ساعدنیوز
ساعدنیوز

سندرم سازگاری عمومی چیست و چگونه آن را کنترل کنیم؟

  دوشنبه، 12 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
سندرم سازگاری عمومی چیست و چگونه آن را کنترل کنیم؟
همه ما هم استرس مثبت و هم استرس منفی را تجربه کرده‌ایم. سندرم سازگاری عمومی (GAS) تغییراتی فیزیولوژیکی را توصیف می‌کند که بدن هنگام پاسخ به استرس، خودکار دچارشان می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

تغییرات فیزیکی بدن در پاسخ به استرس به خودی خود مضر نیستند. با این حال وقتی استرس برای مدت طولانی ادامه یابد و بدن وارد مرحله خستگی شود، می تواند مشکلات طولانی مدت ایجاد کند. شناخت عوامل استرس زا و یادگیری استراتژی های مقابله با استرس می توانند به شما کمک کنند از عواقب استرس مزمن جلوگیری کنید.

آشنایی با سندرم سازگاری عمومی

گفتنی می باشد که ایجاد تغییرات درونی به صورت خودکار به دلیل مواجه شدن با استرس را نمی توان از عوامل خطرناک و مضر به شمار آورد. این در زمانی خطرناک معرفی می شود که استرس در طی طولانی مدت در بدن فرد باقی بماند و به مراتب وارد فاز خستگی شده و فرد را از پای در بیاورد. رسیدن به فاز آخر از این سندرم می تواند فرد را در بسیاری از مراحل زندگی سرخورده کرده و همچنین ادامه زندگی را برای او سخت و پیچیده کند. از این رو با شناخت و بررسی عامل های استرس زا و یادگیری مهارت ها مقابله با استرس به مراتب می تواند به شما چنین کمک کند که از ابتلا به این سندرم و بروز استرس های مزمن در زندگی تا حد قابل توجهی جلوگیری کنید.

دختر تنها

مراحل سندرم سازگاری عمومی

اولین بار هانس سلیه (Hans Selye) مفهوم سندرم سازگاری عمومی را ارائه کرد. او از این اصطلاح برای تعریف تغییراتی فیزیکی استفاده کرد که بدن هنگام استرس متحمل می شود و این را حین آزمایش روی موش های آزمایشگاهی کشف کرد.سندرم سازگاری عمومی در ۳ مرحله رخ می دهد. در هر یک از این مراحل، بدن به روش های مختلف واکنش نشان می دهد. تغییرات فیزیولوژیکی بدن در طول این فرایند می تواند تأثیر منفی طولانی مدت داشته باشد.

مرحله اول: واکنش هشدار

این مرحله واکنش اولیه بدن به استرس است. از این مرحله به عنوان پاسخ جنگ یا گریز نیز یاد می شود. در این مرحله، سیستم عصبی سمپاتیک بدن با ترشح ناگهانی هورمون ها فعال می شود. سیستم عصبی سمپاتیک بخشی از سیستم عصبی خودمختار است که عملکرد قلب، معده، مثانه، روده ها و همچنین عضلات بدن را تنظیم می کند. هنگامی که سیستم عصبی سمپاتیک فعال می شود، غدد فوق کلیوی را تحریک می کند و این غدد باعث ترشح هورمون های خاصی از جمله آدرنالین و گلوکوکورتیکوئید می شوند.

مرحله دوم: مقاومت

مرحله مقاومت زمانی رخ می دهد که بدن تلاش می کند تغییرات ناشی از مرحله واکنش را خنثی و خود را ترمیم کند. این مرحله معمولا زمانی اتفاق می افتد که عامل استرس زا برطرف شود.در مرحله مقاومت، بدن شروع به پایین آوردن فشار خون و ضربان قلب می کند. همچنین میزان آدرنالین و کورتیزول تولیدشده را کاهش می دهد. با وجود این، بدن همچنان در حالت آماده باش باقی می ماند و در صورت تداوم عامل استرس زا می تواند به راحتی به مرحله واکنش برگردد. در این مرحله، بدن در تلاش است تا از شوک مرحله واکنش هشدار رها شود.اگر وضعیت استرس زا مدتی طولانی ادامه یابد و فرد هنوز هم استرس داشته باشد، بدنش هرگز سیگنال واضحی برای ازسرگیری عملکرد طبیعی دریافت نخواهد کرد. این یعنی باز هم هورمون های استرس ترشح می شوند و فشار خون بالا می ماند.

مرحله سوم: خستگی

استرس طولانی مدت یا مزمن منجر به آخرین مرحله یعنی خستگی می شود. تحمل عوامل استرس زا بدون تسکین، توان فیزیکی و عاطفی و ذهنی فرد را آن قدر تخلیه می کند که بدن فرد دیگر قادر به مقابله با استرس نباشد.فرد بعد از پشت سرگذاشتن دوره طولانی استرس وارد این مرحله می شود. در این مرحله حتی اگر عامل استرس زا همچنان وجود داشته باشد، بدن خسته تر از آن است که بتواند مبارزه را ادامه بدهد. مرحله خستگی پرخطرترین مرحله سندرم سازش عمومی محسوب می شود، چون در این مرحله فرد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مختلف است.

چه عواملی محرک سندرم سازگاری عمومی هستند؟

مفهوم سندرم سازگاری عمومی برای اولین بار توسط هانس سلیه مطرح شد. او این اصطلاح را در حین آزمایش بر روی موش ها برای تعریف تغییرات فیزیکی بدن در زمانیکه متحمل استرس است کشف کرد. او متوجه شد موش ها زمانیکه در معرض عوامل استرس زای فیزیکی مانند دمای زیاد قرار می گیرند دچار تغییرات روانی خاصی می شوند. علاوه بر این مورد عوامل بسیاری می توانند در ایجاد استرس و ایجاد سندرم سازگاری عمومی نقش داشته باشند:

  • استرس های روزانه همانند فشار کاری، مشکلات خانوادگی و مدرسه و …
  • تغییرات ناگهانی در زندگی مانند طلاق، بیماری و از دست دادن شغل
  • تجربه های آسیب زا مانند سوء استفاده، جنگ، حادثه های بزرگ و …

علائم سندرم سازگاری عمومی

در طول هر یک از سه مرحله سندرم سازگاری عمومی، بدن شما علائم مختلفی را نشان می دهد که به شرح زیر می باشد.در مرحله واکنش، بدن شما به روش های زیر واکنش نشان می دهد:

  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب تند می شود
  • مردمک ها گشاد می شوند
  • حواس تشدید می شود
  • پوست برافروخته می شود

اگر استرس مداوم وجود داشته باشد، در مرحله مقاومت بدن شما ممکن است موارد زیر را بروز دهد:

  • تحریک پذیری
  • تمرکز ضعیف
  • نا امیدی

مرحله فرسودگی باعث می شود بدن شما برای دفع استرس احساس عدم آمادگی کند. شما در این مرحله مستعد ابتلا به شرایط مرتبط با استرس هستید. بدن شما ممکن است علائم زیر را دارا شود:

  • اضطراب
  • مشکلات شناختی
  • افسردگی
  • خستگی
  • بیخوابی

عوارض سندرم سازگاری عمومی

در حالی که سندرم سازگاری عمومی وضعیتی نیست که نیاز به تشخیص یا درمان داشته باشد، در درجه اول توصیفی است از آنچه در بدن شما تحت استرس اتفاق می افتد. قرار گرفتن در شرایط استرس زا برای مدت طولانی می تواند باعث عوارض پزشکی شود. شما می توانید شرایط فیزیکی و پزشکی زیادی داشته باشید. برخی از شایع ترین شرایطی که با تجربه طولانی مدت استرس فیزیکی یا روانی مرتبط هستند، به شرح زیر است:

  • فشار خون
  • اختلالات خلقی و اضطرابی
  • بیماری قلبی
  • سرکوب سیستم ایمنی

کنترل سندرم سازگاری عمومی

پیدا کردن راه هایی برای مقابله با استرس طولانی مدت برای پیشگیری از رفتن بدن به مرحله خستگی کمک می کند. مرحله فرسودگی خطرناک ترین مرحله سندرم سازگاری عمومی است. در این مرحله، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود و شما در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری های قلبی هستید.به طور کلی هیچ راهی برای مدیریت استرس وجود ندارد. شما باید عوامل استرس زا را شناسایی کنید و سعی کنید از شر آن ها خلاص شوید یا آن ها را کاهش دهید. روش های گفته شده در ادامه مطلب برای کنترل این سندرم از تاثیر خوبی برخوردار هستند.

  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید:آنچه می خورید نقش مهمی در احساس شما دارد. اگر بدن خود را با غذاهای ناسالم تامین کنید، بدن برای مقابله با موقعیت های استرس زا مقوی نخواهد بود.
  • ورزش کنید:تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به کاهش سطح استرس شما کمک کند. اگر تازه ورزش می کنید یا دوست ندارید به باشگاه بروید، پیاده روی روزانه در اطراف زندگی تان راهی عالی برای شروع حرکت است.
  • تمرینات تنفسی را تمرین کنید:کشیدن نفس های عمیق و کنترل شده در شرایط استرس زا می تواند به شما کمک کند آرام شوید و بهتر با آن کنار بیایید.
  • محرک های خود را شناسایی کنید:اولین قدم برای مدیریت استرس، شناسایی عواملی است که در وهله اول باعث ایجاد آن می شود. این می تواند یک شغل بسیار سخت، برقراری ارتباط با یک خویشاوند دور افتاده یا رفتن به یک مکان خاص باشد. شناسایی عواملی که استرس شما را تحریک می کند می تواند به شما در خلاص شدن از شر آن ها کمک کند.
  • احساسات خود را بنویسید:نوشتن راهی است که اغلب برای پیشگیری و مقابله با استرس نادیده گرفته می شود. به طور کلی نوشتن احساسات خود و کنار آمدن با آن ها می تواند به شما کمک کند بهتر آن ها را مدیریت کنید.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (215 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (187 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (95 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (81 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (62 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (43 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لیوان برای نسترن ها حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس شباهت بی حد و اندازه فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان به مادرش/مگه داریم انقدر شباهت+عکس تصاویری از بازیگران نون خ 5 در مراسم تجلیل و نشست خبری سریال/ 7 نفر دست و پای‌شان شکست! رونمایی از پسر جنتلمن و دو متری شقایق فراهانی روی زانو های مامانش/ ماشالا اصلا بهش نمیاد همچین پسر بزرگی😳 وقتی حاضران مراسم خاکسپاری، خودشان زیر خاک دفن شدند +ویدئو رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! رونمایی از بدل نقی معمولی در پایتخت 5+عکس/این نقیه یا نقی اینه؟ رونمایی از عکس سر مجلسی مراسم عروسی بهاره رهنما و همسر دومش+عکس/ چرا هر کدوم یه طرف رو نگاه میکنن🙄 خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا برای حفظ درختان قدیمی یک منطقه از نابودی/ دکترای افتخاری طبیعت دوستی حقته+ عکس نگاهی به آرایش باقی مانده دست و ناخن یک شهبانوی مصری با حنا بعد از گذشت 3300 سال/ واقعا حیرت انگیزه+عکس دکوراسیون خاص گوشه ای از خانه سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری با مبل دایره ای شکل/ نبات چه شیرین خوابه +عکس موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ خاطره جالب ژاله صامتی از دردسر نقش عروس بودنش در یک فیلم+ویدیو/ بازیگر نقش داماد ول کن نبود که باید با هم ازدواج کنیم آشپزی سالم آیسان خانوم برای رضا گلزار از ذرت و گوجه تا..../ چقدر به تغذیه آقاشون میرسه +عکس دردسر جدید برای نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چرا خواننده سرشناس کرد از سعید آقاخانی شکایت کرد؟+ویدیو رونمایی از ورژن ایرانی افسانه جومونگ با نوابغ طنز کشور +فیلم/ نگفتید از خنده میمیریم🤣 رونمایی از پوشش و ظاهر یک مرد گدا در دوره قاجار+عکس به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید تغییر استایل امیرمحمد متقیان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس نگاهی به حیاط باصفا و دلباز بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به زندگی فوق لاکچری همسر امام خمینی(نوه وزیر خزانه داری ناصرالدین شاه) در خانه پدری‌شان پیش از ازدواج؛ از کالسکه اختصاصی تا یادگیری زبان فرانسه+ویدیو موتور اسکوتر خوش رنگ محسن مسلمان ستاره تیم ملی/ موتور سواری آقای فوتبالیست به جای ماشین های آنچنانی+عکس واکنش فخری سریال بانوی عمارت به پیشنهاد ازدواج با یک مرد به عنوان زن دومش/ مریم مومن،: زاپاس کسی نمیشم!+فیلم همسر رهبر معظم انقلاب: من نمیخواهم پارتی بازی کنم+ فیلم ژست و استایل خاص و دیدنی بازیگران در عکس سلفی با برج ایفل/ از پوشش جالب مژده لواسانی تا خلاقیت بامزه لیلا بلوکات و نیما شاهرخ شاهی رونمایی از همسر و دختر باکلاس تهمینه میلانی برای اولین بار/ جشن تولد ساده و خلوت در یک رستوران شیک ایرانی+عکس تشویق بی امان نسرین مقانلو در کنسرت بعد از 2 سال عزاداری برای پسرش +ویدئو بوسه زیباترین دختر ایرانی روی صورت احسان علیخانی/ این صحنه دیدن داره😍+ویدئو زیبایی دلنشین نوه چشم رنگی و ناز محمود پاک نیت در آغوش پدربزرگش/ چقدر خوشگل و بانمکه+عکس نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات حامد بهداد در اولین روز فوت پدرش/ سادگی در نهایت زیبایی+عکس تنهایی صبحانه خوردن همسر هاشمی رفسنجانی در خانه‌شان با چهره ای غم‌بار بعد از فوت آیت الله+عکس مهران رجبی قرار بود چه نسبتی با نقی پایتخت داشته باشه؟ نگاهی به زمین فوتبال در باشگاه لاکچری هادی چوپان/گرگ پارسی مصدوم شد +فیلم نگاهی به مدرسه رشدیه تبریز، قدیمی ترین مدرسه ایران/ چه بنای زیبا و اصیلی+عکس کشف عجیب یک «همدان» دیگر در ایران! +ویدئو خلاقیت جالب و تحسین برانگیز دانش آموز ایرانی برای تبریک روز معلم با یک نامه عاشقانه/ لامصب قلبم اکلیلی شد😍+فیلم تصویری از خانه ابدی پدر داوود عابدی خبرنگار ورزشی/ روحش شاد و یادش گرامی دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم گریه‌های دردناک و بی امان فریبا نادری در مراسم خاکسپاری همسر جوان و هنرمندش+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی
تیتر امروز   
3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته برای نخبه های زندانی، برای آزادی دانشجویان آمریکایی/حواشی داغ امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده