جوزهندی نابودکننده ی سردی بدن

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
جوزهندی نابودکننده ی سردی بدن
جوزهندی یکی از دو ادویه‌ای است که بر درخت‌ همیشه‌سبز می‌روید. درخت همیشه‌سبز به‌خاطر روغن‌های اسانسی‌ای که از شاخه‌ها و برگ‌های آن گرفته می‌شود، بسیار ارزشمند است. این درخت معمولا در منطقه‌ی کارائیب، نقاط گرمسیری و در جنوب هند، در ایالت کرالا می‌روید و احتمالا در طول تجارت باستانی ادویه وارد این منطقه شده است.

جوز هندی تخم سخت درخت جوزبویا است که آن را آرد می کنند. ادویه ای محبوب، خوش مزه و کمی شیرین است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم، منیزیم و خانواده ویتامین B است. از جمله خواص جوز هندی می توان به تنظیم فشار خون، درمان بی خوابی و مراقبت از پوست اشاره کرد. یکی از مصارف آن در آشپزی و پخت و پز است. روغن های اسانسی شیره ی جوز هندی برای سلامتی بسیار مفید هستند و اغلب به عنوان داروهای جایگزین و گیاهی استفاده می شوند.یکی از خواص جوز هندی تقویت کردن قوای جنسی است؛ در آشپزی نیز مقادیر بسیار کم آن به صورت پودری یا رنده شده برای درست کردن سوپ، آب گوشت، تاس کباب، استیک، رولت گوشت و حتی دسر، مصرف دارد. مردم محلی هند از آن برای خوش طعم کردن گوشت و دسر استفاده می کنند و از مغز میوه برای تهیه ی ترشی، خیارشور و غیره بهره می برند. این ادویه به طور منظم برای آماده کردن گوشت در پخت وپز مغولی استفاده می شود و در زبان هندی، به نام آن جیفال (Jaiphal) می گویند.

خواص جوز هندی برای سلامت

برخی از ترکیبات مفید موجود در جوز هندی شامل پتاسیم، آهن، منگنز، تیامین، فولات، منیزیم، مس و ویتامین هایی چون B1 و B6 است. همچنین جوز هندی دارای خواص ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضدنفخ، محرک، ضداسپاسم، روان گردان و شهوت آور است. تمام این ویژگی ها باعث شده که این ادویه ی خوش عطر، لیستی از فواید را برای سلامتی داشته باشد.

جزهندی

تقویت سیستم ایمنی

جوز هندی می تواند سیستم ایمنی تان را تقویت کند، چون مواد معدنی و ویتامین هایی دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.
همچنین جوز هندی غنی از پتاسیم، کلسیم، آهن و منگنز است که نقشی کلیدی در بهبود سیستم ایمنی دارند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد عصاره ی اتانول و استون گرفته شده از جوز هندی، در برابر گونه های باکتریایی گرَم مثبت ِ باسیلوس ساب تیلیس و استافیلوکوکوس،فعالیت ضدباکتریایی از خود نشان می دهند.
هر روز کمی جوز هندی به شیر یا چای و یا سوپ تان اضافه کنید تا سیستم ایمنی تان قوی شود.

خاصیت ضد التهابی جوز هندی

یکی از مهمترین خواص جوز هندی به خاصیت ضد التهابی آن مربوط می شود. وجود التهابات در بدن زمینه ساز ابتلا به بیماری هایی مانند موارد زیر را فراهم می کند:

  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی
  • دیابت
  • آرتروز
  • بالا رفتن فشار خون

جوز هندی یکی از ادویه های ضد التهابی است که ترکیباتی از جمله مونوترپن هایی مانند پینن و ترپینول را در بردارد. علاوه بر این موارد ترکیبات فنلی و سیانیدین ها را نیز شامل می شود که به خاصیت ضد التهابی آن می افزاید.

جوز هندی سیستم عصبی را تقویت می کند

به خاطر دارا بودن ترکیبی به نام «مئرِشتن» (myristicin) که در وجود انسان تجزیه می شود جوز هندی در تقویت سیستم عصبی مفید است.

جوز هندی بی خوابی را برطرف می کند

یک نوک انگشت جوز هندی را در شیر مخلوط کرده و پیش از خواب بنوشید تا اثر آن را در رفع استرس و بی خوابی ببینید. دلیل این خاصیت، وجود ترکیب مئرشتین در جوز هندی است که برای سیستم مرکزی اعصاب مفید محسوب می شود.

بی خوابی

جوز هندی برای معده و سیستم گوارشی مفید است

جوز هندی برای سیستم گوارشی مفید است. ضمنا برای برطرف کردن حالت تهوع، استفراغ، بدهضمی، نفخ، گاستریت و اسهال هم می توانید از جوز هندی کمک بگیرید. جوز هندی برای کنترل علائم بیماری کرون نیز سودمند است. جوز هندی به افزایش ترشح انزیم های روده ای کمک می کند و از این رو برای سلامت هاضمه مفید است. همچنین روغن جوز هندی دارای اثر ضدنفخ است.
هر وقت مشکلی در گوارش تان دارید فقط کافیست کمی جوز هندی به سوپ یا غذای آبکی تان اضافه کنید.

پیشگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان

جوز هندی برای سلامت دندان و دهان تان هم سودمند است. خواص ضدباکتریایی جوز هندی باعث شده بتواند باکتری های مضر دهان را به طور موثر نابود کند و به شما کمک کند تا از پوسیدگی دندان های تان پیشگیری کنید. جوز هندی برای جلوگیری و درمان بوی بد دهان هم مفید است. بوی بدن دهان معمولا از گسترش باکتری در دهان ناشی می شود.کمی جوز هندی را آسیاب کرده و با کمی عصاره ی آویشن مخلوط کنید و چند بار در هفته، دندان های تان را با آن مسواک بزنید. برای درمان بوی بد دهان، چند قطره روغن جوز هندی را در لیوانی آب ولرم ترکیب کرده و مانند دهانشویه از آن استفاده کنید.

جوز هندی سلامتی مغز را تأمین می کند

جوز هندی در حفظ قدرت مغز بسیار مفید است. در روم باستان و تمدن های یونانی از جوز هندی به عنوان نوعی داروی تقویت کننده ی مغز استفاده می شده است.ترکیب میریستیسین موجود در جوز هندی با تحریک اعصاب مغز، حافظه را تقویت می کند و قدرت تمرکز را بالا می برد. ضمنا جوز هندی آنزیم هایی را که عامل ابتلا به آلزایمر هستند مهار می کند.
کمی پودر جوز هندی را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و روزی یک بار قبل از خواب بنوشید.

افزایش میل جنسی در مردان

جوز هندی می تواند نیروی جنسی را تقویت کند چون رگها را گشاد کرده و آرام کننده ی عضلات است و اوژنول موجود در آن مسئول این ویژگی جوز هندیست. ضمنا منیزیم و پتاسیم موجود در جوز هندی می توانند مواد مغذی مورد نیاز برای تولید هورمون های جنسی مردانه را تامین کنند.

جوز هندی فشار خون و سیستم گردش خون را تنظیم می کند

علت این خاصیت جوز هندی وجود مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و منگنز است.جوز هندی موجب کارکرد بهتر قلب از طریق گشاد کردن مناسب رگ ها می شود.جوز هندی فشار خون را در زمان استرس پایین نگه می دارد.

مصرف جوز هندی در بارداری

با بررسی منابع مختلف به این نتیجه می رسیم که بهتر است در دوران بارداری مصرف جوز هندی به مقدار بسیار کم انجام شود یا اصلاً مصرف نشود.«پروستاگلاندین» (Prostaglandin) ماده ای است که نقش مهمی در انقباض رحمی در دوران قاعدگی و بارداری ایفا می کند و مصرف زیاد جوز هندی در دوران بارداری می تواند تغییراتی در آن به وجود آورده و احیاناً موجب سقط جنین شود.

خطر سقط جنین به خاطر مصرف زیاد جوز هندی در دوران بارداری با تغییر میزان و عملکرد ماده ای به نام «هالوسینوگنز» در بدن نیز ارتباط دارد.

