چرا از عاشق شدن میترسیم؟

  پنجشنبه، 19 تیر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
چرا از عاشق شدن میترسیم؟
این احساس موجب می‌شود فرد به خود اجازه ندهد وارد رابطه عاطفی با دیگری شود؛ زیرا احساس می‌کند ممکن است هر لحظه شکست بخورد و زندگی‌اش مختل شود. این افراد از ازدواج کردن می‌ترسند، اصولاً منزوی هستند و نمی‌خواهند در اجتماعات شرکت کنند. اغلب هم تجربه شکست عشقی در گذشته دارند و همین امر اصلی‌ترین دلیل آن‌ها برای عاشق نشدن است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز ، ترس از عشق یا عشق هراسی (philophobia) یک اختلال روانی است که فرد مبتلا به آن از عاشق شدن و وابستگی عاطفی ناشی از آن می ترسد. این ویژگی می تواند خطرناک باشد و زندگی فرد را مختل کند. افرادی که از عاشق شدن می ترسند، زندگی مشترک خوبی نمی توانند داشته باشند و چه بسا برای خود نمی توانند شریکی پیدا کنند؛ زیرا تعهد داشتن برای این گونه افراد کار طاقت فرسایی است. آن ها عشق را به دید یک نقطه ضعف می بینند و احساس می کنند در صورت داشتن تعهد به فردی دیگر ممکن است هر لحظه شکست بخورند. در این مقاله قصد داریم به جنبه های مختلف این مسئله بپردازیم.

چرا برخی از افراد دچار عشق هراسی می شوند؟

اکثر افرادی که دچار اختلال ترس از عشق می شوند، تجربه منفی از عاشق شدن در اطرافیان خود دیده اند یا خود آن را تجربه کرده اند. به عنوان مثال، فرزند یک خانواده که والدین او پیش تر عاشقانه زندگی می کردند و اکنون قصد جدا شدن دارند، می تواند این مسئله را در آینده تجربه کند.

او روزهای خوش پدر و مادرش را به یاد می آورد و اکنون دعواها و جر و بحث های آنان را باید تحمل کند. این مسئله در ناخودآگاه کودک نفوذ می کند و علاوه بر این که موجب استرس و اضطراب او می شود، زندگی عاشقانه او را هم در آینده مختل می کند.

تاثیر تجربه منفی را درست کم نگیرید

علاوه بر این، برخی از افراد خود تجربه منفی از عاشق شدن دارند. به عنوان مثال، ممکن است زنی پس از سال ها ارتباط عاشقانه با یک مرد ازدواج کند؛ اما وقتی وارد زندگی مشترک می شود و زیر یک سقف رفتار شریک زندگی خود را می بیند، ناگهان متوجه می شود معشوقش آن کسی نبوده در این سال ها دیده است.

همین امر موجب می شود او به تدریج از عشق و عاشق شدن متنفر شود. همچنین، افرادی که پس از یک رابطه عاشقانه از یکدیگر جدا می شوند هم می توانند به عشق هراسی دچار شوند؛ بنابراین، تجربه شخصی تأثیر زیادی در ایجاد این احساس دارد.

دلیل دیگر ترس از عشق، افسردگی است. افراد افسرده تنها و منزوی هستند و خود نمی خواهند با دیگران وارد رابطه شوند. این افراد اصولاً اعتماد به نفس کمی دارند. یکی از نتایج اعتماد به نفس کم نیز اذیت شدن در برقراری ارتباط با دیگران است.

آیا عاشق شدن یک نقطه ضعف است؟

با وجود این که اکثر افراد دوست دارند زندگی رمانتیکی داشته باشند و با عشق شریک زندگی خود را انتخاب کنند، اشخاصی هم وجود دارند که عاشقی را یک نقطه ضعف می پندارند. آن ها فکر می کنند وابستگی بیش از حد به یک نفر برایشان خطرناک است؛ بنابراین، در آن ها ترس از عشق ایجاد می شود. این افراد ممکن است موقعیت شغلی خود را در خطر ببینند یا فکر کنند با عاشق شدن دور و برشان محدود می شود و مجبور هستند تمام تصمیمات خود را با فرد دیگری به اشتراک بگذارند.

اغلب مردانی که دچار عشق هراسی هستند، در مورد موقعیت شغلی خود نگران هستند. این مردان اصولاً شغل هایی دارند که از وظایف آن ها رفتن به مأموریت های خارج از شهر یا کشور است. زندگی آن ها مدام در سفر می گذرد و در خانه نیستند.

تأثیر فرهنگ و سنت در ترس از عشق

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند عشق هراسی دسته جمعی در جامعه ایجاد کند، فرهنگ یک کشور است. تقریباً در همه ادیان انسان ها به عشق، دوستی و صلح دعوت می شوند. با این حال، اگر این عاشقی میان دو جنس مخالف باشد، اوضاع متفاوت می شود.

در نتیجه، واکنش یک خانواده، یک قبیله و یک جامعه به موضوع رابطه عاشقانه یک مرد و زن ممکن است منفی یا حتی خشن باشد. در برخی از فرهنگ ها از عشق نمی توان به صورت یک امر عادی حرف زد. چه بسا نگاه بسیار بدی به عاشق شدن می شود و افراد اجازه ندارند در این مورد حرف بزنند.

تاثیر جامعه و محیط

در کشور ما نیز عشق امری عادی نیست. اگر کسی بگوید عاشق شده، انگار مرتکب جرم شده است. هنوز هم افراد زیادی در جامعه ما عشق را به نحو سنتی آن می پسندند؛ یعنی دو نفر از طریق خانواده با هم آشنا می شوند و پس از ازدواج باید عاشق هم شوند؛ اما تضمینی وجود ندارد که عشق در این دو ایجاد شود. گاهی هم افراد عشق را با عادت کردن اشتباه می گیرند و آن احساسی که به جای عشق در خود حس می کنند، چیزی نیست جز عادت به شخصی دیگر!

در این جوامع ترس از عشق در افراد فراوان دیده می شود. افراد دوست ندارند ازدواج کنند و حرف از ازدواج که به میان می آید، مضطرب می شوند. مسلماً آمار ازدواج به مرور کم می شود و سن ازدواج هم بالا می رود؛ بنابراین، باید ممنوع بودن عشق را در فرهنگ ها تصحیح کرد.

نگاه شرم آگین و سرشار از گناه به افراد عاشق در این جوامع، زندگی را برای آنان سخت می کند. چه بسا در برخی از سنت ها افراد عاشقی که پیش از ازدواج احساس خود را بیان می کنند، بازخواست می شوند. دختران تنبیه و زندانی می شوند. پسران نیز توسط اقوام دختر مورد ضرب و شتم قرار می گیرند. حتی در مواردی به بهانه غیرت، جوانان عاشق را به قتل می رسانند و حتی این افراد از جانب جامعه حمایت می شوند.

علائم عشق هراسی چیست؟

  • سرکوب کردن احساسات عاطفی
  • دوری از اجتماعات
  • ترس از ازدواج و شرکت نکردن در مراسم های عروسی دیگران
  • انزوا
  • این افراد در صورت مواجه شدن با احساسی مانند عشق و یا پیشنهاد دیگران، دچار تب، گرگرفتگی، عرق کردن، بی خوابی، استرس و… می شوند.

آیا ترس از عشق درمان دارد؟

عشق هراسی درمان دارد اما درمان آن نیاز به تخصص دارد. اولین کاری که خودتان باید انجام دهید این است که از خانه بیرون بزنید، بیشتر در اجتماعات باشید و با دوستان خود وقت بیشتری بگذرانید. ممکن است در ابتدای راه، ورود به اجتماع کار دشواری برایتان باشد. پس اولین تجربیات خود را با همراهی دوستان یا خانواده خود انجام دهید.

با آن ها به سینما، پارک، بازار و… بروید. سعی کنید خریدها را خودتان انجام دهید تا بیشتر با مردم حرف بزنید. همیشه یادتان باشد به شکست های زندگی به دید تجربه نگاه کنید و به جای سرزنش کردن خود، از آن ها درس بگیرید. اگر خودتان تجربه منفی از رابطه عاشقانه داشتید، بدانید که دلیل نمی شود همه انسان ها شبیه به هم باشند. هیچ کس کامل نیست اما این دلیل بر آن نیست که همه را بد فرض کنیم و منتظر باشیم زندگی ما توسط دیگران خراب شود.

اگر ترس از عشق شما ناشی از تجربه نیست و تجربه تلخ دیگران موجب شکل گیری ترس در شما شده است، باید بدانید که خط زندگی شما با آن ها کاملاً متفاوت است. آن ها هم می توانند زندگی بسیار خوبی بعد از یک شکست عشقی داشته باشند و این مشکل آن ها است که فرصت ها را از دست می دهند و به خود اجازه نمی دهند دوباره زندگی مشترک و عاشقانه را تجربه کنند.

آیا احساس ترس از عشق طبیعی است؟

وقتی قرار است کار جدیدی را شروع کنید، به خانه جدید بروید، به مکان دیگری مهاجرت کنید و… علاوه بر خوشحالی، مقداری ترس و اضطراب را در خود احساس می کنید. تجربه این احساس کاملاً طبیعی است. مسلماً آشنایی و وابستگی عاطفی به فرد دیگر هم می توانند تجربه ای مضطرب کننده و هیجان انگیز باشد. در ابتدا همه چیز را سبک سنگین می کنید. آینده را تصور می کنید.

تمامی این حالات طبیعی است و وجودشان هم ضروری است؛ اما زمانی که این ترس شدید باشد و زندگی را مختل کند، خطرناک می شود. پس در صورتی که در زمان آشنایی با فردی، ترس از عشق را تجربه کردید، به خود سخت نگیرید. فقط یادتان باشد که این ترس نباید تمام فکر شما را درگیر کند و زندگی تان مختل شود.

عاشق شدن موجب می شود اعتماد به نفس پیدا کنید. سرزنده تر باشید و از روزهای خود لذت ببرید. به جای ترس از عشق بهتر است انرژی خود را بر روی پیدا کردن فردی مناسب بگذارید، فردی که بتواند تجربه ای شیرین برایتان باشد و خوشی ها را با خود به ارمغان بیاورد. عشق فرصت های جدیدی پیش روی شما می گذارد و چه بسا تحمل سختی ها با فردی که عاشقش هستید، بسیار راحت تر باشد.

باورهای غلط در مورد عاشق شدن

باورهای غلطی از عاشق شدن در جامعه وجود دارد که موجب می شود افراد زیادی ترس از عشق را به خاطر این مسائل تجربه کنند. برخی معتقد هستند عاشق شدن موجب می شود از خانواده خود دور شوند. این باور غلط است.

اگر معشوق شما انسان درستی باشد به هیچ عنوان موجب کمرنگ شدن رابطه شما با خانواده تان نمی شود، بلکه خود را عضوی از آن خانواده می داند. چه بسا افرادی که دارای رابطه بدی با خانواده خود بودند، بعد از ازدواج این رابطه را ترمیم کردند.

برخی فکر می کنند اگر دوباره عاشق شوند به یاد معشوق قبلی خود می افتند. این تفکر اشتباه است. ممکن است در ابتدا کمی خاطرات در ذهن شما مرور شود؛ اما این امر کاملاً طبیعی است و به مرور زمان از بین می رود. بنابراین، نباید با فکر کردن درباره تجربه تلخی که در گذشته داشتید، رابطه جدید خود را مختل کنید و به این فکر کنید که فرد جدید هم قرار است مانند قبلی باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (1 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مقایسه تشییع جنازه رضاپالان در قم و تهران با تشییع آیت‌الله بروجردی در همان زمان پهلوی +عکس فیلم‌هایی که با تماشای آن هوس سیگار می‌کنید! روایت مرحوم نادر طالب زاده: راز رئیسی شدن شهید رئیسی +ویدئو دختر خلبان بالگرد رئیس‌جمهور؛ سرتیپ طاهر مصطفوی :دخترا بابایی میشن دیگه💔+ویدئو روایت دردناک همسر و دختر مرحوم علی سلیمانی برای زنده نگهداشتن یاد عزیزشان؛ پیغام دادن از طرف همسر+ویدیو صبحانه چندگانه و فوق مفصل خانواده استخری در مسافرتشان به ترکیه+عکس/ شما هم با دیدنش گشنه شدین؟ آموزش یک تزیین خاص و بسیار ساده طالبی برای مهمانی و مجالس+ویدئو زَهرِ تَرَک شدن رویا میرعلمی در برنامه شب آهنگی+فیلم/میرعلمی: فکر کردم سرمو میکوبی به میز!! روایت عجیب علیرضا بیرانوند از نان بربری و پنیر خامه ای خریدنش با پول صدقه های مردم+ ویدیو/ فکر کردن بی خانمانه بهش پول دادن شور و شوق نوجوانی نفس بازغی و دوستانش تو حوزه امتحان نهایی +ویدئو / ویدیو رو باباش استوری کرده ابتکار هوش پَرون و خنده دار راننده پراید برای تشویق دیگر رانندگان به استفاده از راهنما/ با این هوش انیشتین تو گور لرزید! عاشقانه های ریما رامین فر، همای پایتخت با همسرش امیر جعفری، در اروپا+عکس تصویری از جوانی سیدحسن نصرالله در کنار مادرش که امروز فوت شد+عکس لحظه شکار شدن یک دختر بچه اصفهانی توسط عقاب/ پدرش از چنگ عقاب نجاتش داد+فیلم قابی از همه اعضای خانواده ستاره سادات قطبی در کنار هم/ دورهمی خانواده پر جمعیت در روز تولد مادر بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس ویدیویی از شهربانو منصوریان درحال کارگری در خانه درحال ساخت/ میگه من که کارگرم؛ بقیه هم اوستا و بنا... رفتار شنیع یک معلم با پخش بدون سانسور فیلمی از شغل پدر دانش آموزانش/ طفلیا اشکشون دراومد مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام روایت جالب حامد شاکرنژاد از تماشای برنامه محفل توسط سیدابراهیم رئیسی و شوخی با بگومگوهای بین شاکر نژاد و حسنین+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستا بنا با عبور دادن تیر برق شهرداری از تراس خانه اش حماسه آفرید+عکس/اینجوری نه سیخ میسوزه نه کباب تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان نیمرو پَزون به روش حمید هیراد/ آشپزی آقای خواننده به سبک تازه +فیلم مردی به نام گربه‌ماهی؛ اولین فرعون مصر چه کسی بود؟ +عکس استوری احساسی مهدی طارمی برای خداحافظی اشکان دژاگه/ بازی کردن با شما باعث افتخار بود برادر... دکوراسیون اروپایی گوشه ای از خونه نیلوفر پارسا، بیتای سریال آوای باران با پیانو خوشگل+فیلم رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند پسر 9 ساله شهید مالک رحمتی: پدرم یک قهرمان بود+ ویدئو/مالک دل ها شدی... قربون صدقه رفتن و تبریک روز برادر به سبک فریبا نادری برای داداش یکی یدونه اش+عکس/ ماشالله چه داداش خوش تیپی داره گریه های تلخ پسر جوان شهید آیت الله آل هاشم سر خاک پدرش+ویدئو/پدر که نباشد تکیه گاهی نیست... دو پدر داغدار در یک قاب؛ یکی برای امام جمعه تبریز و دیگری فرزندان نظامش+عکس پدر دختری محسن کیایی و دخترش/ بچه ها می بینند بچه ها تکرار می کنند به روایت تصویر!😂 از کاهنان معبد آمون تا فرعونِ یکتاپرست؛ مصریان باستان چه دینی داشتند؟ آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد احترام ویژه و ستودنی رهبر معظم انقلاب به آیت‌الله آل‌هاشم پدر امام جمعه شهید تبریز +ویدیو سرود حزب الله لبنان برای رئیس جمهور شهید +ویدئو مادرانه های جورجینا و شیطنت های تمام نشدنی بچه هایش+ فیلم/چه صبر و حوصله ای داره!! صدای منتشر نشده از التماس های یک مادر برای نجات رئیس جمهور در روز سانحه
تیتر امروز   
فیلم‌هایی که با تماشای آن هوس سیگار می‌کنید!
بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس
مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس
قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان
رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند
آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد
سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد
ابراز ندامت و انتشار استوری عذرخواهی توسط بلاگر هتاک به شهدای خدمت با 6 هزار نفر فالوئر بعد از دستگیری!
سد قیز قلعه‌سی در دولت روحانی افتتاح شده بود؟/ توضیحات مهم وزارت نیرو درباره یک خبر کذب
قالیباف، اژه‌ای و مخبر می‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند؟
محمود احمدی نژاد آماده کاندیداتوری در انتخابات 1403 /قطعا کوتاهی نمی کنم /دعا کنید
جلسه علی لاریجانی با رهبر انقلاب برای حضور در انتخابات صحت دارد؟
سیدحسن نصرالله عزادار شد/ حواشی داغ امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
جمیله علم الهدی در توصیف همسرش ابراهیم رئیسی چه گفت؟
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم