند. مطمئن شوید که نیاز بدنتان به ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آب را نیز تامین می کنید. یکی از رژیم های غذایی ضد التهابی، رژیم مدیترانه ای است که علائم التهابی مانند CRP و IL-6 را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات هم التهاب را کم می کند. به ویژه، برای افرادی که چاقند یا سندرم متابولیک دارند. رژیم های گیاهخواری نیز با کاهش التهاب مرتبط اند. یک رژیم غذایی ضد التهاب انتخاب کنید که محصولات فرآوری شده را حذف می کند. همچنین، مصرف غذاهای کامل، ضد التهابی و غنی از آنتی اکسیدان را افزایش دهد.

رژیم غذایی

غذاهای مجاز در رژیم ضد التهابی

  • کربوهیدرات های پر فیبر با شاخص گلیسمی پایین و غلات سبوس دار مانند لوبیا، عدس و برنج قهوه ای و گندم
  • میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند گوجه فرنگی، انواع توت ها و سبزیجات برگ دار لوبیا، کدو زمستانی و سیب زمینی شیرین
  • اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کنید. خواص ضد التهابی امگا 3 با خوردن ماهی تأمین می شود. حداقل دو بار در هفته ماهی های چرب، آزاد یا پرورش یافته در آب سرد مانند ساردین و شاه ماهی مصرف کنید. در غیر این صورت، دو تا سه گرم مکمل روزانه روغن ماهی حاوی EPA و DHA مصرف کنید.
  • اگر هفته ای دو بار ماهی های چرب نمی خورید، توصیه می شود از منابع پروتئینی شامل ماست، پنیر و لوبیا به خصوص سویا استفاده کنید.
  • تا حد امکان غذای تازه مصرف کنید.
  • اگر به طور مرتب زنجبیل و زردچوبه نمی خورید، مصرف این مواد را به صورت مکمل در نظر بگیرید.
  • در طول روز آب خالص، یا نوشیدنی هایی مانند چای، آب میوه بسیار رقیق شده با لیمو بنوشید. اگر آب شرب حاوی کلر یا سایر آلاینده ها است، از آب بسته بندی شده استفاده کنید یا از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید.
  • سعی کنید در هر وعده غذایی کربوهیدرات، چربی و پروتئین قرار دهید.
  • چای سبز و سفید را بیشتر از قهوه مصرف کنید.
  • به جای مصرف چربی های اشباع شده که در کره، خامه و گوشت های چرب وجود دارد، از مارگارین، روغن زیتون بکر، آووکادو و آجیل استفاده کنید.

غذاهای غیر مجاز در رژیم ضد التهاب

  • غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و فست فود
  • غذاهایی که با آرد تصفیه شده تهیه شده اند.
  • غذاهای پر چربی مانند کیک، ساندویچ و دونات
  • از محصولات ساخته شده با شربت ذرت با فروکتوز بالا خودداری کنید.
  • مصرف غذاهای تهیه شده با آرد گندم و شکر، به ویژه نان و بیشتر غذاهای بسته بندی شده از جمله چیپس را کاهش دهید.نمونه یک روز رژیم غذایی ضد التهاب زمانی که برنامه داشته باشید، راحت تر به رژیم پایبند خواهید بود.

نمونه یک روز رژیم غذایی ضد التهاب

زمانی که برنامه داشته باشید، راحت تر به رژیم پایبند خواهید بود. در اینجا، نمونه منوی عالی برای شروع آوردیم که شامل یک روز وعده های غذایی ضد التهابی است:

صبحانه

  • املت ۳ تخم مرغ،
  • ۱ فنجان (۱۱۰ گرم) قارچ،
  • ۱ فنجان (۶۷ گرم) کلم پیچ،
  • پخته شده در روغن زیتون؛
  • ۱ فنجان (۲۲۵ گرم) گیلاس؛
  • چای سبز یا آب.

ناهار

  • ماهی قزل آلا کبابی طعم دار شده با سبزی های مخلوط با روغن زیتون و سرکه و فلفل دلمه ای؛
  • ۱ فنجان (۱۲۵ گرم) تمشک، روی آن ماست یونانی ساده و گردوی خرد شده؛
  • چای سرد بدون شیرینی یا آب.

شام

  • کاری مرغ با سیب زمینی شیرین،
  • گل کلم و کلم بروکلی؛
  • ۳۰ گرم شکلات تلخ، ترجیحا حداقل ۸۰ درصد کاکائو؛
  • برنامه غذایی ضد التهابی باید متعادل باشد و در هر وعده غذایی از غذاهایی با اثرات مفید استفاده کند.

    رژیم غذایی ضد التهابی

سخن پایانی

به طور گسترده ای مشخص شده که التهاب مزمن عامل اصلی بسیاری از بیماری های جدی از جمله بیماری های قلبی، انواع سرطان ها و بیماری آلزایمر است. همه ما التهاب در سطح بدن را قرمزی موضعی، گرما، تورم و درد می دانیم؛ اما وقتی التهاب تداوم داشته باشد یا هیچ دلیل مشخصی نداشته باشد، به بدن آسیب می رساند و باعث بیماری می شود.

استرس، ورزش نکردن، ژنتیک و قرار گرفتن در معرض سموم مانند دود همگی می توانند در بروز التهاب مزمن نقش داشته باشند، اما انتخاب های رژیم غذایی نیز در کاهش آن نقش بزرگی دارند. دانستن تأثیر غذاهای خاص بر روند بهبود التهاب بهترین راه برای مهار آن و کاهش خطرات طولانی مدت بیماری ها است. رژیم ضد التهابی به به عنوان یک برنامه کاهش وزن در نظر گرفته نشده است اما رعایت آن در مدت زمان محدود یک روش برای تهیه غذاهایی است که مبتنی بر دانش علمی است و در مورد چگونگی کمک به حفظ سلامت بدن است. این رژیم در کنار تأثیر بر التهاب، انرژی پایدار و ویتامین های فراوان، مواد معدنی، فیبرهای غذایی ضروری، اسیدهای چرب و مواد مغذی محافظ را برای بدن فراهم می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان