یادگیری کامل با زمان حال در زبان آلمانی

  جمعه، 20 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
یادگیری کامل با زمان حال در زبان آلمانی
آموزش زبان آلمانی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. بعضی کلمات آن قدر طولانی هستند که می‌توانند یک خط را پر کنند، و تلفظ کردن کلمه‌هایی که تاکنون به گوشتان هم نخورده‌اند غیر ممکن می‌نماید.

در زبان آلمانی زمان حال ساده مهم ترین و کاربردی ترین زمان است؛ از زمان حال ساده برای اعمالی که یک شخص معمولا انجام می دهد استفاده می شود. علاوه بر این شاید برایتان جالب باشد که از زمان حال ساده برای اعمالی که در حال انجام می باشند (یعنی حال استمراری) نیز استفاده می شود. از این زمان خیلی اوقات حتی برای آینده نیز استفاده می شود.

خیلی اوقات با استفاده از قیدهای می توان فهمید که منظور یک فرد کدام یک از زمان ها است. موقعیت هم در فهمیدن اینکه منظور گوینده کدام زمان است نیز کمک کننده می باشد.

کاربردهای زمان حال

1 – برای صحبت کردن درباره واقعیت ها

Das ist Felix. (این فلیکس است.)

2 – کارهایی و اتفاق هایی که بارها در زمان حال اتفاق می افتد.

Jeden Dienstag geht er zum Fußballtraining. (هر سه شنبه او به تمرین فوتبال می رود.)

3 – جملاتی که نشان می دهد یک کار چه مدتی طول کشیده یا انجام شده

Er spielt schon seit fünf Jahren Fußball (او پنج سال است که فوتبال بازی می کند.)

4 – اتفاقاتی در آینده که در زمان حال برنامه ریزی شده

Nächsten Sonntag hat seine Mannschaft ein wichtiges Spiel. (یکشنبه بعد تیم او یک بازی مهم دارد.)

تصویر

ساختار صرف فعل در زمان حال ساده

با صرف افعال در زمان حال در درس “صرف افعال” آشنا شده اید. اما در جدول زیر به صورت مجددا به نحوه صرف این افعال در این زمان اشاره می کنیم. (برای اطلاع از استثناها در صرف فعل به مطلب صرف افعال ضعیف مراجعه کنید.)

شخص پسوند مثال
اول شخص مفرد (ich) -e ich lerne
دوم شخص مفرد (du) -st du lernst
سوم شخص مفرد (er/sie/es/man) -t er lernt
اول شخص جمع (wir) -en wir lernen
دوم شخص جمع (ihr) -t ihr lernt
سوم شخص جمع و حالت محترمانه (sie/Sie) -en sie lernen

همانطور که در درس افعال بی قائده توضیح داده شد دو فعل sein و haben قائده ای برای صرف ندارند پس نحوه صرف آن ها در این زمان را مجدد نشان می دهیم.

شخص sein haben
اول شخص مفرد (ich) ich bin ich habe
دوم شخص مفرد (du) du bist du hast
سوم شخص مفرد (er/sie/es/man) er ist er hat
اول شخص جمع (wir) wir sind wir haben
دوم شخص جمع (ihr) ihr seid ihr habt
سوم شخص جمع و حالت محترمانه (sie/Sie) sie sind sie haben
تصویر

صرف افعال sein و haben:

معنی صرف فعل haben تلفظ معنی صرف فعل Sein

من دارم ich habe

من هستم ich bin

تو داری du hast

تو هستی du bist

او دارد er/sie/es hat

او هست er/sie/es ist

ما داریم wir haben

ما هستیم wir sind

شما دارید ihr habt

شما هستید ihr seid

آنها دارند sie haben

آنها هستند sie sind

صرف فعل wissen:

معنی صرف فعل wissen

من میدانم ich weiß

تو میدانی du weißt

او می داند er/sie weiß

ما می دانیم wir wissen

شما می دانید ihr wisst

آنها می دانند sie wissen
تصویر

استثناها

قاعده کلی گفته شده برای صرف افعال در زمان حال ساده، دارای چند استثنای کوچک هم است. این استثناها عبارتند از:

1 - اگر بن فعل (فعل بدون en-) به حرف d یا t ختم شود، در دوم شخص مفرد و جمع و سوم شخص، پیش از اضافه کردن t یا st به بن فعل یک e اضافه می کنیم. (در واقع به جای t و st به فعل et و est اضافه می کنیم). به مثال زیر توجه کنید:

warten - du wartest, er wartet, ihr wartet

2 - برای حالت بالا در صورتی که فعل قوی (بی قاعده) باشد و در طول صرف شدن یکی از حروف صدادار آن عوض شود دیگر قاعده بالا صادق نخواهد بود (e اضافه نخواهد شد). به مثال های زیر توجه کنید:

laden - du lädst, er lädt, ihr ladet

halten - du hältst, er hält, ihr haltet

3 - اگر بن فعل (فعل بدون en-) به یکی از حروف s/ß/x/z ختم شود، در زمان صرف دوم شخص مفرد به جای اضافه کردن st به فعل تنها t اضافه می شود. به مثال زیر توجه کنید:

tanzen - du tanzt (اشتباه : tanzst)

4 - اگر بن فعل به ie ختم شود، پیش از اضافه کردن صرف افعال e را انتهای بن فعل حذف می کنیم. به مثال زیر توجه کنید:

knien – ich knie, wir knien, sie knien (اشتباه: kniee, knieen)

5 - اگر بن فعل به حروف eln یا ern ختم شود، برای ساختن بن فعل تنها n از آخر فعل حذف می شود و در پسوندهای صرف هم e حذف خواهد شد. همچنین برای افعالی که به eln ختم می شوند می توان در اول شخص مفرد e را (به صورت اختیاری) از بن فعل هم حذف کرد. به مثال های زیر توجه کنید:

wandern – ich wandere, wir wandern, sie wandern

lächeln – ich läch(e)le, wir lächeln, sie lächeln


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان