درمان های خانگی فوق العاده در تسکین و رفع خارش گزش کک

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
درمان های خانگی فوق العاده در تسکین و رفع خارش گزش کک
خارش ناشی از نیش حشرات به خصوص برای کودکان بسیار آزار دهنده است. بنابراین در این مطلب موضوع درمان خارش نیش کک با استفاده از روش های خانگی را مطرح کرده ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

کک چیست؟

کک ها حشراتی کوچک، خون خوار و بدون بال هستند که حرکات جهشی دارند. آنها بیشتر غذای خود را از پستانداران و پرندگان تامین می کنند بدین صورت که خون آنها را می مکند. مهمترین گونه کک ها، کک جوندگان، کک انسان ، کک سگ و کک گربه می باشد . کک هایی که انسانها را می گزند معمولا در اکثر نقاط جهان یافت می شوند.

گزش کک بر روی پوست انسان به صورت لکه های قرمز کوچکی ظاهر می شود که معمولاً در گروه ها یا خوشه های ۲ یا ۳ تایی وجود دارد که قرمزی آنها را احاطه کرده است. کک معمولاً اطراف پا ، مچ پا و پایین پا را می گزد ، اگرچه می تواند مکان های دیگر را نیز آلوده کند . نیش کک می تواند زخمهای باز ایجاد کند که بر اثر آلودگی باکتریایی دچار عفونت شود.

سوالی که بسیاری می پرسند این است که آیا کک برای انسان خطرناک است؟ پاسخ بله است. مشخص شده است که کک می تواند باعث انتقال چندین بیماری جدی از جمله طاعون ، بارتونلوز ، تیفوس ، ورم روده و کرم پهن کک می شود.

کک

علائم گزش کک

اگر کک شما را نیش بزند ، ممکن است احساس سوزش شدیدی داشته باشید. سپس ، اندکی بعد ، علائم زیر می تواند در محل گزش ایجاد شود:

  • سرخی
  • خارش
  • درد یا سایر ناراحتی ها

با این حال ، اگر به کک حساسیت دارید ، علائم می توانند شدیدتر شوند ، از جمله:

  • بثورات یا کهیر
  • تورم دهان ، زبان یا گلو
  • مشکل تنفس

واکنش های آلرژیک به گزش کک نادر است ، اما اگر هر یک از این علائم آلرژی را تجربه کردید ، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

درمان خارش نیش کک

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که تا کنون از نیش حشراتی مانند کک در امان مانده باشد؛ نیش حشرات به صورت برجستگی های کوچک و قرمز بر روی پوست نمایان می شود که می تواند باعث ایجاد خارش زیاد در محل گزیدگی شود. توجه داشته باشید خاراندن ناحیه گزیدگی نه تنها درد را تسکین نمی دهد بلکه گاهی احساس خارش بیشتری در فرد تصور می شود. پس بهتر است به جای خاراندن، به دنبال روش هایی برای درمان خانگی نیش حشرات باشیم.

کک ها معمولا از بدن حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و… وارد منازل می شوند و شما را نیش می زنند، بنابراین تا جایی که ممکن است از تماس مستقیم با آنها دوری کنید، گزش کک ها عمدتا در بخش های نرم بدن مانند زیر بغل، کمر، پشت، آرنج و زانو بیشتر نمایان می شود که با توجه به واکنش ایمنی بدن، تورم، قرمزی و خارش پوست ناشی از نیش حشرات در افراد مختلف متفاوت می باشد.

اگر دچار نیش کک شده اید، اولین قدم شستشوی ناحیه با آب ولرم و صابون خنثی است. پس از آن، ناحیه را با پارچه خشک کنید و به آرامی ضربه بزنید تا از تحریک پوست خود جلوگیری کنید. پوشاندن نیش برای جلوگیری از خراشیدن آن ضروری است زیرا ممکن است آلوده شود. داروهای زیادی وجود دارند که در درمان نیش کک می توان آنها را مورد استفاده قرار داد ولی پیشنهاد ما در این مقاله درمان خارش نیش کک با روش های خانگی می باشد که در ادامه شما را با مهمترین داروهای خانگی در این زمینه آشنا می کنیم.

سرکه سیب

اسید استیک موجود در سرکه سیب سطح PH پوست را متعادل نگه داشته و این امر موجب کاهش التهاب و خارش بدن می شود. کافی است مقداری سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کرده تا رقیق شود سپس با استفاده از یک تکه پنبه، محلول را بر روی محل گزیدگی بمالید، بعد از چند دقیقه تاثیر آن را ملاحظه خواهید کرد.

آب لیمو

آبلیمو نیز به دلیل خاصیت اسیدی آن تاثیری شبیه سرکه سیب دارد بنابراین این ماده نیز سطح PH خون را در حد نرمال نگه داشته و باعث کاهش خارش پوست در محل گزیدگی می شود. جهت استفاده از آب لیمو آن را به طور مستقیم بر روی ناحیه ای که احساس خارش می کنید بمالید.

نقش جوش شیرین در رفع جای گزیدگی کک

به دلیل خاصیت ضد التهابی که در جوش شیرین وجود دارد برای درمان گزیدگی کک بسیار مؤثر می باشد، بنابراین برای بهبود قرمزی و خارش پوست از جوش شیرین می توانید استفاده کنید همچنین از خواص ضد میکروبی جوش شیرین در پیشگیری از عفونت هایی که بر اثر خراش و آسیب به پوست که در اطراف گزیدگی ایجاد می شود مفید می باشد. برای این منظور مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده تا به صورت خمیر در آید و آن را در محل مورد نظر بمالید، بعد از ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. لازم است این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که ظاهر لکه ها به طور کامل بهبود پیدا کند.

جوش شیرین

عسل

یکی از روش های دیگری که برای برطرف کردن خارش نیش کک کاربرد دارد استفاده از خواص دارویی عسل است. تاثیر شگفت انگیز عسل در کاهش خارش و کمک به ترمیم پوست آسیب دیده را نمی توان نادیده گرفت. در این مورد نیز شما می توانید عسل خام را به طور مستقیم به جای نیش بمالید. خواص ضد آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی که در عسل وجود دارد از عفونت های پوستی جلوگیری می کند.

چای کیسه ای خنک

چای حاوی تانن است که تحریک ناشی از نیش کک توسط آن تسکین می یابد. بنابراین کمپرس چای برای رفع خارش می تواند بسیار مفید باشد.

کمپرس سرد

کمپرس سرد روش ساده برای از بین بردن خارش نیش کک مورد استفاده قرار می گیرد. یخ باعث بی حس شدن عصبی می شود که به خاطر نیش کک تحریک شده است. چند قطعه یخ را درون حوله نازک بپیچید و سپس آن را به مدت ۲ الی ۳ دقیقه بر روی محل گزیدگی قرار دهید. این روش را چند بار در روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

تاثیر بلغور جو دوسر در تسکین گزیدگی کک

بلغور جو دو سر و دانه جو دو سر به منظور تسکین خارش پوست و بثورات مفید می باشد، از این رو در ترکیبات شامپو و لوسیون شست و شوی بدن نیز یافت می شود. حال برای بهبود نیش حشرات می توانید یک یا دو قاشق غذا خوری بلغور جو دوسر را در داخل یک کاسه حاوی آب گرم بریزید و سپس آن را بر روی محل گزش استفاده کنید.

آلوئه ورا

داشتن گیاه آلوئه ورا در خانه ضروری است. زیرا برای انواع زخم ها و عفونت های پوستی از جمله نیش کک مناسب است. آلوئه ورا یک شفابخش طبیعی است که در عرض چند دقیقه باعث تسکین خارش و تورم می شود. استفاده از آن نیز بسیار آسان است. فقط یک ساقه یا برگ را به صورت افقی برش دهید (مراقب خارها باشید) و ژل آن را خالی کنید. ژل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و به محض جذب مایع آن توسط پوست، تسکین وصف ناپذیری را تجربه خواهید کرد. می توانید چندین بار در روز تکرار کنید.

آلوئه ورا

فندق افسونگر

فندق افسونگر قابض است، از این رو از آن به عنوان یک روش درمانی موثر در بهبود گزش حشراتی مثل کک مورد استفاده قرار می دهند. حال در صورت لزوم به منظور کمتر شدن قرمزی و خارش در طول روز می توانید آن را بر روی قسمت آسیب دیده قرار دهید.

تسکین محل گزش کک با الکل

در صورتی که الکل را بر روی محل گزش کک بمالید، موجب خشک شدن محل گزش شده و در نتیجه در کاهش تحریک و خارش پوست کمک می کند، از این رو در این مواقع می توانید مقدار کمی الکل را با آب مخلوط کنید و به وسیله پنبه آن را بر روی محل گزش بمالید.

ریحان

استفاده از گیاه ریحان نیز برای بهبود تحریک و خارش موثر است، بنابراین چند برگ ریحان را بشویید و به همراه کمی آب له کنید، سپس خمیر تهیه شده را بر روی محل آسیب دیده بمالید. بگذارید حدود 15 دقیقه یا تا زمانی که به دمای اتاق برسد، روی نیش بماند. همچنین می توانید آن را برای مدت زمان بیشتری روی پوست نگه دارید و آن را با گاز بپوشانید.

نارگیل

استفاده از نارگیل برای رفع بثورات ناشی از گزش کک نیز موثر می باشد، برای این منظور می توانید تفاله نارگیل را با مقداری آب مخلوط کنید تا به شکل خامه درآید، سپس کرم بدست آمده را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید، سپس به وسیله باند بپوشانید، اکنون به مدت یک ساعت صبر کنید و بعد آن را بشویید. این کار را می توانید دو بار در روز انجام دهید.

استفاده از بعضی روغن های خاص در درمان نیش کک

روغن های مفیدی مانند روغن درخت چای، روغن بابونه، روغن گل همیشه بهار و اسانس روغنی اسطوخودوس خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارند و می توانند به طور طبیعی جای نیش کک را بهتر کنند. این روغن ها به عنوان درمان گیاهی خارش پوست مورد استفاده قرار می گیرند و آن را تسکین داده و خطر آلوده شدن جای نیش را کاهش می دهد. به این نکته توجه داشته باشید که این روغن ها بسیار قوی هستند بنابراین لازم است از یک روغن حامل برای رقیق کردن آن استفاده کنید.

چگونه از شر کک خلاص شویم؟

آلودگی با کک به طور معمول بر اثر تماس انسان با حیوانات خانگی یا حیوانات مزرعه انجام می شود. به این دلیل که حیوانات از جمله سگها یا گربه ها زمان بیشتری را در چمن و خاک، جایی که کک زندگی می کند، سپری می کنند. بنابراین حتی اگر علائم گزش کک در طی چند روز برطرف شود ، اگر منشع آلودگی را پاکسازی نکنید دوباره مورد گزش قرار می گیرید .

تحقیقات نشان می دهد که جاروبرقی یکی از بهترین راه های از بین بردن کک است و حتی می تواند ۹۶٪ از کک های بزرگسال را از بین ببرد. اما خلاص شدن از شر کک بالغ به طور کامل مشکل شما را حل نمی کند. چرخه زندگی کک در حدود ۲۰ تا ۳۵ روز است و ممکن است هنوز در خانه شما صدها تخم وجود داشته باشد که ممکن است یک هفته بعد از تخم خارج شوند . گاهی لازم است که خانه شما سم پاشی شود . اگر فکر می کنید که حیوان خانگی شما آلوده به کک است ، باید بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید . بسته به شدت آلودگی حیوان خانگی شما ، دامپزشک ممکن است داروهای کک ، درمان موضعی یا شامپوی کک را برای شما تجویز کند.

با بهترین و موثرترین راهکار ها برای کاهش خارش نیش کک آشنا شدید، امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و برای درمان مشکلات پوستی ناشی از نیش کک از این راهکارها استفاده نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (234 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (161 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر) عکسی از شوهر کم سن و سال فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس