حمله خواب یا نارکولپسی چیست؟

  شنبه، 08 خرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
حمله خواب یا نارکولپسی چیست؟
نارکولپسی یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می گذارد ، افراد مبتلا به نارکولپسی تجربه خوابیدن زیادی در روز دارند و در دوره های متناوب و غیرقابل کنترلی در طول روز می خوابند. این حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیتی در هر زمانی در روز رخ دهد.

تصور کنید سر میز مشغول غذاخوردنید که یک باره چشمانتان بسته می شود و به خواب می روید! وضعیت عجیبی است، نه؟ نارکولپسی یا حمله خواب اختلالی مزمن در خواب و شامل حمله های خواب در ساعات بیداری است. علت دقیق این بیماری مشخص نیست و درمان خاصی هم ندارد.نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله خواب یکی از اختلالات مزمن خواب است که با خواب آلودگی طاقت فرسای روزانه و حملات ناگهانی خواب مشخص می شود. برای افراد مبتلا به نارکولپسی، صرف نظر از شرایط، بیدارماندن برای مدت طولانی بسیار دشوار است. نارکولپسی ممکن است اختلالات جدی در برنامه روزانه افراد ایجاد کند.

گاهی نارکولپسی ممکن است با کاهش ناگهانی قدرت عضله (کاتاپلکسی/ Cataplexy) همراه باشد که شاید بر اثر احساسات شدید ایجاد شود. به ناركولپسی كه همراه با كاتاپلكسی اتفاق می افتد ناركولپسی نوع یک گفته می گویند. ناركولپسی كه بدون كاتاپلكسی رخ دهد نیز به عنوان ناركولپسی نوع دو شناخته می شود.

نارکولپسی بیماری مزمنی است که هیچ درمانی برایش وجود ندارد. با این حال، داروها و تغییر سبک زندگی به مدیریت علائم آن کمک می کنند. همچنین، حمایت دیگران (خانواده، دوستان، کارفرمایان و معلمان) کمکتان می کند با نارکولپسی و علائم آن کنار بیایید.

علائم حمله خواب یا نارکولپسی چیست؟

حمله خواب یا نارکولپسی نوعی اختلال خواب از خانواده هایپرسومنیا است،افرادی که حمله خواب دارند ممکن است با اینکه شب ها کافی می خوابند و صبح سر حال هستند ولی ناگهان در طول روز خوابشان ببرد و نتوانند در مقابل این میل شدید مقاومت کنند.

  • خستگی مفرط در طول روز
    احساس نیاز شدید به خوابیدن وسط روز با وجود خواب کافی شب و عدم توانایی مقابل با خواب آلودگی در روز از نشانه های بیماری نارکولوپسی یا حمله خواب است.
  • هیپنوتیزم شدن
    بعضی کسانی که نارکولپسی دارند، ناگهان بعد از احساس شادمانی،ترس، عصبانیت و هیجان احساس شل شدگی و کرخت شدگی عضلات پیدا می کنند. حمله خواب روی طیفی از نارکولپسی خفیف تا حاد قرار دارد، به طوری که مبتلایان از بی حسی بعضی عضلات گرفته تا بی حس شدن ناگهانی کل بدن را ممکن است تجربه کنند. هیپنوتیزم شدن در طول روز، شبیه فلج خواب یا همان بختک یا قفل شدن عضلات در خواب رم REM است.
  • حمله خواب
    افرادی که نارکولپسی دارند ممکن است به طور لحظه ای، از چند ثانیه تا چند دقیقه دچار حمله خواب شوند به طوری که ناگهان در طول روز خوابشان ببرد و نتوانند در مقابلش مقاومت کنند.
  • توهم
    کسانی که نارکولپسی دارند ممکن است در طول روز دچار توهم شوند، انگار که دارند خواب می بینند، تصاویری ترسناک و شدیدی که احتمالاً تمام حواس انسان را درگیر این احساس خواهد کرد.
  • فلج خواب
    افرادی که نارکولپسی دارند ممکن است قبل از اینکه از خواب بیدار شوند دچار فلج خواب یا همان بختک شوند. احساس می کنند کسی رویشان نشسته و نمی گذارد تکان بخورند و حتی می خواهد خفه شان کند.
  • خواب منقطع
    مبتلایان به نارکولپسی ممکن است شب ها هم خواب راحتی نداشته باشند، دائماً از خواب بپرند و شب بیداری به سرشان بزند. پریدن از خواب ممکن است به دلیل حرکت پا در خواب، وقفه تنفسی در خواب و یا ابتلا به اینسومنیا یا بی خوابی مفرط نیز باشد.
  • رفتار اتوماتیک
    این افراد امکان دارد همین طور که در حال انجام کارهای روزانه شان هستند، مثلا در حین آشپزی، رانندگی یا کار ناگهان بدون اینکه حتی متوجه شوند برای چند ثانیه خوابشان ببرد و بعد از آن هم درست یادشان نماند که چه اتفاقی رخ داده است.

چه چیزی باعث نارکولپسی یا حمله خواب می شود؟

نارکولپسی یک اختلال عصبی محسوب می شود که به دلیل ناهنجاری های شیمیایی در مغز به وجود می آید. عموما سطح هیپوکرتین در مبتلایان نارکولپسی پایین است، یعنی همان ماده ای که سطح بیداری و هوشیاری شما را بالا می برد. کسانی که نارکولوپسی نوع اول یا حمله خواب همراه با هیپنوتیزم در روز دارند، عموماً کمبود هیپوکرتین دارند.

کمبود هیپوکرتین یا اورکسین چه خطراتی دارد؟

سلول های عصبی کم برای تولید هیپوکرتین، تنظیم خواب و بیداری را به هم می زند و روی اشتها تاثیر می گذارد. افرادی که نارکولوپسی دارند، احتمالاً نورون های مغزی شان که مسئول تولید هیپوکرتین است از بی رفته یا وجود ندارد.

  • اختلال پادتن ها
    محققان بر این باورند که نارکولپسی می توانند به دلیل اختلال پادتن ها در دستگاه ایمنی باشد، به طوری که سیستم ایمنی بدن به اشتباه هیپوکرتین لازم برای بدن را از بین می برد و موجب خواب در روز می شود.
    سابقه خانوادگی در ابتلا به نارکولپسی بسیار نقش دارد. به طوری که اکثر افرادی که نارکولوپسی دارند، آن را از یکی از اعضای خانواده نزدیکشان به ارث برده اند. حذف ژن نارکولوپسی در آزمایش ژنتیکی روی سگ ها نشان داده است که بیماری نارکولوپسی شدیداً به وراثت وابسته است.
  • جراحت مغزی
    در مواردی نادر که هیپوتالاموس آسیب ببیند، فرد ممکن است دچار بی نظمی در خواب و یا نارکوپسی شود. تومور مغزی یا ضایعات مغزی هم می تواند در ابتلا به نارکولوپسی نقش داشته باشد.

عوامل خطر نارکولپسی یا حمله خواب

فقط چند عامل خطر شناخته شده برای ناركولپسی وجود دارد، از جمله:

  • سن: نارکولپسی به طور معمول در افراد بین ۱۰ تا ۳۰ سال شروع می شود.
  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده دچار نارکولپسی باشد، احتمال ابتلا به نارکولپسی ۲۰ تا ۴۰ برابر بیشتر است.

عوارض نارکولپسی یا حمله خواب

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به نارکولپسی یا حمله ی خواب تجربه خواب آلودگی روزانه و دوره های متناوب و غیرقابل کنترل خوابیدن در طول روز را تجربه می کنند.

۱. سوء تفاهم دیگران درباره شرایط فرد

نارکولپسی ممکن است از نظر حرفه ای و شخصی مشکلات جدی برای شما ایجاد کند. دیگران ممکن است شما را تنبل یا بی حال ببینند. عملکردتان هم ممکن است در مدرسه یا محل کار آسیب ببیند.

 نارکولپسی

۲. تداخل در روابط صمیمی

احساسات شدید مانند عصبانیت یا شادی ممکن است علائم نارکولپسی مانند کاتاپلکسی را ایجاد کند و باعث شود افراد مبتلا از روابط عاطفی خارج شوند.

۳. آسیب جسمی

حملات خواب ممکن است باعث آسیب جسمی به افراد مبتلا به نارکولپسی شود. اگر هنگام رانندگی دچار حمله شوید، بیشتر در معرض خطر تصادف هستید. اگر هنگام تهیه غذا به خواب بروید، خطر بریدگی و سوختگی بیشتر است.

۴. چاقی

افراد مبتلا به نارکولپسی به احتمال زیاد دارای اضافه وزن هستند. افزایش وزن ممکن است مربوط به متابولیسم یا سوخت وساز کم در بدن باشد.

تشخیص نارکولپسی یا حمله خواب

معاینه فیزیکی و شرح حال کامل پزشکی برای تشخیص مناسب نارکولپسی یا حمله ی خواب ضروری است. با این حال، هیچ یک از علائم فوق منحصر به نارکولپسی یا حمله ی خواب نیست. چندین آزمایش تخصصی که می توانند در یک درمان اختلالات خواب یا آزمایشگاه خواب انجام شوند، معمولا قبل از تشخیص تشخیص می بایست انجام شود. دو آزمایش که در تایید تشخیص نارکولپسی یا حمله ی خواب ضروری است، پلی سومنوگرافی (PSG) و آزمون تأخیر خواب چندگانه (MSLT) است.

تغییر در شیوه زندگی برای مدیریت نارکولپسی یا حمله خواب

با تغییر در سبک زندگی و به کارگیری راهکارهای مؤثر می توان حمله خواب و علائم آن را مدیریت کرد. معمولا در سال های اولیه فرد وضعیت بدتری دارد، اما به مرور با تغییر در سبک زندگی خود می تواند علائم را کنترل و مدیریت کند و خود را با شرایط هماهنگ کند.

  • از مصرف کافئین، الکل و سیگار اجتناب کنید.
  • زمان خواب خود را به دقت تنظیم کنید.
  • عدم مصرف داروهایی که باعث ایجاد خواب آلودگی در شما می شود.
  • اطرافیان خود را از این موضوع آگاه سازید.
  • کارها و وظایف سنگین خود را به کارهای سبک تر تقسیم کنید.
  • به صورت منظم ورزش کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • آرامش داشته باشید و احساسات خود را مدیریت نمایید.
  • برای چرت زدن های روزانه (10 تا 15 دقیقه ای) برنامه ریزی کنید.

مشاوره و روان درمانی

بسیاری از افراد مبتلا از وقوع علائم حمله خواب خجالت می کشند. ترس از به خواب رفتن و یا افتادن ناگهانی می تواند باعث منزوی و گوشه گیر شدن افراد گردد. توانایی افراد برای انجام فعالیت های عادی زندگی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد همچنین حمله خواب به ایجاد اختلالات روانی در فرد منجر می شود. رویکردهای درمانی موجود در علم روانشناسی به شما کمک می کنند از بروز اختلالات همراه جلوگیری کنید. برای بهبود بهتر است از مشاوره روانشناسی و یا مشاوره تلفنی فردی بهره ببرید.

داروهای موثر در درمان حمله خواب یا نارکولپسی

داروهای محرک داروی اصلی درمان حمله خواب محسوب می شوند. محرک هایی مانند آمفتامین علائم حمله خواب مانند کاتاپلکسی را کاهش می دهند. داروهایی که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است برای کاهش علائم کاتاپلکسی، توهم و فلج در خواب بکار گرفته شوند. مصرف داروها باید با مشاوره روانشناس و هم زمان با تغییر در سبک زندگی صورت بگیرد.

با توجه به مطالب بالا، تیم سلامت ساعد نیوز سعی کرد مطالبی در مورد حمله خواب یا نارکولپسی ارائه کند. امیدواریم مفید واقع شده باشند . با ما همراه باشید . . .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (59 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (47 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (42 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (42 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (39 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (32 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (32 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (27 نظر) سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) آلن دلون، بازیگر خوش‌‌چهره‌ی فرانسوی در 88 سالگی درگذشت/ دقت کردین دختر و پسرش چقدر شبیه جوونی‌های خودشن؟ بخصوص پسرش کپی خودشه
(ویدیو+ تصاویر) نگاهی به ماشین‌های لاکچری چهره‌های مشهور سینما و موسیقی/ از ماشین اختصاصی امین حیایی و لیلا اوتادی تا ماشین عروسکی و کمیاب سیروان خسروی و طناز طباطبایی
از دوئل عراقچی و ثابتی در مجلس تا سخنرانی کاملا هریس هنگام مستی در حواشی داغ امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
اصلاحیۀ آیین‌نامۀ مجلس پس از درخواست مبینا نعمت‌زاده برای پذیرش بدون کنکور در رشتۀ پزشکی
کسب مقام اول ربات‌های سرعتی توسط دانشجویان دانشگاه علم و صنعت
کشف گنجینۀ کوچک نقره‌ای در دست یک اسکلت 600 ساله +عکس
ویدیو/ خطرات وحشتناک عفونت دندان برای مغز/ پس از ورود باکتری به استخوان فک و جریان خون چه اتفاقی برای مغز می‌افتد؟
ویدیو/ بازگشت دوبلور محبوب دهه شصتی‌ها به مدرسه، پس از 60 سال/ خاطره‌بازی با صدای نوستاژی اکبر منانی (زبل خان)
(ویدئو) بیماری فراموش‌ شده‌ای که دوباره سر برآورده است؛ آیا آبله میمون می‌تواند تهدیدی جهانی باشد؟
هشتمین عجایب دنیای قدیم؛ جایی که «اهورامزدا» و «زئوس» یکی شدند +عکس
ویدیو/ بوسۀ آخرین بازمانده از فامیل "محمد غفاری" بر آخرین عکسی که از کمال‌الملک در سن 70 سالگی پیدا شد
(ویدئو) کلش رویال، نبردی حماسی در دنیای کارت‌ها /نقد و بررسی صریح و بی‌پرده کلش رویال؛ آیا این گیم ارزش بازی کردن دارد؟!
(ویدئو) پیچیدگی کامپیوترهای کوانتومی و چگونگی حل معادلات در کسری از ثانیه
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 5 ثانیه "جغدی" را که در "جنگل تاریک" پنهان شده است، پیدا کنند
نقد و بررسی انیمیشن "من نفرت انگیز 4"/ کم‌رنگ‌شدن نقش مینیون‌ها و ارتباط آن با افت کیفیت سری چهارم انیمیشن
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!