شخصیت شناسی از روی زبان بدن

  شنبه، 29 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
شخصیت شناسی از روی زبان بدن
انسان ها تیپ های شخصیتی متفاوتی دارند. مشابه همین رفتارها را به سادگی در زندگی واقعی نیز می توانیم ببینیم؛ حتی در جلسات اول آشنایی که دو طرف در پی تلاش برای شناخت یکدیگرند، با توجه به زبان بدن طرف مقابل می توانید سریع تر او را بشناسید و به لحاظ شخصیتی میزان مشابهت هایتان را دریابید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، زبان بدن یا Body Language یکی از اجزای ارتباطات غیر کلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد.

زبان بدن در متن زندگی ما قرار دارد، از ارتباطلات روزانه ی ساده تا مذاکرات پیشرفته زبان بدن نتایجی که ما به دست می آوریم را تحت تاثیر قرار می دهد.

ما می توانیم با یادگیری زبان پیام های بهتری را در روابط کاری و اجتماعی خود ارسال و دریافت کنیم، به بیان بهتر وقتی زبان بدن را یاد می گیریم می توانیم کنترل بیشتری روی پیامی که می خواهیم ارسال کنیم داشته باشیم و پیام ها و رفتارهای دیگران را بهتر شناسایی کنیم.

برای مثال می توانیم با یادگیری این اصول و قواعد در هنگام صحبت با تکنیک های زبان بدن کلام خود را تایید کنیم که این کار در اثر بخشی کلام ما تاثیرگذار است.

در هر دیدار شما قبل از اینکه سخنی بگویید یا حرفی بشنوید رفتار و حالات طرف مقابل رو می بینید. هنگامی که در یک جمع برای اولین بار فردی را ملاقات می کنیم درباره دوستی یا دشمنی آنها یا احتمال صمیمی شدن با آنها را از روی آنچه می بینیم قضاوت می کنیم. امروزه بیشتر محققان این حوزه بر این امر توافق نظر دارند که واژه ها و کلمات عمدتا برای انتقال اطلاعات هستند در حالیکه زبان بدن برای ارائه نگرش های شخصی است که در برخی موارد نیز از آن به عنوان جانشین پیام های شفاهی استفاده می شود. به عنوان مثال یک زن می تواند با نفوذ نگاهش نگاهی به مرد بیاندازد که او را قبض روح کند؟

انسان ها تیپ های شخصیتی متفاوتی دارند. مشابه همین رفتارها را به سادگی در زندگی واقعی نیز می توانیم ببینیم؛ حتی در جلسات اول آشنایی که دو طرف در پی تلاش برای شناخت یکدیگرند، با توجه به زبان بدن طرف مقابل می توانید سریع تر او را بشناسید و به لحاظ شخصیتی میزان مشابهت هایتان را دریابید.

اگر شخصیت شما مغلوب یا مطیع باشد، بعد از مدتی برقراری ارتباط با فردی که شخصیت غالب یا مسلط دارد، برایتان دشوار و غیرقابل تحمل خواهد شد. به سادگی می توان دریافت که فرد مورد نظر ما شخصیت غالب دارد یا مغلوب. فردی که مدام می گوید: «ببخشید، معذرت می خواهم، اگر ممکن است می خواستم ...»، به سادگی نشان می دهد که شخصیتی مغلوب دارد و در مقابل، فردی که اغلب در کلامش جملات امری و دستوری استفاده می کند، شخصیتش از نوع غالب است.

البته تنها با توجه به جملات و نوع گفتار افراد نمی توان به شخصیت واقعی آنها پی برد. بسیاری از اوقات راه های ارتباطی غیرکلامی بهتر می توانند شخصیت افراد را آشکار کنند. آیا می توانید تنها با نگاه کدرن به ارتباط دو نفر بفهمید که کدام یک شخصیت مسلط و کدام شخصیت مطیع دارند؟


در این آزمون چند نمونه از حرکات زبان بدن که نشان دهنده شخصیت غالب و مغلوب است، جمع آوری شده است. هر حرکت را در ذهنتان به تصویر بکشید و بگویید نشان دهنده کدام شخصیت است:
تصویر

تمام شماره های زوج از ویژگی های شخصیت مسلط هستند و شماره های فرد شخصیت مطیع. برای هر پاسخ صحیح یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید.

امتیاز 4 و کمتر: شما با علائم زبان بدن چندان آشنا نیستید. کمی بیشتر به این علائم دقت کنید تا بهتر بتوانیدویژگی های اطرافیانتان را بشناسید.

امتیاز 5 تا 8: اطلاعات شما در موردزبان بدن در حد میانه است.

امتیاز 7 به بالا: اطلاعات شما در مورد علائم زبان بدن در حد قابل قبولی است.

افرادی که شخصیت مطیع دارند، دوست دارند به سمت دیگران حرکت کنند. آنها همواره در تلاشند تایید و محبت دیگران را کسب کنند. بیشتر اوقات این افراد به حضور شخصیتی سلطه گر نیاز دارند تا او زندگی آنها را سرپرستی، راهنمایی و مدیریت کند. این افراد معمولا برای رسیدن به اهدافشان باید به فرد دیگری تکیه کنند. افراد مطیع در نظر دیگران معمولا افرادی باملاحظه، دلنشین، حساس، همدرد، پذیرا و سپاسگزارند. این افراد معمولا مطابق میل و خواست دیگران رفتار کرده و برای کسب رضایت اطرافیان همواره فداکاری می کنند. این افراد آشتی طلبند، به سادگی تقصیرات را به گردن می گیرند و تسلیم می شوند. داشتن جسارت و انتقاد کردن در وجود این افراد جایی ندارد و تا حد ممکن از دیگران توقع و انتظاری ندارند. امنیت این افراد به رفتارها و واکنش دیگران بستگی دارد و به همین دلیل دائما در تلاشند که تایید و اطمینان دیگران را به دست آورند؛ حتی تصور شکنندگی برای این افراد وحشتناک است.

در مقابل، افراد مسلط با افراد پایین تر از خود به شیوه پرخاشگرانه و زورگویانه برخورد می کنند و در عین حال از افراد قوی تر از خود به خوبی پیروی می کنند. این افراد به شدت تمایل به مدیریت دیگران دارند و زمانی که ناچار باشند از دیگری پیروی کنند، بسیار ناراحت می شوند. این افراد باید به هر قیمتی که شده، به اهدافشان برسند. معمولا مردان بیشتر از زنان در این گروه شخصیتی جای می گیرند که البته این موضوع باوری پذیرفته شده در اجتماع است و مردان می توانند شخصیت مسلط داشته باشند و در مقابل زنان بهتر است که شخصیت مطیع داشته باشند؛ به همین دلیل است که زنانی با شخصیت غالب، در اجتماع بسیار جلب توجه می کنند و رفتارهای آنان برای دیگران بسیار عجیب به نظر می رسد.

شخصیت های غالب در قسمت های مدیریتی موفق تر از دیگران هستند و معمولا بسیار سریع تصمیم گیری می کنند.این افراد به دنبال کسب نتیجه هستند و کمتر دیده می شود شخصیت غالب، صبور و بردبار باشد. اگرچه شخصیت غالب قاطعانه کار می کند و سعی دارد بهترین باشد اما بسیاری اوقات این ویژگی در محیط کار و زندگی موجب بروز اختلافات متعددی می شود. واکنش اجتماع در برابر افرادی که شخصیت غالب افراطی دارند، فرار است؛ زیرا کنار آمدن با چنین افرادی، دشوار و مقابله با آنها غیرممکن است. شخصیت های غالب ظاهرا بی احساس هستند و اینطور که به نظر می رسد آنان توجهی به احساسات دیگران ندارند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (218 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (168 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (26 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....