سردرد های تنشی چیست؟

  چهارشنبه، 01 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
سردرد های تنشی چیست؟
سردردهای از نوع تنشی شایع‌ترین شکل سردرد است که در حدود سه چهارم از عموم افراد بروز می‌کند. این سردردها در بعضی موارد می‌توانند از سردرد خفیف گاه‌به‌گاه تا سردردهای ناتوان‌کننده روزانه متغیر باشند.

سردرد تنشی بر اساس آمار انجمن بین المللی سردرد. شایع ترین نوع سردرد محسوب می شود. حدود 78% مردم دنیا حداقل برای یکبار سردرد تنشی را تجربه کرده اند. سردرد تنشی وقتی مزمن و تبدیل به سردرد روزانه شود می تواند بر کیفیت زندگی فرد اثر بگذارد. سردرد تنشی در اثر انقباض عضلات سر و گردن ایجاد می شود و عامل محرک آن بیشتر استرس و اضطراب و تنش است به همین دلیل سردرد عصبی نیز نامیده میشود. سردرد تننشی اپیزودیک می تواند ماهی یکبار فرد را درگیر کند و یا بیشتر روزها همراه فرد باشد. درصورتی که بیشتر از 15 روز در ماه فرد را درگیر کند ( به مدت حداقل 3 ماه ) مزمن می شود. درصورتیکه سردرد تنشی با فعالیت های روزمره شما تداخل کند باید حتما با یک پزشک متخصص سردرد در کلینیک تخصصی سردرد تماس بگیرید تا با تشخیص و درمان صحیح به زندگی روزمره خود بازگردید.

علل سردردهای تنشی

سردردهای تنشی توسط انقباضات عضله در نواحی سر و گردن ایجاد می شوند. انواع غذاها، فعالیت ها و عوامل استرس زا می توانند باعث ایجاد این نوع انقباضات شوند. برخی از مردم نیز پس از خیره شدن به صفحه ی کامپیوتر برای مدت طولانی یا پس از رانندگی برای مدت زمان طولانی به سردردهای تنشی دچار می شوند. هوای سرد نیز ممکن است باعث سردرد تنشی شود.

سایر محرک ها برای سردردهای تنشی عبارتند از:

  • الکل؛
  • خستگی چشم؛
  • خشک شدن چشم؛
  • خستگی؛
  • سیگارکشیدن؛
  • سرماخوردگی یا آنفولانزا؛
  • عفونت سینوسی؛
  • کافئین؛
  • نوع ایستادن یا نشستن غلط؛
  • استرس عاطفی.

علائم سردرد تنشی

علائم سردرد تنشی عبارتند از:

  • احساس درد مبهم در سر؛
  • احساس فشار در دور پیشانی؛
  • حساسیت به لمس در دور پیشانی و پوست سر.

این درد معمولا خفیف یا متوسط است اما می تواند شدید نیز باشد. در این مورد ممکن است شما سردرد تنشی تان را با میگرن اشتباه بگیرید. این یک نوع سردرد است که باعث درد ضربانی در یک یا دو طرف سر شما می شود.

با این حال سردردهای تنشی، تمام علائم میگرن ها مانند حالت تهوع یا استفراغ را ندارند. در موارد نادر، سردرد تنشی می تواند مانند میگرن به حساسیت نسبت به نور و صدای بلند منجر شود.

پیشگیری از سردردهای تنشی

از آنجا که سردردهای تنشی اغلب ناشی از محرک های خاصی هستند، با شناسایی عواملی که باعث بروز سردردها می شوند می توانید از تکرار سردردها در آینده جلوگیری کنید.داشتن یک روزنگار سردرد به تعیین علت سردردهای تنشی کمک می کند. برای این کار می توانید غذاها، نوشیدنی ها و فعالیت های روزانه و همچنین موقعیت هایی که باعث استرس می شوند را ثبت کنید.به علاوه هر بار که دچار یک سردرد تنشی می شوید، تاریخ آن را یادداشت کنید. بعد از چند هفته یا چند ماه قادر خواهید بود.محرک ها را شناسایی کنید. برای مثال، اگر مطابق یادداشت هایتان، سردردهای شما در روزهایی رخ می دهند که غذای خاصی را می خورید، آن غذا می تواند عامل محرک سردردتان باشد.

اهمیت درمان سردردهای تنشی

سردردهای تنشی اغلب به درمان ها پاسخ داده و به ندرت پیش می آید که باعث هر گونه آسیب عصبی دائمی شوند.با این حال، این سردردها می توانند بر کیفیت زندگی تان تأثیر منفی بگذارند. سردردهای تنشی همچنین مشارکت در فعالیت های جسمانی را دشوار می کنند.به طوری که ممکن است مجبور شوید از مدرسه یا محل کارتان مرخصی استعلاجی بگیرید. در هر حال، اگر این سردردها به یک مشکل جدی تبدیل شدند، با پزشکتان صحبت کنید.نادیده نگرفتن علائم شدید بسیار مهم است.اگر دچار یک سردرد ناگهانی شدید یا سردردتان با تکلم نامفهوم، ناتوانی در حفظ تعادل یا تب بالا همراه بود، فوراً به پزشک مراجعه کنید.زیرا این علائم می توانند نشان دهنده وجود مشکلات جدی تری مانند سکته مغزی، تومور یا آنوریسم باشند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (72 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...