تاثیر ورزش بر روی ژن ها

  دوشنبه، 29 شهریور 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
تاثیر ورزش بر روی ژن ها
این که ورزش بر تندرستی انسان تاثیر می گذارد بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما بسیاری از افراد، دیگر اثرات شگرف این فعالیت بدنی را نمی دانند. ورزش حتی بر ژنتیک ما اثر گذار است.

تحقیق جدید که توسط موسسه کارولینسکای سوئد صورت گرفته، پرده از این راز بر می دارد که ورزش چگونه عملکرد ژن های ما را تغییر می دهد. مدت هاست که می دانیم ورزش سلامت و تندرستی ما را بهتر می کند، اما به خوبی نمی دانستیم روی ژنتیک ما چه تاثیری می گذارد. اکنون پژوهشی جدید که توسط این موسسه انجام شده ، این مسئله را شفاف می کند. برای این مطالعه ،۲۳ زن و مرد شرکت کننده،به مدت ۳ ماه،۴ بار در هفته، برای ۴۵ دقیقه با یک پا،دوچرخه های ثابت را رکاب زدند. پای دیگرشان به کار گرفته نشد و به عنوان کنترل عمل کرد. محققان قبل و بعد از این دوره تمرینی از عضلات هر دو پا نمونه برداری کردند. دور از انتظار نبود که این تمرین استقامتی ، پای فعال را تقویت کند ، اما ژنوم سلول های عضلانی شان به اندازه ۵۰۰۰ تار یا سلول تغییر داده بود. درمیان صد ها تاثیری که مشاهده شد ، یک تغییر وراثتی کلیدی که تحتتاثیر ورزش بود ، متیلاسیون می باشد. که فرآیندی بیوشیمایی و پیچیده جهت کنترل پروتئین و ترکیب DNA در سراسر بدن است. یک تاثیر مثبت دیگر این تمرین روی وضعیت ژنتیکی ، افزایش انسولین و واکنش های التهابی بوده است. این پژوهش ممکن است پیامدهای گسترده تری در درمان بیماری هایی چون: دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی عروقی داشته باشد. که تحت تاثیر میزان فعالیت بدنی فرد می باشد.

ورزش چه تأثیری بر ژن ها دارد؟

متیلاسیون دی ان ای، دگرشی در دی ان ای ماست که روی چگونگی توانایی ما در استفاده از ژن های مان تأثیر می گذارد. ژن ها کپی می شوند و این کپی ها سپس به پروتئین های کاربردی در سلول های ما تعبیر و تبدیل می شوند. میزان متیلاسیون روی میزان فعال بودن یک ژن و در نتیجه میزان پروتئین های تولید شده اثر می گذارد. بسته به این که متیلاسیون در کجای ژنوم باشد، می تواند فعالیت ژن را افزایش یا کاهش دهد. کارل جان ساندبرگ: ما حدوداً ۲۱۰۰۰ ژن داریم که الگوها را برای پروتئین ها رمزگذاری می کنند و اساساً عملکردها و ساختارهای سلول ها و بدن ما را تشکیل می دهند. این ژن ها می توانند بسته به دردسترس بودن ژن ها برای کپی شدن، به میزان کمتر یا بیشتر به پروتئین کپی و تبدیل شوند. در دسترس بودن یک ژن تا حدود زیادی توسط اپی ژنتیک یا پس زایشی تنظیم و تعیین می شود، بنابراین یک ژن می تواند کمتر در دسترس باشد یا اصلاً در دسترس نباشد؛ یا به واسطه دمتیلاسیون بیشتر در دسترس باشد. سبک زندگی می تواند روی میزان قابلیت دسترسی به یک ژن تأثیر بگذارد، بنابراین تمرین و ورزش می تواند روی الگوی متیلاسیون نفوذ بسیار زیادی داشته باشد.

ورزش مادر و فرزند

چرا متیلاسیون مهم است و چگونه بر ژن های ما اثر می گذارد؟

متیلاسیون دی ان ای،دگرشی در دی ان ای ماست که روی چگونگی توانایی ما در استفاده از ؤن های مان تاثیر می گذارد. ژن ها کپی می شوند و این کپی ها سپس به پروتئین های کاربردی در سلول ما تعبیر و تبدیل می شود. میزان متیلاسیون روی میزان پروتئین های تولید شده اثر می گذارد. بسته به این که متیلاسیون در کجای ژنوم باشد ، می تواند فعالیت ژن را افزایش یا کاهش دهد. ما حدود ۲۱۰۰۰ ژن داریم که الگوها را برای پروتئین ها رمزگذاری می کنند. اساسا عملکردها و ساختار های سلول ها و بدن ما را تشکیل می دهند. این ژن ها می توانند بسته به در دسترس بودن ژن ها برای کپی شدن، به میزان کمتر یا بیشتر به پروتئین کپی و تبدیل شود. این مطالعه چه کمکی به فهم بهتر ما در مورد تأثیرات ورزش روی بدن انسان می کند؟ در دهه های گذشته سوال ما این نبود که آیا ورزش کاری برای بدن می کند یا مفید است، بلکه دنبال این بودیم که بدن چگونه سیگنال های دریافت شده از جلسات تمرینی و ورزشی را تفسیر می کند یا نسبت به هرنوع تغییر محیطی چه واکنشی دارد. اما این مطالعه تا حدودی برای مان روشن کرد که بدن نسبت به تغییرات در محیط داخلی چه واکنشی نشان می دهد. این اطلاعات می تواند برای بهینه کردن تمرینات مفید باشد بنابراین ما به ورزش به عنوان ابزاری نگاه نمی کنیم که یک الگو از آن برای همه مناسب باشد، چون همه ما از دیدگاه ژنتیکی متفاوت هستیم، پس برخی از افراد ممکن است به انواع خاصی از ورزش، واکنش قوی تری نسبت به سایر انواع نشان دهند و واکنش عده ای دیگر کاملاً متفاوت باشد. در نتیجه ممکن است بتوانیم انتخاب کنیم که روی چه نوع ورزشی چه اندازه وقت صرف کنیم و شخصاً چه فوایدی از آن به ما می رسد. همچنین اگر به مکانیسم های بنیادی که این مسئله بخشی از آن است نگاهی بیاندازیم شاید بتوانیم بعضی از تأثیرات مفید فعالیت بدنی را در قالب انواع داروهای جدید و گوناگون برای افرادی که قادر به حرکت نیستند به دلایل نورولوژیکی یک جا نشین اند، فلج هستند و یا دچار درد شدید مانند درد مفاصل هستند، تقلید و مشابه سازی کنیم، به نحوی که این افراد نیز از برخی از فوایدی که دیگران از ورزش می برند بهره مند شوند

اپی ژنتیک میان عضلات اسکلتی ناشی از تمرین استقامتی در زن و مرد چیست؟

کارل جان ساندبرگ: واکنش ها به تمرینات مشابه بودند. اما تفاوت های اساسی بین زن ها و مردها وجود داشت که متداوم و بی تناقض هم بود، اما به احتمال زیاد این تفاوت ها ناشی از اختلاف ها در پرونده هورمون های جنسی می باشد. این یافته ها ممکن است اهمیت زیادی برای فهم و درمان بسیاری از بیماری های معمول مانند دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی داشته باشند. کارل جان ساندبرگ: این ها دو نمونه از بیماری هایی هستند که به شدت تحت تأثیر میزان فعالیت بدنی و تناسب اندام فرد قرار دارند، و همچنین بیماری های زیاد دیگری هم هستند. دیابت و بیماری های قلبی که امروزه وجود دارد تا حدود بسیار زیادی به سبک زندگی مربوط است. با یک مطالعه اخیر تخمین زده شد که ۸۰ درصد از تمام دیابت ها و بیماری های قلبی با "ایده آل سازی" سبک زندگی قابل پیشگیری است: برای مثال نکشیدن سیگار، مصرف متعادل الکل، حفظ وزن متعادل، تغذیه درست و بزرگ ترین عامل مربوط که همان فعالیت بدنی است. بنابراین، با درک این که ورزش چه نقشی در سلامتی دارد که نه فقط شامل بیماری های قلبی بلکه شامل دیابت، سرطان، و …هم می گردد.

آینده آزمایشات اپی ژنیک

مکانیسم های زیرکانه و بسیار پیچیده ای وجود دارند که بسیار کنجکاوی برانگیز اند، مکانیسم هایی که به شیوه واکنش سلول های انسان نسبت به محیط مربوط اند و به وسیله وقایع مولکولی بی نهایت پیشرفته و چندجانبه، نحوه سازگاری بافت ها را طراحی کرده و سلامت عملکردی ما را ارتقاء می دهند. من فکر می کنم طی ۱۰ یا ۲۰ سال آینده تست هایی در دسترس خواهد بود که بتواند در انتخاب ورزشی که برای افراد مناسب ترین است، آن ها را راهنمایی کند.

آیا ژن ها بر میزان ورزش کردن تاثیر می گذارند؟

تحقیقات مختلفی تا به حال سعی داشته اند که ارتباط بین رفتارهای والدین، محیطی که فرد در آن بزرگ می شود و ژن ها را بر رفتارهای ورزشی بررسی کنند. در یک تحقیق که بر روی دوقلو ها انجام شده است مشخص شد که ژن ها بر تمایل به ورزش و لذت بردن از آن ها تاثیر می گذارند. تحقیقات مختلفی تا به حال سعی داشته اند که ارتباط بین رفتارهای والدین، محیطی که فرد در آن بزرگ می شود و ژن ها را بر رفتارهای ورزشی بررسی کنند. در یک تحقیق که بر روی دوقلو ها انجام شده است مشخص شد که ژن ها بر تمایل به ورزش و لذت بردن از آن ها تاثیر می گذارند. خلاصه ای از چند تحقیق که در زمینه تاثیر ژن ها بر ورزش انجام شده است، به شرح زیر است: آیا تمایل به ورزش کردن به صورت ژنتیکی در افراد وجود دارد؟ این مسئله ای است که محققان اروپایی سعی کرده اند به آن پی ببرند. محققان برای مطالعه این قضیه 37 هزار و 51 دو قلو را مورد بررسی قرار دادند. بررسی دوقلو ها به محققان کمک می کند تا دریابند که یک عادت بر اثر ژنتیک ایجاد می شود یا تحت تاثیر محیط به وجود می آید. همه این دوقلوها در یک محیط بزرگ شده بودند. بعضی از آن ها دوقلوهای همسان و بعضی دیگر دوقلوهای غیر همسان بودند. دوقلوهای همسان 100 درصد در ژن ها با هم شباهت دارند اما دوقلوهای غیر همسان 50 درصد ژن یکسان دارند. بنابراین در این تحقیقات اگر یک عادت در دو قلوهای همسان بیشتر یکسان باشد تا در دوقلوهای غیر همسان نشان می هد که تحت تاثیر ژن است.

شماتیک دویدن
این دوقلوها از کشورهای مختلف و در رده سنی بین 19 تا 40 سال بودند. محققان در بررسی های خود دریافتند که تنها 44 درصد از مردان و 35 درصد از زنان ورزشی معادل حداقل روزی یک ساعت پیاده روی سریع انجام می دادند. دوقلوهای همسان بیشتر در عادت ورزش با هم تفاهم داشتند. محققان با آمارگیری های خود دریافتند که عادت ورزشی 60 درصد به ژن بستگی دارد. در واقع پدر و مادر از لحاظ ژنتیکی بر ورزش کردن کودکان خود تاثیر می گذارند. در تحقیقات دیگری، محققان از 2600 نفر نمونه خون گرفتند. آن ها دریافتند افرادی که فعال تر هستند، به نسبت مشابهی از ژن های مختلف را دارا هستند. تفاوت بین ژن ها بر میزان خستگی افراد از ورزش تاثیرگذار است. حتی اگر افراد از شرایط جسمانی و آمادگی جسمانی یکسانی برخوردار باشند تفاوت در ژن های آن بر خستگی آن ها و لذت بردنشان از ورزش تاثیرگذار است. ژن خاصی در بدن بر تاثیر ورزش بر ذهن تاثیر می گذارد و ژن خاص دیگر بر تنظیم انرژی در بدن و اشتیاق به ورزش تاثیرگذار است. در تحقیقاتی که در دانشگاه میسوری انجام شد، محققان سعی داشتند تا ژن های بیشتری را که به رفتارهای ورزشی مربوط است پیدا کنند. محققان معتقد هستند که گسترش اطلاعات در این زمینه به ترویج بیشتر ورزش کمک می کند و گسترش ورزش را در افرادی که فعالیت ندارند بیشتر می کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعیبر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
تیتر امروز   
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)