ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با قالی ترکمن

  جمعه، 24 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با قالی ترکمن
فرش ترکمن یکی از انواع فرشهای اصیل دست بافت بشمار رفته که قدمتی چند صد ساله دارد. فرش به عنوان مهمترین نماد اقوام ترکمن بوده و در طول سالیان دراز بدون تغییرات زیاد در طرح و نقش همچنان بافته می شود. قالی های ترکمنی دارای طرح های مختلفی است که نام هر کدام برگرفته از طایفه آن است.

پیشینه قالی ترکمن

ترکمن ها یکی از اقوام اصیل بشمار می روند که در منطقه شرق دریای خزر سکونت دارند. در حال حاضر اقوام ترکمن در بخشهای شمال شرقی ایران شامل ترکمن صحرا در استان گلستان و مناطق شمالی خراسان زندگی می کنند. کشورهای ترکمنستان، شمال افغانستان و قسمتهای از ازبکستان نیز اقوام ترکمن را در خود جای داده اند.

فرش یکی از هنرهای اصیل این قوم بشمار رفته که سابقه تاریخی دارد. قبایل ترکمن در گذشته زندگی عشایری و ایلاتی داشتند که در اوائل حکومت رضا خان در مناطق ترکمن صحرا ساکن شدند. سایر اقوام ترکمن نیز در کشورهای ترکمنستان و ازبکستان که در آن زمان جزو اتحاد جماهیر شوروی بود جای گرفتند. زندگی ترکمن ها اغلب از طریق دامپروری، کشاورزی، ماهیگیری و بافندگی می گذشت. فرش به عنوان مهمترین نشانه اقوام ترکمن جایگاه جهانی داشته و از نقوش و طرحهای منحصر بفردی برخوردار است. قدمت بافت فرش در میان اقوام به روشنی مشخص نیست با اینحال قدیمی ترین نمونه یافت شده فرش مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. فرش با طرحها و نقوش سنتی و رنگ های خاص در میان سایر انواع فرش ها متمایز است. در برخی موارد فرش ایرانی با فرشهای بافته شده در هند، پاکستان، قفقاز و ترکیه اشتباه گرفته می شود ولی فرشهای ترکمنی منحصر بفرد هستند. ترکمن ها از ایام قدیم فرشهای خود را به سایر نقاط جهان صادر می کردند. در زبان ترکمنی هر طرح و نقش بافته شده بر روی فرش و گلیم دارای نام مشخصی است.این نقوش به زبان ترکمنی گول نامیده می شود که همان گل و یا طرح در زبان فارسی است. اقوام ترکمن شامل قبایل تکه، یمود، سالور، آراباچی، ارساری، گوگلان، بشیر، ساریق، ساریخ، اوغورجالی، آل علی و … است. با اینحال قبایل سالور، یموت، تکه و ارساری جزو ایلات قدیمی هستند که فرشبافی در آنها از زمانهای دور رواج داشته است. فرش بافته شده در هر یک از این قبایل نامی برگرفته از اقوام را دارد. اساس نقوش و طرحهای فرشهای ترکمنی از تکرار نقوش و اشکال در فرش است. به عنوان مثال طرح هشت ضلعی معروف ترکمنی در نقوش مصر باستان و تمدن آشور دیده شده است.

مواد اولیه فرش ترکمن ها

برای مواد اولیه در فرش های قدیم فقط از پش هم برای پرز و هم برای تار و پود استفاده می کردند. اما امروزه گرایش به نخ پنبه برای تار و پود افزایش یافته است.

رجشمار فرش ترکمن

از نطر رجشمار فرش اصیل ترکمن در محدوده فرش های نسبتا درشت بافت بوده اما گرایش به ریزبافی به ویژه در فرش های ایل تکه تا حد فرش های ۴۰ و ۵۰ رج دیده می شود.

ابعاد فرش های ترکمن

فرش اصیل ترکمن با ابعاد کوچک بیشتر شناخته می شود و بافندگان به ابعاد بزرگتر توجه کمتری دارند.

دار قالی ترکمنان

دار قالی بافی در میان ایلان و عشایر ترکمن مانند سایر عشایر افقی و خوابیده است. این دارهای قالی در محل های محدود و کم ارتفاع نصب می شوند و حمل و نقل آنها در مسافرت های فصلی ییلاق و قشلاق با وسایل ابتدایی به سادگی میسر است اما امروزه در برخی از اقوام ترکمن که یکجانشین هستند دارهای قالی از حالت افقی به عمودی تغییر پیدا کرده است.

ساختار قالی ترکمن

ساختار فرش بر اساس تار و پود است. در قدیم کلیه مواد اولیه بافت فرش شامل نخ های تار و پود و نخ های بافت از جنس پشم گوسفند بود. در حال حاضر نخ های تار و پود از جنس پنبه نیز تولید می شود. بافت قالی ترکمن معمولا بصورت افقی و بر روی زمین بافته می شود لذا اندازه فرش ها کوچک است. فرشهای ترکمن معمولا درشت بافت هستند ولی برخی اقوام ترکمن مانند قوم تکه فرشهای زیر بافت در حد ۴۰ تا ۵۰ رج می بافند. بهترین نوع فرش مربوط به ایل تکه و سپس آتابای از نظر کیفیت قرار دارد.

با اینحال قوم بزرگ یموت بیشترین حجم تولید فرش را دارند. فرش های بصورت تک پود بافته می شود که جزو مهمترین ویژگی تکنیکی بافت فرش است. فرش ابریشم ترکمن نیز از دیگر بافته های این نوع فرش است که در میان برخی اقوام ترکمن در شمال خراسان و منطقه جرگلان بافته می شود.

رنگ در فرش ترکمن

تنوع رنگ در فرش ترکمن زیاد نیست. رنگ سرخ و ترکیبات آن از قبیل رنگ لاکی، قرمز تیره، قرمز روشن، سرمه ای، طوسی، آبی، دارچینی، گل بهی، کرم و قهوه ای روشن در این فرش ها فراوان یافت می شود.

سبز، لاکی، کرم و گاهی سفید و سبز یشمی از دیگر رنگ های غالب در فرش ترکمن است. رنگ زمینه فرش های ترکمن اغلب سرخ است و نوع روشن آن به کار می رود.

برخی از نقش های مهم قالی ترکمن

نقش قفسه گؤل : این نقش نمادی از لانه پرنده ای است. این کلمه در اصل قفسماق بوده یعنی حصار کشیدن به دور چیزی، زیرا پرنده با کمک خار و خاشاک اطراف لانه خود را محصور می کند و این نقش لوزی مانند در حقیقت نماد آشیانه ای است که پرنده در آن تخم گذاشته و جوجه هایش نیز در اطراف، سر از زیربال مادر بیرون آورده اند و در دوطرف لوزی، سر پرنده مادر نشان داده شده که اطراف را می پاید. حال چگونه این پرنده نقشی شده بر قالی، به احتمال زیاد با مشاهده زنان در طبیعت این نماد خلق گردیده است.

نقش مارگل: مار در زبان ترکمنی به معنی مرو بوده و سالیان درازی است که این نقش بافته می شود.
پس از ظهوراسلام و گسترش آن در آسیای میانه، مذهب بر اندیشه ابداع کننده اثر گذاشت، از آنجا که اسلام به تصویر درآوردن بودنی های زنده را نهی می کرد، به این فکر افتادند که از نقش قوچ فقط به نشان دادن شاخهایش اکتفا کنند. یا از نقش شتر، تنها اثر پنجه اش را بر خاک دشت نشان دهند. به همین دلیل مارگل، کوشک دوانی یا اثر پای بچه شتر خوانده می شود. پرندگان و نقوشی از پوزه خاک و ستاره هشت پر نیز که مربوط به قبل از اسلام است در فرش های ترکمن دیده شده است.بافندگان فرش با تلفیق هنرمندانه چند موضوع و قراردادن نمادهایی از آنها در کنار یکدیگر نقشی را ابداع می کنند که اندیشه هنری آنها را ارضا کند.

فرش ترکمنی چنان که در قبل نیز گفته شد از یک حاشیه بزرگ و چند حاشیه کوچک تر تشکیل می شود. حاشیه بزرگ را اعلم می گویند. اعلم به زبان ترکمنی یعنی رنگین کمان. همان طور که این پدیده زیبای طبیعی بعد از به وجود آمدن دیری نمی پاید، اعلم نیز تنها در دوسمت می آید و بعد قطع می شود و تمام قالی را مثل حاشیه های دیگر دور می شود. یعنی قلاب و در میان درنق له اعلم نقشی نیز از داغداغان دیده میشود. این درخت در فرهنگ ترکمن، مقدس و محترم است و آن درختی است که چوب آن را به شکل خاص تراشیده و به گردن کودک می آویزند تا از نظرهایی که به کودک می افتد، صدمه و آسیبی به او نرسد. داغداغان در حقیقت به همین هدف در فرش ترکمنی بافته می شود. درمورد حاشیه دیگر باید گفت حاشیه کوچکی که به تقریب بین انواع نقوش ترکمنی به چشم می خورد گلی ن بارماق است یعنی اثر انگشت که به آن چویچه برون نیز می گویند. در نقش مارگل حاشیه کوچک دیگری نیز وجود دارد به نام آق لو به معنی کانال آبی و بالاخره حاشیه دیگری نیز هست به نام پترانگ ـ قری به معنی پهن شده و پراکنده شده که شبیه عقربی است که دستها و پاهایش را باز کرده باشد و زنان ترکمن از هرچه در اطرافشان بوده سودجسته و از سر هوشیاری آنها را در بافته هایشان آورده اند.

طغر گل: طغر گل یا نقش عقاب متعلق به طایفه جعفربای است. این نقش، طغرل سلجوقی را تداعی می کند که در, سال ۴۳۲ ه ق بعد از پیروزی بر مسعود غزنوی وارد نیشابور شد در حالی که بر یک دست، عقابی دست آموز, و در دست دیگر شمشیری عریان داشت. این طرح، علاوه بر طغرل و شجاعت های او، تصویر دشت بی کران را نیز تداعی می کند که محل جولان ترکمن های , کوچ نشین بوده است.

طرح قابوس: این طرح در سال های اخیر ابداع شده و مخصوص قالیچه است، برگرفته ای آرامگاه قابوس ابن وشمگیر ملقب به , شمس المعالی.دستور بنای این آرامگاه در سال ۳۹۷ ه ق / ۳۷۵ ه ش صادر شد و در محل کنونی , شهر گنبد کاووس بنا گردید.

آینه گل: این نقش را بیشتر ترکمن های یموت- طایفه جعفربای- در بافت خود به کار می برند.

گرمج گل: این نقش را با نام حصار گل نیز می شناسند و متعلق است به قبیله تکه. علت نام گذاری آن است که, فرشینه های منقش به این گل را در اطراف جای چهارپایان می کشیدند.

ویژگی های قالی ترکمن

طرح و نقش فرش ترکمن اصیل همه تکراری است. یعنی از تکرار یک یا چند نقشمایه شکل می گیرند. اما به گفته , «جان تامپسن» ویژگی طرح و نقش فرش ترکمن می توان بدین سان نیز توصیف کرد که, ویژگی بافت ترکمن «گل» است.

هر کسی روزگاری عملا در این اندیشه رفته است که این نقش های دقیق چه معنایی دارد. اغلب نظریه ها می گویند , که طرح و نقش فرش ترکمن نشانه چیزی است، از جمله نظام آبیاری و مزارع، چادرهای یک اردو، و انواع گل.

اندیشه ی دیگر این است که نقش های ترکمن از طرح های در هم رفته و رایج دوره تیموری گرفته شده. این نظریه , مبتنی بر شباهت گل های ترکمنی است با نقش های قالی هایی که در مینیاتورها تصویر شده است. متاسفانه شباهت فقط سطحی است.

نقش های تمرکز یافته از جمله نیلوفر آبی، شقایق، ابر، موج و نمونه های دیگر رایج هنری از شرق به هنر آسیای مرکزی , راه یافته اند. آنها را از قرن نهم هجری (پانزدهم میلادی) در قالی ترکمن و از قرن دهم هجری (شانزدهم میلادی) , در قالی های ایرانی می توان دنبال کرد.

به عقیده او ترکمن ها نقش ها را متمرکز (درهم فشرده) می کرده اند. انزوای فرهنگی آنان را به حفظ طرح های کهنه , کمک کرده. اگر نقشی در قالی قدیم ترک (عثمانی قدیم و ترکیه امروز) پیدا شود کلید کار است.

فرهنگ قالیبافی ترکمن

قالیبافی فرهنگ ویژه خود دارد هنگامی که بافندگان شروع به بافتن نخستین گل قالی نمودند ابیات ویژه ای را میخوانند.

درموقع شانه زدن نغماتی به این شرح :
چالنیگ، چالنیگ نخنیرلار، اوز اوی میزنگ ساغلیغنا،
اوز اوی میزنگ ایچنده، اوزدا دمینگ ساغلیغنا،
اوزداد کلینگ باش اوغلی، آق بالیق لی آش اوغلی
چال چال ، چال چال ؟
ترجمه : شانه بزنیم دختران، بزنیم به سلامتی خودمان، درخانه مان به سلامتی پدرمان و برادر بزرگمان که یاور پدرمان است، بزن، بزن؟

اگر شخصی موقع قالیبافی نزد بافندگان بیاید، بافنده ها مقداری نخ به بازوی او می بندند آن شخص هم شیرینی یا کادو برای بافندگان هدیه می آورد.
اگر درموقع بافتن تارهای قالی پاره شود، مقداری نخ سیاه و سفید را بهم بافته (آلاجایوب) را با نمک و زغال درون پارچه ای بسته به قسمت جلوی قالی می بندند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (278 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (129 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (48 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (36 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (33 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (33 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (31 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (23 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (ویدئو) "کامپیوتر آنتیکیترا"، شاهدی بر نبوغ بشریت در دوران باستان! نگاهی به اتاق خواب ساده و بدون تجملات بهنوش بختیاری+عکس/ چرا همه چی درهم برهمه؟ (ویدئو) وحشت فامیل دور از پیشرفت تکنولوژی هوش پلاستیکی/ فقط دلایلش از علت نابودی صنف درماندگان! (عکس) تفریح جالب بچه های حسین ماهینی در یک روز بکر بهاری / کوچولو ها چه خوب دارن موتور سواری می کنن! اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 میز عزای ساده و بدون تجملات حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در حیاط خانه اش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی فرزاد، برادر بزرگ فرهاد مجیدی در کنار آرامگاه ابدی پدرش /روحشان شاد و یادشان گرامی +عکس (ویدئو) حضور عزت‌الله انتظامی بدون کنکور در دانشگاه پس از بازی در فیلم گاو/ فقط گفتم می‌خواهم سواد داشته باشم! دابسمش خانوادگی آهنگ معروف هوروش بند توسط علیرضا بیرانوند و اکرم بانون در ماشین لاکچری عیادت پژمان جمشیدی پرسپولیسی از بازیگر زن معروف سینما و فیلم جنجالی بی بدن + عکس تصویری از خانه ابدی نجم الدین شریعتی مجری برنامه سمت خدا/ از شعر روی سنگ قبر تا تاریخ فوت ... +عکس (ویدئو) خلاقیت بی‌نظیر در اختراع دفتر هوشمند/ دیگه لازم نیست از جزوه‌هات عکس بگیری! سلفی فرهاد مجیدی با فرزندان بامزه و خوشگلش در ماشین لاکچری و میلیاردی 10ساله شد/ فقط ژست خفن بردیا +عکس لاو ترکاندن هادی چوپان برای پسر ته تغاری اش سورنا با یک شعر تُرکی فضای مجازی را زیر و رو کرد/ عجب هم خوش سلیقه است آقای عضله تصاویر واقعی از تعقیب بالگردهای دشمن بعثی توسط خلبان شهید شیرودی+ویدئو رونمایی از کیک تولد خوشمزه و منحصر بفرد بهرام رادان با دیزاین توت فرنگی و بلوبری+عکس/ مبارکا باشه روزی که نقی معمولی و ارسطو عامل مهمان عادل فردوسی پور در برنامه نود شدند/ محسن تنابنده وضعیت بهداشتی اسفبار استودیوی 90 رو لو داد +فیلم (ویدئو) توصیۀ شنیدنی استاد جواد خیابانی به کنکوری‌‌ها/ درس نخونید... دختر قشنگ سیدحسین حسینی، مانلی در کنار رامان برادر عزیز و کوچولویش / چه قاب فوق العاده خوشگل و نازی +عکس (ویدئو) اگر همۀ دروس را در کنکور 1403 صفر بزنیم، چه رتبه‌ای کسب می‌کنیم؟ (ویدئو 18+) کتک زدن وحشیانه داور در بازی فوتبال دسته دو جوانان تهران/ فقط اونی که می پره جفت پا تو صورت داور/ فدراسیون فوتبال دقیقاً کجایی عزیزم کجایی؟! پست عاشقانه مینا خانوم همسر باسلیقه بهرام رادان برای تولد آقای بازیگر اینگونه ثبت شد+عکس/ ماشالله خوش تیپ ماجرای شوخی مستهجن محمدرضا شاه با مادرش / خاندانی که بویی از شرافت و انسانیت نبرده بودند مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!! (فیلم) شرط عجیب یک دختر برای پسری که استعداد و آینده خوانندگی داره/«یا من رو انتخاب کن یا خواننده شدن» (ویدئو)خانه 9 میلیون دلاری و فوق لوکس همسر خاوری در کانادا!!/چقدر لاکچری و شیک طراحی شده (فیلم) سوپرماکت رفتن عجیب نعیمه نظام دوست/میگه این کره حیوانیه یا انسانی!/خودش ترکید از خنده 😄 ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری /جنجال خانواده خاوری در کانادا خبر ساز شد... (فیلم) سکانس تاریخی سریال لیسانسه ها/ مگه بهتر از حبیبم داریم خواستگار!/میگه آینه آینه!🤣 (فیلم) سکانسی از سریال پایتخت که هیچکس راز آن را نفهمید! پارسا پیروزفر به خواستگاری زیباترین دختر ترک هم جواب رد داد!/آقای بازیگر انقد باوقاره هانده آرچل هم عاشقش شده سوسانو چگونه از دنیا رفت و جومونگ چه بلایی سر او آورد؟ سوتی های عاشقانه سلمان نون خ تمامی ندارد +ویدیو/ بیچاره میخواست ثواب کنه کباب شد😂 مهران مدیری: بخاطر یک دختر از برادرش سیلی خوردم +ویدئو سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس
تیتر امروز   
کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟ اشکان خطیبی سلبریتی بخت برگشته ای که دیگر احساس خوشبختی نمی کند/ حواشی داغ امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مراقبت رمانتیک پلنگ سفید از جفت باردارش/ واقعا گاهی باید از حیوانات درس مهربانی گرفت😍 (عکس)چهره باورنکردنی و عجیب توکا فرهنگ /دختر داریوش فرهنگ کپی امیر تتلو شد!! (فیلم) شرط عجیب یک دختر برای پسری که استعداد و آینده خوانندگی داره/«یا من رو انتخاب کن یا خواننده شدن» (ویدئو)خانه 9 میلیون دلاری و فوق لوکس همسر خاوری در کانادا!!/چقدر لاکچری و شیک طراحی شده (فیلم) سوپرماکت رفتن عجیب نعیمه نظام دوست/میگه این کره حیوانیه یا انسانی!/خودش ترکید از خنده 😄 ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری /جنجال خانواده خاوری در کانادا خبر ساز شد... (فیلم) سکانس تاریخی سریال لیسانسه ها/ مگه بهتر از حبیبم داریم خواستگار!/میگه آینه آینه!🤣 (فیلم) سکانسی از سریال پایتخت که هیچکس راز آن را نفهمید! پارسا پیروزفر به خواستگاری زیباترین دختر ترک هم جواب رد داد!/آقای بازیگر انقد باوقاره هانده آرچل هم عاشقش شده فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده