آیا افراد زیر 18 سال می توانند در بورس سرمایه گذاری کنند؟

  دوشنبه، 15 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا افراد زیر 18 سال می توانند در بورس سرمایه گذاری کنند؟
کسانی که مدرک حداقل دیپلم داشته باشن، با ارائه اصل شناسنامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی خودشون می‌تونن از کارگزاری‌ها کد بورسی آنلاین بگیرن؛ اما کسانی که مدرک دیپلم ندارن یا زیر ۱۸ سال هستن می‌تونن کد بورسی آفلاین بگیرن.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همان طور که وقتی شما به بانک جهت افتتاح حساب مراجعه می کنید و یک شماره حساب انحصاری برای شما صادر می گردد و هیچ گاه شماره مزبور با فرد دیگری یکسان نخواهد بود، زمانی که شما تصمیم به سرمایه گذاری در بورس می گیرید با انجام مراحلی یک کد بورسی انحصاری دریافت خواهید کرد. درواقع کد بورسی همانند کد ملی برای هر فرد منحصربه فرد است و تا زمانی که این کد تعریف نگردد شما نمی توانید در هیچ نهادی اقدام به سرمایه گذاری مستقیم نمایید و شخصاً به خریدوفروش اوراق بهادار بپردازید. لازم به ذکر است که به کد بورسی، کد سهامداری نیز می گویند.

ساختار کد بورسی از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی افراد و ۵ رقم که به صورت تصادفی توسط سازمان بورس تعیین می گردد تشکیل می شود. فرض کنید که خانم و آقای بهمنیان قصد افتتاح حساب معاملاتی برای بار اول را دارند. این دو پس از تکمیل مدارک و انجام مراحل نهایی ثبت نام دارای دو کد منحصربه فرد بهم۱۲۳۴۵ و بهم۵۴۳۲۱ می شوند.

حتی کسانی که به سن قانونی نرسیدن، نوجوان ها و جوان ها و حتی اونایی که مدرک دیپلم هم ندارن، می تونن کد بورسی آفلاین بگیرن.
این روزها سرمایه گذاری در بورس به یکی از جذاب ترین موضوعات برای همه افراد تبدیل شده. جالبه بدونید ورود به بورس شرایط سختی نداره و همه افراد می تونن کد بورسی مختص به خودشون رو داشته باشن و در بازار بورس معامله کنن.

همچنین توی این روزا و با شرایط اقتصادی ایران، بهتره که بچه ها و نوجوون ها با مفاهیم مالی و سرمایه گذاری، پس انداز کردن و کسب درآمد از سنین پایین تر آشنا بشن تا این موضوعات براشون فرهنگ سازی بشه و در آینده به فرد موفقی در مسائل مالی تبدیل بشن.
به همین خاطر تصمیم گرفتیم این مطلب رو اختصاص بدیم به نوجوون ها و کسانی که شرایط گرفتن کد بورسی آنلاین رو ندارن. با این هدف که نوجوون های بیشتری با سرمایه گذاری در بورس و گرفتن کد بورسی آشنا بشن و راهنمایی باشه برای شروع سرمایه گذاری و انجام معاملات.
پس فرضمون اینجا کسانی هستند که هنوز به سن ۱۸ سال نرسیدن ولی دوست دارن که در بازار بورس فعالیت کنن.

تفاوت کد بورسی آنلاین و کد بورسی آفلاین چیه؟

کسانی که مدرک حداقل دیپلم داشته باشن، با ارائه اصل شناسنامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی خودشون می تونن از کارگزاری ها کد بورسی آنلاین بگیرن؛ اما کسانی که مدرک دیپلم ندارن یا زیر ۱۸ سال هستن می تونن کد بورسی آفلاین بگیرن.
تفاوت این دوتا کد بورسی، سامانه معاملاتی هست که افراد ازشون استفاده می کنن. کسانی که کد بورسی آنلاین دارن از سامانه معاملاتی آنلاین، معاملات خودشون رو انجام میدن، ولی افرادی که کد بورسی آفلاین دارن، از سامانه معاملاتی آفلاین استفاده می کنن.

کسانی که از سامانه معاملاتی آنلاین استفاده می کنن هر سفارش خرید و فروش سهام را که در سیستم خودشون ثبت می کنن، به صورت آنلاین و لحظه ای در سیستم معاملاتی بورس ثبت میشه و وقتی به قیمتی که توی سفارششون برای سهم گذاشتن برسه، خرید یا فروش سهامشون انجام میشه.
اما کسانی که از سامانه معاملاتی آفلاین استفاده می کنن سفارش خرید یا فروش رو توی سیستم خودشون ثبت می کنن و معامله گر از کارگزاری سفارش اون ها رو حداکثر با ۱۵ دقیقه تأخیر به سیستم معاملات بورس میفرسته و اگه قیمت سفارش برسه به قیمت بازار سهم، سفارش خرید یا فروش انجام میشه.

چطوری کد بورسی آفلاین بگیریم؟

برای گرفتن کد بورسی آفلاین، فقط کافیه سرپرست افراد زیر ۱۸ سال (بدون هیچ محدودیت سنی از نوزاد چندماهه تا نوجوون ها) برای ارائه مدارک هویتی به شعب کارگزاری و یا دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری مراجعه کنن. با توجه به دستورالعمل شرکت سپرده گذاری مرکزی، افرادی که قصد دریافت کد بورسی و انجام معاملات در بورس رو دارن باید احراز هویت (ارائه مدارک هویتی) سجام رو هم انجام بدن؛ که این احراز هویت برای افراد زیر ۱۸ سال توسط سرپرست باید انجام بشه. سرپرست اول، پدر فرزند و در صورت نبودن پدر، پدربزرگ یا قیم فرد میتونه این فرآیند رو انجام بده.
نکته: برای گرفتن کد بورسی افراد زیر ۱۸ سال، زمان احراز هویت مدارک هویتی سرپرست و فرد هردو ارائه بشه.

چه کسانی می تونن کد بورسی بگیرن؟

همه افرادی که در قید حیات هستن، می تونن کد بورسی آفلاین دریافت کنن:

کسانی که کد بورسی آنلاین دارن با همون نام کاربری و رمز عبور سامانه آنلاین می تونن وارد پنل معاملات آفلاین خودشون بشن و سفارشات آفلاین را از اون جا ارسال کنن.
افراد زیر ۱۸ سال بدون محدودیت سنی میتونن کد بورسی آفلاین دریافت کنن.
افرادی که مدرک دیپلم ندارن بدون محدودیت سنی می تونن کد بورسی آفلاین دریافت کنن.

دریافت کد بورسی

سجام چیه و چه کاری باید براش انجام داد؟

همه افرادی که متقاضی دریافت کد بورسی و فعالیت در بورس اوراق بهادار تهران هستن، باید ثبت نام و احراز هویت سجام انجام بدن.
این فرآیند توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اجرا میشه و یک سامانه جامع در حوزه مبارزه با پول شویی و تأمین مالی تروریسمه! برای همین همه افراد که کد بورسی دارن، باید در سجام هم ثبت نام کنن و احراز هویت بشن.
بنابراین ثبت نام در سجام برای همه افرادی که دارنده کد بورسی آفلاین و آنلاین ضروریه.

چطوری باید در سجام ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در سجام ۲ راهه وجود داره:
۱- در سایت سجام به آدرس https://www.sejam.ir وارد بشید و ثبت نام کنید. پس از دریافت کد رهگیری سجام به شعب کارگزاری ها و یا دفاتر پیشخوان مورد تائید سجام مراجعه کنید. پس از ارائه مدارک و احراز هویت سجام و پرداخت هزینه آن ثبت نام آن ها به پایان می رسه. ( برای ورود به سایت سجام، اینجا کلیک کنید).

نکته: این روش ثبت نام و احراز هویت سجام ۱۵.۰۰۰ تومن هزینه داره که شما باید پرداخت کنید.

۲- روش دوم اینه که هم زمان با ثبت نام در سایت آگاه اکسپرس، در بخش ثبت نام سجام، به صورت رایگان در سجام ثبت نام کرده و پس از اتمام مراحل و دریافت کد رهگیری سجام، برای احراز هویت رایگان سجام و کدبورسی به شعب کارگزاری آگاه مراجعه کنید. (اگر شعبه کارگزاری آگاه در شهر شما نیست یا دسترسی به شعبه براتون سخته، میتونید مراحل احراز هویت رو در دفاتر پیشخوانی که طرف قرارداد کارگزاری آگاه هستن انجام بدین).

چه مدارکی برای دریافت کد بورسی آفلاین لازمه؟

برای دریافت کد بورسی آفلاین باید شناسنامه و کارت ملی سرپرست و شخص زیر ۱۸ سال ارائه بشه.
نکته: اگر کسی که میخواد کد بورسی آفلاین بگیره کارت ملی نداشته باشه، مشکلی برای احراز هویت و گرفتن کد بورسی آفلاین نیست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر