فواید و مضرات تخم کتان چیست؟

  شنبه، 24 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید و مضرات تخم کتان چیست؟
تخم‌ کتان یک ماده‌ی غذایی گیاهی است که برای بدن چربی‌های سالم، آنتی‌اکسیدان و فیبر تأمین می‌کند. می‌توانید برای تقویت سلامتی خود، این ماده‌ی غذایی را مصرف کنید. تخم کتان در شکل‌های دانه، روغن، پودر، قرص، کپسول و آرد وجود دارد.

تخم کتان چیست ؟!

در میان دانه ها و گیاهانی که از دیرباز شناخته شده اند، بذر کتان یا همان دانه کتان از شش هزار سال پیش شناخته شده و از فواید آن به عنوان یکی از عوامل تغذیه ای بسیار غنی استفاده شده است. دانه کتان حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، مواد ضد التهاب همراه با مواد آنتی اکسیدانی به نام لیگنان و مواد دیگر و ویتامین ها است. وجود این مواد در تخم کتان می تواند به تقویت ارگان های داخلی و کاهش وزن کمک کند.

تخم کتان دارای دو نوع طلایی و قهوه ای است که از نظر تغذیه خیلی شبیه به هم هستند. توجه داشته باشید که دانه کتان خوراکی با تخم کتان که برای تغذیه پرندگان استفاده می شود، اشتباه گرفته نشود. از دانه کتان برای تغذیه صحیح و تقویت بدن و همچنین تخم کتان برای لاغری که موجب جلوگیری از بیماری هایی مثل سرطان، دیابت و مشکلات قلبی عروقی نیز می شود؛ می توان استفاده کرد.

ارزش غذایی تخم کتان

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری پودر تخم کتان که برابر با ۷ گرم است، در ادامه آورده شده است.

  • کالری: ۳۷.۴
  • پروتئین: ۱.۲۸ گرم
  • چربی: ۲.۹۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۲.۰۲ گرم
  • فیبر: ۱.۹۱ گرم
  • کلسیم: ۱۷.۸ میلی گرم
  • منیزیم: ۲۷.۴ میلی گرم
  • فسفر: ۴۴.۹ میلی گرم
  • پتاسیم: ۵۶.۹ میلی گرم
  • فولات: ۶.۰۹ میکروگرم
  • لوتئین و زیگزانتین: ۴۵.۶ میکروگرم

یک قاشق غذاخوری تخم کتان ویتامین هم دارد، اما میزان آن قابل توجه نیست. این مقدار از تخم کتان حاوی لیگنان ها، تریپتوفان و چربی های سالم هم است که بیشتر اشباع نشده هستند. از خوردن تخم کتان کامل اجتناب کرده و آن را به صورت پودر شده میل کنید، چون روده ممکن است مواد مغذی موجود در تخم کتان کامل را جذب نکند.

 تخم کتان

روش استفاده از تخم کتان

تخم کتان یا روغن تخم کتان را می توانید به بسیاری از غذاهای رایج اضافه کنید. می توانید برای جای دادن تخم کتان در رژیم غذایی خود، از روش های زیر کمک بگیرید.

  • تخم کتان را به آب اضافه کنید و آن را در طول روز بنوشید.
  • به عنوان سس، روغن تخم کتان را روی سالاد بریزید.
  • پودر تخم کتان را روی غلات صبحانه ی داغ یا سرد بریزید.
  • تخم کتان را با مقداری ماست مخلوط کرده و به عنوان یک میان وعده ی سالم و مقوی نوش جان کنید.
  • از تخم کتان در تهیه ی بیسکوییت، مافین و نان استفاده کنید.
  • تخم کتان را به اسموتی اضافه کنید تا غلظت آن بیشتر شود.

 تخم کتان

فواید تخم کتان

خواص و فواید درمانی تخم کتان هنوز کاملا شناخته شده نیست و هنوز تحقیقات بیشتری برای آشنایی با همه خواص و فواید آن لازم می باشد. بااین حال بعضی از خواص آن شامل:

  • کاهش کلسترول خون: تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول خون و همچنین پایین آمدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول گردد و از افزایش پلاک در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که می تواند منجر به افزایش فشار خون و در نهایت سکته قلبی و حملات قلبی گردد، جلوگیری و پیشگیری نماید. فیبر موجود در تخم کتان همچنین می تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده که سطح کلسترول خون در مردانی که از تخم کتان در رژیم غذایی شان استفاده کرده اند کاهش یافته است.
  • جلوگیری از پوکی استخوان: تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می کند. تحقیقاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می باشد.
  • کاهش اشتها: تخم کتان برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و کنترل وزن دارند بسیار مناسب می باشد. خوردن تخم کتان 30 دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی سبب پر شدن معده و احساس سیری در افراد شده و در نتیجه موجب کنترل اشتها و کم خوری می شود.
  • محافظت دربرابر سرطان: مصرف تخم کتان ممکن است بتواند به فرد برای مقابله و محافظت از خود در برابر سرطان هایی از جمله سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان پستان کمک نماید. به نظر می رسد تخم کتان بتواند در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کرده و همچنین می تواند جلوی ایجاد رگهای خونی جدید توسط تومورها را بگیرد. یکی از تحقیقات جدید نشان داده که تخم کتان یک خوراکی ایمن بوده و به فرد در مقابله با سرطان پروستات کمک می نماید.
  • پیشگیری از گر گرفتگی: نتایج یکی از تحقیقاتی که درباره تخم کتان انجام شده نشان می دهد که تخم کتان می تواند از گرگرفتگی در زنان یائسه پیشگیری کرده، و همچنین تاثیرات خوبی برروی سلامت عمومی آن ها نیز داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که روزانه 40 گرم تخم کتان مانند درمان هورمونی برای بهبود گرگرفتگی و عرق کردن های شبانه مفید بوده و همچنین برای بهبود یبوست نیز مفید است.
  • بهبود قندخون: تحقیقات نشان می دهند، مصرف روزانه تخم کتان به مردان و زنان چاق که در مرحله پیش از دیابت هستند برای پایین آوردن قند خون کمک می کند.
  • بهبود عملکرد کلیه: تخم کتان در افراد مبتلا به بیماری لوپو،س باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود. با این حال درصورتی که مبتلا به بیماری لوپوس هستید، قبل از مصرف تخم کتان با پزشک تان مشورت نمایید.
  • کاهش نفخ: تخم کتان دارای میزان زیادی فیبر محلول و نامحلول است که به خوبی می تواند، به هضم غذا در معده کمک کند، نفخ شکم را از بین ببرد، یبوست را ریشه کن کند و افزایش اندازه شکم ناشی از یبوست و… را از بین ببرد. برای این که از این اثر تخم کتان بهره مند شوید، تخم کتان را پودر کرده و در نمک پاش بریزید و در هر بار مصرف غذا از آن استفاده کنید. تخم کتان بیشتر در ماست، شیر و سالاد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تمیز کردن معده: با خواصی که تخم کتان دارد، می توان به خوبی از آن برای تمیز کردن معده و دستگاه گوارش استفاده کرد. زمانی که با مصرف تخم کتان معده و دستگاه گوارش را تمیز می کنید، توده های اضافی از بین می روند و موجب کوچک شدن شکم می شوند. بنابراین اگر احساس می کنید خوردن داروها، ورزش و کنترل چربی و کالری های دریافتی اثری در کوچک کردن شکم نداشته اند این روش را هم امتحان کنید.
  • آب کردن چربی ها: تخم کتان دارای میزان زیادی چربی غیر اشتباع است که نسبت به چربی های مضر بسیار مفیدند و موجب کاهش چربی و افزایش سوزاندن چربی در بدن می شوند. بدین طریق قدرت زیادی در سوخت و ساز چربی ها ایجاد می کند. پس اگر دارای رژیم کاهش چربی شکم هستید می توانید از تخم کتان برای حذف چربی ها و افزایش سوخت و ساز استفاده کنید.

 تخم کتان

عوارض جانبی و تداخلات تخم کتان

  1. به نظر می رسد که، مقادیر مناسب و نرمال تخم کتان و روغن تخم کتان بی خطر می باشد. تخم کتان (نه روغن آن) حاوی فیبرهای محلول است. مصرف تخم کتان ممکن است باعث اسهال، گرفتگی، باد و نفخ شکم شود.
  2. اگر هر نوع دارو و یا مکملی را به طور منظم مصرف می کنید، قبل از شروع به مصرف تخم کتان با پزشک تان مشورت نمایید. تخم کتان ممکن است با بعضی از داروهای مسکن، داروهای رقیق کننده خون، داروهای فشارخون، کلسترول خون، داروهای هورمونی و داروهای دیابت تداخل داشته باشد. همچنین تخم کتان را در کنار مخمر سنت جان و یا سنبل الطیب با احتیاط مصرف نمایید.
  3. از طرفی افرادی که دچار بیماری هایی مانند اندومتریوز، تخمدان پلی کیستیک و فیبرویید می باشند، نیز باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند. محققان اظهار می دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

رژیم لاغری و تخم کتان

با وجود آنکه خواص تخم کتان در بدنسازی و حتی برای زندگی روزمره اثبات شده است و در طب سنتی به استفاده از آن بسیار تاکید گشته؛ اما نمی توان تنها با تکیه بر این ماده مغذی توقع داشت که به کاهش وزن زیادی دست پیدا کنید. در حقیقت مصرف یک یا دو ماده لاغرکننده یا مغذی در طی روز نمی تواند جایگزین خوبی برای غذای رژیمی سالم و تحرک کافی باشد. همچنین نمی توان به هر رژیم لاغری اعتماد کرد، زیرا رژیم های لاغری ممکن است به صورت تک غذایی پیش بروند، همچون رژیم تخم مرغ ویا به میزان مواد مغذی و کالری که یک فرد بالغ در طول روز نیاز دارد، توجه نشود و درنتیجه نه تنها یک نتیجه کوتاه مدت داشته باشد؛ بلکه در نهایت به سلامت فرد آسیب رسیده و به وزن قبلی یا بیشتر از آن باز می گردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (10 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان