علل ابتلا به اورجت یا دندان خرگوشی

  شنبه، 10 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
علل ابتلا به اورجت یا دندان خرگوشی
ابتلا به اورجت یا دندان خرگوشی می تواند علل متفاوتی داشته باشد. بررسی و آگاهی از علت ابتلا به این نوع مال اکلوژن برای درمان صحیح عارضه ضروری است.

معمولا زمانی به یک فرد دندان خرگوشی گفته می شود که دندان های فک پایینی فرد در جای خود قرار داشته باشند و دندان های بالایی کمی جلوتر و به رو به جلو حرکت کرده باشند و بزرگ هم باشند. حرکت دندان های بالا رو به جلو باعث می شود تا زیبایی ظاهری صورت فرد کاهش پیدا کند. یکی از نکات مهمی که باید درباره این نوع دندان ها بدانید این است که تاثیر بسیار زیادی بر روی لبخند شما می گذارند و باعث می شوند تا شما لبخند زیبایی نداشته باشید. معمولا دو حالت برای این دندان ها وجود دارد، گاهی اوقات دندانپزشکان بیان می کنند که خرگوشی بودن دندان ها به صورت خفیف است که در چنین شرایطی معمولا دندان های بالایی تنها چند میلیمتر جلوتر هستند ولی در مواردی که این دندان ها بیشتر از این مقدار به جلو حرکت کرده باشند باید تدابیری برای آن اندیشید چرا که در آینده می تواند مشکل آفرین باشد.

ابتلا به اورجت یا دندان خرگوشی می تواند علل متفاوتی داشته باشد. بررسی و آگاهی از علت ابتلا به این نوع مال اکلوژن برای درمان صحیح عارضه ضروری است. برخی از مهمترین علل ابتلا به اورجت عبارتند از:

ژنتیک:

بخشی از سلامت شما تا حدی به علت مسائل ژنتیکی بستگی دارد. ممکن است این عارضه را از یکی از خویشاوندان نزدیک خود به ارث برده باشید. برای مثال، ابتلای یکی از والدین به این نوع مال اکلوژن شانس بروز آن در فرزندش را افزایش می دهد. با این حال، در کنار مسائل وراثتی، عادات بد نیز شانس ابتلا به این مشکل را افزایش می دهند و حتی می توان گفت تاثیر آنها می تواند بیشتر هم باشد.

رشد نامتعادل فک بالا و پایین:

یک اختلاف اسکلتی در فک بالا و پایین می تواند به این مشکل منجر شود که در آن دندان های پایین بسیار عقب تر از دندان های فک بالا هستند. این امر می تواند از موقعیت نادرست دندان های مولار ناشی شود.

اندازه بزرگ دندان:

یکی از دیگر علل ابتلا به دندان خرگوشی عدم تناسب دندان و فک است. زمانی که دندان های پیشین بزرگ تر از حالت عادی باشند، به فضای بیشتری در فک نیاز دارند. کوچک بودن فک می تواند موجب بیرون زدگی دندان شود. در برخی موارد، کودک اندازه دندان های خود را از یکی از والدین و سایز فک را از دیگر والد به ارث برده است. این مسئله باعث ایجاد مال اکلوژن می شود.

مکیدن انگشت شست یا استفاده طولانی مدت از پستانک:

بچه هایی که بعد از رویش دندان های دائمی خود همچنان عادت مکیدن انگشت خود را حفظ کرده باشند، ممکن است موجب بروز تغییرات دائمی در ساختار فک و دندان خود شوند. با مکیدن مداوم پستانک و انگشت، رشد درست دندان مختل می شود و مکش می تواند باعث بیرون زدگی دندان شود. مکیدن انگشت پس از ۴ سالگی شانس ابتلا به اورجت را افزایش می دهد. در صورتی که فرزند شما دچار این عادت است با دندانپزشک مشورت کنید. روش هایی مانند گارد انگشت می توانند این عادت را در کودک از بین ببرند.

دندان قروچه و سایش دندان ها:

وارد شدن فشار زیاد روی دندان ها یکی از علل ابتلا به دندان خرگوشی و اوربایت است. فشار و سایش دندان ها می تواند باعث رانش دندان ها رو به بیرون شود.

رانش زبان:

برخی از افراد عادت دارند که در هنگام بلع زبان خود را به سمت دندان ها هل بدهند. این کار باعث وارد شدن فشار به دندان و قوس دهان می شود. این فشار تناسب و تراز فک را از بین می برد.با کمک فناوری های مدرن دندانپزشکی، درمان اورجت مسئله مهمی نیست. مراجعه زودهنگام به ارتودنتیست یا دندانپزشک تاثیر زیادی در موفقیت و طول دوره درمان دارد.

آیا دندانپزشکان می توانند دندانهای خرگوشی را برطرف کنند؟

دندان های خرگوشی به دلایل مختلفی از جمله عادت های مکیدن ، سوزش زبان ، مشکلات در اندازه فک و غیره ایجاد می شود. حل مسئله اغلب به علت بستگی دارد. بله ، دندانپزشکان می توانند به طرق مختلف دندان های خرگوشی را اصلاح و درمان کنند. یکی از روش ها استفاده از ونیرهای دندان است. ونیرها می توانند در موارد خاص دندانهای خرگوشی را برطرف کنند. اما برای این کار دندانها باید کمی اصلاح شوند. امروزه ، همه می خواهند راه حل سریع برای همه مشکلات پیدا کنند. ونیرها در مقایسه با سایر درمان های دندانپزشکی ، سریع و ارزان هستند. اما ، توصیه می شود قبل از انتخاب روکش ، با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید.

زمان مناسب درمان دندان خرگوشی چه زمانی است؟

بهترین زمان جهت درمان دندان های خرگوشی سنین پایین تر است زیرا در چنین سنینی دندانهای فرد هنوز نرم بوده و تغییرات با سهولت بیشتری رخ می دهد. مراجعه به متخصص دندانپزشکی بخصوص ارتودنسی جهت درمان های این چنینی در سال های اخیر گسترش پیدا کرده است. اگر به دنبال دندون خرگوشی زیبا برای خود هستید، ما به شما استفاده از خدمات دندانپزشکی دکتر سعید کریمی را پیشنهاد می دهیم. این مرکز دندانپزشکی از خدمات و فناوری های دیجیتال برای انواع درمان های دندانپزشکی به خصوص دندان خرگوشی استفاده می نماید.

چرا درمان اورجت اهمیت دارد؟

به دلایل متعددی درمان اورجت باید در اولین فرصت ممکن انجام شود. دلایل مراجعه به ارتودنتیست در صورت ابتلا به اورجت عبارتند از:

  • کمک به عمکرد صحیح دندان های پیشین در هر دو فک
  • بهبود زیبایی لبخند و اعتماد به نفس بیمار
  • جلوگیری از فرسایش زودرس مینای دندان
  • جلوگیری از احتمال آسیب پذیری دندان های پیشین در تصادفات و ضربات
  • بهبود تراز دندان های مولار روی یکدیگر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (246 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (58 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (50 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (12 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر) رونمایی از مادر جوان و محجبه زهرا گونش، ستاره محبوب والیبال ترکیه/ چقدرم کم سن و سال+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز