زخمهای سفید داخل دهان چیست؟

  سه شنبه، 13 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
زخمهای سفید داخل دهان چیست؟
لکوپلاکیا پچ های سفید پلاک مانند ضخیمی را در مخاط دهان ایجاد می کند. این پچ ها گاهی بی رنگ یا خاکستری هستند و حداقل یک ناحیه با مارجین واضح دارند. گاهی هم سطح ترک خورده ای از خود نشان می دهند. این پچ ها معمولا درد ندارند.

لکوپلاکیا چیست؟

لکوپلاکیا یک لایه سفید یا خاکستری است که روی زبان، داخل گونه ها و سقف دهان را می پوشاند. این حالت در واقع واکنش دهان به التهاب مخاطی مزمن غشای دهان است. لکوپلاکی دهان در هر زمانی از زندگی ممکن است رخ دهد ولی در بزرگسالان بیشتر مشاهده می شود. این لایه سفید در حالت عادی ممکن است دردی نداشته باشد اما به محرک هایی مثل حرارت، غذاهای تند یا ترش و یا لمس واکنش نشان دهد. لکوپلاکیا در ناحیه تناسلی زنان هم ممکن است ایجاد شود که دلیلش مشخص نیست.

علائم زخمهای سفید داخل دهان

همانطور که گفته شد لکوپلاکیا پچ های سفید پلاک مانند ضخیمی را در مخاط دهان ایجاد می کند. این پچ ها گاهی بی رنگ یا خاکستری هستند و حداقل یک ناحیه با مارجین واضح دارند. گاهی هم سطح ترک خورده ای از خود نشان می دهند. این پچ ها معمولا درد ندارند.
شایع ترین محل این پچ ها عبارتند از:

  1. سطوح داخلی گونه ها
  2. لثه
  3. ته دهان در ناحیه زیر زبان
  4. زبان
  5. گاهی نیز لکوپلاکیا را می توان در سایر نواحی بدن غیر از دهان دید که شایعترین محل آن ناحیه ژنیتال است.

چه زمان باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اکثر ضایعات سفید دهان بدون درمان خاص و فقط با رعایت بهداشت دهان و حذف عامل آزارنده برطرف می شوند، اما اگر لکوپلاکیا باشند برای مدت های طولانی در دهان باقی می مانند که معمولا با بیماری های دیگری نیز همراه هستند و نیاز به درمان دارند.گرچه لکوپلاکیا خود به تنهایی عامل سرطان نیست اما خطر بروز سرطان را افزایش می دهد. تومورهای دهان معمولا از درون لکوپلاکیاهایی ظاهر می شوند که شدید بوده و یا برای مدت های طولانی در دهان وجود داشته اند. لکوپلاکیاهایی که برای مدت های طولانی در دهان وجود دارند می توانند دچار تغییرات پیش سرطانی شده و به تدریج به سرطان بیانجامند که یکی از شایع ترین سرطان هایدهان، اسکوآموس سل کارسینوما است.طبق آمار سازمان بهداشت جهانی هر ساله برای بیش از 529 هزار نفر در جهان سرطان دهان تشخیص داده می شود که اکثر آنها بالای 40 سال داشته و عمدتا برای مدت های طولانی دخانیات مصرف می کرده اند.در صورت مواجهه با موارد زیر باید حتما به دندانپزشک مراجعه شود:
1. پچ های سفید رنگی که درون آنها نقاط برجسته و قرمز رنگ دیده شود.
2. برجستگی های سفیدرنگی که روی آنها پچ های تیره یا قرمز رنگ دیده شود.
3. پچ هایی که دارای قوام نامنظم و ناهمگون باشند.
4. اشکال در هنگام غذا خوردن، بلع یا حرکات فکی
5. زخم هایی که بیش از دو هفته از بروز آنها در دهان گذشته و ترمیم نمی شوند.
6. تغییرات بافت های داخل دهان
7. درد گوش در هنگام بلع

ریسک لکوپلاکیای دهان در چه کسانی بیشتر است؟

  • در بیمارانی که به علت هموفیلی و یا سایر بیماریها لازم است که از فرآورده های خونی استفاده کنند.
  • افرادی که از مواد مخدر به صورت تزریقی استفاده می کنند.
  • مردان همجنس گرا

راه های پیشگیری از لکوپلاکیا یا زخمهای سفید داخل دهان

باید بدانید که از مهمترین کارهایی که می توانید برای رعایت بهداشت دهان و متوقف کردن استرس و عوامل آسیب رسان به مخاط دهان انجام بدهید.رعایت موارد زیر بیماری لکوپلاکیا یا زخم های سفید دهان را برطرف می کند:

  • ترک کردن دخانیات
  • استفاده نکردن از محصولات استنشاقی یا دهانی حاوی شاهدانه، میخک و رزین
  • حذف مصرف الکل
  • بررسی مداوم و انجام معاینات مکرر توسط دندانپزشک
  • نباید از محصولات بهداشت دهان که حاوی ساینده ها یا سفید کننده های قوی هستند استفاده کرد.
  • تمیز نگه داشتن زخم های دهانی
  • نخوردن و استفاده نکردن از مایعات و غذای های داغ ،اجازه دهید غذاها کمی سردتر شوند.
  • استفاده نکردن از آبنبات یا محصولات مشابهی که حاوی مواد محرک هستند.
  • داشتن رژیم غذایی متعادل که حاوی انواع گروه های مواد غذایی، مینرال ها و ویتامین ها باشد.
  • عدم استفاده از مواد غذایی آلرژن
  • رعایت و پرهیز از رفتارهای جنسی نامتعارف، خطرناک یا محافظت نشده

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (228 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (93 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (60 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (59 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (24 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم