ساعدنیوز
ساعدنیوز

تغییرات در پوست پس از زایمان

  پنجشنبه، 20 خرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
تغییرات در پوست پس از زایمان
تغییر در رنگ‌دانه‌های پوست، کلوآسما یا لکه‌های پوستی نامیده می‌شود و خط تیره‌ای نیز که در دوران بارداری روی شکم شما ظاهر می‌شود Linea nigra نامیده می‌شود. بیشتر قسمت‌هایی از پوست بدن شما که در دوران بارداری تیره شده است، معمولاً در ماه‌های بعد از تولد کودک به تدریج محو می‌شود.

دوران بارداری از زمان هایی است که کمتر مادری آن را فراموش می کند. بسیاری از زنانی که این دوران را تجربه کرده اند، همه مسائل آن را با همه جزئیاتش به یاد دارند.در دوران بارداری تغییرات فراوانی در بدن زنان باردار رخ می دهد که هر یک تاثیر خاص خود را دارند، اما در میان این تغییرات آنچه که بیش از همه به چشم می آید، تغییرات ظاهری است؛ بویژه تغییراتی که در پوست و موی زنان باردار به وجود می آید از مواردی است که شاید بیشتر بانوان را نگران می کند.

تغییراتی که در پوست برخی زنان باردار به وجود می آید بیشتر به صورت لک تظاهر می کند. این لک ها که متخصصان پوست و مو آن را به تغییرات هورمونی بدن نسبت می دهند، ممکن است در برخی موارد پس از زایمان نیز دوام آورند. زنانی که پوست تیره دارند، بیشتر مستعد ملاسما یا لک حاملگی هستند ضمن این که آفتاب نیز آن را تشدید می کند.برخی از بانوان در دوران حاملگی متوجه این لک ها می شوند، اما برخی نیز پس از دوران حاملگی به این لک ها پی می برند
قاعدگی های طبیعی، قرص های ضدحاملگی و حاملگی میزان هورمون استروژن و پروژسترون را در بدن بالا می برد. همچنین زمانی که فرد مستعد در معرض آفتاب قرار می گیرد، این لک ها بیشتر نمایان می شوند. بهترین راه جلوگیری از این لک ها استفاده منظم از ضدآفتاب و پوشش بدن است.این متخصص پوست همچنین به استفاده از کلاه های ضدآفتاب و داروهای روشن کننده ای که در دوران شیردهی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، توصیه می کند.یکی از این مشکلات را جوش هایی می داند که از قبل از بارداری در صورت برخی از بانوان وجود داشته و در زمان بارداری به علت این که مصرف دارو قطع شده تشدید می شود.

بارداری دوره ای از تغییرات هورمونی و متابولیک عمیق است که بدن آنرا برای مدت نسبتاً کوتاهی تحمل می کند و در طی آن تغییرات متعددی در پوست، ناخن و موها بروز می کند. بثورات و تغییرات پوستی در طول بارداری فوق العاده شایع هستند. بعلت شرایط خاص روحی و روانی زنان باردار، این تغییرات می توانند سبب بروز نگرانی هایی شوند که ممکن است مربوط به زیبایی ظاهری، امکان عود در بارداری های بعدی، اثرات بالقوه برروی جنین و یا مجموعه ای از آنها باشد.بثوراتی که در دوران بارداری مشاهده می شوند همگی از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برخی از آنها تغییرات پوستی شایعی هستند که تقریباً در تمام زنان باردار دیده مي شوند. البته تعدادی از بیماری های پوستی نیز وجود دارند که اختصاصاً با حاملگی همراه هستند. همچنین حاملگی می تواند سبب تشدید یا تخفیف بسیاری از بیماریهای پوستی شود که اختصاص به این دوران ندارند.

همچنین در طول بارداری خالهای تیره ممکن است بزرگ تر و یا تیره تر شده و خالهایی که قبلاً مورد توجه قرار نگرفته اند، مشخص گردند. باید توجه داشت که تغییرات ذکر شده در خال ها بطور کم و بیش یکسان و متناسب در تمام خال های بدن صورت می گیرد، ولی چنانچه یکی از خال ها تغییرات واضح در اندازه و یا رنگ پیدا کند و یا دچار علائمی نظیر خارش، سوزش و یا احیاناً خونریزی گردد، حتماً باید توسط متخصص پوست بررسی شود.

تغییرات بافت پوست

استرس، تغییرات هورمونی و خستگی ناشی از مادر شدن می تواند باعث تغییراتی در پوست شما شود. ممکن است قبل از بارداری و در دوران بارداری پوست صاف و شفافی داشته باشید، اما در ماه های پس از تولد نوزاد دچار آکنه شوید. در صورت ایجاد این تغییرات، با پوست خود با ملایمت رفتار کنید و بهتر است فقط دو بار در روز صورت خود را با استفاده از یک پاک کنندۀ ملایم تمیز و سعی کنید به آکنه ها دست نزنید. شما می توانید از یک پارچۀ نرم یا انگشتان دست برای شستن صورت خود استفاده کنید و پس از آن، اگر پوستتان خشک است، می توانید یک کرم مرطوب کننده با پایۀ آب و فاقد چربی بزنید. بهتر است از پاک کننده های قوی یا پاک کنندۀ مخصوص پوست های چرب خودداری کنید، زیرا ممکن است پوست شما را بیشتر تحریک کند.

اگر نیاز به مشاورۀ بیشتری دارید با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است پیشنهاد استفاده از یک کرم حاوی بنزوئیل پراکسید یا کرمی مشتق از ویتامین A را تجویز کند که ممکن است با یک کرم آنتی بیوتیک ترکیب شود. اینکه پزشک کدام گزینه را توصیه خواهد کرد، به شدت آکنه و این موضوع که آیا شما در تلاش برای بارداری مجدد هستید، ارتباط دارد. در صورت استفاده از کرم حاوی ترتینوئین، لازم است از یک روش ضدبارداری قطعی و مؤثر استفاده کنید، زیرا اگر دوباره باردار شوید، این کرم می تواند برای جنین شما مضر باشد. برخی از انواع قرص های ضدبارداری برای از بین بردن آکنه هم مفید است، اما در صورت شیردهی نباید استفاده شود، زیرا ممکن است در تولید شیر تأثیر بگذارد، بنابراین این گزینه ها را لازم است فقط با تأیید پزشکتان مصرف کنید.

لکه های قهوه ای پوست

لکه های تیرۀ روی پوست تازه مادران، به علت بالا بودن سطح هورمون های بارداری در بدن مادر ایجاد می شود. سطح هورمون ها پس از تولد نوزاد کاهش می یابد، در نتیجه لکه های قهوه ای کم رنگ تر خواهد شد، هرچند برخی از آنها ممکن است کاملاً از بین نرود. این تغییر و تیره شدن پوست می تواند ریشۀ ژنتیکی در خانوادۀ شما داشته باشد. اگر پوست شما قهوه ای روشن است، می توانید بیشتر مستعد ابتلا به لکه های پوستی باشید. بهتر است از صورت خود را در برابر نور خورشید محافظت کنید، زیرا قرار گرفتن در معرض اشعۀ خورشید، لکه ها را تیره تر خواهد کرد. اگر بیش از ۱۰ دقیقه در مقابل نور خورشید قرار گرفتید، پوست بدنتان را بپوشانید و از کلاه و کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

اگر در طول یک سال، لکه های ایجادشده به اندازۀ که می خواهید روشن نشد، می توانید از پزشک خود بخواهید شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد. پزشک یا متخصص پوست ممکن است توصیه کند که یک کرم روشن کننده را روی پوست خود امتحان کنید. کرم هایی که شامل سه نوع جزء ترکیبی است و کرم های ترکیب سه گانه نام دارد، ممکن است بیشترین اثر را داشته باشد که فقط با نسخۀ پزشک در دسترس است. این کرم ها شامل یک جزء روشن کننده به نام هیدروکینون، یک جزء رتینوئید موضعی یا ترتینوئین و یک جزء استروئید یا فلوئوسینولون است. با این حال، ممکن است در حین استفاده از این کرم ها، عوارضی مثل خشکی، قرمزی یا هر گونه حساسیت و آزردگی در پوست داشته باشید.

اگر شروع به استفاده از قرص های ضدبارداری یا دیگر روش های پیشگیری از بارداری حاوی هورمون کرده اید، ممکن است پوستتان تیره تر شود. اگر از این موضوع ناراحت هستید، با پزشک خود در مورد استفاده از شکل دیگری از روش های جلوگیری از بارداری صحبت کنید.

ترک های پوستی ناشی از بارداری

آثار کشیدگی یا ترک های پوست بارداری نیز به طور کامل ناپدید نخواهد شد، اما در ماه ها و سال های آینده کم رنگ تر خواهد شد. این ترک ها در ابتدا به رنگ صورتی، قهوه ای مایل به قرمز یا بنفش خواهد بود که کم کم رنگ می بازد و در نهایت روشن تر از پوست اطراف می شود. اگر این ترک ها آزارتان می دهد، کرم ها و لوسیون های زیادی وجود دارد که می توانید آنها را با دستور پزشک امتحان کنید. با این حال، گرچه بسیاری از محصولاتی که ادعا می کنند می توانند ترک های پوست بارداری را از بین ببرند، در واقع فقط کرم مرطوب کننده هستند و هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این کرم ها واقعاً مؤثر است، یا اینکه یکی از این لوسیون ها یا کرم ها بهتر از دیگری عمل می کند.

کرم های مشتق شده از ویتامین A مانند تریتینوئین یا همان رتین آ؛ Retin-A، اگر در همان اوایل؛ یعنی زمانی که علائم کشیدگی هنوز قرمز یا بنفش است، استفاده شود، ممکن است ظاهر این علائم را بهبود دهد و آنها را محوتر کند. لازم است بدانید که این نوع کرم فقط با نسخۀ پزشک قابل تهیه است. پزشک ممکن است تمایلی به تجویز کرم های مشتق از ویتامین A نداشته باشد، مگر اینکه شما مطمئن باشید که دوباره قصد باردار شدن ندارید، زیرا اگر در حین استفاده از این نوع کرم ها دوباره باردار شوید، این کرم می تواند به جنین شما آسیب برساند.

لیزردرمانی نیز یک گزینۀ دیگر است و باز هم اگر وقتی انجام شود که ترک های پوست هنوز قرمز، قهوه ای یا بنفش است، شاید مؤثر باشد. با این حال، لیزر نیز شما را به طور کامل از شر آنها خلاص نخواهد کرد. جراحی پلاستیک نیز یک گزینۀ دیگر است که اگر پوست شکم شما به اندازۀ کافی برای جراحی زیبایی شکم و برداشتن پوست و چربی اضافی شکم شل شده باشد، قابل استفاده است. این نکته را نیز بدانید که لیزردرمانی و جراحی هر دو هزینۀ زیادی دارد که تحت پوشش بیمه ها نیست.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (417 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (171 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (152 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (145 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (44 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (44 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (39 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (34 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (28 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (28 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (27 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (27 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (23 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (20 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز با استفاده از المان های تاریخی حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن (فیلم) به دام انداختن الکتریسیته داخل شیشه و خلق اثر هنری خارق العاده / لحظه ای هیجان انگیز ولی مرگبار سکانس خنده دار برنامه "اسکار"/ وقتی نیما شعبان نژاد، نعیمه نظام دوست رو سرگرم میکنه که بقیه بتونن تمرکز داشته باشن، ولی بدتر شد همه چی🤣 خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از مارشملو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (ویدئو) خواستگاری شهاب حسینی، شمس تبریزی فیلم "مست عشق" از هانده ارچل / ترکی حرف زدن دیدنی پارسا پیروزفر (ویدئو) علت بامزه علاقه روناک سریال "نون خ" به زبان کره ای و تسلطش به این زبان/ میبینین چقدر بیرون سریال متفاوته حتی مدل حرف زدنش دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! عجیب ترین لوازم تحریر جهان که از دیدنشون شاخ درمیارین (ویدئو) آهنگ جدید منوچهر هادی برای دخترش سوفیا از شدت دلتنگی اش خلاقیت منحصربفرد رامبد جوان برای دلبری کردن از همسرش با الهام از اسم نگار+عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس... هنرنمایی دیدنی حامد آهنگی و یوسف صیادی با یکی از معروفترین آهنگهای جهانی/ رسما سالن رفت هوا صدای خاصی که داورهای "صداتو" با دلیل حذفش کردند ولی غوغایی به پا کرد که فَکِ همه خورد زمین/ ببین چه ترانه ای هم خوند چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال نون خ، بدون گریم قدرت بازیگری خیره کننده مریلا زارعی در سکانسی از سریال افعی تهران/ ببینین چطور در چند لحظه با لحن و نگاه و زبان بدن قدرت بازیگریشو به رخ میکشه! قاب سه نفره و عاشقانه محمدرضا گلزار با مادربزرگ و خواهرزاده نازش در خانه پدربزرگش +عکس/ ثبت این لحظه به دست آیسان خانوم بوده😍 نسبت شیدا خلیق و ناهید مسلمی بازیگران سریال زوج یا فرد در واقعیت چیست؟ اوج تعهد و وفاداری محسن تنابنده، نقی پایتخت به زنش+ویدیو/ اگه تو بمیری یه زن دیگه میگیرم!
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! ماجرای شنیدنی آیت الله هاشمی رفسنجانی با زن ژاپنی در ضیافت 5 روزه توکیو+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد زمان قطعی پخش سریال پایتخت 7 مشخص شد مرد بی‌دماغ و ماجرای عجیب استجابت دعای باران! ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودش را نکشت/ بانی این قتل مشکوک کیست؟ سقوط مرگبار شهردار سابق دیواندره از پل +جزئیات اقدام تحسین برانگیز پاکبان زنجانی در برگرداندن کیف پر از طلا و دلار به صاحبش/ درود به شرفت خاطره فریدون زندی از اتفاق عجیب و منشوری یک بازیکن در رختکن تیم ملی! جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم؛ همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف! پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف ناگفته های زندگی شخصی علی دایی که شوکه تان خواهد کرد/ از دانشگاه شریف تا گیتارنوازی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده