دستور پخت کوفته برنجی

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
دستور پخت کوفته برنجی
کوفته برنجی از غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه ایرانی است و تقریبا همه کوفته دوست دارند. کوفته انواع متفاوتی دارد اما کوفته برنجی بیشتر از بقیه انواع کوفته رایج است. کوفته برنجی هم با نان مصرف می‌شود و هم بدون نان خورده می‌شود. همچنین کوفته برنجی را می توان در اندازه ها و شکل های مختلفی درست کرد.

کوفته برنجی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاها در زنجان است. طعم کوفته برنجی به دلیل وجود انواع سبزی های معطر آن و برنج، متفاوت است و طعم اصلی آن بر اساس این سبزی ها تعیین می شود.تهیه ی کوفته برنجی کمی سخت است و درست کردن کوفته هایی که در هنگام پخت باز نشوند و به اصطلاح وا نروند فوت کوزه گری دارد و تجربه ی تمرین زیادی می خواهد.در ادامه با مواد اولیه و شیوه پخت این کوفته ی خوشمزه آشنا می شویم.

کوفته برنجی با گوشت چرخ کرده، لپه، آلو، برنج، سبزی، پیاز، تخم مرغ، نمک، زردچوبه، فلفل، رب گوجه فرنگی و زرشک درست می شود.

مواد لازم برای تهیه کوفته برنجی برای ۸ نفر

  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • برنج ۲.۵ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • لپه ۴ قاشق غذاخوری
  • آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
  • شوید تازه و خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • تره تازه و خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • جعفری تازه و خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • گشنیز تازه و خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • ترخون خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • مرزه خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • شنبلیله خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی رنده شده ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و روغن به میزان لازم
  • آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • آلو یا گوجه سبز برای داخل کوفته

طرز تهیه کوفته برنجی خوشمزه و مجلسی

مرحله ۱:

اولین مرحله خیساندن برنج و لپه از چند ساعت قبل است. پس از خیس خوردن، برنج و لپه را شسته و هر کدام را جداگانه داخل قابلمه با مقداری آب بریزید تا کامل بپزند. در صورت تمایل می توانید وقتی برنج به جوش آمد کمی از سبزی های تازه و کمی زردچوبه را به برنج در حال جوش اضافه کنید و کمی بعد برنج را آبکش کنید. به یاد داشته باشید تا آب برنج را دور نریزید چون در ادامه به آن نیاز خواهیم داشت.

مرحله ۲:

یکی از پیازها را رنده ریز می کنیم و آب پیاز را می گیریم و سپس با گوشت، برنج پخته، لپه پخته، نمک، فلفل، زردچوبه و سبزی های تازه مخلوط کرده و در ادامه تخم مرغ و آرد نخودچی را هم اضافه کرده و حسابی و ورز می دهیم تا مواد کاملا با هم مخلوط بشوند و بعد مواد را به ظرف می کوبیم تا مواد سفت و چسبناک بشوند. اکنون باید مواد کوفته را داخل یخچال بگذارید تا کمی خنک شود.

مرحله ۳:

یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و سپس در تابه کمی روغن بریزید تا داغ شود و پیازهای خرد شده تفت بدهید تا طلایی شوند. درادامه رب گوجه فرنگی، باقی سبزی های تازه، نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و کمی مواد را تفت دهید. اکنون گوجه ها را که پوست گرفته و رنده کرده اید به همراه آب برنج به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید و مواد را به یک قابلمه بزرگ منتقل کنید و صبر کنید تا سس کوفته برنجی با حرارت ملایم بجوشد.

مرحله ۴:

به اندازه یک پرتقال از مواد کوفته برداشته و در کف دست پهن کنید و یک آلو یا گوجه سبز در وسط آن قرار داده و مواد را ببندید و گرد کنید و در آب کوفته که درحال جوشیدن است به آرامی رها کنید. حدود نیم ساعت بعد، وقتی که آب کوفته برنجی کمی غلیظ شد غذا آماده است.

فوت و فن ها:

  • سبزی خرد شده کوفته نباید خیس باشد.
  • دقت کنید که کوفته را باید به اندازه کافی ورز دهید.
  • در ابتدای مراحل پخت، آبِ کوفته باید به حدی باشد که روی آن را بپوشاند؛ هنگام پخت نیز آب کوفته نباید کاملاً تبخیر شود، بلکه باید حدود ۳ پیمانه از آن باقی بماند.
  • کوفته را پس از آماده شدن باید به آبی که در حال جوش است اضافه کنید؛ اگر آب جوش نباشد، کوفته متلاشی می شود.
  • سبزی شامل جعفری، تره، گشنیز و شوید، مرزه و ترخون خشک شده و نعناع است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (52 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان