آیا امکان مطالبه طلب از متوفی وجود دارد؟!

  دوشنبه، 20 آذر 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا امکان مطالبه طلب از متوفی وجود دارد؟!
همه ما انسانها وقتی که مشکلی داریم دست نیاز و کمک خودرا به سوی اطرافیانمان دراز می‌کنیم. و دوستان و آشنایانمان با سخاوت هرچه تمام تر ما را در این مهم یاری میکنند، اما ناخواسته ممکن است اتفاقی برایمان پیش آید و به دیار باقی برویم، در این میان تکلیف بدهی و دین های خود چه میشود؟! در این مطلب میخواهیم تا بصورت واضح و شفاف در این باره بحث کنیم.

مطالبه طلب از متوفی چگونه است؟


با فوت هرکس، مطابق با قانون مدنی کلیه دارایی های او اعم از اموال، مطالبات و بدهکاری ها به وراث حین الفوت وی انتقال می یابد. در صورتی که از متوفی اموالی به عنوان ماترک باقی مانده باشد، بدهکاریهای متوفی می بایست از محل آن اموال پرداخت گردد. اگر یکی از وراث نسبت به رد ماترک در مهلت قانونی اقدام نماید نسبت به بدهی متوفی مسئولیتی ندارد و نمیتواند در عملیات وراثت دخالت کند. ولی اگر بعد از پرداخت طلب طلبکاران اموالی از متوفی باقی بماند، میتواند طلب ارث کند. به مطابق مقررات قانون مدنی مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی زمانی مستقر میشود که وراث نسبت به ادای دیون متوفی اقدام نمایند و معاملات وراث زمانی صحیح و اثر قانونی دارد که دیون متوفی تصفیه گردد. اگر وراث قبل از تصفیه نسبت به انتقال اموال متوفی اقدام نمایند این معاملات صحیح نمی باشد.

طلب متوفی بر عهده کیست؟


با فوت متوفی، پیش از تقسیم ترکه میان وراث، نخست می بایست دیون متوفی از محل مایملک وی پرداخت شود. بنابراین چنانچه دیونی بر عهده متوفی باشد، طلبکاران متوفی می توانند مطالبات خود را از وراث مطالبه کنند. البته باید در نظر داشت چنانچه ماترک متوفی به میزانی نباشد که بدهی های وی پرداخت شود، طلبکاران نمی توانند طلب خود را از وارثان متوفی مطالبه نمایند. در واقع از نظر قانونی وراث متوفی مکلف به پرداخت بدهی های متوفی از اموال خود ندارند. اصولاً چنانچه کسی از متوفی طلبی داشته باشد، می بایست میزان طلب خود را به مامور تصفیه اعلام نموده و سند اثبات کننده طلب را به وی تقدیم نماید.

مراحل و شرایط مطالبه طلب از متوفی


برای مطالبه طلب از متوفی ، کسانی که از متوفی در حین فوت او مطالباتی دارند، می بایست پیش از این که عملیات تقسیم به طور کامل انجام یابد، نسبت به اعلام و مطالبه طلب از متوفی اقدام نمایند. در این صورت ممکن است مامور تصفیه طلب آنها را پذیرفته و نامشان را در فهرست غرمای متوفی قید نماید. در صورتی که بنا به دلیلی مامور تصفیه از پذیرفتن طلب برخی از طلبکاران خودداری نمود، طلبکاران مذکور می توانند به دادگاه عمومی و حقوقی مراجعه نموده و دعوای مطالبه طلب را طرح نمایند. برای طرح دعوای مطالبه طلب از متوفی می بایست به دادگاه عمومی و حقوقی آخرین محل اقامت متوفی مراجعه نمود. طرح دعوا در دادگاه حقوقی مستلزم تنظیم و تقدیم دادخواست است. دادخواست کاغذی چاپی است که مشخصات طرفین دعوا و موضوع دعوا در آن قید می شود. کسی که ادعای طلبی بر متوفی را دارد، به عنوان خواهان دعوا به شمار می رود. طرف مقابل مامور تصفیه و یا وراث متوفی می باشند که با توجه به تصرف اموال متوفی می بایست در دادگاه حضور یافته و در مقابل خواهان دفاع کنند. طرح دعوای مطالبه طلب از متوفی مستلزم پرداخت هزینه دادرسی مطابق با دعاوی مالی است.

مطالبه طلب از متوفی

ثبت اموال ترکه توسط وراث


نخستین اقدام برای تقسیم ترکه متوفی این است که وراث وی یا مامور تصفیه فهرست کلیه اموال و دارایی های حین الفوت متوفی را تنظیم می نماید، به این کار تحریر ترکه می گویند. پس از تهیه فهرست دارایی های متوفی مامور تصفیه می بایست نسبت به وصول مطالبات متوفی اقدام نماید. علاوه بر این می‌بایست اقدامات لازم برای صدور گواهی انحصار وراثت انجام گیرد. گواهی انحصار وراثت سندی است که توسط شورای حل اختلاف شهرستان آخرین محل اقامت متوفی، صادر می شود. برای صدور گواهی انحصار وراثت، نام کلیه وراث حین الفوت متوفی یک نوبت در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محلی منتشر می گردد. ‌

پس از صدور گواهی انحصار وراثت، تقسیم ترکه صورت می پذیرد. مطابق با قانون امور حسبی تقسیم ترکه باید مطابق با مراحل زیر انجام گیرد.

  • مهر و موم و تحریر ترکه؛ پیش از هر اقدامی می بایست کلیه ماترک متوفی از دسترس وراث و دیگران خارج شوند. به این کار که توسط مامور مهر و موم انجام می گیرد، پلمپ یا توقیف ترکه می گویند.

  • وصول هزینه کفن و دفن میت از اموال وی.

  • پرداخت مهریه زوجه دائم و نفقه معوقه او از اموال متوفی.

  • مطالبه طلب طلبکاران از اموال متوفی

  • صدور گواهی انحصار وراثت

  • تقسیم ترکه میان وراث متوفی مطابق با سهم الارث قانونی هر یک

آیا پس از تقسیم ترکه نیز می توان پرداخت دیون از اموال متوفی را مطالبه کرد؟


اصولاً طلبکاران متوفی، می بایست پیش از تقسیم ترکه نسبت به مطالبه طلب از متوفی خود از اموال متوفی اقدام نماید. در صورتی که سند اثبات‌کننده‌ی ادعای طلبکار پس از تقسیم ترکه پیدا شود، اصولاً طلبکار نمی تواند طلب خویش را از اموال متوفی مطالبه نماید. ولیکن چنانچه ثابت نماید به دلیل خارج از اداره، نتوانسته است نسبت به مطالبه اقدام نماید، می تواند بر علیه وراث متوفی طرح دعوای مطالبه بنماید. در صورتی که اموال متوفی میان وراث وی تقسیم شده باشد، هر یک از وراث به نسبت سهمی که از اموال متوفی به او رسیده است، می بایست طلب طلبکاران را پرداخت نماید. همچنین در صورتی که هر یک از وراث تمام طلبِ طلبکاران را پرداخت کرد، می تواند به هر کدام از دیگر وراثان متوفی برای دریافت مبلغ مازادی که نسبت به سهم خود از ماترک پرداخته است، مراجعه نماید.

کلام آخر

بنظر من دلیل اصلی این همه نامهربانی در سطح جامعه، بی اعتمادی افراد نسبت به یکدیگر است. هرکس به نوبه خود میخواهد از هم نوع خود سوء‌استفاده کند و اورا مورد آزار و اذیت خود قرار دهد و وقتی که میخواهیم به یکدیگر کمک کنیم بیم آن داریم که مبادا در حق ما نامردی کند. به همین دلیل یا از کمک به یکدیگر سر باز می‌زنیم ، یا در صورت کمک کردن طرف مقابل را شرمنده خود میکنیم. فحوای کلام من این است که کار خود را با هوشیاری تمام انجام دهیم تا نه خود را به دردسر بیندازیم و نه موجبات آزار و اذیت دیگران را فراهم آوریم. امیدواریم با مطالعه مطالب ساعد که در این باره است، لذت برده و اگرچه ناخواسته درگیر چنین مشکلاتی شدید بتوانید مشکلات خودرا حل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (174 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (37 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!