آیا خرفه می تواند تاثیری در کاهش وزن داشته باشد؟

  جمعه، 09 دی 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا خرفه می تواند تاثیری در کاهش وزن داشته باشد؟
گیاه خرفه کالری پایینی دارد و می تواند در رژیم غذایی موثر باشد. با ساعد نیوز چگونگی تاثیر خرفه بر کاهش وزن را بررسی می کنیم.

خرفه یک گیاه علفی یک ساله است که آبدار با طعمی شیرین و ترش است. گیاه خرفه شامل برگ ها، ساقه ها، گل ها و دانه ها خوراکی است و به صورت گسترده در اروپا، آسیا، خاور میانه و آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد. خواص خرفه برای سلامتی فراوان است و این خواص را مدیون مواد مغذی فراوان خود است. خرفه حاوی مقادیر بالای امگا۳، فیبر، ویتامین B، C ، A ، آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، منگنز و مس است. خواص خرفه برای سلامتی بدن فراوان است که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم. طبع خرفه در طب سنتی و طب اسلامی سرد و خشک در نظر گرفته می شود. از سبزی خرفه برای گیاه خرفه برای درمان اسهال خونی، خونریزی دستگاه گوارش و حتی بواسیر در طب سنتی چینی استفاده می شود. همچنین خرفه موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. تقویت بینایی و جلوگیری از بروز آب مروارید از دیگر خواص خرفه است. خرفه حاوی کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز است که با داشتن این مواد معدنی موجب التیام استخوان ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

تخم خرفه

اسید آلفالینولئیک و پالمیتیک اسید، اسیدهای چربی هستند که پس از ورود به بدن به اسیدچرب ضروری امگا ۳ تبدیل می شود. اسید چرب امگا ۳ از موادغذایی مفید شناخته شده برای بدن است که به مقدار فراوان در روغن ماهی یافت می شود و علاوه بر خواص ضدالتهابی، سلامت قلب و عروق را حفظ می کند. تخم آن ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماری های کبد و بیماری های کمی ویتامین C بسیار مفید است، البته کمتر از شاهی. زیرا در خرفه تا حد ۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم برگ ویتامین c دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می شود.

خواص خرفه

مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ خطر بیماری های قلبی-عروقی و تصلب شرایین را کاهش می دهد. درنتیجه از بروز حملات قلبی و سکته های مغزی جلوگیری می کند. علاوه براین، پتاسیم موجود در خرفه می تواند با خاصیت اتساع عروق، از فشار خون کاسته و به آرامش رگ های خونی و کاهش فشار وارده بر قلب کمک بکند. با اینکه درباره ی این خاصیت اسیدهای چرب امگا ۳ هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان می تواند از بروز برخی اختلالات مربوط به رشد کودکان مانند اوتیسم (در خودماندگی)، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و مشکلات دیگری که میلیون ها کودک را در سرتاسر دنیا تحت تأثیر قرار می دهند، جلوگیری بکند. امروزه نیز از خرفه برای درمان بیماری های روده ای مختلف استفاده می شود. این مزایا بیشتر به خاطر وجود ترکیبات آلی موجود در خرفه مانند دوپامین، اسید مالیک، سیتریک اسید، آلانین و… است. خرفه می تواند به درمان مشکلات مختلف پوستی کمک بکند. استفاده ی موضعی از خرفه موجب می شود تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد. خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه های پوستی کمک می کند.

خواص خرفه برای لاغری

عوارض افزایش وزن

  • فشار خون بالا: با افزایش وزن بافت چربی شما نیز بیشتر می شود. این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید توسط جریان خون تأمین گردد. هر چه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می شود، با افزایش گردش خون و افزایش حجم خون متاسفانه شمابه مشکل پر فشاری خون مبتلا خواهید شد.
  • ابتلا به دیابت: متاسفانه یکی از عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 چاقی است. زیرا افزایش چربی باعث افزایش مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین می گردد. با این اتفاق این هورمون نمی تواند با مقادیر نرمال قبلی، وظیفه ی خود را که کنترل قند خون می باشد را به درستی انجام دهد و قند خون بالا خواهد رفت با بالا رفتن قند خون سلامتی انسان به خطر خواهد افتاد.
  • اختلال در چربی های خون: چاقی باعث بالا رفتن کلسترول بد خون و از طرفی هم باعث پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون می شود. اگر این دو به اندازه کافی در تعادل نباشند و تری گلیسیریدها بیشترین میزان چربی در غذاهای شما و همچنین بیشترین درصد چربی در بدن شما را شامل شوند در طولانی مدت باعث اختلال در سطح چربی های خون، باعث تصلب شرائین خواهند شد.
  • بیماری عروق کرونر: بیماری عروق کرونر از جمله بیماری های شایع قلبی است. این بیماری از رسوب چربی در جدار سرخرگ های کرونر(سرخرگ هایی که به قلب خون رسانی می کنند) ایجاد می گردد. پس از مدتی، رسوب این چربی ها باعث تنگ تر شدن دیواره ی داخلی عروق شده و خون کمتری به بافت قلب می رسد. کاهش خون رسانی به قلب، باعث آنژین صدری قلب خواهد شد. انسداد کامل عروق قلبی می تواند باعث سکته ی قلبی گردد.

تاثیر تخم خرفه بر لاغری

تخم خرفه با داشتن مقدار زیادی فیبر تاثیر زیادی در جلوگیری از افزایش وزن دارد. فیبر از طریق آسان هضم کردن غذا بدن شما را به مدت زمان طولانی سیر نگه میدارد. در کنار خواص فیبری که تخم خرفه دارد و به هضم غذا در کنار آن لاغری کمک می کند، مصرف این دانه روند سوخت ساز بدن را افزایش می دهد. بالا رفتن سوخت و ساز بدن به معنی تحرک بالا و چربی سوزی است. خرفه کالری پایینی دارد، ولی سرشار از مواد مغذی و فیبراست. بنابراین افراد با مصرف خرفه در وعده ی غذایی شان بدون دریافت کالری بیش از اندازه، زودتر سیر می شوند. درنتیجه می توانید به کمک خرفه وزن کم کنید و رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

مضرات خرفه

سبزی خرفه در کنار خواص و فواید بی نظیری که برای بدن دارد، مضراتی نیز ممکن است داشته باشد. خرفه حاوی اگزالات است و به دلیل داشتن اگزالات ممکن است موجب بروز سنگ کلیه شود و به همین دلیل توصیه می شود. افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند از مصرف خرفه پرهیز کنند زیرا ممکن است سبب تشدید سنگ کلیه شود. از دیگر عوارضی که اگزالات می تواند سبب شود جلوگیری از جذب مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است. برای از بین بردن اگزالات موجود در سبزی خرفه می توانید آن را با ماست مصرف کنید و راه دیگر برای از بین بردن اگزالات موجود در خرفه، جوشاندن سبزی خرفه نیز راه مناسبی است. همچنین با توجه به خاصیت قاعده آوری خرفه مصرف آن برای خانم های باردار مضر است و خطر سقط جنین وجود دارد.

سخن آخر

خرفه یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است. از گذشته های بسیار دور از خواص آن در طب سنتی برای دمران بیماری ها استفاده می شود. تخم خرفه چاقی را درمان می کند و موجب رفع بیماری کبد می شود. این گیاه برای تقویت قلب مفید است. همچنین موجب افزایش میل جنسی در افراد گرم مزاج می شود. خواص ادویه خرفه در تهیه بسیاری از غذاها کاربرد دارد. از برگ های خرفه آش تهیه می شود یا به عنوان سبزی همراه با غذا استفاده می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (391 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (66 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (51 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس