ارزش غذایی مرزه و فواید شگفت انگیز آن برای بدن

  پنجشنبه، 04 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
ارزش غذایی مرزه و فواید شگفت انگیز آن برای بدن
مرزه یکی از سبزی‌های معطر، خوش طعم و سرشار از مواد مغذی برای بدن بوده، از گیاهان دارویی مهم محسوب میشود.

مرزه (Summer savoury) كه از گياهان خانواده نعناع به شمار مي رود، در فاصله ماه هاي تير تا شهريور در ايران به گل مي نشيند. مرزه گياه چند ساله اي است كه بومي مديترانه شرقي و جنوب غربي آسياست. قسمت هاي هوايي به انضمام برگ ها که در بعضي مواقع، فقط قسمت هاي فوقاني گل دار جمع آوري مي گردد، به صورت خوشه اي دسته شده و يا بر روي قاب هاي چوبي پهن كرده و در سايه و با حرارت مصنوعي كمتر از 40 درجه سانتي گراد خشك مي شوند. برگ هاي آن نرم و متقابل و تقريبا بدون دمبرگ و باريک و نوک تيز و پوشيده از کرک و داراي تارهاي غده اي فراوان اسانس دار است.

تصویر

ارزش غذایی مرزه

به ازای هر 28 گرم (1 اونس) مرزه موجود در خاک، مواد مغذی زیر را دریافت می کنید :

  • 2 کیلو کالری کالری
  • 57.7 از کربوهیدرات
  • 13.9 از چربی
  • 4.6 از پروتئین
  • 7 گرم کل چربی
  • 0.8 گرم چربی اشباع شده
  • 9 گرم پروتئین
  • 1437 واحد ویتامین A
  • 0 میلی گرم ویتامین C
  • 1 میلی گرم تیامین
  • 1 میلی گرم نیاسین
  • 5 میلی گرم ویتامین B6
  • 597 میلی گرم کلسیم
  • 6 میلی گرم آهن
  • 106 میلی گرم منیزیم
  • 2 میلی گرم فسفر
  • 294 میلی گرم پتاسیم
  • 7 میلی گرم سدیم
  • 2 میلی گرم روی
  • مس 2 میلی گرم
  • 7 میلی گرم منگنز
  • 3 میکروگرم سلنیوم
  • 7 میلی گرم فیتواسترول
  • 5 گرم آب

خواص مرزه برای سلامتی

1. خاصیت ضد عفونی کنندگی

برگ های مرزه، دارای فنول های روغنی ضروری فراری همچون تیمول و کارواکرول است.تیمول یکی از مهم ترین روغن های ضروری است که خاصیت ضد قارچی و ضد عفونی آن از لحاظ علمی ثابت شده است. علاوه بر موارد ذکر شده، ترکیبات فنولی دیگر همچون کارواکرول در مرزه از رشد باکتر ی های مختلف همچون coli و باسیلوس سرئوس جلوگیری می کند. بنابراین کارواکرول، به عنوان افزودنی غذایی سالم برای خواص ضد باکتریایی آن استفاده می شود. این ماده همچنین طعم تند و بی نظیری به مرزه می بخشد.

2. مرزه فرایند گوارش را بهبود می بخشد

مرزه حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی، ویتامین های گروه ب، و روغن های عصاره ای است که برای متابولیسم (سوخت و ساز) کربوهیدرات، پروتئین، و چربی ها بسیار مفید هستند. به علاوه، فیبر غذایی موجود در مرزه می تواند حرکات روده را بهبود ببخشد و با افزایش حجم مدفوع، اجابت مزاج و دفع مواد زائد را از بدن راحت تر کند. به این ترتیب، مصرف مرزه می تواند خطر بروز انواع مختلفی از مشکلات گوارشی را نظیر یبوست، گاز معده، نفخ معده، زخم های مجاری گوارشی، و غیره کاهش دهد. هم چنین، مرزه حاوی خواص ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی است و می تواند از دستگاه گوارش در برابر مهاجمان خارجی از قبیل باکتری ها و ویروس ها محافظت کند.

3. کاهش چربی خون

یک طرح تحقیقاتی که در آزمایشگاه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی لرستان به مدت یک سال انجام شد، نشان داده است که گیاه “مرزه” با نام علمی “ساتوریا خوزستانیکا” اگر درست مصرف شود، مانند داروهای شیمیایی میزان چربی خون را در بدن انسان کاهش می دهد. لازم است پژوهشگران گیاه را پس از تبدیل به پودر، به شکل کپسول خوراکی درآورند تا برای کنترل چربی خون افراد بیمار از آن استفاده کنند.فیبر موجود در این گیاه به کاهش LDL یا کلسترول بد خون کمک می کند، در حالیکه کلسترول خوب خون یا همان HDL را افزایش خواهد داد.

4. مرزه باعث سم زدایی از بدن می شود

مطالعات مختلف ثابت کرده اند، مرزه دارای خاصیت ادرارآوری است، و می تواند به بهبود تولید و دفع ادرار در بدن کمک کند؛ این ویژگی مرزه برای سلامت و بهبود عملکرد کلیه ها و کبد بسیار مفید است. مصرف مرزه به دفع اسید اوریک، اوره، سموم، آب اضافه، و کلسیم از بدن از طریق ادرار کمک می کند.

5. کاهش وزن

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بررسی گروهی از افراد چاق دریافتند، افرادی که از رژیم غذایی کم کالری همراه با مکمل گیاهی حاوی مرزه استفاده می کنند، در کاهش وزن خود موفق تر از افرادی هستند که فقط رژیم غذایی کم کالری مصرف می کنند. پژوهشگران با توجه به نتایج این بررسی که در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز منتشر شد، برای کاهش وزن، رژیم غذایی کم کالری همراه با مکمل این گیاه را توصیه می کنند.

6. مرزه از خطر ابتلا به دیابت پیشگیری می کند

مرزه حاوی مقدار زیادی روغن عصاره ای (معطر) است؛ این روغن به کاهش سطوح قند خون در بدن کمک می کند. مصرف مرزه به بهبود تولید انسولین در بدن، و در نتیجه، به کاهش سرعت جذب قند در خون کمک می کند. مطالعات ثابت کرده اند، آن هایی که از دیابت رنج می برند، در صورت مصرف مرتب مرزه، می توانند سطوح قند خون شان را کنترل کنند؛ کنترل سطح قند خون برای کنترل بیماری دیابت بسیار مفید است.

7. مرزه باعث بهبود وضعیت سلامت استخوان ها می شود

مرزه غنی از مواد معدنی ضروری از قبیل کلسیم، مس، فسفر، و غیره است. این مواد معدنی برای سلامت استخوان ها بسیار مفید هستند. مطالعات مختلف ثابت کرده اند، مصرف مرتب مرزه برای حفظ سلامت استخوان ها، و هم چنین برای کمک به پیشگیری از بروز انواع مختلفی از بیماری های مربوط به استخوان از قبیل پوکی استخوان بسیار مفید است. به علاوه، مرزه حاوی خواص آنتی اکسیدانی زیادی است؛ این ویژگی مرزه، هم چنین، می تواند به محافظت از بافت استخوان ها در برابر آسیب های اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند.

8. مرزه وضعیت سلامت پوست را بهبود می بخشد

به دلیل وجود میزان بالای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی در مرزه، این سبزی می تواند به کاهش خطر بروز انواع مختلفی از مشکلات مربوط به پوست نیز کمک کند. خواص ضد میکروبی مرزه به محافظت از پوست در برابر مهاجمان خارجی از قبیل باکتری ها و ویروس ها، و هم چنین، خواص آنتی اکسیدانی این سبزی به محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند؛ رادیکال های آزاد به عنوان علت اصلی بروز انواع مختلف مشکلات پوستی از جمله چین و چروک، لکه های سیاه، نشانه های پیری، و غیره شناخته می شوند.

مقدار و نحوه مصرف گیاه مرزه

از گیاه مرزه به صورت یک سبزی خام استفاده می شود. همچنین، به عنوان یک ادویه و طعم دهنده عالی در انواع غذاها به کار می رود. عرق مرزه و دمنوش آن خاصیت درمانی دارد. به همین منظور جهت تهیه چای مرزه کافی است که، 2 تا 4 قاشق چای خوری گیاه تازه یا خشک شده مرزه را به 250 میلی لیتر (یک فنجان) آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا برای حداقل 15 دقیقه در آن دم بکشد.

عوارض جانبی گیاه مرزه

مصرف گیاه مرزه عوارض جانبی ندارد. اما، مصرف بی رویه آن سبب التهاب ریه می شود. به علاوه، از مصرف بی رویه آن در دوران بارداری نیز اجتناب کنید. به طور کلی گیاه مرزه نباید از نظر درمانی به عنوان یک درمان طولانی مدت استفاده شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (208 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت