5 علت تغییر رنگ دندان‌ها در کودک

  پنجشنبه، 01 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
5 علت تغییر رنگ دندان‌ها در کودک
لبخند یک کودک زیبا یکی از بزرگترین لذت های والدین است با این حال گاهی اوقات دندان های سفید و مروارید آنها ممکن است زرد یا سایر رنگها شود، و لبخند زیبای کودک شما را تحت تأثیر قرار می دهد.نیازی به نگرانی نیست زیرا شما می توانید اقدامات مختلفی را برای بهبود رنگ دندان کودک خود انجام دهید.

لبخند یک کودک زیبا یکی از بزرگترین لذت های والدین است با این حال گاهی اوقات دندان های سفید و مروارید آنها ممکن است زرد یا سایر رنگها شود، و لبخند زیبای کودک شما را تحت تأثیر قرار می دهد.نیازی به نگرانی نیست زیرا شما می توانید اقدامات مختلفی را برای بهبود رنگ دندان کودک خود انجام دهید.

تغییر رنگ خارجی و تغییر رنگ داخلی

تغییر رنگ خارجی ممکن است موقت باشد و به علت استفاده از برخی داروها، مواد غذایی و غیره باشد، از طرف دیگر، تغییر رنگ داخلی ممکن است عمدتا به دلیل مشکلات پزشکی اولیه مانند اختلال متابولیک، هیپوپلیزی مینا و غیره رخ دهد.

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند رنگ دندان های شیری کودکان را تغییر دهد. در ادامه این مقاله، برخی از دلایل اصلی تغییر رنگ دندان های شیری کودکان بیان شده است. مهم ترین این موارد عبارتند از:

مبتلا شدن نوزادان به برخی بیماری ها:

مبتلا شدن کودکان به برخی از بیماری ها و بروز شرایطی مانند داشتن تب بالا در زمان دندان درآوردن، داشتن تغذیه نادرست و یا وجود هر نوع عفونت در زمان دندان درآوردن کودکان، سندرم داون و یا مبتلا شدن کودک به بیماری سیفلیس مادرزادی می تواند سبب ایجاد تغییر در رنگ دندان های شیری او شود.

وجود عدم تعادل در مینای دندان های شیری کودکان:

گاهی اوقات، مادری در دوران بارداری و یا دوران شیردهی خود به دلایل خاص پزشکی داروی تتراسایکلین مصرف می کند و یا در برخی از موارد، این دارو به خود نوزاد تجویز می شود، كه مصرف داروی تتراسایکلین می تواند منجر به بروز هیپوپلازی در بدن نوزادان شود. هیپوپلازی یک نوع بیماری مینای دندان کودکان است، که مینای دندان های آن ها را از حالت تعادل خارج نموده و سبب تغییر رنگ دندان ها می شود.

پایین بودن کیفیت مینای دندان های برخی از کودکان:

مینای دندان برخی از کودکان ممکن است کیفیت خوبی نداشته باشد، که در علم پزشکی این وضعیت با عنوان "hypocalcification" شناخته شده است. این حالت می تواند بر اثر مکیدن بیش از حد آب مرکبات و یا به علت بروز عوامل مختلف مانند دلایل ژنتیکی بروز کرده و به ذخیره شدن بسیار زیاد پلاک ها بر روی دندان های شیری نوزادان منجر شود.

نرم شدن عاج و مینای دندان های کودکان بر اثر کمبود ویتامین D:

برخی از کودکان ممکن است در هنگام دندان درآوردن با کمبود ویتامین D مواجه شوند، كه این حالت می تواند باعث تغییر در مینای دندان آن ها شود. همچنین، پزشكان متخصص اطفال ادعا می كنند كه کمبود ویتامین D در نوزادان می تواند عاج دندان های آن ها را هم نرم و سست نماید (عاج دندان های نوزادان بر اثر استفاده از مواد معدنی موجود در بدن سخت می شود). بروز این حالت در بدن کودکان به عنوان یک بیماری جدی شناخته شده و "هیپوپلازی مینا و عاج دندان" نامیده می شود. علاوه بر این موارد، لازم است به عنوان یك مادر جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید كه در برخی موارد هم تغییر رنگ دندان های کودکان می تواند به علت وجود سرب در مواد غذایی روزانه آن ها رخ دهد.

مصرف بیش از حد فلوراید در کودکان:

زمانی که شما فرزند خود را با شیر خشک تغذیه می کنید، برای مخلوط کردن آن ممکن است از آبی استفاده کنید که دارای فلوراید بیش از حدی باشد. این حالت می تواند شانس تغییر رنگ دندان ها را در بدن کودک در حال رشد شما افزایش دهد که به عنوان یک بیماری جدی در بدن كودكان شناخته شده و "فلویوروزیس مینای دندان" نامیده می شود. یادتان باشد كه در این شرایط، اگر دندان کودک شما در معرض نور سفید قرار گیرد، رگه هایی بر روی دندان او مشاهده خواهد شد.

چگونه می توانید از تغییر رنگ دندان کودک خود جلوگیری کنید؟

شما نمی توانید با عواملی مانند استعداد ژنتیکی مینای ضعیف دندان، بروز بیماری در نوزادی یا وارد شدن آسیب های تصادفی به دندان ها و لثه ها مقابله کنید، چرا که این اتفاقات قابل پیشگیری نیستند. اما در محافظت از دندان های فرزندتان دست شما چندان هم بسته نیست. متخصصان توصیه می کنند برای جلوگیری از تغییر رنگ، دندان های نوزاد را به طور منظم و کامل تمیز کنید و از عادت مسواک زدن بچه های بزرگ تر مراقبت کنید. همچنین، بسیار مهم است که برنامه منظمی برای مراجعه به دندانپزشک داشته باشید.

از توصیه های بسیار کاربردی دیگر این است که فرزند خود را قبل از خواب با شیشه شیر، آبمیوه یا نوشیدنی های شکردار در تخت نگذارید. تا وقتی کودک آنقدر بزرگ نشده که خمیردندان را به بیرون تف کند، یعنی حوالی سه سالگی، از به کار بردن خمیردندان بزرگسالان برای او خودداری کنید. جالب است بدانید تمیز کردن لثه پیش از درآمدن دندان هم به سلامت دندان کودک شما کمک می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (174 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (37 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!