قبل صبحانه مسواک بزنیم یا بعد صبحانه؟

  دوشنبه، 05 اسفند 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
قبل صبحانه مسواک بزنیم یا بعد صبحانه؟
یک سوال مبهم ذهن افراد زیادی را به خودش درگیر کرده است که آیا مسواک زدن قبل از صبحانه درست است و یا بعد از آن؟ شاید از نظر شما این سوال اصلا موضوع مهمی نباشد، اما همین ترتیب در این اقدامات می‌تواند تاثیرات زیادی روی سلامتی ما داشته باشد.

اصول مسواک زدن صبحگاهی

برای اینکه بهتر متوجه شویم، هر سناریو (مسواک زدن قبل از صبحانه و بعد از آن) را جداگانه بررسی خواهیم کرد. در واقع، مسواک زدن قبل از صبحانه به دلیلبرداشتن قطعات باقیمانده غذا از لابلای دندان ها نیست؛ بلکه مسواک زدن صبحگاهی برای حذف پلاک های غیر قابل دید باکتریهاست. پلاک ها جمعیت هایی از میکروب های هم خوان هستند که در طی ساعات شب یکدیگر را پیدا می کنند و گروه گروه بر سطح صیقلی دندان ها می نشینند. همانطور که در طبیعت برقسمت های داخل اب پایه های فلزی پل ها می نشینند.
در دقایق اولیه پس از برخاستن از خواب تنها ما نیستیم که در فکر یک صبحانه لذیذ هستیم. باکتری ها هم در طول شب غذایی دریافت نکرده اند و بی صبرانه منتظر قند موجود در صبحانه ما هستند. زباله های حاصل از صبحانه خوردن ما ممکن است محدود به خرده های نان، جعبه پنیر یا شیشه خالی مربا باشد. اما صبحانه خوردن باکتری ها مواد مخرب تری را بر جای خواهد گذاشت؛ اسیدی که ممکن است روند برداشته شدن مواد معدنی از ساختار دندان ها و پوسیدگی را تسریع کند.

مسواک زدن قبل از صبحانه

محققان معتقدند مسواک زدن قبل از صبحانه به دو دلیل ممکن است بهتر باشد:

  • دلیل اول اینکه به پلاک های باکتریایی مجال اینکه غذای کامشان را با قند غذای ما شیرین کنند نمی دهد و آن ها را منهدم و یا متفرق می کند. باکتری ها غالبا تنها به صورت گروهی قادر به ادامه حیات و تکثیر هستند بنابراین متفرق کردن مکانیکی ان ها به اندازه منهدم کردنشان برای جلوگیری ازاسیب رسانی ان ها مفید است.
  • دلیل دوم اینکه تا دقایقی پس از صرف صبحانه ترشحات اسیدی باکتری ها بالا ترین غلظت را در بزاق دارند و بنابراین حتی مسواک زدن عادی نیز ممکن است سبب برداشته شدن مواد معدنی از ساختار سخت دندان ها گردد.

این مسئله از لحاظ علمی منطقی به نظر می رسد و بر همین پایه معمولا توصیه می گردد که مسواک زدن صبحگاهی را قبل از صبحانه همه ی افراد انجام دهند.

مسواک زدن بعد از صبحانه

همانطور که گفته شد، مسواک زدن دندان ها قبل از صرف صبحانه، از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و برای همه ی افراد الزامی است.

اغلب مردم كه به حفظ سلامتی دندان های خود اهمیت می دهند، روزی سه بار(پس از هر وعده غذایی) مسواك می زنند. اما تحقیقات جدید دانشمندان در انگلیس نشان داده است كه مسواك زدن بلافاصله پس از صرف صبحانه سلامت دندان ها را تهدید می كند. این تحقیق نشان می دهد که بیش از یک سوم افراد (81 درصد) نمی دانند که مسواک زدن دندان ها بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی باعث تخریب دندان ها می شود.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی مثل پرتقال، گریپ فروت و سایر مرکبات، آب میوه هاست که اغلب در وعده صبحانه (البته در برنامه های غذایی اروپایی ها) مصرف می شود و باعث نرم شدن مینای دندان می شود. مسواک زدن دندان ها بلافاصله بعد از مصرف غذاهای اسیدی باعث سایش مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی آن می شود که درد و حساسیت شدید دندانی و همچنین مشکلات زیبایی ایجاد می کند.

بزاق دهان خاصیت اسیدی این غذاها را خنثی می کند و محیط دهان را در حالت تعادل نگه می دارد ولی تحقیقات نشان می دهد یک ساعت طول می کشد تا بزاق اثر خود را نشان دهد. مصرف مداوم غذاهای اسیدی در طی روز باعث کاهش و فرسایش سطح دندان ها می شود.

برای جلوگیری از فساد دندان ها به توصیه های زیر عمل کنید:

  • اگر می خواهید میوه یا آب میوه در صبحانه بخورید، قبل از صبحانه مسواک بزنید.
  • یا اینکه تا یک ساعت بعد از مصرف غذاهای اسیدی صبر کنید و بعد مسواک بزنید.
  • هنگام نوشیدن نوشیدنی های اسیدی از نی استفاده کنید تا تماس آنها را با دندان هایتان کم کنید.
  • بین وعده های غذایی تان به جای مصرف آب میوه یا نوشابه های گازدار، از شیر و آب استفاده کنید.
  • بعد از صرف غذا، آدامس بدون قند بجوید. این کار باعث ترشح بیشتر بزاق در دهان می شود که حالت اسیدی آن را خنثی می کند.
  • هنگام شروع صرف وعده ی غذایی، پنیر یا شیر بخورید تا هرگونه خاصیت اسیدی را خنثی کند.
  • به طور کلی مصرف آب میوه ها برای حفظ سلامتی بدن توصیه می شود، ولی به یاد داشته باشید که مصرف پی در پی و زیاد این نوشیدنی ها در طی روز برای سلامتی دندان ها مضرّ است. لذا سعی کنید در مصرف هر نوع ماده غذایی (هر چند که مفید باشد) اصل اعتدال و میانه روی را رعایت کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (279 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (212 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (123 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (4 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (3 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جلیلی پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
پیام تبریک قالیباف به پزشکیان: مجلس از هیچ حمایتی از دولت فروگذار نخواهد کرد
پیام رهبرانقلاب: حرکت بزرگ ملت ایران درخشان و فراموش نشدنی است
کشف 400 کیلو شیشه در پایتخت
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!