فواید و مضرات روغن هسته انار و طرز تهیه آن

  چهارشنبه، 02 مرداد 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید و مضرات روغن هسته انار و طرز تهیه آن
روغن هسته انار روغن طبیعی قوی و معطری است که از طریق پِرِس سرد دانه‌های میوهٔ انار به‌دست می‌آید. هسته و میوهٔ انار به‌دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان، ویتامین C، ویتامین A و مواد معدنی فراوان برای سلامت پوست، درمان دیابت و سلامت قلب بسیار مناسب است. با ما همراه باشید تا با سایر فواید و مضرات روغن هسته انار بیشنر آشنا شویم.

روغن هسته انار با پرس کردن سرد دانه های انار به دست می آید. این روغن به زیبایی کهربا است و بوی مطبوع میوه ای دارد. روغن هسته انار بسیار مغذی است و برای اهداف درمانی و زیبایی به صورت موضعی بر روی پوست و به صورت خوراکی مصرف می شود. خواص بی نظیر روغن هسته انار باعث می شود تا برای اهداف مراقبت از پوست و مو بسیار کارآمد ظاهر شود و در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند صابون، ژل های حمام، روغن های ماساژ، مرطوب کننده ها و سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده شود. روغن هسته انار از ترکیبات موثری چون سابینن، مایکنا، لیمونن، آلفا پینن، ترپیننول و ... تشکیل یافته است که حتی مقادیر ناچیزی از این مواد اثرات درمانی فوق العاده ای دارند. روغن هسته انار دارای قوی ترین آنتی اکسیدان ضدسرطان بوده و تاثیر فوق العاده ای بر شادابی پوست و مو دارد. خاصیت ضد چروک پوست، لایه برداری پوست، ترمیم ترکهای پوست، ضد اگزوما، ضد سرطان سینه، جلوگیری از پیری پوست، بوجود آوردنده حالت الاستیکی برای پوست و برگشت پذیری آن، ضد دیابت و بیماریهای قلبی، کاهش دهنده اثر یائسگی، لطافت پوست و همچنین تقویت عالی مو و پوست سر به تازگی مورد توجه خاص تولید کنندگان لوازم آرایشی بهداشتی معروف دنیا قرارگرفته و هم اکنون بعنوان بهترین داروی تقویت پوست و مو در داخل و خارج از کشور استفاده میگردد.

خواص روغن دانه انار برای سلامتی

1. رفع چروک پوست صورت و دور چشم

مقادیر بالای پونیسیک اسید، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در روغن هسته انار از پیری زودرس در بدن جلوگیری می کند؛ روغن هسته انار با افزایش تولید کلاژن، به رفع چین و چروک پوست صورت و دور چشم کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.
طرز استفاده روغن هسته انار برای پوست: 1.5 قاشق چای خوری روغن هسته انار را با 1.5 قاشق چای خوری روغن جوجوبا، 5 قطره روغن بذر هویج و 10 قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و در یک ظرف شیشه ای بریزید. هر روز این ترکیب را بر روی پوست صورت و دور چشم ها بمالید.

2. آکنه و جوش صورت

گفته می شود که استفاده ی موضعی از روغن هسته انار به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد از آکنه و جوش صورت جلوگیری کرده و جای جوش را درمان می کند. روغن هسته انار باعث کاهش چربی پوست شده و از این طریق هم آکنه و جوش صورت را کاهش می دهد.

3. لایه بردای پوست صورت

روغن هسته انار یک لایه برداری طبیعی است و با پاک سازی پوست صورت به روشن تر شدن رنگ پوستکمک می کند.
روش استفاده از روغن هسته انار برای پوست: 1 قاشق غذا خوری روغن هسته انار را با 2 قاشق غذا خوری روغن آفتابگردان و 1 قاشق غذاخوری روغن آرگان ترکیب کنید و در یک ظرف شیشه ای تیره رنگ بریزید. روزی 2 تا 3 قطره از این مخلوط را بر روی پوست صورت بمالید.

تصویر

4. ضد آفتاب طبیعی

روغن هسته انار یکی از بهترین ضد آفتاب های طبیعی است که به پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی کمک می کند. روغن هسته انار باعث بازسازی سلول های پوست شده و قرمزی و التهابی ناشی از آفتاب سوختگی را درمان می کند.

5. اگزما و پسوریازیس

روغن هسته انار به دلیل خواص ضد التهابی که دارد به پیشگیری و درمان بیماری های پوستی مانند اگزماو پسوریازیس کمک می کند.

6. تقویت و افزایش رشد مو

روغن هسته انار حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که با افزایش گردش خون در سر، باعث تقویت فولیکول ها مو و افزایش رشد مو می شود.
نحوه استفاده از روغن هسته انار برای مو: نصف قاشق چای خوری روغن هسته انار را با دو قاشق غذا خوری روغن حامل (روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن کرچک) ترکیب کنید و پوست سر و مو ها را با آن ماساژ دهید.

7. درمان شوره سر

ماساژ دادن مقدار کمی روغن دانه انار بر روی پوست سر یک راه عالی برای مرطوب کردن و تحریک جریان خون در سر است و چون خواص ضد التهابی دارد به درمان شوره سر کمک می کند.

9. مو های آسیب دیده

روغن هسته انار دارای خواص مرطوب کنندگی است و به دلیل مقادیر بالای پونیسیک اسید که دارد، می تواند مو های آسیب دیده را احیا کند.

10. تقویت و افزایش رشد مژه

ماساژ مژه ها با یک قطره روغن هسته انار، باعث تقویت و افزایش رشد آن ها می شود.

11. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در روغن هسته انار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

12. کلسترول خون و قلب

فتوکیمیکال های شیمیایی و اسید های چرب غیر اشباع موجود در روغن دانه انار، باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، آترواسکلروزیس و حمله قلبی را کاهش می دهد.

13. کاهش التهاب بدن

روغن هسته انار دارای خواص ضد التهابی است و به دلیل مقادیر بالای پونیسیک اسید موجود در آن، می تواند به کاهش تورم و درد ناشی از آرتروز، اختلالات مفصلی، سردرد، هموروئید و ادم کمک کند.

14. دیابت و قند خون

تحقیقات نشان داده که روغن هسته انار می تواند تاثیر قابل توجهی در مقاومت به انسولین داشته باشد. گفته می شود که روغن هسته انار خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد.

تصویر

15. بهبود گردش خون در بدن

روغن انار باعث بهبود گردش خون در بدن می شود که یک راه عالی برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن محسوب می شود.

16. لاغری و کاهش وزن

روغن هسته انار با افزایش انرژی و متابولیسم بدن و همچنین سم زدایی روده ها از چربی های رسوب کرده، به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

17. سرطان

مطالعات نشان داده اند که پونیسیک اسید، ماده اولیه فعال در روغن هسته انار، خطر ابتلا به تومور و سرطان به ویژه سرطان پستان، سرطان پروستات، روده بزرگ، لوسمی را کاهش می دهد.

18. درمان علائم یائسگی

روغن هسته انار، دارای مقادیر بالای فیتو استروژن است که شبیه استروژن عمل کرده و علائم یائسگی را درمان می کند.

19. درمان ناباروری مردان

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن هسته انار باعث افزایش سطح تستوسترون شده و با افزایش تولید اسپرم به افزایش میل جنسی و درمان ناباروری در مردان کمک می کند.

20. آلزایمر و پارکینسون

استفاده منظم از روغن دانه انار باعث بهبود حافظه و بهبود عملکرد شناختی شده و چون خواص ضد التهابی دارد، خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

تصویر

21. سلامت دندان ها

روغن هسته انار دارای خواص ضد باکتری قوی است و استفاده از آن به عنوان خمیر دندان و دهانشویه باعث تقویت مینای دندان شده و خطر پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات روغن هسته انار

جنین و زنان باردار: تحقیقات نشان داده که روغن هسته انار ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی بر روی جنین و زنان باردار به ویژه در ماه های اول دوران بارداری شود.
فشار خون : برخی از اسیدهای چرب موجود در روغن دانه انار می توانند به کاهش فشار خون بالا کمک کنند اما روغن هسته انار با دارو هایی که برای کاهش فشار خون استفاده می شود، تداخل دارویی ایجاد می کند.
معده و دستگاه گوارش: زیاده روی در مصرف روغن هسته انار باعث ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می شود.

طرز تهیه روغن هسته انار

روغن هسته انار از پرس سرد هسته یا دانه های انار به دست می آید. این روغن خوراکی نیست و بیشتر به صورت موضعی کاربرد دارد.
از روغن هسته انار برای تهیه و تولید محصولات آرایشی مختلف مانند شامپو ها، صابون ها، مرطوب کننده ها و همچنین در آروماتراپی استفاده می شود.
روغن هسته انار بسیار قوی و گران قمیت است و برای جلوگیری از آلژی و حساسیت، توصیه می شود که قبل از استفاده با یک روغن حامل ترکیب شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (174 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (91 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (62 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (53 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (50 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (32 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (32 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (30 نظر)
تیتر امروز   
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
تصاویر زیرخاکی و دهه شصتی علی دایی و رضا رشید پور در روزنامه / یکی از نشانه های لاکچری بودن تو دهه 60 چاپ عکس تو روزنامه بود👍😁
اینکه پزشکیان جلسات مشورتی با رهبر انقلاب را آشکار کرد به معنای گرفتن استقلال مجلس است؟
(تصاویر)خوش پوش ترین ملکه دنیا که مرز های جسارت در لباس پوشیدن را جا به جا کرده است!/ کی گفته ملکه‌ها فقط باید پیراهن بپوشند؟
طلسمی که پزشکیان شکست؛ واکنش هاشمی‌رفسنجانی به رد وزیر پیشنهادی اش چه بود؟
تصاویر جالب و دیده نشده از بازدید رهبر معظم انقلاب از دیوار بزرگ چین!/یکی از عجایب هفت گانه جهان میزبان یکی از بزرگترین رهبران دنیا
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان