بررسی علمی ختنه کردن پسران

  سه شنبه، 22 آبان 1397   زمان مطالعه 3 دقیقه
بررسی علمی ختنه کردن پسران
ساعد نیوز: ختنه کردن در فرهنگ کشورهای مسلمان، امری واجب است. اما مزایای این کار از نظر علمی چیست؟ در این مطلب به بررسی علمی عمل ختنه می‌پردازیم.

ختنه کردن پسران عملی است که در برخی کشورهای دنیا رایج است اما همواره بر سر مفید یا عبث بودن آن بحث‌های زیادی وجود داشته است. برخی معتقدند این عمل برای نوزاد تازه متولد شده عمل دردناکی است و ضرورتی برای انجام آن وجود ندارد و به علاوه این کار باعث می‌شود شکل آلت تناسلی تغییر کرده و بدفرم شود، در مقابل هم عده‌ای این کار را بسیار مفید تلقی می‌کنند و معتقدند قسمت بریده به‌سرعت ترمیم می‌شود. در ضمن آن‌ها بر این باورند که ختنه کردن باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و کاهش خطر عفونت در ناحیه مذکور خواهد شد.

براساس یک پژوهش علمی جدید که در شانزدهمین کنگره بین‌المللی ایدز در تورنتو ارائه شد، محققان اعلام کردند که ختنه کردن باعث کاهش خطر ابتلا به ایدز در کشور آفریقای جنوبی شده و از ختنه کردن به عنوان یک ابزار واکسیناسیون در برابر این بیماری مهلک نام بردند. براساس تحقیق دیگری که پیش‌تر در منطقه صحرای آفریقای جنوبی انجام شده، مشخص شد مردانی که ختنه کرده‌اند نسبت به مردانی که ختنه نکرده‌اند کمتر مبتلا به ایدز و سایر بیماری‌های عفونی مربوط به دستگاه تناسلی می‌شوند. انجمن موسسه ملی سلامت آمریکا همچنان در حال مطالعه روی عمل ختنه کردن در کشورهای اوگاندا و کنیاست. در حالی که هنوز سازمان بهداشت جهانی عمل ختنه را تایید نکرده گروهی از مردان که مخالف این کار هستند، برای کاهش انجام ختنه بین مردان در حال مبارزه و تلاش‌اند.

 
تصویر
 

تاریخچه عمل ختنه

ختنه کلمه‌ای عربی و به معنای بریدن است. سنت یا آیین ختنه از تاریخ ثبت شده بشری قدیمی‌تر است. سنگ‌نگاره‌هایی مربوط به عمل ختنه در غارهای دوران نوسنگی و آرامگاه‌های مصری یافته شده ‌است. عمل ختنه در یهودیت جزو ارکان دین است. ختنه کردن، سنتی است که در دین اسلام نیز به آن تاکید شده است. آمار ختنه پسران در کشورهای مسلمان بالا و در کشورهای اروپائی پایین است. در اروپا ختنه محدود به اقلیت‌های یهودی و مسلمان و غیره است. ختنه در ایالات متحده آمریکا و کانادا بر خلاف اروپا تا حدودی مرسوم است.

ختنه یکی از کهن‌ترین اعمال جراحی شناخته شده در جهان است که نزدیک پانزده هزار سال از پیشینه آن می‌گذرد و کاوشگران انجام شدن این عمل را در اجساد مومیائی شده مصریان باستان به اثبات رسانده‌اند. این کار از سالیان دور در میان گروهی از سیاهان آفریقا و بخشی از بومیان استرالیا و برخی دیگر (بدون وابستگی مذهبی) رایج بوده است. ختنه در مصر باستان نیز مرسوم بوده است. بعدها به دستور موسی همه مردان بنی اسرائیل ختنه شدند.

ختنه در ادیان یهودیت و اسلام واجب و از اصول تعیین‌کننده در اهل دین یا قوم بودن شد. در ایران به صورت سنتی پسرها را در خردسالی ختنه می‌کنند و این کار توسط دلاک انجام می‌شد. ختنه یک جراحی ساده است که توسط پزشکان یا افراد محلی صورت می‌گیرد. وجود ضعف تکنیکی می‌تواند باعث به جا ماندن عوارض خطرناک زودرس و دیررس شود. بهتر است ختنه در نوزادی انجام شود.

 
تصویر
 

عمل ختنه چگونه است؟

ختنه کردن در حقیقت برداشتن برش نازکی از همه یا بخشی از پیش پوست از آلت مردانه است که با یک جراحی ساده انجام می‌شود. این بخش در حقیقت پوشش طبیعی حفاظتی سر آلت تناسلی است که از حساسیت بالایی برخودار است. ختنه کردن خطر ابتلا به باکتری‌ها و ویروس‌های مضر را کاهش می‌دهد و همچنین ریسک ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را تا حدود زیادی پایین می‌آورد. بیش‌ترین ایرادی که به ختنه کردن وارد می‌کنند، تاثیرات منفی آن از لحاظ روانی بر کودک و نوجوان است که گروهی متعقدند با انجام این عمل در دوران نوزادی می‌توان این مشکل را نیز برطرف کرد.

علاوه بر ختنه مردان در برخی نقاط ختنه زنان نیز انجام می‌شود که در این مورد بحث و مخالفت‌ها بسیار بالاست. برای این عمل سه اصطلاح بریدن آلت تناسلی زنان (Female Genital Cutting)، ختنه زنان یا ناقص‌سازی جنسی زنان و مثله‌کردن جنسی زنان (Female Genital Mutilation) به کار می‌رود. در دنیا انجمن‌ها و موسسات فراوانی برای مقابله با ختنه زنان در حال فعالیت‌اند و بر عکس ختنه مردان که فوایدی زیادی برای آن‌ها در پی دارد، متاسفانه ختنه زنان جزو آسیب‌های شدید روحی و جسمی اثر مثبت دیگری در پی ندارد. ختنه زنان با ۴ روش مختلف انجام می‌شود که همه این روش‌ها عوارض زیادی بر سلامت زنان دارند که از جمله می‌توان به احتمال افزایش خطر عفونت و افزایش خطر مرگ به هنگام زایمان را نام برد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (3 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) استوری اینستاگرامی ملیکا زارعی (خاله شادونه) از مراسم تشییع آیت الله رئیسی+عکس (1 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در خانه سید ابراهیم رئیسی برای قوت قلب همسر و فرزندانش+عکس/ خانه ایی سراسر فرش ماشینی و بدون تجملات! (1 نظر) آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس (1 نظر) آخرین نامه به رئیس جمهور شهید (1 نظر) صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس رعد و برق جان مرد60 ساله در شهرستان ورزقان را گرفت شروه خوانی در سوگ شهدای خدمت در بوشهر+ فیلم زیبایی مثال زدنی سنگاپور در غروب خورشید + ویدئو فال انبیاء روزانه شنبه 5 خرداد 1403 حال‌وهوای مزار رئیس جمهور شهید یک روز پس از تدفین در حرم رضوی+ فیلم لحظه دلخراش زیر گرفتن یک کودک توسط موتورسوار فراری؛ نگرانی بی‌امان مادر+ فیلم استقبال دیدنی جواد نکونام از یک هوادار معلول +ویدئو تغییر قیافه باورنکردنی محمد صلاح/ صلاح موهای فرفری اش را زد+ عکس 9 حقیقت جالب و عجیب درباره زندگی مردم مصر باستان این پسر با دستهای مصنوعی دروازه بانی می کند علاقه رئیس جمهور شهید به این شخصیت طنز حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار/ درس بزرگ او برای محتکران غلات شهید رئیسی : شاگرد اول نبودم ولی سعی می کردم عقب نمانم+فیلم این داور سرشناس فوتبال ایران تهدید به قتل شد!+عکس جزئیات فیلم خودسوزی یک فرد در میدان انقلاب پاسخ جالب ابراهیم رئیسی به سوال هاشمی رفسنجانی در مورد پذیرش مسئولیت آستان قدس+فیلم جای خالی آیت الله آل هاشم در نماز جمعه تبریز/چه جمعه غریبانه ای+فیلم زندگی سید ابراهیم رئیسی در دوران پهلوی چگونه گذشت؟ جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال عکس دیده نشده از شهید آیت الله آل هاشم میان تصاویر امام جمعه های شهید تبریز بی‌تابی‌های بی‌پایان پدر شهید آل هاشم در مراسم بازگشت پیکر فرزندش+ویدئو فال ابجد روزانه شنبه 5 خرداد 1403 ابتکار جالب برای حفظ یک درخت در ایستگاه مترو در تهران+ عکس فال روزانه امروز شنبه 4 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 5 خرداد 1403 عکسی تلخ از آخرین وداع خانواده استاندار شهید با پیکر فرزندشان+عکس فال قهوه با نشان روز شنبه 5 خرداد ماه 1403 نگاهی به خانه ابدی شهید مالک رحمتی، استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+عکس/روحش شاد و یادش گرامی فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 5 اردیبهشت 1403 + فیلم این عکس به شایعات درباره گم شدن بادیگارد رئیس جمهور پایان داد حضور مادر شهید سردار موسوی بر سر مزار مطهر ایشان +ویدئو تشییع باشکوه شهید مالک رحمتی در مراغه+ویدئو تزئین خانه ابدی شهید مالک رحمتی با گل رز سفید و سرخ پرپر شده+عکس/روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به خانه ابدی شهید سیدمهدی موسوی در حرم حضرت شاه‌عبدالعظیم(ع) +ویدئو بیقراری خواهر شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع برادرش +ویدئو/ سلام ای غروب غریبانه دل... روایت انتخاب نام کوچک شهید امیرعبدالهیان از زبان خودش؛ قدرت‌الله؟ + فیلم مداحی استاندار شهید، مالک رحمتی در روز اربعین در کربلا+ویدیو عکس‌هایی از خانه شهید ابراهیم رئیسی در تهران پس از مراسم خاکسپاری+عکس شهید رئیسی: تصویر حضرت آقا رو می‌کشیدید، من که کسی نیستم +ویدئو