آشنایی با ارز دیجیتال جد (Djed)

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با ارز دیجیتال جد (Djed)
استیبل کوین بومی کاردانو یعنی جد (Djed) یک استیبل کوین با پشتوانه بیش از اندازه (Overcollateralization) محسوب می‌شود که توسط شبکه کوتی راه‌اندازی شده است. در این مطلب از ساعد نیوز بیشتر با این ارز دیجیتال آشنا می شویم.

DJED یکی از پروژه های استیبل کوین در صنعت کریپتوکارنسی بوده که هنوز عرضه نشده است. DJED یک استیبل کوین الگوریتمی است که توسط توسعه دهندگان کاردانو و شبکه کوتی توسعه یافته است. در طراحی محاسباتی استیبل کوین DJED، قراردادهای هوشمند متمرکز بر تراکنش های مالی غیرمتمرکز (DeFi) قیمت این دارایی دیجیتال را ثابت نگه می دارد. این استیبل کوین با استفاده از یک پروتکل قابل تایید ریاضی، نوسانات قیمت را کنترل می کند و برخلاف سایر استیبل کوین ها، نیازی به بانک ندارد. داشتن این ویژگی ها یک کوین قابل فروش را ارائه می دهد که در طول زمان تعداد کاربران و سرمایه گذاران را به طور تصاعدی افزایش می دهد. برای آشنایی با این استیبل کوین جدید کاردانو تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

استیبل کوین جد (Djed) چیست؟

استیبل کوین جد یا دی جد (در کامیونیتی فارسی مورد استفاده قرار می‌گیرد)، جدیدترین استیبل کوین بازار است. پروتکل Djed که اسمش از یک شکل هندسی اقتباس شده و به‌معنای ثبات است، به‌صورت غیرمتمرکز و کامیونیتی‌محور اداره می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند باتوجه به منبع‌باز بودنش، در این پروتکل مشارکت داشته باشند.

جد از شیوه‌ Overcollateralization برای ثابت نگه داشتن قیمت استفاده می‌کند. مقوله Overcollateralization که معنیش «وثیقه بیش از اندازه» می‌شود، این مفهوم را به‌همراه دارد که بیش از میزان لازم که معمولا نسبت یک به یک است، برای دارایی مورد نظر که در اینجا استیبل کوین جد است، وثیقه درنظر گرفته شده است. درباره این موضوع در بخش «نحوه کارکرد جد» بیشتر صحبت می‌کنیم، اما بد نیست ابتدا به برخی از مفاهیم مرتبط نگاهی کوتاه بیندازیم.می‌توان دو نوع کلی برای استیبل کوین‌ها درنظر گرفت.

  • گروه اول استیبل کوین‌هایی با پشتوانه فیات هستند که با نسبت یک به یک وثیقه‌گذاری می‌شوند؛ یعنی در ازای یک دلار وثیقه‌گذاری، می‌توانید یک دلار از این مدل استیبل کوین دریافت کنید.

  • گروه دوم استیبل‌کوین‌های الگوریتمی هستند. به‌طور معمول در این نوع از ارزهای باثبات، توکن حاکمیتی شبکه به‌عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود و ثبات آن به اعتماد کاربران بستگی دارد.

همچنین نسبت وثیقه‌گذاری آن با توجه به قیمت توکن حاکمیتی به‌صورت نسبی یا در برخی مواقع کمتر از نسبت یک به یک در نظر گرفته می‌شود. حالتی از استیبل کوین‌های الگوریتمی وجود دارد که نه‌تنها بیش از نسبت یک به یک وثیقه در نظر گرفته می‌شود، بلکه وثیقه‌ها به‌طور معمول از دیگر رمزارزها انتخاب می‌شود و چند ارز دیجیتال برای این کار در نظر گرفته می‌شود.

 Djed

تیم توسعه پروژه استیبل کوین Djed

جد یک پروتکل استیبل کوین الگوریتمی است. این پروتکل به عنوان یک بانک مستقل برای خرید و فروش استیبل کوین ها بر اساس محدوده قیمت تعیین شده توسط قیمت هدف عمل می کند. تیم DJED متشکل از متخصصان با چندین دهه تجربه در صنعت فناوری و ارزهای دیجیتال است. هدف تیم جد ارائه محصولات و خدمات بسیاری به کاربران در زمینه های مختلف از جمله صرافی متمرکز، خدمات پرداخت، کارت نقدی و کیف پول است. COTI با چندین شرکت مانند ADAX، Indigo، MeowSwap، DEX و ErgoDEX برای ادغام DJED شریک شده است.

استیبل کوین Djed چگونه کار می کند؟

بر اساس قرارداد استیبل کوین Djed، به منظور حفظ ارزش پایدار این کوین، یک قرارداد هوشمند، خرید و فروش جد در بازار را بر عهده دارد. این قرارداد هوشمند با اطمینان از قیمت گذاری بسیار پایدار، این کوین را برای اکوسیستم دیفای مفید کرده است. قیمت این استیبل کوین نیز مانند سایر استیبل کوین های موجود در بازار در محدوده مشخصی ثابت می ماند و قیمت از قیمت تعیین شده بالا و پایین نمی رود.

به این ترتیب، زمانی که قیمت بالا می رود، این قرارداد هوشمند به طور خودکار کوین های بیشتری را برای تنظیم قیمت و ایجاد ثبات آزاد می کند. همچنین از سوی دیگر در صورت کاهش قیمت djed، این قرارداد هوشمند کوین های بیشتری خریداری می کند و به افزایش ارزش و ثبات قیمت آن کوین کمک می کند. این قرارداد هوشمند ذخیره ای از استیل کوین ها را برای اطمینان از ثبات قیمت، انتشار و سوزاندن استیبل کوین ها حفظ می کند.

 Djed

کاربردهای استیبل کوین Djed

استیبل کوین Djed برای بسیاری از اهداف مانند پرداخت، وام، حقوق و دستمزد، تسویه حساب، جایگزین بانکداری، حواله و غیره مناسب و مفید است. در زیر به این موارد خواهیم پرداخت.

جایگزین مناسبی برای سیستم بانکداری سنتی

به عنوان یک روش جایگزین برای بانکداری، استیبل کوین Djed گزینه خوبی برای مشاغلی است که قادر به افتتاح حساب بانکی نیستند. در نتیجه، این روش به صاحبان این شرکت ها اجازه می دهد تا از طریق امنیت فناوری بلاک چین، امنیت دارایی های خود را تضمین کنند. استفاده از استیبل کوین‌هایی مانند Djed نه تنها به کاربران این امکان را می‌دهد که کنترل کامل بر وجوه خود داشته باشند، بلکه از دارایی‌های آن‌ها در برابر خطرات احتمالی مرتبط با شکست بانک‌ها محافظت می‌کند. همچنین فعالیت مالی این افراد محدود به ساعات کاری کوتاه بانک ها نخواهد بود.

روشی مطمئن برای حفظ ارزش دارایی ها

از آنجایی که ساختار استیبل کوین ها به گونه ای است که در طی زمان ارزشی ثابت و یکسانی داشته باشند. به دلیل همین ویژگی منحصر به فرد استیبل کوین Djed نیز می تواند به عنوان روشی مطمئن برای حفظ دارایی های دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد. کاربرانی که برای حفظ دارایی های خود از استیبل کوین ها استفاده می کنند، تحت شرایط نوسانات بازار قرار نخواهند گرفت.

انجام حواله پولی با استفاده از استیبل کوین Djed

مهم ترین کاربردی که می توان برای استیبل کوین جد بیان کرد، انجام حواله پولی است که برای کاربران ایرانی اهمیت بالایی دارد. چرا که کاربران ایرانی به دلیل تحریم هایی مالی، برای واریز، پرداخت و حواله بانکی به خارج از کشور را مشکل دارند اما با وجود استیبل کوین ها، صنعت کریپتو توانسته است بدون توجه به مسائل سیاسی کشور، به تمامی کاربران خدمات یکسان ارائه دهد. کاربران با استفاده از این استیبل کوین می توانند مبالغ مورد نظر خود را با سرعت بالا و هزینه های بسیار پایین به مقصد حواله کنند.

خرید و نگهداری ارز دیجیتال Djed

اگر می‌خواهید در مکانیسم Mint And Burn استیبل کوین کاردانو شرکت کنید و از این طریق Djed‌ به‌دست آورید، باید به سایت djed.xyz مراجعه کنید؛ در غیر این صورت، می‌توانید از صرافی متمرکز Bitrue آن را بخرید یا در دکس‌های Miniswap و SundaeSwap استیبل کوین جد را با آدا سواپ کنید.استیبل کوین Djed را باید در کیف پول‌هایی که از شبکه کاردانو پشتیبانی می‌کنند، نگهداری کرد. این کیف پول‌های شامل نامی (Nami)، یوری (Yoroi)، فلینت (Flint) و اترنل (Eternl) می‌شوند.

سخن پایانی

ذخایر اکثر استیبل کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات تامین می‌شود. با این حال، این سیستم به حسابرسی‌های منظمی نیاز دارد تا کاربران مطمئن شوند که تمام توکن‌های در گردش استیبل کوین‌ها توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شود.از طرف دیگر، استیبل کوین جد از دو ارز دیجیتال برای تامین ذخایر خود استفاده می‌کند تا مطمئن شود که می‌تواند پیوند خود با دلار آمریکا را حفظ کند. این دارایی‌ها بیش از حد وثیقه‌گذاری شده‌اند، علم ریاضی سازوکار آن‌ها را تأیید می‌کند و شفافیت و ثبات لازم را دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...