در هنگام آنفولانزا چی بخوریم؟

  سه شنبه، 08 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
در هنگام آنفولانزا چی بخوریم؟
هیچ ماده غذایی یا نوشیدنی وجود ندارد که قادر باشد به صورت معجزه آسا، بیماری آنفولانزا را به سرعت بهبود بخشد. اما فراموش نکنید که مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی می تواند احساس بهتری به شما داده و روند بهبودی را کمی آسان تر کند.

وقتی شما یا یکی از عزیزانتون دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا میشود آخرین چیزی که ممکن است به آن فکر کنید احتمالا غذا خوردن باشد، از آنجایی که در طی آنفولانزا مقداری اشتهای شما از دست میرود این عدم علاقه به مصرف مواد خوراکی تا حدودی طبیعی است. با این حال باید توجه داشته باشید که برای بهبود بیماری و راحت شدن از بیماری ضروری است تا از مواد غذایی مناسب برای تامین انرژی و ترمیم قسمت های آسیب دیده بدن استفاده کنید تا هرچه سریعتر به وضعیت مناسب برسید. در ادامه با ما همراه باشید تا مواد غذایی که برای درمان آنفولانزا باید در طی بیماری مصرف کنید و یا از آنها اجتناب کنید را بررسی کنیم.

تغذیه سالم برای آنفلوآنزا چیست؟

روش های درمان آنفلوآنزا در واقع بر کاهش شدت علائم این بیماری متمرکز هستند تا دوره بیماری به اتمام برسد و هیچ روشی وجود ندارد که به طور معجزه آسایی علائم این بیماری را از بین ببرد. در همین راستا، تامین آب مورد نیاز بدن و مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی می تواند به تسکین شدت علائم و پیشگیری از وخیم تر شدن آنها کمک کند و شاید دوره درمان را کوتاه تر سازد. افراد مبتلا به آنفلوآنزا بنابر برخی دلایل، مانند گلو درد، معمولا تمایل چندانی به غذا خوردن ندارد، از این رو، خوراکی هایی سرشار از مواد تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و تسکین دهنده علائم با امکان بلع راحت می توانند گزینه های خوبی در این شرایط باشند.

غذاهایی که به بهبود آنفولانزا کمک می کنند:

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که غذاهای زیر می توانند علائم آنفولانزا را کاهش دهند.

غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. آن هایی که بالاترین میزان ویتامین C را دارند شامل موارد زیر است:

  • فلفل شیرین یا تند از هر رنگی
  • پرتقال و آب پرتقال
  • گریپ فروت
  • کیوی

بسیاری از میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C، منابع عالی فلاونوئیدها هستند، این ها ترکیباتی هستند که می توانند فواید سلامتی زیادی داشته باشند. به عنوان مثال، فلاونوئیدها ممکن است به کاهش خطر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کمک کنند.

به جز غذاهایی که در بالا ذکر شد، منابع خوب ویتامین C و فلاونوئیدها شامل موارد زیر هستند:

  • سایر مرکبات مانند لیمو
  • انواع توت های قرمز، آبی یا بنفش
  • انگور قرمز یا بنفش
  • کلم بروکلی خام
  • سبزیجات برگدار تیره رنگ و خام

سیر

سیر ممکن است خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی داشته باشد. سیر می تواند به سیستم ایمنی در مبارزه با عفونت از جمله سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک کند. نویسندگان یک تحقیق در سال ۲۰۱۴، به بررسی اثرات سیر بر سرماخوردگی پرداختند. آن ها به یک تحقیق ۱۴۶ نفره پرداختند و در آن شرکت کنندگانی که هر روز یک قرص مکمل سیر را مصرف کرده بودند سرماخوردگی کمتری داشتند نسبت به کسانی که دارونما مصرف کرده بودند. نویسندگان معتقدند که تایید این اثرات نیازمند تحقیقات بیشتر است. خوردن وعده های غذایی با سیر زیاد ممکن است به مبارزه بدن با عفونت کمک کند.

سوپ مرغ

تحقیقی در سال ۲۰۰۰ نشان می دهد که ترکیبات معمول موجود در سوپ مرغ ممکن است بطور جمعی با التهاب مقابله کرده و واکنش های التهابی بدن را کاهش دهد. در نتیجه سوپ مرغ ممکن است به گرفتگی بینی و مجاری هوایی کمک کرده و علائم دیگر دستگاه تنفسی فوقانی را تسکین دهد. سوپ های دیگر، از جمله سوپ سبزیجات، ممکن است اثرات مشابهی داشته باشند. در هنگام بیماری، سوپ ها فوایدی چون مواد مغذی، هضم آسان، تسکین دهنده و تهیه آسان داشته باشند. به دلیل اینکه در آن از آب استفاده شده و بدن را آبرسانی می کنند.

زنجبیل

زنجبیل ممکن است به تسکین هرگونه حالت تهوع همراه با آنفولانزا کمک کند. خاصیت های موجود در زنجبیل می تواند به فرآیند گوارشی و به ویژه خالی کردن شکم کمک کند. در یک بررسی شواهدی یافت شد که نشان می داد زنجبیل بیشتر از یک دارونما در درمان این بیماری ها موثر بوده است:

  • حالت تهوع صبحگاهی
  • دریازدگی
  • تهوع ناشی از شیمی درمانی

محققان همچنین اشاره کردند که زنجبیل به کاهش میزان استفراغ و شدت حالت تهوع در دوران بارداری کمک کرده است. ریشه زنجبیل خرد شده یا زنجبیل زمینی می تواند یک چاشنی خوشمزه برای سوپ ها، خورش ها و سایر وعده های غذایی باشد. همچنین زنجبیل در چای های گیاهی و یا ترکیبی از آب داغ، عسل و لیمو اثر خوبی دارد.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار دارای فیبر زیادی هستند که به هضم غذا کمک می کنند. همچنین این سبزیجات دارای مواد مغذی اصلی هستند مانند:

  • ویتامین C
  • آهن
  • اسید فولیک

این ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

سبزیجات برگ دار سبز، ممکن است دارای خواص ضد باکتری و اثرات ضد التهابی باشند. در نتیجه، خوردن سبزیجات برگ دار ممکن است به بدن در بهبودی آنفولانزا کمک کنند.

سبزیجات برگ دار می تواند یک افزودنی آسان برای سوپ یا خورش باشد. همچنین برای تزئین بشقاب هم عالی هستند. نمونه هایی از این سبزیجات عبارتند از:

  • کلم برگ
  • اسفناج
  • کلم
  • چغندر برگی
  • کلم برگ سبز

جو دوسر

جو دوسر به راحتی تهیه می شود و منبع عالی فیبر است. در حقیقت، فیبر پربیوتیک موجود در جو دوسر می تواند به تغذیه باکتری های سالم بدن کمک کند. اضافه کردن موز به جو دوسر می تواند فیبر اضافی و همچنین ویتامین هایی مانند پتاسیم را فراهم کند. جو دوسر ممکن است برای فرد مبتلا به آنفولانزا مفید باشد، چون تب، اسهال و استفراغ می تواند همه سطوح پتاسیم و دیگر الکترولیت ها را کاهش دهد.

مواد غذایی بدون ادویه

آنفولانزا می تواند باعث حالت تهوع شود و غذاهای مقوی جذب بدن نشوند. مواد غذایی بدون ادویه مانند نان تست یا برنج قهوه ای ممکن است راحت تر خورده شوند. با اضافه کردن برنج قهوه ای و نان تست به سوپ یا وعده های غذایی سبزیجات ساده، می توانید مطمئن شوید که بدن به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی را دریافت می کند.

ماست

خوردن ماست که حاوی باکتری های زنده است، ممکن است به مقابله با آنفولانزا کمک کند. ماست همچنین منبع خوبی از پروتئین است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ روی موش ها نشان داد که ماست تخمیر شده با ویروس آنفولانزا مبارزه می کند. با این وجود، تأیید این تأثیر در انسان نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. مهم است توجه داشته باشید که لبنیات، مخاط را در برخی از افراد افزایش می دهد. این می تواند به طور موقت علائم آنفلوانزا را بدتر کند. سایر غذاهای تخمیر شده، مانند کلم ترش(کلم پیچ خرد کرده که نمک می زنند و در آب خود می جوشانند)، گیاه کاموچا و ماست های گیاهی جایگزین های عالی هستند که حاوی باکتری های زنده نیز هستند.

مایعات

آبرسانی یکی از مهم ترین کارهایی است که فرد می تواند برای کمک به بدن خود برای مقابله با آنفولانزا انجام دهد.

در زیر مایعاتی نام برده شده اند که بسیار مفید هستند:

  • آب: کلیه ها برای پاک کردن بدن از مواد زاید از آب استفاده می کنند. نوشیدن مقدار زیادی آب ممکن است به بهبودی سریع کمک کند.
  • آب نارگیل: آب نارگیل سرشار از پتاسیم، سدیم و کلرید است. نوشیدن آب نارگیل ممکن است به جایگزینی الکترولیت هایی که بدن در اثر تعریق استفراغ یا اسهال از دست می دهند کمک کند.
  • آب گرم همراه با عسل، لیمو و زنجبیل: زنجبیل موجود در این نوشیدنی تسکین دهنده است و ممکن است تهوع را کاهش دهد.

۴ گروه غذایی که در زمان ابتلا به آنفولانزا نباید مصرف کنید

دانستن چیزهایی که نباید هنگام آنفولانزا و سرماخوردگی مصرف کنید دقیقا به اندازه اینکه چه چیز هایی را باید مصرف کنید مهم است، در ادامه لیستی از غذاها که نباید در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف کنید را میخوانیم:

  • الکل: این ماده سبب کاهش قدرت ایمنی بدن و از دست رفتن آب بدن میشود.
  • نوشیدنی های کافئینه: نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، چای غلیظ، نوشابه های کولا و ... باعث از دست رفتن هرچه بیشتر آب بدن میشود، بعلاوه بسیاری از این نوشیدنی ها حاوی مقداری شکر هستند که برای بیماران مناسب نیست.
  • غذاهایی با بافت خشن: بیسکوییت ها، چیپس ها و غذاهایی که بافت سخت دارند سرفه و گلودرد را تشدید میکنند و نباید در هنگام گلودرد از این مواد استفاده کنید.
  • غذاهای فراوری شده: غذاهای فراوری شده نظیر فست فود ها و تنقلات و یا غذاهایی که فراوری زیادی روی آن صورت میگیرد دارای مواد مغذی کمتری هستند، در طی بیماری بدن شما سعی دارد که به ترمیم قسمت های آسیب دیده بدن و بهبود سلامت بدن بپردازد و مساله تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در دوران بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (243 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (207 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (119 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (86 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (56 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (47 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (38 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
اقدام عجیب و خبرساز پدر حسن یزدانی در آستانه المپیک پاریس همه را حیرت زده کرد
لیست کامل بازیگرانی که به شبکه جم پیوستند/ از رابعه اسکویی تا رامسین کبریتی صابر سریال ستایش+عکس
5 آیتم ضروری که یک دختر خانم شیک‌پوش برای تابستان به آن نیاز دارد
راهنمای خرید عطر تابستانی برای مرداد 1403
نگاهی به زندگی سعید راد با 3 همسر مشهورش/ طلاق نوش آفرین از سعید راد و فرار به هندوستان
از ساندویچی باز کردن سعید راد بعد از ممنوع الفعالیت شدن تا کارگری در آمریکا! / روحش شاد ...
عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس
نوزادان بی‌قرار؛ کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند
سعید راد سوپراستار پرسپولیسی: سند زنده 6 تایی شدن استقلال، من هستم
ماجرای علاقه دیوانه وار محمدرضا شاه به دختران و زنان موطلایی!/مشتری پَروپا قرص خانه های فساد
حسن یزدانی صاحب 25 میلیارد تومان پول نقد می شود! / طلای المپیک پاریس قبل از برگزاری مسابقات بر گردن کشتی گیر معروف ایرانی میدرخشد
واکنش‌ها به جزئیات دیدار رهبری با مجلس: از «حفظه‌الله» تا جایگاه ثابتی و رسایی
(ویدیو) حال پذیرایی پرنور و دلباز خانه کمند امیرسلیمانی با پنجره های بزرگ، پرده های توری، ملبمان سبز پاستیلی و تراس پر از گل و باصفا/ پرده‌هاشونو چه شیک و خاص نصب کردن!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت