ساعدنیوز
ساعدنیوز

6 فایده‌ی عالی تمرینات هوازی 

  دوشنبه، 04 شهریور 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
6 فایده‌ی عالی تمرینات هوازی 
ساعد نیوز: تمرینات هوازی یا کاردیو، به طور مختصر‌ و‌ مفید یعنی هر حرکتی است که ضربان قلب‌‌ و میزان جریان خون‌تان را افزایش دهد.

واژه ی کاردیو برای بعضی از افراد دلهره آور و برای برخی دیگر محرکی بسیار جذاب است، به طوری که نمی توانند از اجرای این تمرینات دست بردارند. با وجود اینکه این تمرینات دشوار به نظر می رسند، اما باید بگوییم که تمرینات کاردیو یک جزء اصلی و کلیدی ورزش محسوب می شود که نباید از فواید تمرینات هوازی غاف شد و آن را از برنامه ی بدنسازی کنار گذاشت.

دلیل انجام تمرینات هوازی برای چربی سوزی و کاهش وزن ختم نمی شود. این تمرینات را زمانی که را به طور منظم انجام دهید، از فواید متعدد و گسترده ی سلامتی آن بهره مند خواهید شد. در این مطلب مجله علم ورزش به 5مورد از فواید تمرینات کاردیو اشاره می کند.

بهبود سلامت قلب

اولین فواید تمرینات هوازی تاثیری که بر روی بدن تان می گذارد بهبود وضعیت قلبی تان است. قلب هم یک عضله مانند سایر عضلات بدن است. به عبارت دیگر اگر می خواهید که قلب قوی و سلامتی داشته باشید باید عضله ی قلب تان را تمرین دهید. اگر تمرین نکنید به مرور زمان عضله ی قلبی تان ضعیف می شود و این می تواند اثرات منفی بر سلامتی تان بگذارد.

با اجرای تمرینات هوازی و افزودن بر سرعت ضربان قلب تان به صورت یک روند منظم، سلامت آن را حفظ می کنید. بسیاری از مردم به هنگام تمرینات خیلی ساده و یا کار های روزمره مثل بالارفتن از پله به نفس نفس می افتند و دلیل اصلی آن غفلت کردن آن ها در تمرین بر عضله قلبی شان است.

افزایش متابولیسم

دلیل دیگر انجام تمرینات هوازی تاثیرات آن بر میزان متابولیسم بدن است. همزمان با افزایش سرعت ضربان قلب، این تمرینات منجر به افزایش سرعت سایر فرآیند های داخل بدن می شود که ما آن ها را با نام فرآیندهای متابولیسمی می شناسیم.

به طور کلی، یک جلسه تمرینی کاردیو با فشاربالا، منجر به افزایش قابل توجهی در میزان متابولیسم بدن می شود. تمرینات اینتروال باشدت بالا (به نامHIIT می شناسیم)، منجر به افزایش متابولیسم و همراه با بیشترین تاثیر بر فرآیند EPOC ( اکسیژن مازاد مصرفی بعد از تمرین) می شود. متابولیسم افزایش یافته به معنی حفظ راحت تر میزان وزن دلخواه و در برخی موارد کاهش وزن می شود.

بهبود عملکرد هورمونی بدن

اجرای تمرینات هوازی عملکرد هورمونی را در بدن به طور چشمگیری تغییر می دهند. این تمرینات منجر به افزایش هورمون های احساسات خوب در بدن می شود که به کاهش علائم افسردگی کمک می کند، همان گونه که منجر به ترشح هورمون کاهش اشتها در بدن می شود.

اشخاصی که به شکل منظم در جلسات تمرینی کاردیو شرکت می کنند، اغلب احساس مثبت تری نسبت به زندگی شان دارند، چون به راحتی با انجام این تمرینات از تاثیرات هورمونی و فواید کاهنده ی استرس بیشتر آن برخوردار می شوند.

فواید تمرینات هوازی در بهبود توانایی ریکاوری

برخی از انواع مشخص تمرینات هوازی آن دست از تمریناتی که سبک، دارای ریتم آهسته و بیشتر متمایل به متوسط هستند، می تواند مدت زمان ریکاوری را نیز کاهش دهد. اگر در باشگاه یک جلسه تمرینی شدید را گذرانده اید، احتمالاً دویدن بر روی تردمیل به مدت طولانی یا نرم دویدن می تواند شما را در حذف برخی از فراورده های جانبی تولید شده در طول جلسات تمرینی کار باوزنه یاری کند.

همچنین کمک می کند تا DOMS (درد عضلانی تاخیری) کاهش یابد و جریان خون غنی از اکسیژن را برای ترمیم بهتر بافت ها و بازپروری عضلات توام با قدرت بیشتر برای بافت های عضلانی به ارمغان می آورد. برای شما، این تحولات باعث می شود که سریع تر به تمرینات بازگردید و دوباره بر عضلات تان کار کنید.

ساخت توده ی عضلانی به اصطلاح بدنسازی، ترکیبی از تحریکات موثر به طریق افزایش اضافه بار و فواصل استراحتی بین ست های تمرینی است که اجازه دهید تا عضله خودش را ترمیم کند. اگر شما تعادل این روند را برهم بزنید، گاه با انجام تمرین شدید و بیش از حد به مدت طولانی یا گاه دادن فواصل استراحتی بیش از حد بین ست های تمرینی باعث می شود تا آن نتیجه ی مد نظرتان را نگیرید.

بارها برای تان این اتفاق رخ داده است که در حالی که عضلات تان تحت فشار تمرین است (با فرض اینکه ریکاوری کامل شده است) سریعاً توده ی عضلانی جدیدی اضافه می کنید. کاردیو این کار را برای شما انجام می دهد. اما بیش از حد مدت تمرینات را طولانی نکنید یا اینکه خیلی شدید و مداوم اجرا نکنید چون کشش و فشار زیادی به عضلات تان وارد می کند بجای اینکه به بهبود سرعت ریکاوری منجر شود نتیجه ی عکس می گذارد.

کنترل دیابت

در آخر برای آن دسته از افرادی که مبتلا به دیابت هستند، فواید تمرینات هوازی نصیب آن ها نیز می شود. این تمرینات سبب می شود تا این افراد بتوانند تا دیابت خود را بهتر مدیریت و کنترل کنند. با انجام این تمرینات شما قادر خواهید شد تا توانایی عضلات تان را برای مصرف قند (گلوکز) بالا ببرید. کسانی که این تمرینات را منظم انجام می دهند کنترل و مدیریت بهتری بر روی قندخون شان دارند و نسبت به آن هایی که تمرین نمی کنند به آن شکل نوسانات قندخون را نمی بینیم. برای افراد دیابتی که بر روی تغییر نوسان قند خون شان توجه دارند و باید مراقب باشند این نکته بسیار حائز اهمیت است.

جلوگیری از پوکی استخوان

کاهش تراکم استخوان از علائم پوکی استخوان است که می تواند منجر به افزایش خطر شکستگی شود. اما ثابت شده است که ورزش می تواند تراکم استخوان را بالا ببرد یا در کمترین حالت سرعت رشد این بیماری را کاهش دهد. هر چند هنوز میزان انجام هوازی برای اثر گذاری بر کاهش پوکی استخوان مشخص نیست، اما همانطور که بیان شد، ورزش در درمان پوکی استخوان مؤثر است.

مولفه های کلیدی تمرینات کاردیو

اگر به می خواهید تمرینات هوازی را شروع کنید، اولاً دنبال تمریناتی باشید که باعث تحرک تان شود و در درجه ی دوم ضربان قلب تان را افزایش دهد. این دو مهم ترین اجزای شناخت این موضوع است که اصلاً کاردیو یعنی چه. فرقی نمی کند که این تمرین چطور و به چه طریقی انجام می شود، مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری یا شنا یا هر رشته ی دیگر.

چیزی که اهمیت دارد این است که تحرک و جابجایی بدن تان را حفظ کنید. تمرینات با وزنه، مگر اینکه در شیوه ی تمرینی دایره ای استفاده شوند، قاعدتاً تمرین کاردیو محسوب نمی شوند تا زمانی که به طور مداوم حرکت نکنید. این یک تمرین بی هوازی می تواند باشد و در این تمرینات از سیستم انرژی ( سیستمATP-CP فسفاژن) استفاده می شود.

زمانی که شروع به انجام تمرین ورزشی می کنید در خاطر داشته باشید که در درجه اول باید آمادگی جسمانی تان را بالا ببرید سپس به فکر انجام تمرینات پیچیده ی کاردیو مثل اجرای تمرینات اینتروال، تمرینات ریتمیک دشوار وتمریناتHIIT سرعتی، باشید به عبارت دیگر قدم اول برای شروع ساخت یک سیستم قلبی-عروقی قوی، سپس در قدم بعدی اجرای تمرینات کاردیو از آن سطح است.

کاردیو تمرینی نیست که بخواهید در آغاز بیش از حد انجامش دهید، چون پس از ساعت ها تمرین بر روی دستگاه های بدنسازی با سرعت متوسط نتیجه ای بیش از کسی که تمرینات را با شدت پایین و حجم بیشتر انجام می دهند، نمی گیرید.

این تمرینات را 30 -45 دقیقه 3-5 جلسه در هفته انجام دهید، پس از آن یک پله بالاتر بروید و به اصول پیشرفته ی تمرینات توجه داشته باشید. این خیلی بهتر از زمانی است که سعی می کنید تا شدت تمرینات را افزایش دهید(مگر اینکه بخواهید برای مسابقات مثل دو ماراتن، تمرین کنید.)

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (450 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (101 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (21 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (25 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (8 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (11 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید گدایی از ماشین ها بدون زحمت فقط با یک قلاب+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!