تعهدات طرفین در سند تعهد به انتقال چگونه است؟

  پنجشنبه، 03 شهریور 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
تعهدات طرفین در سند تعهد به انتقال چگونه است؟
یکی از انواع تعهدنامه ها ، تعهد به انتقال اموال و دارایی است که معمولا با قولنامه و یا بیع نامه انتقال پیدا می کرد اصولا سند تعهد به انتقال در مورد آپارتمان ها و ساختمان های صورت می گیرد که در زمان نوشتن قرارداد امکان انتقال و ثبت سند برای آن ملک وجود نداشته است .

اخیرا سندی در دفاتر اسناد رسمی نوشته می شود با عنوان تعهد به انتقال و یا تعهد به بیع ، بر طبق این سند که سندی رسمی محسوب می گردد یکی از طرفین متعهد می گردد که ملک را به شخص دیگر منتقل نمایید و در صورتی که از ایفای تعهد خود سر باز بزند آن فرد با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی می تواند درخواست صدور اجراییه نمایید و درصورتی که متعهد حاضر نشود دفتر می تواند خود به انتقال سند مبادرت نماید . در این محتوا به بررسی مفاد سند تعهد به انتقال و تعهدات طرفین در سند تعهد به انتقال می پردازیم .

پوست توافق در قرارداد

سند بیع چیست؟

سند بیع، سندی است که در آن فروشنده (بایع) و خریدار اعلام می نمایند که این فروش صورت گرفته و مالکیت مال به نام خریدار منتقل شده است. بر اساس این سند فروشنده دیگر نمی تواند ادعایی نسبت به مال فروخته شده داشته باشد. اسناد بیع شامل انواع مختلفی از بیع می باشند که هرکدام از آن ها مربوط به شکلی از بیع می باشند.

انواع اسناد انتقال

  • قولنامه در واقع به قراردادی گفته می شود که وقتی دو طرف معامله قصد انجام معامله را دارند ولی هنوز شرایط برای ثبت رسمی بیع فراهم نشده است، میان آن ها نوشته می شود و طرفین را نسبت به یکدیگر برای انجام معامله متعهد می سازد. در حالت کلی معنی قولنامه این است که فروشنده و خریدار متعهد می شوند تا معامله را با رعایت شرایط ویژه که مورد قبول دو طرف است، انجام دهند. هدف از تنظیم قولنامه این است که دینی بر دوش دو طرف به وجود می آید که آن ها را موظف می کند تا حتماً معامله را انجام دهند. بنابراین در صورتی که یکی از طرفین از انجام دادن تعهدات خود سر باز زند، طرف مقابل می تواند از دادگاه الزام وی به عقد بیع را درخواست نماید. یکی از ویژگی های مهم قولنامه این است که در راستای آن تنها تعهد برای انجام معامله ایجاد می گردد نه تعهد به انتقال مال. بنابراین تعهدی که قولنامه بر دوش فروشنده قرار می دهد انجام معامله می باشد، قولنامه به تنهایی برای خریدار حق عینی نسبت به مال و یا ملک ایجاد نمی کند.
  • مبایعه نامه از دیگر اسنادی که در بیع مورد استفاده قرار می گیرد مبایعه نامه می باشد. مبایعه نامه سندی است که در طی آن مالی به شخص دیگری فروخته می شود. سند مبایعه نامه را می توان برای فروش هر نوع مالی تنظیم نمود. در طی تنظیم سند مبایعه نامه در آن فروشنده و خریدار تعهدات خود را درج می نمایند، هر تعهدی که برای طرفین در مبایعه نامه نوشته می شود باید مطابق با رضایت هر دو طرف انجام گیرد زیرا در غیر این صورت مبایعه نامه مورد پذیرش نیست. در هنگام تنظیم مبایعه نامه هر دو طرف باید به یک سری موارد توجه نمایند تا در انتها به ضرر آن ها تمام نشود، از جمله اینکه باید تضمین هایی از فروشنده برای اطمینان از اینکه در دفترخانه حضور می یابد و مال را به او تسلیم می کند، دریافت نماید. همچنین فروشنده باید قبل از تنظیم سند مبایعه نامه بخش خوبی از پول به عنوان مثال سه چهارم آن را از طرف مقابل معامله دریافت نماید. این پول می تواند ضامن تعهدات خریدار باشد و از بدقولی های پیش رو جلوگیری نماید. علاوه بر آن فروشنده می تواند در قرارداد قید نماید در صورتیکه هر یک از چک هایی که به عنوان پیش پرداخت داده شده بود نقد نشود، معامله را فسخ نماید.

سند تعهد به انتقال چیست؟

سند تعهد بیع از اسنادی است که اخیراً در معاملات بیع مورد استفاده قرار می گیرد. در سال های اخیر موارد متعددی پیش آمده است که در آن کلاهبرداران یک یا چند واحد مسکونی را به چندین نفر می فروختند و از این طریق درآمد کسب می کردند. بنابراین قوه قضائیه تصمیم گرفت تا با قانونمند نمودن فرایند پیش فروش مسکن این چنین کلاهبرداری ها را به حداقل برساند.
با سند تعهد بیع برای پیش فروش املاک، فروشنده ملزم می شود تا قرارداد پیش رو را در دفتر اسناد رسمی به ثبت برساند.
مدارک لازم برای تنظیم سند تعهد بیع:

  • اصل سند مالکیت
  • اصل بنچاق
  • اصل مدارک شناسایی

مزیت سند تعهد به انتقال چیست؟

سند تعهد بیع نسبت به سایر اسناد بیع از مزایای بسیار زیادی برخوردار می باشد. هنگامی که طرفین بیع در دفتر املاک و یا دفتر خرید و فروش اتومبیل نسبت به بستن قرارداد اقدام می نمایند و میان خود اسنادی همچون قولنامه و مبایعه نامه رد و بدل می کنند، در واقع میان خود عهد می بندند که مال مورد نظر را مبادله نمایند. در صورتی که فروشنده خلف وعده نماید و مال را تسلیم نکند، خریدار می تواند با استفاده از اسناد غیر رسمی مبایعه نامه و یا قولنامه از فروشنده شکایت نماید. اما توجه نمایید که این مسئله مانع کلاهبرداری نمی شود و تا هنگامی که سند بیع به صورت رسمی به ثبت نرسد، فروشنده می تواند مال را به افراد متعددی بفروشد. اما به محض اینکه بیع با ثبت سند رسمی انجام شود، دیگر امکان فروش مال مورد نظر به فردی دیگر وجود ندارد. بنابراین مهم ترین ویژگی سند تعهد بیع این است که فروش را به ثبت رسمی می رساند.

مفاد سند تعهد به انتقال

  • طرفین قرارداد : در اولی بند آن مشخص می گردد .
  • موضوع قرارداد : در این بند مشخصات ملک از قبیل مساحت ، موقعیت ملک و غیره بیان شده است .
  • مبلغ قرارداد : در این بند مبلغ قرار داد تعیین می گردد .
  • تسلیم موضوع قرارداد ، زمان تسلیم مورد معامله بیا شده است .
  • تعهدات طرفین : این قسمت از قرارداد تعهدات طرفین نسبت به هم بیان شده است که می توان گفت از مهمترین بند های این قرارداد محسوب می گردد زیرا ضمانت اجرای عدم انجام تعهد و اقداماتی که هریک می توانند انجام دهند را مطرح کرده است .
  • و در اخرین بند از این سند شرایط عمومی قرارداد بیان گردیده است .

تعهدات طرفین در سند تعهد به انتقال

طرف اول متعهد است با مراجعه به مراجع ذیربط نسبت به اخذ مستندات ، استعلامات و مفاصا حساب های لازم اقدام نموده و با تسلیم آن به دفتر اسناد رسمی شماره ( ...... ) در تاریخ ( ...... ) جهت انتقال قطعی و تنظیم سند رسمی آن بنام طرف دوم حاضر و اقدام نماید .
طرف اول متعهد است در تاریخ ( ...... ) نسبت به تحویل موضوع قرارداد به طرف دوم اقدام نماید .
طرف دوم مکلف است همزمان با امضای سند مبلغ ( ...... ) را به طرف اول بپردازد و نسبت به پرداخت باقیمانده مبلغ قرارداد در تاریخ ( ...... ) همزمان با تحویل موضوع قرارداد مبلغ ( ...... ) و همزمان با تنظیم و امضای سند قطعی نسبت به پرداخت الباقی مبلغ قرارداد ( ...... ) اقدام نماید . پرداخت مبالغ مذکور به حساب شماره ( ...... ) در قرارداد و تسلیم قبوض مربوطه به دفتر تنظیم کننده سند دلیل قطعی اجرای تعهدات طرف دوم می باشد .

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حال و هوای غمزده خانه آیت الله آل هاشم در تبریز/ بی تو رنگ یأس دارد منزل و مأوای تو+عکس خاطره دوبلور معروف از سفرِ خاص شهید ابراهیم رئیسی و واکنش ایشان با دیدن تیپ متفاوت جوانان در مسجد استوری اینستاگرامی ملیکا زارعی (خاله شادونه) از مراسم تشییع آیت الله رئیسی+عکس نگاهی به خانه ابدی شهید آیت الله رئیسی / نام نیکت همه جا ورد زبان است هنوز تصاویر کمتر دیده شده از دوران دانشجویی استاندار شهید آذربایجان شرقی تصویر عکاس تبریزی از هلی کوپتر رئیس جمهور شهید بر صفحه اول روزنامه گاردین انگلستان فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ...
تیتر امروز   
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)