تاثیر ورزش بر افسردگی

  یکشنبه، 21 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
تاثیر ورزش بر افسردگی
احتمالا شما هم چیزهایی درباره‌‌ی تاثیر ورزش بر افسردگی شنیده‌اید. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که تمرینات ورزشی منظمی را دنبال می‌کنند، خلق و خویشان به طرز قابل ملاحظه‌ای بهتر است و کمتر افسرده می‌شوند.

این افراد اگر هم دچار افسردگی شوند، میزان افسردگی شان خفیف تر خواهد بود. یکی از نتایج روانی فعالیت های بدنی منظم، بهبود عزت نفس است. وقتی ورزش می کنید، بدن تان اندورفین آزاد می کند و فعل و انفعالات اندورفین با گیرنده های مغز، احساس درد را کاهش می دهد. اندورفین حس مثبتی شبیه به تاثیر مرفین روی بدن از خود به جا می گذارد، به یاد بیاورید بعد از دویدن یا تمرینات ورزشی چه احساسی را تجربه کرده بودید، این همان حسی است که به آن نشاط یا سرخوشی هم می گویند و با نگاه مثبت و پرانرژی به زندگی همراه است.

تاثیر ورزش بر افسردگی

همان طور که گفتیم اندورفین عملکردی مشابه مرفین دارد یعنی نوعی مسکن است و می تواند کاهش دهنده ی درد باشد. از طرفی به عنوان یک آرام بخش هم شناخته می شود. این ماده در مغز، نخاع و بسیاری از نقاط دیگر بدن در پاسخ به مواد شیمیایی مغز که انتقال دهنده های عصبی گفته می شوند، آزاد می شود. نورون های گیرنده ی اندورفین، به انتقال دهنده هایی که مرتبط با برخی از داروهای ضددرد هستند، می چسبند؛ اما برخلاف مرفین، خوشبختانه فعال شدن این گیرنده های اندورفین به وابستگی بیمار به دارو یا مواد مخدر منجر نمی شود.

به طور کلی ورزش منظم نتایجی مثل: کاهش استرس، رهایی از اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود خواب را در بردارد. البته ورزش فواید درمانی دیگری هم دارد از جمله:

  • تقویت عملکرد قلب؛
  • افزایش سطح انرژی؛
  • کاهش فشارخون؛
  • بهبود توده ی عضلانی و قدرت بدنی؛
  • تقویت و استحکام استخوان ها؛
  • کاهش توده های چربی؛
  • تناسب اندام و ایجاد ظاهری زیبا.

با توجه به نتایجی که می توانیم از ورزش منظم به دست بیاوریم، شاید این سؤال در ذهن تان مطرح شود که آیا ورزش می تواند درمان مناسبی برای افسردگی بالینی باشد؟

همان طور که می دانید افسردگی یک بیماری با درجات مختلف است و معمولا افسردگی بالینی نسبت به انواع دیگر افسردگی، شدیدتر است و پروسه ی درمانی آن با روان درمانی و تجویز دارو همراه است. تحقیقات نشان می دهند ورزش در درمان افسردگی های خفیف تا متوسط نقش مؤثرتری دارد.

تصویر

ورزش چگونه کمک می کند:

فعالیت بدنی منظم، به تنظیم انتقال دهنده های عصبی کمک می کند، یعنی همان کاری که داروهای ضد افسردگی با شما انجام می دهند. همچنین برخی از ورزش ها، مواد شیمیایی که می توانند افسردگی را بدتر کنند را نیز در بدن کاهش خواهند داد. ورزش می تواند اعتماد بنفس شما را افزایش دهد، اخلاقتان را خوب کند، و خواب آرامی به شما هدیه دهد. بعلاوه برخی از ورزش ها شما را به تعامل با دیگران، بازی های گروهی و یا رفتن به باشگاه وا می دارد. و همین اتفاق می تواند انزوای اجتماعی که در بین بسیاری از افسرده ها مشترک است را نیز بهبود ببخشد.

انواع ورزش ها:

نوع ورزشی که انجام می دهید، به اندازه ی تناوب و طول ورزشتان مهم نیست. با انجام حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز، و سه تا پنج روز در هفته، می توانید به اندازه ی قابل توجهی افسردگی تان را کاهش دهید. اما فعالیت به مقدار کمتر هم کمکتان خواهد کرد، مخصوصا اگر ورزش شدیدی همچون دویدن یا دوچرخه سواری انجام دهید.

چیزی که هنگام انتخاب یک برنامه ی تمرینی اهمیت دارد، این است که از آن فعالیت لذت ببرید، چرا که به احتمال بیشتری به آن برنامه خواهید چسبید.

کدام ورزش ها برای افسردگی مناسب ترند؟

مشخص است که هر نوع ورزشی به درمان افسردگی کمک می کند. اما اگر قرار باشد چند نوع فعالیت بدنی مشخص را به شما معرفی کنم، باید بگویم فعالیت های بدنی متوسطی هستند که تأثیرات قابل ملاحظه ای در بهبود افسردگی دارند. کارهایی مثل:

  • دوچرخه سواری؛
  • رقص؛
  • باغبانی؛
  • گلف؛
  • کارهای خانه، مخصوصا جاروکردن، گردگیری و رفت و روب؛
  • دویدن آرام؛
  • شنا کردن؛
  • پیاده روی؛
  • کارهای مربوط به محوطه ی خانه مثل چمن زنی یا تمیز کردن حیاط؛
  • ورزش هوازی؛
  • یوگا.

از آنجایی که مبتلایان به افسردگی به حمایت اجتماعی بیشتری نیاز دارند، بنابراین شرکت در کلاس های ورزشی مختلف می تواند ابعاد دیگری از تاثیر ورزش بر افسردگی را نمایان کند. البته می توانیم با یک دوست نزدیک یا با شریک زندگی مان ورزش کنیم، اما مهم این است که بتوانیم با جامعه، افراد آن و آنچه بیرون از ماست یک ارتباط مؤثر برقرار کنیم. به همین دلیل با شرکت در باشگاه های ورزشی، تاثیر ورزش بر افسردگی چند برابر می شود، اعتماد به نفس مان افزایش می یابد، احساس آرامش خواهیم کرد و این خیلی مهم است که بدانیم اطرافیان مان پشتیبان ما هستند و دوست دارند به ما کمک کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (16 نظر) اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (11 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (4 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (4 نظر) شرط عجیب محمود احمدی نژاد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری 1403/ احمدی نژاد پیروز قطعی انتخابات! (4 نظر) من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد (2 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (2 نظر) فال انبیاء روزانه یکشنبه 6 خرداد 1403 (2 نظر) خاطره جالب شهید موسوی سرتیم حفاظت شهید رئیسی از یک اتفاق بامزه روی آنتن زنده تلویزیون+ویدئو (2 نظر) حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو (2 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) بررسی هوآوی آیتو M7 مکس: شاسی‌بلند لوکس و قدرتمند چینی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصویری از شناسنامه علی لاریجانی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با محل ولادتی غیر از ایران+عکس راز سر به مهر و گفته نشده شهید رئیسی از زبان دخترش / محال است باورتان شود! تصویری از یک برگه چک قدیمی مربوط به دوره قاجار/ مبلغ چک را ببینید شبنم مقدمی بر سر قبر نیکولای مارکوف روس تبار/چه کسی این درخت را کاشته‌است تا همنشین ِ همیشگی ِ شما باشد آقای مارکوف؟ دعوای ناموسی قیمت با سیامک انصاری/ ولش کن کُشتیش!!+ فیلم شبنم مقدمی داور صداتو: بچه ندارم من دختر بزرگ همسرم هستم اونم پسر بزرگ من!+ویدیو فال انبیاء روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 کنده کاری روی خودکار روش جدید یک دانشجو برای تقلب سر جلسه امتحان+عکس/ همین وقتو میذاشتی درسو می‌خوندی دیگه! واکنش شگفت‌انگیز یک عنکبوت به مشاهده تصویر خود در آینه+ فیلم نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس سرگیجه ایران اینترنشنال پس از شهادت سیدابراهیم رئیسی بهترین روش های شستن توت فرنگی و از بین بردن کرم های آن ناگفته‌های شنیدنی از محافظ رئیس جمهور؛ از رفتن به ماموریت با پای شکسته تا مسئول امنیت نهاد ریاست جمهوری+ویدیو عیادت آیت الله آل هاشم از دهقان فداکار در بیمارستانی در تبریز+عکس میز پذیرایی متفاوت وزارت خارجه در دیدارهای دیپلماتیک پس از شهادت امیرعبداللهیان+ عکس نگاهی به کیک تولد مردانه دارا حیایی پسر امین حیایی/ مبارکا باشه خوش تیپ +عکس شوخی رئیس جمهور شهید با الهام علی اف در هنگام افتتاح سد قیز قلعه سی+ویدیو و آبی که برای ما روشنایی نداشت! مادر شهید موسوی از بیمارستان مرخص شد (تصاویر) عجیب‌ترین خانه 59متری جهان! (ویدئو) شامپانزه‌ای که 3 ماه است نوزاد مرده خود را رها نمی‌کند دورهمی خانوادگی «مادر جومونگ» با «تسو» و نامزدش+عکس تصویری که رئیس‌دفتر شهید رئیسی دقایقی پس از سقوط بالگرد از آن منطقه ثبت کرد +ویدئو پست ویژه پسر عابدزاده برای تولد پدرش +عکس خداوند ابراهیم را دوست داشت+ ویدئو مرد در سایه سیاست ایران به زودی کاندیدا می شود خشک کردن سیر تازه در خانه با ترفندهای ساده شهید رئیسی حکم اعدام این گروه را بی‌سروصدا لغو کرد! +ویدئو فال ابجد روزانه دوشنبه 7 خرداد 1403 روستای ونان قم: معروف به عروس خلجستان +تصاویر جذاب و دیدنی فال روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 7 خرداد 1403 من در حد و اندازه ای نیستم که کاندیدا شوم / یک نامزد قطعی ریاست جمهوری مشخص شد عکسی از بدرقه سیدابراهیم رئیسی که طی ساعات اخیر وایرال شد عاشقانه های مارال بنی آدم و همسرش در طبیعت سرسبز بهاری+ عکس ادعای عجیب مجری تلویزیون درباره محافظ رئیسی+ویدئو تصاویر تازه از آرایش هلی کوپتر حامل شهید رئیسی قبل برخورد به کوه +ویدئو چرا رئیس‌جمهور بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی با خودرو به تبریز بازنگشت؟+ویدیو قایق موتوری خاص و هوش پران نیما شاهرخ شاهی/ این قایق نیست جت جنگیه😍+فیلم حال بد نفس بازغی بعد از فوت دوستش آیسان اوجی تصویری از گوشه دنج و معنوی ستاره سادات قطبی/سجاده ای ساده با حال و هوای روحانی +عکس
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم