بوسیدن در انظار عمومی چه مجازاتی دارد؟

  چهارشنبه، 30 مرداد 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
بوسیدن در انظار عمومی چه مجازاتی دارد؟
ساعد نیوز: بر طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی کشور، اگر زن و مردی که به زوجیت هم درنیامده باشند، دست به روابط نامشروع و یا اعمال منافی عفت غیر زنا بزنند، با آنها برخورد خواهد شد. در این مقاله در مورد بوسیدن، اعمال خلاف عرف و منافی عفت و مجازات این قبیل جرایم صحبت خواهیم کرد.

تقبیل یا مضاجعه از جمله این رفتار ناپسند به شمار می روند که بر طبق آن برای متخلفین مجازات شلاق حداکثر تا ۹۹ ضربه در نظر گرفته خواهد شد. قانون گذار در این زمینه اعلام کرده است در صورتی که عمل با عنف و اکراه همراه شده باشد، برای اکراه کننده تعزیر در نظر گرفته خواهد شد که مجازات وی معمولا ۷۵ ضربه شلاق است.

قانون مجازات بوسیدن

لازم به ذکر است که در برخی از مواقع اثبات جرم زنا در این رابطه ها سخت و یا نشدنی خواهد بود. زیرا قانون گذار دو صورت را برای پذیرش این جرم تعیین کرده است.

  • در صورتی که زانی یا زانیه چهار مرتبه به جرم خود در دادگاه اقرار نمایند.
  • در صورتی که چهار مرد عادل به دیدن این دو نفر در حال زنا شهادت دهند.

توضیحاتی کاربردی در مورد ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی

شاید پس از مطالعه ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، این سوال برایتان مطرح شود که به چه اعمالی، اعمال منافی عفت غیر زنا گفته می شود. باید بگوییم که منظور از اعمال منافی عفت غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه منجر نشود. در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند. لذا اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، در این دسته جای نمی گیرد. چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند که در این ماده جای ندارند. اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد.

لازم به ذکر است که این ماده در مورد تمامی زنان و مردان اعمال می شود. قانون گذار در این رابطه هیچ تفاوتی مابین پیر، جوان و یا حتی مرده و زنده قائل نشده است.

اگر با مفاهیم کلمات تقبیل و مضاجعه آشنا نیستید، باید بگوییم که تقبیل به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای همبستر شدن است.

بر طبق نکته مهمی که در سال ۱۳۲۷ در مورد ماده ۶۳۷ تصویب گردید، نمی توان به ورود مرد اجنبی به خانه زنی شوهردار در زمانی که همسرش حضور ندارد، بدگمان شد و آن را نامشروع دانست. زیرا ممکن است ورود این مرد با هدف دیگری انجام شده است.

تاثیر خیانت و روابط نامشروع بر زندگی ها

حتما تا کنون شنیده اید که عشق و نفرت دو روی یک سکه اند. اگر می خواهید با مفهوم واقعی این جمله آشنا شوید، کافیست سری به دادگاه های خانواده بزنید. در آنجا زن و شوهرهایی را مشاهده می کیند که به خاطر رویت و یا گمان خیانت همسرشان تقاضای طلاق داده اند. در واقع خیانت کردن و داشتن روابط نامشروع از اتهامات رایجی به شمار می رود که زن و شوهرها در زمان جدایی به یکدیگر وارد می کنند.

البته لازم است بدانید که قانون چنین شکایاتی را به رسمیت می شناسد و قضات پس از عنوان شکایت از سوی زنان و یا مردان، آن را به درستی بررسی کرده و در نهایت حکم صادر می کنند. تعریف جرم، نحوه رسیدگی به جرم، نحوه برخورد قانون با مجرمان و… از جمله اقداماتی است که در تهیه گزارش هایی از این دست به ان توجه می شود.

نگاه قانون به عمل زنا

ماده ۶۳ قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره مستقیم دارد. در این ماده جماع مرد با زنی که ذاتا بر وی حرام است، زنا تعریف شده است. ضمن اینکه در کتاب دوم از باب اول قانون مجازات اسلامی در مورد راه های اثبات زنا و انواع آن صحبت شده است. زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه از جمله انواع زنا به شمار می روند که هریک به تفکیک توضیح داده شده است و در ادامه مجازات آنها بیان شده است.

لازم به ذکر است که حاکمان وقت اسلام در مورد بخش تعزیری این جرم نظریاتی دارند که این نظریات در فصل ۱۸ قانون مجازات اسلامیبیان شده است. این نظریات با عنوان جرایم ضد اخلاق و عفت عمومی معرفی شده اند. البته در ماده ۶۳۷ توضیح داده شده است که این جرایم در عرف به عنوان روابط نامشروع شناخته می شوند.

همان طور که گفته شد، تقبیل به معنای بوسیدن است و مضاجعه گردن به گردن شدن معنا می دهد. در صورتی که در این گونه از روابط، یکی از طرفین دیگری را به اجبار وارد به این عمل کند، مرتکب تعزیر خواهد شد. قانون این اختیار را به حاکم داده است تا از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق را برای تعزیر تعیین نماید. توجه به این نکته بیانگر این است که قانون ما تا چه اندازه به بنیان خانه و خانواده اهیمت می دهد که برای اعمال خارج از عرف چنین مجازاتی را در نظر گرفته است.

البته ناگفته نماند که اهمیت خانواده و امنیت آن بر هیچ جامعه ای پوشیده نیست. از این رو دادگستری در کشورهای لائیک نیز از بنیان خانواده به طور مستقیم دفاع می کند. لذا در تاجیکستان و کشورهای اروپایی از قبیل انگلستان و فرانسه نیز تن فروشی جرم اعلام شده است و بر طبق آن برای مجرمان مجازات در نظر گرفته می شود.

آیا امکان شکایت از رابطه نامشروع وجود دارد؟

قانون آیین دادرسی کیفری کشور که وظیفه اعلام شیوه و چگونگی رسیدگی به جرایم را بر عهده دارد، جرم رابطه نامشروع را از مواردی دانسته است که به شاکی خصوصی نیازی ندارد. یعنی برای رسیدگی به این جرم نیازی به شاکی خصوصی یا مدعی العموم نخواهد بود. نیروی انتظامی می تواند با صلاحدید خود در هر زمان به این جرایم رسیدگی نماید.

شاید شما هم در نزدیکان و یا دوستان خود دیده و یا شنیده باشید که دختر و پسری که به وسیله نیروی انتظامی دستگیر می شوند، پس از رفتن به کلانتری در مرحله بعدی به دادسرا فرستاده می شوند. در این صورت نیروی انتظامی پس از اینکه مادر و پدر دختر را از دوستی یا نامزدی دخترشان با پسر آگاه سازد، پرونده مزبور را می بندد.

اما اگر خانواده دختر از پسر شکایت کنند، پرونده وارد مرحله جدیدی می شود که بر طبق آن دختر به منظور معاینه به پزشکی قانونی فرستاده می شود و اگر پس از معاینه مشکل خاصی دیده شود، پرونده به مراحل جدیدتری وارد می شود.

هدف از این کار این است که با اطلاع دادن به خانواده دختران فریب خورده، از حقوق آنها به خوبی محافظت شود. متاسفانه برخی از دختران به سادگی فریب پسران را می خورند و با مشکلاتی که در روابط دوستی برایشان ایجاد می شود، مسیر ازدواج در آینده را برای خود ناهموار می سازند. زیرا عموما پسرهایی با اعتقادات مذهبی علاقه ای به ازدواج با دخترانی قبلا رابطه نامشروع داشته اند، نشان نمی دهند. لذا قانون می تواند با اطلاع به خانواده دختر از میزان آسیب پذیری این دختران در آینده بکاهد.

شاید این سوال برایتان مطرح شود که چرا از یک جایی به بعد قانون و نمایندگان آن به طور مستقیم به این مسئله رسیدگی نمی کنند. زیرا دین اسلام تحقیق و تفحص در مورد این جرم را بسیار قبیح و ناشایست دانسته است و افراد را از این کار منع کرده است.

نگاه اسلام به عمل زنا

دین اسلام کنکاش و تحقیق در مورد مسائل اخلاقی و جنسی را شایسته نمی داند. حتی وقتی که شخصی به عمل زنای خود در حضور پیامبر اعتراف کرد، پیامبر اعتراف وی را نشنیده گرفتند. لذا قانون اسلامی کشور نیز به مقامات قضایی اجازه ورود به این گونه مسائل را نداده است. نیروی انتظامی و مراجع قضایی تنها در صورت علنی شدن این جرم و یا جریحه دار شدن عفت عمومی جامعه به منظور رسیدگی وارد عمل خواهند شد.

به همین دلیل است که نیروی انتظامی با افرادی که در میهمانی های مختلط حضور دارند به صورت قانونی برخورد می کند. زیرا چنین اعمالی منجر به جریحه دار شدن عفت عمومی می شود. اما در صورتی که دختر و پسری در فضایی عمومی با یکدیگر قدم بزنند و یا روی یک نیمکت در پارک بنشینند، مشمول ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی نخواهند شد. اما در صورتی که همین دختر و پسر در پارک و در حضور خانواده های دیگر حرکات نامتعارفی انجام دهند، قانون به خاطر جریحه دار شدن عفت عمومی می تواند با آن ها برخورد نماید. زیرا در این صورت جرم دختر و پسر مشهود است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو آروزی متفاوت و زیبای یک دختر بچه در مراسم تشییع رئیس جمهور عکس خوابیدن 3 دختربچه خسته در تشییع پیکر رییس جمهور شهید و همراهانش رئیس مجلس دومای روسیه وارد تهران شد +ویدئو آخرین عکس از رییس جمهور شهید قبل از پرواز آسمانی برای تشییع پیکرت همین یک عکس کافیست ...+عکس/ جهان گریست با این قاب (تصویر) کدام یک از مقامات به مراسم تشییع رئیس جمهور آمدند؟ آخرین تصویر از چهره آیت الله آل هاشم در تابوت +عکس/ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود شعری که شهید ابراهیم رئیسی آن را دوست داشت+ویدیو (ویدئو) بغض آیت الله علم‌الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید سید ابراهیم رئیسی آخرین نماز شهید رئیسی و آیت الله آل هاشم و استاندار جوان در یک روستا پیش از شهادت+عکس اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای خانه ابدی شهید حسین امیرعبداللهیان در کنار محافظ حاج قاسم سلیمانی+ویدیو شغل شهید امیرعبداللهیان قبل از ورود به وزارت خارجه در جوانی+عکس قابی سنگین از داغداری دختر سردار سلیمانی و شهید رئیسی/ اشک های جگرخراش دختر برای پدر چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور آماده سازی محل خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس آیت الله علم الهدی در مراسم تشییع پیکر دامادش شهید رئیسی+عکس اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو
تیتر امروز   
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
حواشی داغ امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد