ویژگی های نخ مرینوس، کاربرد و انواع آن

  دوشنبه، 20 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
ویژگی های نخ مرینوس، کاربرد و انواع آن
نخ مرینوس چیست؟ این سوالی است که ممکن است برای همه‌ی علاقه‌مندان صنعت فرش‌بافی و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، پیش آید. اگر با صنعت قالی‌بافی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که نخ‌های مختلفی با کیفیت‌های متنوع، در این صنعت برای بافت فرش‌ها و قالی‌ها استفاده می‌شود. این تنها مختص به فرش‌های دست‌بافت نیست و در فرش‌های ماشینی نیز این چنین است.

نخ مرینوس چیست؟

مرینوس نوعی الیاف طبیعی است که از پشم گوسفند تولید می شود. این نخ یکی از با ارزشترین و گران ترین نخ های کاربردی در صنعت قالی بافی است. و دلیل گران بودن و با ارزش بود میتوان به پرزهای نرم و خصوصیات خاص آن اشاره کرد که در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد.

پشم این نوع گوسفندها در اسپانیا یافت می شود و الانه به کل جهان ارسال می شود. پشم این نوع گوسفند کوتاه است و طول آن حدود 25 تا 125 میلی متر است و قطر آن به حدود 16 تا 24 میکرون می رسد.

ویژگی نخ مرینوس چیست؟

ویژگی های متمایز نخ مرینوس درجه یک آن را به انتخاب جذابی برای صنایع مختلف ، از جمله پارچه بافی و فرش بافی تبدیل کرده اند. نخ مرینوس برگشت پذیر و رنگ پذیر است ، در برابر آب و آتش مقاومت دارد و ضدآلرژی است. در ادامه به 6 ویژگی نخ مرینوس اشاره می کنیم:

  • نخ مرینوس درجه یک چین نمی خورد

نخ مرینوس حتی اگر کشیده ، خیس یا آویزان شود ، بازهم شکل اصلی خود را از دست نمی دهند. این ویژگی نخ مرینوس به خاطر خاصیت ارتجاعی آن است. فرش هایی که با این نخ بافته می شوند ، قابلیت شکل پذیری زیادی دارند و زیبایی خود را به راحتی از دست نمی دهند.

  • نخ مرینوس درجه یک حساسیت ایجاد نمی کند

مرینوس برخلاف بسیاری از الیاف طبیعی ، حساسیت ایجاد نمی کند. پشم مرینوس لانولین دارد و به همین دلیل ضد باکتری محسوب می شود. به همین دلیل نخ مرینوس درجه یک را برای تولید لباس کودک هم استفاده می کنند.

نکته دیگر اینکه نخ مرینوس را می توان با خز ، پلی استر ، ترمه یا ابریشم مخلوط کرد و نخ های ترکیبی پشم مرینوس را ساخت. این نخ وقتی با نخ دیگری ترکیب می شود ، پشم فوق العاده ظریف و نرمی درست می کند که در صنایع مختلف نساجی استفاده می شود.

  • ویژگی نخ مرینوس اینکه در برابر آتش مقاوم است

پشم مرینوس در برابر آتش به طور طبیعی مقاوم است. مرینوس بین منسوجات موجود در بازار ، بالاترین میزان مقاومت در برابر حرارت و آتش را دارد. جالب است بدانید لباس آتش نشان ها به طور معمول از همین پشم مرینوس تولید می شود.

  • بافت لطیف ویژگی نخ مرینوس است

مرینوس پشم بسیار نازکی است و بافت نرم و لطیفی دارد. در عین حال محکم است و قابلیت برگشت پذیری هم دارد. بنابراین این جنس نخ در بافت ژاکت ، کلاه و جوراب کاربرد دارد. پارچه های سبک و لایه های پایه در لباس های ورزشی هم از نخ مرینوس درست می شوند.

  • نخ مرینوس درجه یک عایق رطوبت است

هسته داخلی پشم مرینوس تا وقتی اشباع نشود ، می تواند تا ۶۰درصد از رطوبت محیط را جذب کند. پشم مرینوس آب را هم جذب می کند. لایه بیرونی آن ویژگی قوی دفع آب دارد. این لایه بیرونی با شست وشو از بین نرفته و آسیبی نمی بیند.

  • ویژگی نخ مرینوس رنگ پذیری آن است

نخ مرینوس درجه یک قابلیت رنگ پذیری بالایی دارد. این نخ را به هر رنگ دل خواهی می توان درآورد. نخ مرینوس بعد از ریسندگی کرم رنگ است و به آن نخ خام می گویند. این نخ خام بیشتر به صورت کلاف یا دوکی است. رنگرزی آن هم به صورت طبیعی و با پوست میوه هایی مانند انار و گردو ، و هم به صورت شیمیایی با استفاده از رنگ های غیرطبیعی انجام می شود.

کاربرد نخ مرینوس در صنعت قالی بافی چیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم یکی از باکیفیت ترین و با ارزشترین نخ هایی است که در قالی بافی کاربرد دارد. و بیش از 80 درصد از فرش های نفیس تبریز از این نخ بافته شده است.

اگر شما به نزدیکترین فروشگاه های تابلو فرش دستباف مراجعه کنید خواهید دید که عمده نخ استفاده شده در تابلو فرش ها مرینوس است. نخ و نقشه تابلو فرش کوچک که هنرکده محمدی ارائه می کند نیز از جنس این نخ است.

انواع نخ مرینوس قالی از نظر کیفیت

کیفیت این نخ انواع مختلفی دارد و به اصطلاح دارای نمره بخصوصی بر اساس کیفیت هستند و هر چقدر این عدد و یا نمره بالا باشد از کیفیت و ظرافت بالایی برخوردا است.

از لحاظ کیفیت در سه دسته تقسیم بندی می شود اعم از:

  • نخ مرینوس نمره 14
  • نخ مرینوس نمره 17
  • نخ مرینوس نمره 20

هر کدام از دسته بندی های اعلام شده برای فرش های دستباف با رجشمارهای مختلفی استفاده می شود بعنوان مثال نخ نمره 20 برای فرش دستباف با رجشماره 46 الی 55 استفاده می شود و یا نخ نمره 17 برای رجشمار 45 الی 46 و نخ نمره 14 برای رجشمار 40 الی 45 استفاده می شود.

انواع نخ مرینوس از لحاظ رنگ

نخ های مرینوس در ابتدا و بعد از ریسندگی دارای رنگ کرم مانند هستند که به آن نخ خام نیز گفته می شود و عمدا بصورت کلاف و یا دوک هستند.

همچنین نخ های مرینوس قابلیت رنگ پذیری دارد و به هر رنگ دلخواه میتوان آن را رنگ کرد که در تابلو فرش های دستباف به وضوح انواع رنگ ها قابل مشاهده است.

رنگرزی نخ مرینوس به چه صورت انجام می گیرد؟

رنگرزی این نوع نخ هم بصورت طبیعی انجام می گیرد که هزینه بسیار بالایی دارد و با رنگ های طبیعی رنگرزی انجام می شود و با پست میوه ها مانند انار، پوست گردو و…
و هم رنگرزی بصورت شیمیایی و با کمک رنگ های غیرطبیعی انجام می گیرید که عمدا روش رنگرزی مرینوس با این روش انجام می گیرید.

روش استفاده از نخ مرینوس در قالی بافی چگونه است؟

در قالی بافی خصوصا فرش های نفیس دستباف تبریز از این نوع نخ بسیار استفاده می شود و در بافت فرش بصورت دلا بافته می شود. و ظرافت و لطافت خاص و همچنین درخشندگی چشمگیری را به فرش می بخشد.

کاربردهای دیگر نخ مرینوس

نخ مرینوس، به خاطر ویژگی های مثبت بسیاری که دارد نه تنها در صنعت قالی بافی استفاده می شود بلکه از بهترین الیاف به کار رفته در پارچه های لباس کودکان و بزرگسالان است. نخ پشم مرینوس را می توان با خز یا پلی استر و همچنین ترمه و ابریشم مخلوط کرد و نخ های ترکیبی پشم مرینو را ساخت. هنگامی که با پارچه های دوم ترکیب می شود، پشم فوق العاده ظریف و نرمی تولید می کند. لباس های معروف ساخته شده از نخ پشم مرینو شامل پارچه های سبک وزن و لایه های پایه در لباس های ورزشی، ژاکت و جوراب است.

با توجه به كثرت قاليچه هاي موجود در بازار كه به غلط به قاليچه هاي كركي معروف شده اند، به خوبي این بحث استنباط مي شود که نخ های ظريف خارجي مانند نخ مرینوس هستند كه پرز اصلی برای بافت این قبیل قالیچه ها را تشکیل می دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم ادای احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو آروزی متفاوت و زیبای یک دختر بچه در مراسم تشییع رئیس جمهور عکس خوابیدن 3 دختربچه خسته در تشییع پیکر رییس جمهور شهید و همراهانش رئیس مجلس دومای روسیه وارد تهران شد +ویدئو آخرین عکس از رییس جمهور شهید قبل از پرواز آسمانی برای تشییع پیکرت همین یک عکس کافیست ...+عکس/ جهان گریست با این قاب (تصویر) کدام یک از مقامات به مراسم تشییع رئیس جمهور آمدند؟ شعری که شهید ابراهیم رئیسی آن را دوست داشت+ویدیو (ویدئو) بغض آیت الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید سید ابراهیم رئیسی آخرین نماز شهید رئیسی و آیت الله آل هاشم و استاندار جوان در یک روستا پیش از شهادت+عکس
تیتر امروز   
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
حواشی داغ امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!