خواص جوز هندی برای مو و پوست صورت

یکی از مهم ترین تأثیرهای جوز هندی بر روی بهبود پوست صورت است.

جوز هندی ضد میکروب و ضد التهاب است و می تواند در برطرف کردن نقطه های سیاه پوست صورت و آکنه معجزه کند.

هم چنین جوز هندی موجب پرپشت شدن موهای سر می شود.

درمان آکنه

از جوز هندی می توانید برای درمان آکنه که یکی از مهمترین مشکلات پوستی است استفاده کنید. طبیعت آنتی اکسیدانی جوز هندی به مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند که برای داشتن پوستی به دور از جوش و آکنه مهم است. همچنین جوز هندی می تواند از التهاب و تحریک پذیری پوست که در اثر ترکیدن آکنه بوجود می آید کم کند و ضمنا باعث محوتر شدن اسکار به جا مانده از آکنه و جوش شود.

ماسک جوز هندی برای پوست صورت

جوز هندی و عسل طبیعی را به مقدار مساوی باهم مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی نقطه های سیاه صورت و آکنه قرار دهید، سپس آن را با آب ولرم بشویید.

چند قطره شیر را با پودر جوز هندی مخلوط کرده و چند دقیقه روی نقطه های سیاه صورت ماساژ بدهید و سپس صورتتان را بشویید.

منبعی عالی از آنتی اکسیدان های قوی

دانه های کوچک جوز هندی، ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی بسیاری را به بدن می رسانند. ترکیبات آنتی اکسیدانی، از سلول های بدن در مقابل رادیکال های آزاد حفاظت می کنند. رادیکال های آزاد مولکول هایی با الکترون های جفت نشده دارند که با سلول های بدن واکنش می دهند و به آنها آسیب وارد می کنند.

غلبه بر اضطراب و افسردگی

اگر دچار اختلال اضطراب هستید یا افسردگی دارید، جوز هندی می تواند برای تان بسیار عالی باشد. ترکیبات میریستیسین و اِلِمیسین موجود در جوز هندی، تا حدودی آرامشبخش و ضد اضطراب است، چون باعث ترشخ سروتونین و دوپامین در مغز می شود که به بدن در مبارزه با استرس هم کمک می کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شده برای اولین بار خواص بالقوه ی جوز هندی در درمان افسردگی را اعلام کرد.

کمک به سم زدایی بدن

سم زدایی از بدن برای سلامتی اهمیت دارد و جوز هندی از این جهت هم برای شما مفید است چون با بهبود عملکرد کبد، به سم زدایی بدن کمک می کند. جوز هندی می تواند کبد و کلیه ها را از سموم پاکسازی کرده و عملکردشان را هم تقویت کند. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی جوز هندی به فعالسازی آنزیم های کبد که مسئول دفع ترکیبات سمی هستند کمک می کند. همچنین منیزیم موجود در جوز هندی، برای سم زدایی سلول ها مفید است و ضمنا به دفع فلزات سمی از بدن کمک می کند.

یه کاسه جزهندی

عوارض مصرف زیاد جوز هندی

جوزهندی را با احتیاط مصرف کنید، زیرا در سال های اخیر آمار مسمومیت های اتفاقی در اثر مصرف آن افزایش یافته است. مصرف بیش از حد آن می تواند توهم زا باشد یا اثراتی مثل اثر داروهای روان گردان و مخدر را بر روی انسان داشته باشد؛ بسیاری از مردم پس از تجربه ی این حالات، سعی کردند این اثرات روان گردان جوز هندی را به صورت تفریحی باز هم تکرار کنند. متاسفانه، مصرف مقدار زیاد این ادویه می تواند فرایندهای بدن شما را مختل کند، زیرا جوز هندی ادویه ای قوی است که باید به مقدار کم استفاده شود. مصرف بیش ازحد این ادویه می تواند منجر به تشنج، تپش قلب و استفراغ شود، ولی اگر به شیوه ی مناسب، به عنوان ادویه مصرف شود، مزایای آن مشهود است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (145 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (133 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (89 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (60 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (46 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (32 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (31 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (18 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز