دستگاه های بکار رفته در ارتودنسی اینویزیلاین

  پنجشنبه، 22 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دستگاه های بکار رفته در ارتودنسی اینویزیلاین
یکی از روش های جدید ارتودنسی، ارتودنسی اینویزیلاین است در این شیوه بجای براکت و سیم ارتودنسی از پلاک هایی شفاف جهت حرکت دندانها به موقعیت مطلوب استفاده می شود. در واقع بین وضعیت نامرتب دندانها تا حالت ردیف پیش بینی شده توسط کامپیوتر در لابراتوارهای ویژه ای اقدام به تولید پلاک های بی رنگ متعددی می گردد

آشنایی با انواع دستگاههای ارتودنسی

توسط: FazelMainadmin | برچسب ها: ارتودنسی, انواع دستگاههای ارتودنسی, دستگاههای ارتودنسی | دیدگاه ها: 0 | شهریور 7ام, 1398

براکت

رایجترین دستگاه ارتودنسی که برای همراستایی دندانها استفاده میشود، سیستم براکت (brace) است. سیستم براکت از نگینهای مربعی شکل کوچکی که یک عدد به هر دندان چسبانده میشود، سیم ارتودنسی، حلقه کشی الاستیک، لیگاچور، بند ارتودنسی و قطعات دیگر تشکیل شده است.

فورسس یا فورسوز

فورسس (Forsus) که به آن فورسوز نیز میگویند، دستگاهی است که به جای هدگیر استفاده میشود تا رشد استخوانهای فک در نوجوانان را هدایت کرده و مشکل اوربایت شددی را اصلاح کند و موقعیت دندانهای بالا و پایین را نسبت به هم اصلاح کند تا نیازی به عمل جراحی فک در آینده نباشد.

هدگیر

هدگیر headgear یک دستگاه ارتودنسی است که خارج از دهان (روی سر) قرار میگیرد و از جلو به دندانهای آسیاب بزرگ وصل میشود تا رشد یکی از فکها را کنترل و محدود کرده و رشد فک دیگر را تحریک کند. هدگیر دو نوع معمولی و معکوس دارد که هر یک برای مشکل خاصی استفاده میشوند. از هدگیر برای جلوزدگی یا عقب ماندگی فک استفاده میشود.

هربست herbst

این وسیله دهانی با تقویت رشد فک پایین به جلو و عقب کشیدن دندانهای آسیاب بزرگ فک بالا به اصلاح اوربایت کمک میکند. این وسیله ثابت است و بیشتر در کودکان که در سن رشد قرار دارند استفاده میشود.

پهن کننده کام

دستگاه پهن کننده کام palatal expander برای پهن تر کردن فک بالا استفاده میشود تا طول قوس دندانی افزایش یابد. این دستگاه دو نیمه راست و چپ فک بالا را از هم دور میکند تا فک مجبور به استخوان سازی در وسط کام شود و به این ترتیب بزرگتر شود. این دستگاه در سن رشد اسکلتی، استفاده میشود.

پوزیشنر یا موقعیت دهنده

پوزیشنر positioner حرکت دندان در درمان ارتودنسی را تکمیل میکند. در صورت همکاری کامل بیمار نیاز به استفاده از این وسیله تنها چهار تا هشت هفته بیشتر طول نمیکشد.

ارتودنسی اینویزیلاین

یکی از روش های جدید ارتودنسی، ارتودنسی اینویزیلاین است در این شیوه بجای براکت و سیم ارتودنسی از پلاک هایی شفاف جهت حرکت دندانها به موقعیت مطلوب استفاده می شود. در واقع بین وضعیت نامرتب دندانها تا حالت ردیف پیش بینی شده توسط کامپیوتر در لابراتوارهای ویژه ای اقدام به تولید پلاک های بی رنگ متعددی می گردد. هر پلاک چند هفته توسط بیمار روی دندانها گذاشته می شود و سپس پلاک بعدی جای آن را می گیرد به این ترتیب مانند انیمیشن رفته رفته دندانها ردیف می شوند.

علی رغم فلسفه جذاب این روش و از همه مهمتر عدم استفاده از دستگاههای فلزی ارتودنسی هنوز به دلایل فنی نتوانسته است جایگزین روش معمول ارتودنسی با سیم و براکت شود. به عبارتی کاربرد آن بیشتر محدود به کیس های خفیف ارتودنسی و تحت شرایط معین می گردد. مضافا بر اینکه در ایران اساسا تکنولوژی دیجیتال و لابراتواری آن ورود پیدا نکرده است بنابراین تبلیغات داخلی مبنی بر ارتودنسی با پلاک های شفاف یا ارتودنسی اینویزیلاین و حتی گاهی تحت عنوان ارتودنسی نامرئی به جهت محدودیت های فنی و امکانات درمانی هنوز پشتوانه درستی ندارند.

از سوی دیگر هزینه درمان با این روش نزدیک به 3 برایر ارتودنسی به روش عادی است عامل دیگری بر اینکه که حتی در کشورهای اروپایی و آمریکا هم مخاطبین زیادی جلب نکرده است. بدیهی است با در نظر گرفتن توانایی پایین تر این روش در مرتب کردن دندانها از سویی و محدودیت های تکنیکی داخل کشور، صَرف چنین قیمتی برای درمانی تحت عنوان ارتودنسی نامرئی در ایران امری غیر منطقی و در مواردی آسیب رسان می باشد. بهترین گزینه برای بیمارانی که نمی خواهند دستگاههای ارتودنسی شان زیاد به چشم بیاید استفاده از براکت های سرامیکی نسل جدید می باشد که می توانید اطلاعات کاملی پیرامون آنها در وبسایت ما ملاحظه کنید.

انواع رایج و پرمصرف دستگاه متحرک ارتودنسی:

پلاک متحرک ساده:

معمولا فنر های خاصی برای حرکت محدود یک یا چند دندان دارند. اصولا دستگاه های متحرک مناسب برای انجام حرکات دقیق دندان ها نیستند و معمولا درمان ایده آل با آنها عملی نیست (مگر بیمار حساسیت کم یا شانس زیاد داشته باشد!). این دستگاه ها معمولا فنر هایی دارند که برای حرکت دادن دندان ها استفاده می شوند.

پلاک متحرک دارای پیچ( برای تعریض فک):

هدف از استفاده از آن ها اصلاح مشکلات عرضی و رفع تنگی قوس دندان ها در ناحیه چند دندان یا کل فک می باشد. این دستگاه ها در سنین پایین بر استخوان هم اثر دارند ولی با افزایش سن، اثر آنها به دندان ها محدود می شود!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (457 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (322 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (218 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند