چند تمرین ورزشی تقویت‌کننده‌ و تسکین دهنده عضلات کمر

  یکشنبه، 07 شهریور 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
چند تمرین ورزشی تقویت‌کننده‌ و تسکین دهنده عضلات کمر
بسياري از تمرین های کمر میتواند به تقویت ستون فقرات و عضلات، رباط ها و تاندون های نگهدارنده آن کمک کند.در این مطلب بهترین تمرینات برای تقویت عضلات کمر و کاهش درد های کمر ارائه شده اند.

بسياري از این ورزش های تقویت عضلات کمر علاوه بر کمر بر عضلات شکم، باسن و ران هم تأثیر می گذارند. همه این عضلات مرکزی به کاهش کمر درد کمک می کنند زیرا با قدرت میتوانند از ستون فقرات مراقبت نموده و آنرا دربرابر منحرف شدن مراقبت نموده و حرکاتی که سبب کشیده شدن یا چرخش ستون فقرات میشوند را اصلاح کنند.

کشش برای آرام سازی درد کمر

ستون فقرات و عضلات همجوارآن، رباط ها و تاندون ها همگی به منظور حرکت طراحی شده اند و هرگونه محدودیت در این حرکت می تواند درد را بدتر کند. بیمارانی که درد کمر دائمی دارند، درمی یابند که استفاده از تمرینات کششی و ورزش تقویت کمر برای به حرکت درآوردن ستون فقرات و بافت های نرم، ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد، اما این را هم متوجه می شوند که این تمرینات درد کمر را به طور مستمر و معناداری تسکین می دهد و معمولا افزایش حرکت را درپی دارد .

کشش در ورزش

نکات عمومی تمرینات کششی برای تسکین درد کمر

هنگام شروع تمرینات کششی روزمره، به عنوان بخشی از برنامه تمرینات مربوط به کمر، موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • لباس های راحتی بپوشید که چسبان و محدود کننده حرکات نباشند.
  • تمرینات کششی نباید ایجاد درد کنند، بدن تان را به قرار گرفتن در موقعیت های سخت مجبور نکنید.
  • کشش ها را به آهستگی انجام دهید و از جست وخیز کردن بپرهیزید، زیرا ممکن است در عمل باعث پارگی عضلات گردد.
  • کشش ها را در محلی تمیز، سطحی صاف و به اندازه کافی بزرگ که بتوان حرکات را به طور آزادانه انجام داد، تمرین کنید.
  • کشش ها را به اندازه کافی (20 تا 30 ثانیه) نگه دارید تا عضلات یا مفاصل فرصت آزاد سازی و شل شدن پیدا کنند.
  • هر کشش را معمولاً 5 تا 10 بار تکرارکنید.

تمرینات ورزشی تثبیت کننده مهره های کمر

برنامه تمرینی تثبیت مهره های کمر، شامل محدوه ای از تمرینات است که از سطح مبتدی به سمت سطح پیشرفته، پیش می رود:

  • از تمرینات ایستا (درازکش) تا تمرینات پویا (سرپایی یا پرشی)
  • از مقاومت در برابر گرانش تا مقاومت در برابر نیروی خارجی اضافی
  • از حرکات قابل پیش بینی تا حرکات غیرقابل پیش بینی
تمرین ورزشی کمر

تمریناتی برای تقویت و تسکین عضلات کمر

  • حرکت سوپرمن

تعداد اندکی از تمرینات با چنين ظرافتی، نتایجی بسیار عالی دارند. با به کاربستن درست این حرکات عضلات اطراف ستون فقرات کمری یا قسمت پائین کمر تقویت می شوند. بيش ترین آسیب ها و دردها در این قسمت اتفاق می افتند. این حرکت را با بلند کردن دست راست و پای چپ در دفعه نخست و آنگاه بازوی چپ و پای راست انجام دهید. برای انجام این ورزش تقویت کمر:

روی شکم دراز بکشید به طوریکه دست ها و پاهای شما صاف و کشیده باشد. عضلات شکم را کشیده و از تشک دور کنید و شانه ها را به طرف مخالف گوش ها بکشید. عضلات شکم، عضلات کمر و عضلات سرینی را فشار داده تا بازوها و پاها از روی تشک بلند شوند. با کنترل به وضعیت نخست بازگردید.

  • پُل( بلند کردن باسن)

به پشت دراز بکشید پا و زانوی خود را خم کنید به طوری که زاویه 90 درجه بخود بگیرند. کف پاها بر روی زمین قرار داشته باشد. عضله باسن خود را منقبض نموده و از روی زمین بلند نمایید، در پشت و کمر شما نباید انحنایی وجود داشته باشد. شانه ها، باسن و زانو باید هم تراز باشند. درحالی که یک پای خویش را بالا می آورید و زانو را صاف می کنید، این وضعیت را به مدت 3 الی 5 ثانیه نگه دارید. آنگاه با پای مخالف تکرار نمایید. برای هر پا، 10 الی 25 مرتبه تکرار نمایید. به منظور تقویت ران و کاهش درد زانو میتوانید این تمرین را یک یا چند مرتبه در روز انجام دهید، به طورمعمول میتوان دو تا سه بار در هفته بعنوان یک تمرین روتین تقویت کننده عضلات پا از این تمرین بهره برد.

  • کشش چرخشی کمر

برای کاهش درد ، کاهش سفتی در عضلات کمر اهمیت دارد. کشش چرخشی کمر، حرکات چرخشی ساده ای هستند که به آرامی ماهیچه های کمر و بخش مرکزی بدن را درگیر می کنند.

بدون نیاز به تزریق، زانودرد خود را در خانه خوب کنید!! به پشت روی زمین دراز بکشید، در شرایطی که زانوها خم هستند و کف پاها صاف روی زمین قرار دارند. دست های خود را از طرفین باز نموده و روی زمین قرار دهید. زانوهای خم شده خود را به طرف راست بچرخانید این حالت را برای سه شماره حفظ کنید، آنگاه، زانوها را به حالت شروع حرکت باز گردانید. زانوها را به طرف چپ بچرخانید. این حالت را برای سه شماره حفظ نموده و به حالت شروع حرکت بازگردید.

  • مانور به درون کشیدن یا خلا شکمی

مانور به درون کشیدن شکم که بعنوان خلأ شکمی هم شناخته می شود، به تقویت عضلات عرضی شکم کمک می کند. این حرکت ماهیچه ها عضلات اصلی هسته را تقویت می کند و در تثبیت لگن و کمر مؤثر است. این تمرین برای انقباض عضلات عرضی شکم و تقویت کمر است. روی زمین به پشت دراز بکشید، زانو های خود را خم کنید. در نخستین قدم لگن خویش را در یک وضعیت خنثی قرار دهید. این وضعیت همان جایی است که بین دو لبه شیب قدامی لگن قرار دارد؛ یعنی جایی که استخوان های لگن شما نسبت به کف لگن، به طرف جلو قرار دارند. در این حالت قوس کمر شما افزایش پیدا می کند و عضلات کمر شما منقبض میشوند و شیب خلفی که پائین لگن شما است، نسبت به استخوان های لگن، به طرف جلو قرار می گیرد. انحنای بخش پایینی ستون فقرات شما کاهش یافته و کشیده میشوند و عضلات بخش پائین کمر شما شل می شوند.

در این وضعیت، عمل دم و بازدم را انجام دهید. موقع انجام بازدم، عضلات شکم خویش را به سمت داخل و به طرف ستون فقرات بکشید. نفس خویش را بیرون نموده و ریلکس کنید. این کار را هرروز دوبار و هر بار ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

  • کشش زانو به قفسه سینه

حرکت تک زانو به طرف قفسه سینه یک شیوه ساده برای رها کردن تنش از ستون فقرات موقع کشش عضلات سرینی است. همچنين برای رفع درد ناشی از بیماری دژنراسیون دیسک یا تنگی ستون فقرات به وسیله متخصصین درمانی توصیه می شود. بر روی زمین به پشت دراز بکشید. زانوها را خم کنید، هر دو پا را روی کف زمین قرار دهید. از هر دو دست استفاده کنید، تا یک زانو را به طرف قفسه سینه بکشید.

زانو را به مدت 5 ثانیه بر روی قفسه سینه نگه دارید، شکم خویش را منقبض کنید و ستون فقرات را روی کف زمین قرار دهید. به وضعیت نخست بازگردید.با پای مخالف تکرار کنید.با هر پا 2 تا 3 بار این کار را انجام داده و دو مرتبه در روز تکرار کنید.

  • کشش پشت کمر

کشش پشت کمر باید با احتیاط انجام شود، زیرا بطور فعال عضلات کمر را درگیر می کند. چنانچه سیاتیک دارید، امکان دارد اول روی شکم خویش دراز بکشید، شروع به بررسی کنید که آیا در چنين موقعیتی حس درد دارید. زمانی که راحت دراز کشیدید، میتوانید با نسخه اسان کشش پشت کمر را شروع کنید. به صورت دمر بخوابید و ارنج خویش را خم نموده و کف دستانتان را جلوی خود، روی زمین و روی یکدیگر بگذارید و سپس پیشانی خود را هم روی دستانتان قرار دهید. در این وضعیت صورت کاملاً به طرف پائین و روی دست ها قرار دارد و پاها هم کاملا صاف هستند.

حالاسر، دستها و قفسه ی سینه ی خود را از روی زمین بلند کنید، در حالیکه دستها و پیشانی شما هم چنان در تماس هستند. بالاتنه ی خود را اجایی که میتوانید از زمین بلند کنید، درحالی که پاها هم چنان روی زمین هستند. این وضعیت را دست کم برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نگه دارید. این حرکت را روزی ۱۰ بار تکرار کنید. شما کشش این حرکت را در کمر، قفسه سینه و شکم خود حس می کنید.

  • حرکت برد داگ

حرکت سگ پرنده یا برد داگ میتواند به تقویت عضلات هسته و بهبود تعادل کمک کند. برای افرادی که از ناحیه کمر اسیب دیده اند، ایمن و مناسب است. با این حال، از آنجایی که حرکت سگ پرنده هم زمان عضلات هسته و پشت را درگیر می کند، امکان دارد برای مدتی طول بکشد تا تعادل و هماهنگی در شما بدرستی انجام شود. چهار دست و پا بنشینید. زانوها را به اندازه ی عرض لگن و دست ها را به اندازه ی عرض شانه ها باز کنید. بدون خم کردن پشت تان یا چرخاندن لگن، پای راست تان را به طرف عقب و دست چپ تان را به طرف جلو صاف کنید. ۲ تا ۳ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.آنگاه این حرکت را با دست و پای مخالف انجام بدهید. این حرکت را ۵ تا ۶ بار انجام بدهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (188 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (110 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (53 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (47 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (22 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی پارتنرش شد +تصاویر
علیرضا بیرانوند متهم به قتل یک جوان هوادار پرسپولیس شد؟!/ درویش علیه دروازه بان یاغی مدرک رو کرد؟ +سند
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
اکرم بانو از پرشورها کارت قرمز گرفت / استوری جنجالی و پرحاشیه همسر علیرضا بیرانوند به اجبار از اینستاگرام پاک شد +سند
20 ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
چرا مشارکت در چند انتخابات اخیر کم است؟
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم