11 عارضه جانبی مصرف زیره

  شنبه، 22 تیر 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
11 عارضه جانبی مصرف زیره
زيره سياه از گياهان قديمي است كه از ساليان دور در ملل مختلف مصرف دارويي داشته است و از دیرباز، چاشنی خوش عطر بسیاری از خوراکی هاست. در ادامه، به بررسی مضرات این گیاه سودمند می پردازیم که در اثر استفاده نابه جا و بیش از حد آن ناشی می شود.

زیره از ادویه های بسیار محبوب در جهان است که به خاطر عطر و طعم آن کاربردهای زیادی درپخت و پز، درمان بیماری ها و زیبایی پوست و مو داشته و دارای مصارف آشپزی و بهداشتی متعدد می باشد. زیره سوغاتی کرمان است و در کتب قدیم به آن «کمون» گفته می شد. زادگاه اولیه نوع سیاه آن کرمان است. بیشتر در سواحل رودخانه ها می روید و زراعت آن به آب زیادی احتیاج ندارد. دارای رنگ های مختلفی از جمله سیاه، سفید، سبز، صورتی، زرد، قهوه ای و خاکستری است. بذر آن به دو شکل بیضی و دراز است. به طور کلی انواع زیره دارای یک اسانس روغنی فرار است که ترکیبی از چند ماده دارویی و موثر مثل تانن، رزین. صمع، نوعی الکل و کمی ترکیبات نیتروژن است. اروپاییان از آن به عنوان ادویه غذا استفاده می کنند. دانه زیره دارای مقادیر زیادی فیبر بوده و برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، بیماری های قلبی، عفونت، تب، بیماری های روده، چاقی و ... به کار می رود. درست است که زیره دارای مزایای فراوانی است و هیچ آشپزخانه ای بدون آن قابل تصور نیست، ولی این گیاه نیز همانند سایر گیاهان، اگر به اندازه و به صورت صحیح مصرف نشود نه تنها برای درمان موثر نخواهد بود بلکه آسیب و عوارض شدیدی در بدن نیز به جای خواهد گذاشت.

تصویر

برخی از مضرات مصرف زیره:

۱. سوزش سر دل

زیره به خاطر خواص برطرف کنندگی گاز معده ای که دارد معروف است، اما در کمال تعجب ممکن است باعث یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی نیز بشود؛ یعنی سوزش سر دل! در کتاب «راهنمای جیبی طب گیاهی» گفته شده است که زیره باعث راندن گاز بیشتری به داخل دستگاه گوارشی می شود.

2. آروغ زدن

اثر باد شکنی و ضد نفخ زیره ممکن است باعث آروغ زدن بیش از حد نیز بشود. گاهی به آروغ «باد گلو» یا «رچک» نیز می گویند که شامل خروج گاز و باد شدید از روده و معده به داخل دهان می شود. آروغ زدن گاهی بوی بد و صدای مختص به خود را دارد. هرچند فی نفسه مشکل جدی به حساب نمی آید، اما آروغ زدن می تواند به خجالت کشیدن شدید فرد در جمع و فضاهای عمومی منجر شود!

۳. آسیب کبدی

روغن موجود در دانه های زیره بسیار فرار است و اگر در دراز مدت به مقادیر زیادی مصرف شود می تواند باعث آسیب کبدی وکلیوی شود. روغن زیره برای جلوگیری یا رفع اسپاسم های عضلانی در حیوانات استفاده می شود.

۴. تاثیر در سقط جنین

زیره ممکن است در سقط جنین زنان باردار نیز تاثیر داشته باشد. این به معنی آن است که مصرف مقدار زیادی از زیره می تواند بهسقط جنین یا زایمان زودرس منجر شود.

5. اثرات مخدر

زیره دارای خواص مخدر (یا مسکن) است. باید زیره را با احتیاط مصرف کرد چون می تواند اعتیاد آور باشد. سایر عوارض جانبی زیره مه آلودگی مغز (کمبود حافظه)، خواب آلودگی و حالت تهوع هستند.

۶. چرخه قاعدگی سنگین

زیره ممکن است به خونریزی شدید در دوره ی قاعدگی منجر شود. اگر زیره به مقدار زیاد مصرف شود، در آن صورت داشتن چرخه ی قاعدگی سنگین و شدید نسبت به قاعدگی های معمول می تواند از عوارض آن باشد.

۷. سطح قند خون پایین

مصرف زیره به مقدار زیاد می تواند سطح قند خون بدن را پایین بیاورد. اگر قرار است در آینده ی نزدیک عمل جراحی شوید این نکته ی مهم را به خاطر داشته باشید. در طول عمل جراحی بسیار مهم است که سطح قند خون حفظ شود. پس ممکن است پزشک تان به شما توصیه کند حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی خوردن زیره را متوقف کنید چون لازم است سطح قند خون تان در طول عمل جراحی و بعد از آن تحت کنترل باشد.

۸. مضر برای دیابتی ها

بیماران دیابتی باید سطح قند خون شان را تحت کنترل داشته باشند. آنها برای حفظ سلامتی باید سطح قند خون عادی داشته باشند. سطح قند خون متغیر چیزی است که بیشتر بیماران دیابتی باید به شدت از آن جلوگیری کنند. همان طور که پیشتر اشاره شد، زیره ممکن است سطح قند خونتان را به سرعت کاهش دهد و می تواند به ناراحتی قند خون پایین منجر شود. بنابراین، کسانی که دیابت دارند باید از مصرف زیره اجتناب کنند و اگر مجبور هستند که از آن استفاده کنند باید اعتدال و میانه روی را در این زمینه رعایت کنند تا از عوارض آن در امان بمانند.

۹. ایجاد آلرژی

مصرف زیره می تواند باعث جوش های پوستی و آلرژی نیز بشود. بنابراین کسانی که آلرژی پوستی دارند اگر ناگزیر به استفاده از زیره باشند باید به مقدار کم زیره مصرف کنند.

10. ایجاد کهیر

زیاده روی در مصرف زیره بعلت طبع گرم ایجاد کهیر می کند. کهیر تورم قرمز رنگ پوست است که توام با خارش است. اندازه ضایعات کهیر از کوچکی یک عدس تا بزرگی یک بشقاب متغیر است. علت کهیر، خروج پلاسمای خون از مویرگ های کوچک خونی سطح پوست است که در اثر واسطه های شیمیایی، به خصوص هیستامین رخ می دهد.

11. ترشح تیروئید

زياده روي در مصرف زيره باعث افزایش ترشح تیروئید و در نتیجه افزایش متابولیسم و لاغری و زردی رنگ چهره خواهد شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (156 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (118 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (112 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (111 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (87 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (85 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (83 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (80 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (63 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (52 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (48 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (41 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال انبیاء روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان