چگونه بهترین منابع طبیعی پروتئین را انتخاب کنیم؟

  شنبه، 12 تیر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
چگونه بهترین منابع طبیعی پروتئین را انتخاب کنیم؟
امروز در ساعد نیوز به معرفی جذاب‌ترین غذاهای سرشار از پروتئین و منابع پروتئین طبیعی می‌پردازیم. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود، شما می‌بایست از منابع پروتئینی گوناگون مانند انواع پروتئین گیاهی، حیوانی و … و هم چنین از دو منبع غنی از پروتئین، یعنی منابع طبیعی و مکمل‌های غذایی به شکل هم‌زمان استفاده نمایید.

امروزه همه جا صحبت از اهمیت مقدار پروتئین مصرفی و قیمت بالای مواد پروتئینی مثل گوشت ها است. به نظر شما با هزینه های کمتر هم می توان پروتئین بالایی دریافت کرد؟ یا فقط با پودرهای گران قیمت و گوشت می توان به مقدار کافی پروتئین دریافت کرد؟ آیا منابع پروتئینی ارزان را می شناسید؟پروتئین از مواد مغذی حیاتی برای انسان است. استفاده از منابع غذایی غنی از پروتئین فواید بسیار زیادی دارد که می توان به کاهش وزن و افزایش حجم و عضلات و یا حتی به اهمیت آن در دوران رشد اشاره کرد.

منابع پروتئینی ارزان برای رسیدن به تناسب اندام

گاهی اوقات افراد به ویژه ورزشکاران که نیاز به دریافت پروتئین بیشتری دارند فکر می کنند برای دریافت پروتئین بیشتر، حتماً باید از گوشت ها و پودرهای حاوی پروتئین استفاده کرده و هزینه زیادی بکنند.

1. کره بادام زمینی سرشار از پروتئین

کره بادام زمینی سرشار از پروتئین است. در 2 قاشق غذاخوری از این ماده غذایی 8 گرم پروتئین وجود دارد.از کره بادام زمینی می توان به عنوان منبع خوب پروتئین در وعده های مختلف استفاده کرد.می توان در اوتمیل ها (صبحانه تهیه شده از جو دوسر) و یا همراه با میوه ها و حتی در اسموتی های ورزشی مناسب ورزشکاران به کار برد. بهتر است از کره بادام زمینی طبیعی که شکر به آن اضافه نشده است، استفاده کنید.

2. تخم مرغ یک بسته کامل از مواد مغذی

تخم مرغ نه تنها منبع خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های سالم است بلکه منبع بسیار خوبی از پروتئین نیز هست.6 گرم پروتئین در هر تخم مرغ وجود دارد.اضافه کردن تخم مرغ به وعده های غذایی از بهترین راه های افزایش مقدار پروتئین دریافتی است. چون همراه با افزایش دریافت پروتئین از طریق تخم مرغ، کاهش دریافت کالری مصرفی و کاهش وزن را نیز خواهیم داشت.

استفاده از تخم مرغ به عنوان وعده صبحانه از گرسنگی و ریزه خواری در طول روز جلوگیری می کند و در نتیجه می تواند باعث کاهش وزن و لاغری شود.مطالعات نشان داده اند که استفاده از تخم مرغ به عنوان صبحانه ترشح هورمون گرلین (هورمون ترشح شده در گرسنگی) را متوقف می کند و قند خون و انسولین را نیز ثابت نگه می دارد.در ضمن اگر نگران کلسترول زرده تخم مرغ هستید، حتما این مطلب را بخوانید تا متوجه حقیقت درمورد این موضوع نه چندان درست بشوید: رابطه مصرف تخم مرغ و کلسترول خون

3. ماست یونانی 2 برابر ماست معمولی پروتئین دارد!

ماست یونانی یکی از خوشمزه ترین منابع پروتئینی ارزان است. از ماست یونانی می شود در کنار غذا، همراه با میوه ها یا در اسموتی های ورزشی استفاده کرد.در هر لیوان ماست یونانی 17 گرم پروتئین وجود دارد، این مقدار تقریباً چیزی نزدیک به 2 برابر ماست معمولی است.اگر ماست، پروبیوتیک هم باشد می تواند به سلامت روده ها و کاهش وزن بسیار کمک کند.

4. تخمهٔ آفتابگردان؛ یکی از تنقلات با پروتئین بالا

از جمله پیشنهادهای خوب برای گیاهخواران تخمه آفتابگردان است. در هر 30 گرم تخمه آفتابگردان 6 گرم پروتئین وجود دارد.تخمه آفتابگردان یک تنوع خوب به شکل تنقلات از پروتئین است که می تواند هزینه زیادی نیز نداشته باشد.

5.لوبیای قرمز

در هر لیوان لوبیای قرمز 15 گرم پروتئین وجود دارد. این منبع خوب پروتئین سرشار از فیبر نیز هست. البته اغلب انواع لوبیا وضعیت مشابهی دارند. به عنوان مثالی از فیبر هر لیوان لوبیای سیاه 15 گرم فیبر دارد.میزان فیبر توصیه شده برای خانم ها 25 گرم و برای آقایان 38 گرم در روز هست.به دلیل وجود مقدار زیاد پروتئین و فیبر در لوبیا، احساس سیری ایجاد کرده و می تواند به کاهش وزن کمک کند.از لوبیا می توان در آش ها، غذاهای مختلف و حتی سالاد استفاده کرد.

6. عدس ماده غذایی بسیار مغذی

عدس تنها غذای بسیار مغذی است که یکی از منابع پروتئینی ارزان نیز هست. عدس را می توان به سوپ ها و غذاها استفاده کرد و یا حتی می توان آن را به تنهایی به صورت عدسی مصرف کرد.هر لیوان عدس 18 گرم پروتئین دارد. عدس همچنین منبع خوبی از فیبر، آهن، پتاسیم و ویتامین های گروه B نیز هست.

7.جو دوسر یکی از ارزانترین منابع پروتئینی

جو دوسر بدون گلوتن، مقوی و ارزان است. نصف لیوان جو دوسر 13 گرم پروتئین دارد و از بقیه منابع گیاهی پروتئین بیشتری دارد.جو دوسر غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و همچنین حاوی فیبرمحلول (به نام گلوکان) است که می تواند LDL (چربی مضر بدن) را کاهش دهد.استفاده از جو دوسر به صورت اوتمیل در صبحانه یک روش بسیار خوب برای افزایش مقدار پروتئین دریافتی است.

8. شیر

اگرچه برخی از افراد عدم تحمل به شیر و محصولات لبنی دارند، اما یکی از منابع پروتئینی ارزان با قابلیت جذب بالا برای افرادی است که قادر به هضم آن هستند.1 لیوان شیر 8 گرم پروتئین با قابلیت جذب بسیار دارد که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی نیز هست.مواد معدنی موجود در شیر (کلسیم و فسفر) برای سلامتی استخوان و دندان ها بسیار ضروری است.شیر کامل (شیر پرچرب) دارای کالری بالا، پروتئین فراوان و منبع خوبی برای افرادی است که می خواهند وزن یا حجم عضلات خود را افزایش دهند.

9. سویا؛ بسیار ارزان اما سرشار از پروتئین

سویا به عنوان یکی از منابع پروتئینی ارزان و بسیار مناسب برای افزایش دریافت پروتئین است.هر فنجان سویا 29 گرم پروتئین وجود دارد که به همین دلیل می تواند جایگزین خوب گوشت برای گیاهخواران باشد و بهترین منبع گیاهی پروتئین است.

10. تن ماهی

ماهی یک منبع فوق العاده خوب از پروتئین است. نوع کنسرو شده آن نیز از این قاعده مستثنا نیست.اگر ماهی تازه با بودجهٔ شما همخوانی ندارد می توانید از تن ماهی استفاده کنید. استفاده از تن ماهی یکی از روش های خوب برای بالا بردن مقدار پروتئین دریافتی است. در هر 100 گرم تن ماهی 20 گرم پروتئین باکیفیت وجود دارد.ولی ازآنجایی که در تن ماهی مقدار زیادی سرب و سدیم وجود دارد بهتر است در طول هفته تعداد دفعات کمتری از آن استفاده کرد.

11.لوبیای سیاه

لوبیای سیاه که به تازگی مصرف آن در ایران هم رواج پیدا کرده است، منبعی سرشار از پروتئین محسوب می شود. تقریبا هر ۱۷۲ گرم از این لوبیا، حاوی ۱۵ گرم پروتئین است. این ماده ی غذایی مقدار زیادی فیبر هم دارد و هر ۱۷۲ گرم آن، شامل ۱۵ گرم فیبر است. سازمان های غذایی معتبر دنیا معمولا پیشنهاد می کنند خانم ها روزانه ۲۵ گرم فیبر و آقایان ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند که می توان این میزان را از لوبیای سیاه تأمین کرد.

به علاوه چون لوبیای سیاه مقدار مناسبی فیبر و پروتئین دارد، خوردن آن باعث می شود فرد زود احساس سیری کند و به همین دلیل برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، بسیار مفید است.

12.ماهی ساردین

ماهی ساردین ممکن است غذای محبوبی نباشد؛ ولی این نوع ماهی سرشار از پروتئین است. تقریبا هر ۹۲ گرم ساردین، ۲۳ گرم پروتئین دارد. ویتامین D و ویتامین B12 نیز در این نوع ماهی وجود دارند. از آنجایی که معمولا ساردین به شکل درسته پخته و خورده می شود، کلسیم زیادی نیز دارد و در هر کنسرو ساردین، ۳۵درصد از نیاز بدن به کلسیم تأمین می شود.

13.پنیر کوتاژ

با خواص پنیر چقدر آشنایی دارید؟ پنیر کوتاژ یک محصول لبنی با کالری کم و پروتئین زیاد است. این پینر با درصد چربی های مختلفی موجود است و معمولا برای تهیه ی انواع غذا ها از آن استفاده می شود. تقریبا ۲۱۰ گرم از پنیر کوتاژ، حاوی ۲۳ گرم پروتئین است، حال آنکه فقط ۲۰۶ کالری دارد. میزان زیاد پروتئین در این پنیر، آن را به ماده ی ارزشمندی برای ورزش کاران و افرادی که به دنبال داشتن عضلات متراکم تر هستند، تبدیل می کند؛ به علاوه این پنیر قیمت خیلی زیادی هم ندارد و به راحتی می توان آن را تهیه کرد.

۱۴. تخمه ی کدو

تخمه ی کدو هم مانند تخمه ی آفتابگردان، شامل مواد مفید زیادی است. تقریبا هر ۲۷ گرم تخمه ی کدو، ۷ گرم پروتئین و آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E دارد. تخمه ی کدو را می توان هم به عنوان تنقلات مصرف کرد، هم می شود در سالاد هایی خاص از آن بهره برد.

۱۵. کنسرو ماهی سالمون

سالمون یکی از بهترین انواع ماهی از نظر داشتن پروتئین است که البته قیمت نسبتا گرانی دارد. این ماهی به شکل کنسرو نیز عرضه می شود که در این حالت قیمت مناسب تری دارد. تقریبا هر ۱۱۲ گرم از ماهی سالمون کنسرو شده، ۲۶ گرم پروتئین و مقدار زیادی مواد مفید مثل ویتامین B12، ویتامینD و امگا۳ دارد. کنسرو سالمون را می توان به تنهایی مصرف کرد یا اینکه از آن برای طبخ غذا های دیگری مثل همبرگر استفاده کرد.

۱۶. بوقلمون

بوقلمون را به جرئت می توان یکی از بهترین انواع گوشت ها از نظر داشتن پروتئین دانست. گوشت بوقلمون در اشکال مختلفی موجود است و معمولا خرید آن به صورت چرخ کرده و بسته بندی شده، ارزان تر از خرید کامل بوقلمون خواهد بود. تقریبا در هر ۲۸ گرم از گوشت بوقلمون، ۸ گرم پروتئین از نوع عالی وجود دارد و این در حالی است که کالریِ همین میزان گوشت بوقلمون، فقط ۱۹۵ است. داشتن مقدار زیادی ویتامینB و سلنیوم هم عوامل دیگری هستند که گوشت بوقلمون را به غذایی مفید تبدیل می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (510 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!