آیا درمان دیابت نوع ۱ ممکن است؟

  یکشنبه، 03 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آیا درمان دیابت نوع ۱ ممکن است؟
دیابت بیماری بسیار مرسوم می باشد که بیشتر از افراد نگرانی مبتلا شدن به آن را دارند. در واقع به طور کلی دیابت بیماری است که بدن شما نمی تواند قند دریافتی را بسوزاند و از این جهت تولید انرژی کند.

در دیابت نوع 1 دستگاه ایمنی بدن سلول های بتا را که در لوزالمعده قرار دارند، نابود می کند. وظیفه ی اصلی این سلول ها ترشح انسولین است. نوع دیگری از دیابت به نام دیابت ثانویه (نوع چهارم دیابت) وجود دارد. این دیابت شبیه به دیابت نوع 1 است، با این تفاوت که در آن دستگاه ایمنی بدن موجب نابودی سلول های بتا نمی شود، بلکه این سلول ها توسط عاملی دیگر مانند بیماری ها یا آسیب های وارده به لوزالمعده از بین می روند. در این مقاله با دیابت نوع یک بیشتر آشنا می شوید.

وظیفه ی انسولین چیست؟

انسولین هورمونی است که به انتقال قند (گلوکز) به بافت های بدن کمک می کند. درنتیجه سلول ها می توانند از قندها به عنوان منبع انرژی استفاده کنند. آسیب هایی که در اثر دیابت نوع 1 به سلول های بتا وارد می شود، این روند را مختل می کند. در اثر نابودی سلول های بتا، گلوکز به سلول های بدن نخواهد رسید، زیرا انسولینی وجود ندارد که این کار را انجام بدهد. درنتیجه سطح قند خون افزایش می یابد، ولی انرژی کافی به سلول ها نمی رسد. این پدیده می تواند نتایج زیر را بر جای بگذارد:

  • دهیدراسیون (کم آبی بدن): با تجمع قند اضافی در خون ، نیاز به دفع ادرار بیشتر می شود. ادرارِ زیاد، راهکار بدن برای رهایی از قند خون بالاست. آب زیادی که در اثر ادرار از دست می دهید، می تواند موجب خشکی پوست و کم آبی بدن تان شود.
  • کاهش وزن: به همراه گلوکز یا قندی که به همراه ادرار از دست می دهید، کالری تان هم از دست می رود. به همین دلیل بیشتر افرادی که قند خون بالا دارند، دچار کاهش وزن می شوند. البته دهیدراسیون نیز در کاهش وزن مؤثر است.
  • کتواسیدوز دیابتی: اگر بدن تان برای تأمین انرژی اش قند کافی دریافت نکند، مجبور می شود سلول های چربی را برای تأمین انرژی بشکند. در اثر شکستن سلول های چربی، ترکیباتی شیمیایی به نام «کِتون ها» ایجاد می شوند. کبد برای کمک به این وضعیت قندی را که ذخیره کرده است، آزاد می کند. اما در بدن تان انسولینی وجود ندارد که بتواند قندها را انتقال بدهد. درنتیجه قند خون تان به همراه اسیدهای کتونی افزایش می یابد. ترکیب قند اضافی، کم آبی بدن و تشکیل اسیدها تحت عنوان «کتواسیدوز» شناخته می شود. عدم درمان به موقع کتواسیدوز می تواند زندگی فرد را با خطراتی جدی مواجه کند.
  • آسیب به بدن: بالا بودن قند خون به مرور زمان می تواند به اعصاب و رگ های خونی موجود در چشم ها، کلیه ها و قلب آسیب بزند. همچنین احتمال سختی سرخرگ ها (تصلب شرایین) افزایش می یابد. تصلب شرایین می تواند زمینه ساز سکته مغزی و حمله های قلبی شود.

انواع دیابت چیست ؟

به طور مجموع دو نوع بیماری قند و دیابت خون وجود دارد :

دیابت نوع یک

در بیماری دیابت نوع اول بدن انسان نمی تواند انسولین تولید کند و یا اینکه در مقدار کمی می تواند آن را ایجاد کند. فقط حدوداً ۵ الی ۱۰ درصد از تمامی افراد مبتلا به بیماری دیابت از نوع یک می باشد.بیماری دیابت نوع یک در افراد با سن پایین تر و کودکان بیشتر دیده می شود. در صورت بروز این بیماری افرادی که از آن رنج می برند باید روزانه انسولین مصرف کنند.

دیابت نوع دو

در دیابت نوع ۲ بدن افراد می تواند انسولین را تولید کند و بسازد ، اما بدن این افراد به انسولین واکنشی نشان نمی دهد. در مجموع حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند ، از بیماری دیابت نوع ۲ رنج می برند.در این نوع دیابت بیشتر افرادی مبتلا هستند ، که بالای ۴۰ سال می باشند و دارای چاقی ها و اضافه وزن بسیاری می باشند. افراد بسیاری در سر تا سر دنیا هستند که مبتلا به بیماری دیابت از نوع ۲ می باشند ، ولی تا به امروز از وجود آن بی خبرند. بیماری دیابت نوع دو اغلب در مردان دیده می شود.

علائم دیابت نوع ۱

علائم زیر مربوط به دیابت نوع ۱ است:

  • گرسنگی بیش از حد
  • تشنگی بیش از حد
  • تاری دید
  • خستگی
  • ادرار مکرر
  • کاهش وزن چشم گیر در زمان کم

ممکن است شخص دچار کتواسیدوز گردد، که یک نوع عارضه دیابت می باشد. علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • تنفس سریع
  • خشکی پوست و دهان
  • چهره سرخ
  • بوی دهان میوه مانند
  • حالت تهوع
  • استفراغ یا درد معده

عوامل بیماری دیابت نوع یک

موارد مشکل سازی که ممکن است برای به وجود آمدن دیابت نوع یک بسیار موثر باشد عبارتند از :

سابقه خانوادگی

ممکن است یکی از افراد درجه یک خانواده شما مانند : خواهر ، مادر ، پدر، برادر و یا افرادی که سابقه وراثتی با شما دارند ، قبلا دچار بیماری دیابت نوع ۱ شده اند و این بسیار برای شما تاثیرگذار می باشد و باید به این نکته بسیار توجه ویژه ای داشته باشید.

عوامل محیطی

بعضی از افراد ممکن است در محیط های ویروسی و خطرناک قرار گرفته باشند که از این جهت خطر ابتلا شدن این افراد به دیابت نوع ۱ بسیار زیاد تر نسبت به افراد عادی می باشد.

مسائل جغرافیای

کشور های بسیاری وجود دارند که ممکن است افراد بسیاری به دیابت نوع ۱ مبتلا باشند. به همین دلیل است که مسائل جغرافیایی در آن تاثیر به سزایی داشته باشد. این کشورها مانند سوئد و فنلاند و غیره هستند.عواملی که ممکن است در به وجود آمدن بیماری دیابت نوع دو تأثیرگذار باشند نیز عبارتند از :

وزن

بسیاری از افراد هستند که دارای اضافه وزن هستند و این امر باعث می شود که بدن آنها در برابر انسولین مقاومت کند و خطر ابتلای این افراد به دیابت نوع دوم نیز بسیار باشد.

تحرک کم

افرادی وجود دارند که از فعالیت کمی برخوردار هستند و ورزش های طولانی و مکرری را برای سلامتی بدن خود در نظر نمی گیرد. این افراد نیز ممکن است به دیابت نوع دو سریعتر دچار شوند ، زیرا افرادی که تحرک و فعالیت دارند و وزن آن ها قابل کنترل است با سوخت و ساز بدن گلوکز در بدن آنها تنظیم می شود و منبع انرژی آنها از گلوکز تامین می شود.

سابقه وراثتی

وقتی یکی از افراد خانواده از جمله خواهر ، برادر، پدر یا مادر به بیماری دیابت نوع دو مبتلا بوده باشد در همین راستا ممکن است آن افراد نیز در معرض خطر باشند.

نژاد های مختلف

ممکن است در نژاد های مختلف دچار بیماری دیابت نوع دوم نیز باشند. مانند : اسپانیایی ها ، سیاه پوش ها ،سرخپوستان ، آمریکایی و غیره که در طبق تحقیقات به عمل آمده این افراد نیز به دیابت نوع ۲ بیشتر دچار می شوند.

سن

افرادی که سن بالاتری دارند در معرض خطر بیشتری در رابطه با بیماری دیابت نوع دو هستند. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که افراد در این سن فعالیت بدنی کمتری دارند.

دیابت نوع ۱ در برابر دیابت نوع ۲

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد: دیابت نوع ۱ و نوع ۲. این دو نوع دیابت دارای علائم مشابه هستند، و در طول زمان می توانند به عوارض مشابهی منجر شوند. اما، بیماری بسیار متفاوتی هستند.دیابت نوع اول در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین است. در این نوع دیابت، دریافت انسولین برای زنده ماندن ضروری است، تا گلوکر بتواند از خون وارد سلول ها شود.در افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، سلول ها به انسولین پاسخ نمی دهند. با وجود میزان کافی هورمون، بدن برای انتقال گلوکز از خون به سلول ها با مشکل روبرو می شود. نهایتا، بدن این افراد ممکن است کلا انسولین کافی را تولید نکند.دیابت نوع ۱ خیلی سریع بروز می کند، و علائم آن آشکار است. این بیماری در افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، می تواند در طول سال ها ایجاد گردد. در واقع، شخصی که به دیابت نوع ۲ مبتلا است ممکن است تا زمانی که دچار عارضه نشده است، از بیماری خود مطلع نشود.

درمان دیابت نوع 1 با روش های نوین!

1. در حالت عادی وقتی سطح خونی گلوکز افت می کند، هورمون گلوکاگون ترشح می شود. گلوکاگون هورمونی است که توسط لوزالمعده ساخته می شود. این هورمون در بدن افراد سالم جلوی افت قندخون را می گیرد. در بیماری دیابت نوع 1 که کمبود انسولین داریم، سطح گلوکاگون هم به شکل نامتعارفی بالا می رود. بنابراین مقادیر بیش از حد گلوکز، از کبد وارد سیستم گردش خون می شود. دانشمندان توانستند به کمک «سلول های تولیدکننده انسولین»، دیابت نوع ۱ را به مدت حداقل ۶ ماه متوقف کنند؛ به کمک این روش یک گام به درمان این بیماری نزدیک تر شده ایم.

2. متخصصینی از بیمارستان ها و مؤسسات آمریکا از قبیل دانشگاه هاروارد، موفق شدند سلول هایی درون بدن موش ها بکارند که بلافاصله شروع به تولید انسولین درون بدن می کنند. همچنین این تیم تحقیق توانستند از طریق غیرفعال کردن سیستم ایمنی بدن، مانع از از بین بردن سلول کاشته شده توسط سیستم ایمنی بدن شوند.

3. پیوند لوزالمعده نیز از جدیدترین روش های درمانی دیابت است.

4. محققان، موفق به معرفی یک روش جدید شدند که پتانسیل درمان بیماران دیابتی را دارد. به نقل از اوبرگیزمو، این روش جدید شامل کاشت سلول های “جزایر لانگرهانس” است. این اولین باری نیست که محققان نسبت به ایجاد یک روش درمانی برای دیابت نوع 1 تلاش می کنند، اما چیزی که این روش درمانی را از سایر روش ها متمایز می کند این است که نیاز استفاده طولانی مدت از انسولین را از بین می برد.
بیمارانی که نیاز ثابت و مرتب به تزریق انسولین دارند، میزان نیاز آنها کاهش خواهد یافت. پیش از این، سلول هایی که در کبد کاشته می شدند، التهاب ایجاد می کردند، اما با قرار دادن آن در روده، این روش موثرتر بوده و روش کم تهاجمی تری محسوب می شود.

5. محققان مرکز پزشکی تگزاس ادعای جدید و تکان دهنده ای در مورد دیابت دارند. مطالعاتی که این دانشمندان روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند، باعث شد چنین نظریه ای را مطرح کنند.
نتایج تحقیقات ثابت کرد که وقتی هورمون گلوکاگون از بدن موش ها حذف شود، دیگر نیازی به وجود انسولین در بدن آن ها نخواهد بود. به زبان ساده تر یعنی در صورت حذف گلوکاگون، قند خون حتی بدون انسولین هم بالا نمی رود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (52 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (44 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (37 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (30 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!