تاثیر ورزش بر افسردگی

  یکشنبه، 21 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
تاثیر ورزش بر افسردگی
احتمالا شما هم چیزهایی درباره‌‌ی تاثیر ورزش بر افسردگی شنیده‌اید. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که تمرینات ورزشی منظمی را دنبال می‌کنند، خلق و خویشان به طرز قابل ملاحظه‌ای بهتر است و کمتر افسرده می‌شوند.

این افراد اگر هم دچار افسردگی شوند، میزان افسردگی شان خفیف تر خواهد بود. یکی از نتایج روانی فعالیت های بدنی منظم، بهبود عزت نفس است. وقتی ورزش می کنید، بدن تان اندورفین آزاد می کند و فعل و انفعالات اندورفین با گیرنده های مغز، احساس درد را کاهش می دهد. اندورفین حس مثبتی شبیه به تاثیر مرفین روی بدن از خود به جا می گذارد، به یاد بیاورید بعد از دویدن یا تمرینات ورزشی چه احساسی را تجربه کرده بودید، این همان حسی است که به آن نشاط یا سرخوشی هم می گویند و با نگاه مثبت و پرانرژی به زندگی همراه است.

تاثیر ورزش بر افسردگی

همان طور که گفتیم اندورفین عملکردی مشابه مرفین دارد یعنی نوعی مسکن است و می تواند کاهش دهنده ی درد باشد. از طرفی به عنوان یک آرام بخش هم شناخته می شود. این ماده در مغز، نخاع و بسیاری از نقاط دیگر بدن در پاسخ به مواد شیمیایی مغز که انتقال دهنده های عصبی گفته می شوند، آزاد می شود. نورون های گیرنده ی اندورفین، به انتقال دهنده هایی که مرتبط با برخی از داروهای ضددرد هستند، می چسبند؛ اما برخلاف مرفین، خوشبختانه فعال شدن این گیرنده های اندورفین به وابستگی بیمار به دارو یا مواد مخدر منجر نمی شود.

به طور کلی ورزش منظم نتایجی مثل: کاهش استرس، رهایی از اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود خواب را در بردارد. البته ورزش فواید درمانی دیگری هم دارد از جمله:

  • تقویت عملکرد قلب؛
  • افزایش سطح انرژی؛
  • کاهش فشارخون؛
  • بهبود توده ی عضلانی و قدرت بدنی؛
  • تقویت و استحکام استخوان ها؛
  • کاهش توده های چربی؛
  • تناسب اندام و ایجاد ظاهری زیبا.

با توجه به نتایجی که می توانیم از ورزش منظم به دست بیاوریم، شاید این سؤال در ذهن تان مطرح شود که آیا ورزش می تواند درمان مناسبی برای افسردگی بالینی باشد؟

همان طور که می دانید افسردگی یک بیماری با درجات مختلف است و معمولا افسردگی بالینی نسبت به انواع دیگر افسردگی، شدیدتر است و پروسه ی درمانی آن با روان درمانی و تجویز دارو همراه است. تحقیقات نشان می دهند ورزش در درمان افسردگی های خفیف تا متوسط نقش مؤثرتری دارد.

تصویر

ورزش چگونه کمک می کند:

فعالیت بدنی منظم، به تنظیم انتقال دهنده های عصبی کمک می کند، یعنی همان کاری که داروهای ضد افسردگی با شما انجام می دهند. همچنین برخی از ورزش ها، مواد شیمیایی که می توانند افسردگی را بدتر کنند را نیز در بدن کاهش خواهند داد. ورزش می تواند اعتماد بنفس شما را افزایش دهد، اخلاقتان را خوب کند، و خواب آرامی به شما هدیه دهد. بعلاوه برخی از ورزش ها شما را به تعامل با دیگران، بازی های گروهی و یا رفتن به باشگاه وا می دارد. و همین اتفاق می تواند انزوای اجتماعی که در بین بسیاری از افسرده ها مشترک است را نیز بهبود ببخشد.

انواع ورزش ها:

نوع ورزشی که انجام می دهید، به اندازه ی تناوب و طول ورزشتان مهم نیست. با انجام حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز، و سه تا پنج روز در هفته، می توانید به اندازه ی قابل توجهی افسردگی تان را کاهش دهید. اما فعالیت به مقدار کمتر هم کمکتان خواهد کرد، مخصوصا اگر ورزش شدیدی همچون دویدن یا دوچرخه سواری انجام دهید.

چیزی که هنگام انتخاب یک برنامه ی تمرینی اهمیت دارد، این است که از آن فعالیت لذت ببرید، چرا که به احتمال بیشتری به آن برنامه خواهید چسبید.

کدام ورزش ها برای افسردگی مناسب ترند؟

مشخص است که هر نوع ورزشی به درمان افسردگی کمک می کند. اما اگر قرار باشد چند نوع فعالیت بدنی مشخص را به شما معرفی کنم، باید بگویم فعالیت های بدنی متوسطی هستند که تأثیرات قابل ملاحظه ای در بهبود افسردگی دارند. کارهایی مثل:

  • دوچرخه سواری؛
  • رقص؛
  • باغبانی؛
  • گلف؛
  • کارهای خانه، مخصوصا جاروکردن، گردگیری و رفت و روب؛
  • دویدن آرام؛
  • شنا کردن؛
  • پیاده روی؛
  • کارهای مربوط به محوطه ی خانه مثل چمن زنی یا تمیز کردن حیاط؛
  • ورزش هوازی؛
  • یوگا.

از آنجایی که مبتلایان به افسردگی به حمایت اجتماعی بیشتری نیاز دارند، بنابراین شرکت در کلاس های ورزشی مختلف می تواند ابعاد دیگری از تاثیر ورزش بر افسردگی را نمایان کند. البته می توانیم با یک دوست نزدیک یا با شریک زندگی مان ورزش کنیم، اما مهم این است که بتوانیم با جامعه، افراد آن و آنچه بیرون از ماست یک ارتباط مؤثر برقرار کنیم. به همین دلیل با شرکت در باشگاه های ورزشی، تاثیر ورزش بر افسردگی چند برابر می شود، اعتماد به نفس مان افزایش می یابد، احساس آرامش خواهیم کرد و این خیلی مهم است که بدانیم اطرافیان مان پشتیبان ما هستند و دوست دارند به ما کمک کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان