تغذیه اصولی و مناسب برای فصول سرد سال

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
تغذیه اصولی و مناسب برای فصول سرد سال
کم کم به فصل هاى خنکتر نزدیک میشویم، بی شک استفاده از مواد مغذی خوب در رژیم غذایی می تواند فواید مثبتی را در سلامتی بدن داشته باشد و مقاومت بدن را در مقابل بیماری ها افزایش دهد.

با سردشدن هوا برای گرم شدن به غذاهایی مانند ماکارانی و پنیر یا سوپ خامه پناه نبرید. درعوض غذاهایی بخورید که برای فصل سرما عالی هستند. غذاهای سالم و مفیدی که سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند. این غذاها باعث تقویت سیستم ایمنی شما می شوند و شما را در برابر هوای سرد محفوظ می کنند.

داشتن تغذیه ی مناسب در فصل های سرد پاییز و زمستان

در اینجا چند پیشنهاد برای داشتن تغذیه ای مناسب در فصل های سرد پاییز و زمستان ارائه می شود. به کار بستن این توصیه ها و استفاده از این خوراک ها، باعث افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی شما می شود.

1- غذاهای سرد و سنگین نخورید

از خوردن غذاهای سرد و سنگین در فصل های پاییز و زمستان خودداری کنید. سعی کنید بیشتر از غذاهایی مانند دیزی، خورشت، سوپ، به همراه ادویه کاری، گوشت، ماهی، حبوبات، عدس و مقدار کافی سبزیجات استفاده کنید.

2- سوپ بخورید

در ماه های سرد سال، معمولا موها، صورت و لب ها، دچار خشکی می شوند. بنابراین مصرف غذاهایی مانند فرنی، سوپ و خورشت باعث بازگرداندن رطوبت از دست رفته بدن می شود.

3- میوه های تازه مصرف کنید

از برخی میوه ها و خوراکی های فصلی (فصل سرد) مانند زردک، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، چغندر و هویج استفاده کنید. چراکه خوراکی ها و میوه های فصلی، تازه تر و سرشار از مواد مغذی هستند که در حفظ هماهنگی با محیط به شما کمک کرده و سلامتی تان را حفظ می کنند.

4- از گیاهان گرمابخش استفاده کنید

برخی از گیاهان و چاشنی های گرمابخش مانند زنجبیل، دارچین، جوز هندی و گل میخک را جهت افزایش جریان گردش خون، در چای و غذای خود ریخته و مورد استفاده قرار دهید. می توانید در روزهای سرد سال، فرنی یا ماست را با افزودن مقداری دارچین به عنوان صبحانه مصرف کنید.

5- از غذاهای حاوی ویتامین، پروتئین و مواد معدنی استفاده کنید

با خوردن غذاهایی که سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند ( این غذاها بدن را در مقابل ویروس ها، حشرات و سموم مقاوم می کنند) مانند گوشت کم چرب، غذاهای دریایی، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و عدس، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

6- سیب و گلابی بخورید

میوه هایی مانند سیب و گلابی، بسیار خوشمزه و گرمابخش بوده و تهیه خوراک هایی از آنها جهت استفاده در فصل های سرد سال، مناسب است، بنابراین در فصل های پاییز و زمستان، بیشتر از این میوه ها استفاده کنید.

7- از قارچ، بیشتر استفاده کنید

قارچ ها ، حاوی مواد ضدباکتری و ضدویروس بوده و نیز دارای مقدار زیادی پروتئین، پتاسیم، کلسیم، منیزیوم و ویتامین های گروه B هستند. می توانید آنها را به صورت تازه یا خشک در سوپ یا خوراک ها استفاده کنید.

8- سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

با خوردن مواد غذایی مانند آووکادو، انواع توت ها، فلفل قرمز، شکلات تیره، ماهی و غذاهای دریایی، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

9- از مکمل های انرژی بخش استفاده کنید

بهتر است در فصل های سرد سال، از مکمل های انرژی بخش حاوی جینسینگ، ویتامین C، اکیناسه، چربی های اُمگا 3 ، ویتامین D ، خانواده توت ها، پروبیوتیک ها و روی که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و موجب حفظ سلامتی می شوند، استفاده کنید.

10- مصرف شیرینی و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید

مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین، فرآوری شده و تنقلات که موجب ازبین بردن انرژی و کاهش ایمنی می شوند، را کاهش دهید.اگر به دنبال توصیه غذایی هستید یا می خواهید بدانید که کدام غذاها و خوراکی ها می توانند شانس ابتلا به بیماری ها را کاهش داده و سلامتی تان را تضمین کنند، می توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

11- آب

در ماه های زمستان و حتى پاییز مغزتان کمتر پیام تشنگی صادر می کند اما حتماً از تامین آب مورد نیاز بدنتان مطمئن شوید زیرا زمستان هوا فقط سرد نیست، بلکه خشک هم هست.

12- ماهی

ممکن است در طول ماه های زمستان و روزهاى ابرى پاییز که نور خوشید کمتر می شود با کمبود ویتامین D رو به رو شوید. ماهی منبع بسیار خوبی از این ویتامین و همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ است که به شما کمک می کند هرگونه اختلالات روحیه را با بالابردن سطح سروتونین در بدنتان از بین ببرید.

13- شکلات

خیلی ها نمی توانند هوس شکلات خوردن خود را ترک کنند، مخصوصاً در جشن ها و مهمانی ها. اما بهتر است در این زمینه هم انتخاب عاقلانه داشته باشید، انواع تیره تر شکلات با محتوی کاکائوی بالا، آنتی اکسیدان بسیار بالایی داشته و انتخاب بسیار خوبی به شمار می رود.

14- دانه ها و غلات کامل

فیبر موجود در گندم، جو، نان های دانه کامل و برنج تاثیر محافظتی برای سلامت قلب و سیستم گوارش بدن دارند. از خوردن غلات و دانه های فرآوری شده خودداری کنید زیرا قسمت اعظم مواد مغذی موجود در آنها در مراحل مختلف فرآوری از بین می روند.

15- ماست طبیعی (ماست پروبیوتیک)

ماست حاوی کشت باکتری های فعال است که به شما برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان در زمستان کمک می کند. به جای ماست های مصنوعی یا طعم دار، ماست ساده کم چرب را انتخاب کنید، برای خوشمزه تر شدن آن می توانید انواع میوه های تازه را هم خرد کرده و داخل آن بریزید.

در سرما معمولا طرفداران آجیل، شکلات و غذاهای پرچرب نیز بیشتر می شوند. این موضوع با سردی هوا در ارتباط است؟

چون شب های پاییز و زمستان بلندتر هستند، طبیعتا شب نشینی ها هم بیشتر است و در این مهمانی ها معمولا تنقلات بیشتر خورده می شود. مساله ای که باید به آن توجه کرد اینکه زمستان برای کسانی که بیشتر در معرض سرما هستند نیاز به انرژی را افزایش می دهد اما در شرایط فعلی که برای اغلب افراد در خانه و محل کار دمای مناسب تامین می شود، نیاز به کالری افزایش پیدا نمی کند و افراد احتیاجی به مصرف خوراکی های پرکالری ندارند و مصرف این خوراکی ها فقط باعث چاقی و اضافه وزن می شود. در چنین مواردی گرایش به مصرف غذاهای شیرین و چرب جنبه روانی و عادتی دارد و مربوط به نیاز فیزیولوژیک بدن نیست. درگذشته اگر این کار نیاز بود، الان تنها یک عادت است که باید آن را تغییر دهیم.

با توجه به کوتاه شدن روزها آیا لازم است تغییری در تعداد وعده های اصلی یا میان وعده هایمان بدهیم؟

کوتاه شدن روزها در فصل سرما باعث نمی شود که وعده های اصلی غذا را کم کنیم. نکته مهم این است که وعده شام حداقل ۲ یا ۳ ساعت قبل از خواب خورده شود و اگر افراد به دلیل تاریک شدن هوا و کوتاه شدن روز می خواهند زودتر بخوابند، بهتر است زودتر شام بخورند زیرا کوتاه بودن فاصله بین خوردن شام و زمان خواب، مشکلات گوارشی را به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب، می توانیم به دلیل بلند?بودن شب ها، شام را حوالی ساعت ۸ بخوریم تا سنگین نخوابیم و میان وعده صبح و عصر را به شب منتقل کنیم تا اگر شب نشینی داشتیم کالری زیادی دریافت نکنیم و دچار اضافه وزن نشویم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان