درمان خانگی آبله مرغان چیست؟

  سه شنبه، 09 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان خانگی آبله مرغان چیست؟
ویروس آبله مرغان حدود ۱۰ الی ۲۱ روز در بدن بیمار می‌ماند. شدیدترین علائم این بیماری معمولا حدود ۲ هفته به طول می‌انجامد. کودک مبتلا به آبله مرغان در طول دروه‌ی بیماری نباید به مدرسه یا مهدکودک برود. بزرگ‌سالان نیز در صورت ابتلا بهتر است در خانه بمانند.

آبله مرغان (به انگلیسی: Chickenpox)، از بیماری های خفیف و بسیار واگیردار است. بیماری آبله مرغان در کودکان شایع تر است، توسط ویروس هرپس زوستر که از خانواده هرپس ویروس است، ایجاد می شود.این ویروس بعد از ایجاد آبله مرغان، در همه افراد به صورت نهفته، در مسیر رشته های عصبی که از نخاع خارج می شوند، جایگزین می شود و فعالیت مجدد آن منجر به بیماری زونا یا هرپس زوستر Herpes zoster می گردد. ویروس آبله مرغان از راه قطره های ریز در هوا یا تماس با ضایعات پوستی ، از فرد بیمار انتقال می یابد.انسان تنها مخزن ویروس آبله مرغان است. یک بیماری شدیدا مسری است بطوری که میزان ابتلای آن در افراد حساس حداقل 90 درصد می باشد. عمدتا در اواخر زمستان و اوایل بهار در نواحی معتدل بروز می کند.

شایع ترین نشانه آبله مرغان دانه های تاولی است. قبل از اینکه آبله مرغان علائم خود را نشان دهد ویروس حدود ۷ تا ۲۱ روز می تواند در بدن شما وجود داشته باشد. ۴۸ ساعت قبل از به وجود آمدن بثورات پوستی شما می توانید عفونت را به دیگران منتقل کنید.

علائم غیر پوستی آبله مرغان شامل تب، سردرد و بی اشتهایی است.

علائم غیر پوستی آبله مرغان تا چند روز می تواند طول بکشد. یکی دو روز پس از این علائم، بثوراتی که مشخصه آبله مرغان هستند شروع به نمایان شدن می کنند.

از زمانی که راش ها ایجاد می شوند تا وقتی که بهبود می یابند سه مرحله را طی می کنند:

۱. راش ها در ابتدا در سر تا سر بدن به صورت برآمدگی یا پول های قرمز و صورتی نمایان می شوند.

۲. در مرحله بعد برآمدگی ها به صورت تاول هایی پر از مایع در می آیند.

۳. در مرحله بعد راش ها دلمه می بندند یا به عبارتی کراسته می شوند و سپس شروع به بهبود می کنند.

همه راش هایی که در سر تا سر بدن وجود دارند؛ در یک زمان، همگی در یک مرحله نیستند و هر کدام از بثورات ممکن است در یکی از مراحل بالا باشند و به طور پیوسته راش های جدید ایجاد می شوند.

درمان خانگی آبله مرغان

ویروس آبله مرغان حدود ۱۰ الی ۲۱ روز در بدن بیمار می ماند. شدیدترین علائم این بیماری معمولا حدود ۲ هفته به طول می انجامد. کودک مبتلا به آبله مرغان در طول دروه ی بیماری نباید به مدرسه یا مهدکودک برود. بزرگ سالان نیز در صورت ابتلا بهتر است در خانه بمانند.

برای تسکین خارش پوست علاوه بر استفاده از آنتی هیستامین ها یا پمادهای موضعی، می توانید این کارها را نیز انجام بدهید:

  • حمام کردن با آب ولرم؛
  • استفاده از لوسیون های بدون بو؛
  • پوشیدن لباس های نازک و نرم.

برای اینکه بهبودی زودتر حاصل بشود و علائم بیماری تا حدودی کمتر شود، می توانید برخی درمان های طبیعی را نیز امتحان کنید. در ادامه با ۱۰ درمان خانگی آبله مرغان آشنا می شوید.

۱. جوش شیرین

جوش شیرین خارش و سوزش ناشی از آبله مرغان را تسکین می دهد. نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. لیف نرمی را به محلول آغشته کنید و روی قسمت هایی که دچار خارش و سوزش است بگذارید و اجازه بدهید خشک شود. راه حل دیگر این است که نصف یا یک فنجان جوش شیرین را در آب وان حمام حل و داخل این محلول حمام کنید.

۲. یاس بنفش هندی

یاس بنفش هندی نیز در درمان آبله مرغان بسیار مؤثر است چون خاصیت ضدویروسی دارد. همچنین این گیاه تا حد زیادی به خشک شدن تاول ها و رفع خارش کمک می کند. تعداد کمی برگ یاس بنفش هندی را له کنید و روی جوش ها و تاول ها قرار بدهید یا می توانید چند برگ از این گیاه را به آب وان حمام اضافه کنید.

۳. هویج و گشنیز

سوپی که گشنیز و هویج دارد، در درمان آبله مرغان بسیار مفید است. این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است که در فرایند درمان تأثیر بسیار مثبتی دارد. حدود ۱۰۰ گرم (یک فنجان) هویج را خرد کنید، ۶۰ گرم (نصف فنجان) هم برگ تازه ی گشنیز را با هویج در دو و یک چهارم فنجان آب بجوشانید تا نصف آب تبخیر شود.

این سوپ را به مدت یک ماه روزی یک بار نوش جان کنید. همچنین برای تقویت بنیه تان می توانید هویج و برگ گشنیز آب پز بخورید.

۴. جو دوسر

جو دوسر یکی از درمان های پرطرفدار خانگی برای خارش ناشی از آبله مرغان است. دو فنجان جو دوسر را بکوبید تا به شکل پودر دربیاید، سپس آن را در ۲ لیتر آب ولرم بریزید و بدن تان را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با این محلول خیس کنید.

۵. سرکه ی قهوه ای

یکی از راه حل های مؤثر برای درمان آبله مرغان استفاده از سرکه ی قهوه ای است. این روش درمانی خارش پوست را از بین می برد و به بهبود زخم ها و جلوگیری از ایجاد جایِ زخم کمک می کند.نصف فنجان سرکه ی قهوه ای را به آب ولرم درون وان حمام اضافه کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون این محلول حمام کنید.

۶. عسل

عسل در بهبود خارش و التیام جوش های ناشی از آبله مرغان مؤثر است. عسلی طبیعی و باکیفیت تهیه کنید و روی قسمت هایی از بدن تان که جوش و تاول دارد، بمالید. این کار را تا زمانی که زخم ها از بین بروند روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (536 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (332 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (205 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (117 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر)
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس