ویتامین B3 (نیاسین) در چه غذاهایی یافت می شود؟

  شنبه، 29 شهریور 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
ویتامین B3 (نیاسین) در چه غذاهایی یافت می شود؟
نیاسین یکی از مهم ترین و ضروری ترین ویتامین ها برای بدن انسان است که در برخی مواد غذایی یافت می شود.

ویتامین B۳ با نام های نیاسین و نیاسین آمید شناخته می شود و یکی از ویتامین های گروه B است. این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از غذاها از جمله گوشت، ماهی تُن، دانه ها و قارچ وجود دارد. نیاسین به صورت اسید نیکوتینیک، نیاسین آمید و اینوزیتول هگزاسیانات وجود دارد. وجود ویتامین B۳ برای بدن ضروری است و کمبود آن می تواند مشکلاتی را برای سلامتی به وجود بیاورد. همراه ما باشید، در این مقاله به بررسی منابع نیاسین می پردازیم.

اعمال نیاسین در بدن

این ویتامین در تنفس سلولی دخالت دارد و در آزاد کردن انرژی از کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها دخالت دارد. گلیکوژن، ماده کربوهیدراتی ذخیره ای موجود در کبد و عضلات می باشد و نیاسین در سنتز آن نقش دارد. همچنین نقش مهمی در سوخت و ساز چربی ها در بدن ایفا می کند.

علائم کمبود ویتامین ویتامین B3 (نیاسین) چیست؟

اکثر افراد می توانند مقدار کافی نیاسین را از رژیم غذایی دریافت کنند. کمبود ویتامین B3 نادر است. در کمبود خفیف علائم عبارتند از:
سو هاضمه- خستگی- استفراغ- زخم های دهانی- گردش خون ضعیف- افسردگی
کمبود شدید نیاسین سبب بیماری پلاگرا می شود. کلمه پلاگرا از کلمات ایتالیایی pelle agra به معنی پوست زبر و سخت مشتق شده است. علائم پلاگرا عمدتا با 4 کلمه که اول آنها با D شروع می شود مشخص می شود:
درماتیت: بثورات فلس مانند (پوسته پوسته) متقارن که فقط در مناطقی که در معرض نور آفتاب قرار دارد دیده می شود.
دمانس:سیستم عصبی در کمبود شدید تحت تاثیر قرار می گیرد و علائم گیجی، اضطراب، بی خوابی و دمانس ایجاد می شود.
اسهال
مرگ:در صورت عدم درمان پلاگرا، کمبود شدید ویتامین B3 می تواند منجر به مرگ شود.

میزان مورد نیاز نیاسین

میزان نیاز به ویتامین ب ۳، ۶/۶ میلی گرم به ازاء هر ۱۰۰۰ کیلوکالری انرژی مصرفی و یا حدود ۱۴ میلی گرم است. مقادیر بالای نیاسین می تواند باعث آسیب کبدی شود. میزان بالای قابل تحمل برای بزرگسالان ۳۵ میلی گرم در روز است در بارداری میزان نیاز ۱۸ و در شیردهی ۱۷ میلی گرم در روز پیشنهاد شده است. با مصرف یک رژیم متعادل حاوی مقادیر کافی پروتئین می توان اطمینان داشته که مقادیر کافی ب ۳ به بدن خواهد رسید. از مقادیر بسیار زیاد این ویتامین به عنوان دارویی جهت کاهش کلسترول استفاده می شود. مصرف ۵۰ میلی گرم نیاسین سبب ایجاد حالت گرگرفتگی شدید می شود. توصیه می شود از مقادیر بالای این ویتامین به عنوان مکمل غذایی استفاده شود، چون مقادیر بالای این ویتامین همان طور که ذکر شد بیشتر نقش دارو دارند. برخی مطالعات جدید که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده نشان دهنده نقش بالقوه نیاسین پیشگیری از دیابت نوع ۱ است.

مواد غذایی سرشار از نیاسین

1. جگر

جگر یکی از بهترین منابع طبیعی نیاسین است.

یک وعده معمول ۳ اونس (۸۵ گرم) از جگر گوشت گاو پخته شده، ۱۴.۷ میلیگرم نیاسین یا ۹۱ درصد از RDA برای مردان و بیش از ۱۰۰ درصد از RDA برای زنان را فراهم می کند.

جگر مرغ نیز یک منبع خوب است، که ۷۳٪ و ۸۳٪ از مقدار توصیه شده برای مردان و زنان به ازای هر ۳ اونس (۸۵ گرم) پخته شده تامین می کند. علاوه بر این، کبد فوق العاده مغذی است، حاوی پروتئین، آهن، کولین، ویتامین A و دیگر ویتامین های B است.

2. سینه مرغ

مرغ، به ویژه گوشت سینه، منبع خوبی از نیاسین و پروتئین است.

۳ اونس (۸۵ گرم) از سینه مرغ بدون استخوان پخته شده ، حاوی ۱۱.۴ میلیگرم نیاسین است که به ترتیب ۷۱٪ و ۸۱٪ از مقدار توصیه شده برای مردان و زنان است.

در مقایسه، همان میزان ران مرغ بدون استخوان، تنها نیمی از این مقدار را شامل می شود

سینه های مرغ نیز سرشار از پروتئین است که شامل ۸.۷ گرم در هر اونس گرم ( ۲۸ گرم ) است و آن ها را انتخاب خوبی برای رژیم های کم چرب و کم کالری برای کاهش وزن می سازد

3. ماهی تن

تن از منابع خوب نیاسین و گزینه ای عالی برای افرادی است که ماهی می خورند، اما گوشت را دوست ندارند.

۸ اونس (۱۶۵ گرم) ماهی تن،شامل ۲۱.۹ میلی گرم نیاسین است که، بیش از ۱۰۰ درصد از مقدار توصیه شده برای مردان و زنان را فراهم می کند.

این غذای مقوی علاوه بر نیاسین دارای پروتئین، ویتامین B6، ویتامین B12، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ است.

از آنجایی که جیوه می تواند در گوشت تن ماهی جمع شود نگرانی هایی در مورد مسمومیت جیوه وجود دارد. با این حال، خوردن یک قوطی در هر هفته برای اغلب مردم ایمن تلقی می شود.

4. بوقلمون

اگرچه بوقلمون نسبت به مرغ نیاسین کمتری دارد، اما حاوی مقدار زیادی تریپتوفان است که بدن شما می تواند آن به نیاسین تبدیل کند.

۳ اونس (۸۵ گرم) سینه بوقلمون پخته شده ۶.۳ میلی گرم نیاسین و به اندازه کافی تریپتوفان برای تولید حدود ۱ میلی گرم نیاسین مازاد را تامین می کند.

در ترکیب، این تقریبا ۴۶٪ از مقدار توصیه شده برای مردان و ۵۲٪ برای زنان است.

با این حال، از آنجا که میانگین مصرف نیاسین در ایالات متحده ۲۸ میلی گرم در روز برای مردان و ۱۸ میلی گرم در روز برای زنان است، بعید است که بدن شما نیاز به تبدیل تریپتوفان به نیاسین داشته باشد.

تریپتوفان همچنین برای تولید سروتونین عصبی و هورمون ملاتونین استفاده می شود که هر دو برای حالت روحی و خواب مهم هستند

5. ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از منابع خوب ویتامین ب ۳ هستند که می توانید با مصرف آن نیاسین بدنتان را تامین کنید.

۳ اونس (۸۵ گرم) ماهی سالمون پخته شده حاوی ۵۳ درصد از مقدار توصیه شده برای مردان و ۶۱ درصد برای زنان است.

مقدار مشابهی از سالمون های پرورشی آتلانتیک در حدود ۴۲ درصد از مقدار توصیه شده برای مردان و ۴۹ درصد برای زنان را شامل می شود.

ماهی قزل آلا نیز یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که می تواند به مبارزه با التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و اختلالات خود ایمنی کمک کند

6. ماهی کولی

خوردن کنسرو ماهی کولی یک راه ارزان برای برآورده کردن نیازهای نیاسین است.

فقط یک ماهی کولی تقریبا ۵٪ از مقدار توصیه شده برای مردان و زنان بزرگسال فراهم می کند.

بنابراین خوردن ۱۰ ماهی کولی تقریبا نیمی ازمقدار نیاسین که بدن شما نیاز دارد را تامین می کند. این ماهی های کوچک همچنین منبع عالی سلنیوم هستند. خوردن غذاهایی که غنی از سلنیوم هستند، با کاهش خطر ۲۲ درصدی سرطان ها، به خصوص سرطان های سینه، ریه، مری، معده و پروستات مرتبط است.

7. گوشت گاو

گوشت گاو منبع خوبی از نیاسین و غنی از پروتئین، آهن، ویتامین ب ۱۲، سلنیوم و روی است.

سه اونس معادل ۸۵ گرم گوشت گاو پخته شده ۶.۲ میلی گرم نیاسین را تامین می کند. گوشت گاو تغذیه شده با چمن می تواند نسبت به گوشت گاو تغذیه ای معمولی آنتی اکسیدان ها و امگا ۳ بیشتری داشته باشد و این باعث می شود که گزینه ای بسیار مقوی باشد.

8. بادام زمینی

بادام زمینی یکی از بهترین منابع گیاهی نیاسین است. دو قاشق غذاخوری (۳۲ گرم) از کره بادام زمینی حاوی ۴.۳ میلیگرم نیاسین است، که تقریبا ۲۵ درصد از مقدار توصیه شده برای مردان و ۳۰ درصد برای زنان را داراست.

علاوه بر نیاسین، بادام زمینی سرشار از پروتئین، چربی های تک اشباعی، ویتامین E، منیزیم، فسفر و منگنز نیز می باشد.

در حالی که بادام زمینی ها کالری نسبتا بالایی دارند اما تحقیقات نشان می دهد که خوردن روزانه آن ها با مزایای سلامتی همانند کاهش خطر دیابت نوع ۲ همراه است. علاوه بر این، مصرف روزانه بادام زمینی به افزایش وزن منتهی نمی شود.

9. آووکادو

یک آووکادو متوسط شامل ۳.۵ میلی گرم نیاسین، یا به ترتیب ۲۱ و ۲۵ درصد از مقدار توصیه شده برای مردان و زنان است.

آن ها همچنین دارای فیبر، چربی های سالم و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی نیز هستند.

در واقع یک آووکادو حاوی بیش از دو برابر پتاسیم یک موز است.

علاوه بر موارد فوق، آووکادو منبع عالی از چربی های تک غیر اشباع است که ممکن است در هنگام مصرف منظم به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

10. برنج سبوس دار یا برنج قهوه ای

یک فنجان (۱۹۵ گرم) برنج قهوه ای پخته شده حاوی ۱۸٪ از مقدار توصیه شده نیاسین برای مردان و ۲۱٪ برای زنان است.

با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهند که تنها ۳۰ ٪ نیاسین در غلات برای جذب در دسترس است و این موضوع برنج قهوه ای را نسبت به سایر مواد غذایی، یک منبع کم بهینه تر می سازد.

علاوه بر نیاسین، برنج قهوه ای دارای فیبر بالا، تیامین، ویتامین B6، منیزیم، فسفر، منگنز و سلنیوم است.

مطالعات حاکی از آن است که تغییر برنج سفید به قهوه ای باعث کاهش التهاب و بهبود شاخص های سلامت قلب در زنان دارای اضافه وزن و چاقی می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (200 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (108 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (100 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (86 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (38 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (27 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (16 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
(عکس) کشف «اولین رژ لب جهان» با قدمت 3600 سال در جنوب ایران
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت