کامل ترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی

  یکشنبه، 26 مرداد 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
کامل ترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی
با اصلاح روش تغذیه، می‌توانید دیابت را مهار کنید. تندرستی ارتباطی مستقیم با روش تغذیه دارد. بر اهمیت موضوع تغذیه بسیار تاکید می‌شود. تا جایی که یک خوراک‌شناس مشهور فرانسوی حتی پا فراتر می‌گذارد و می‌گوید: «بگو چه می‌خوری، بگویم کیستی».

بیماری دیابت یا قند یکی از رایج ترین بیماری ها در میان افراد می باشد، کسانی که مبتلا به این بیماری هستند با رژیم درمانی و رعایت اصول تغذیه تا حد زیادی می توانند میزان قند را کنترل کرده و از عوارض آن مصون باشند. به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که بیمار دیابتی بدون آگاهی اقدام به رژیم درمانی کند ممکن است دچار افت یا بالا رفتن میزان قند خون خود شود، به همین علت به این افراد توصیه می شود برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب حتما مطالعه کافی داشته باشند.

رژیم بیماران دیابتی چیست؟

رژیم افراد مبتلا به دیابت یک برنامه غذایی سالم است که به کنترل قندخون کمک می کند. رژیم دیابتی به معنی مصرف غذاهای سالم با مقادیر متوسط در وعده های منظم است. رژیم غذایی برای افراد دیابتی حاوی مواد مغذی و مواد کم چرب و کم کالری می باشد. در این رژیم مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل توصیه می شود. در واقع این رژیم غذایی بهترین برنامه غذایی برای همه افراد می باشد.

تغذیه و دیابت نوع یک

در حالت عادی لوزالمعده بر اساس میزان فعالیت بدنی شما و غذایی که می خورید انسولین بدن شما را تنظیم می کند. از آنجایی که در دیابت نوع ۱ این فرآیند از کار افتاده است، شما باید خود به تنظیم آن بپردازید. به عنوان یک قاعده کلی، تزریق انسولین و فعالیت فیزیکی قند خون را پایین و خوردن غذا آن را بالا می برد.
هدف اصلی شما در برنامه ریزی غذایی در دیابت نوع ۱ ایجاد تعادل میان این ۳ عامل است تا از این راه بتوانید قند خون خود را تا حد امکان نزدیک به مقدار طبیعی نگه دارید. مثلاً شما می توانید قبل از انجام فعالیت ورزشی، به منظور جلوگیری از کاهش قند خون، مقداری غذای حاوی کربوهیدرات مصرف کنید و یا از مقدار انسولین تزریقی خود بکاهید. همچنین می توانیددر مواقعی که می خواهید غذای بیشتری بخورید (مثلاً در مهمانی ها) با افزایش مقدار انسولین خود، مانع از بالا رفتن قند خونتان شوید. به خاطر داشته باشید که تنظیم موارد فوق تنها با اندازه گیری منظم قند خون امکانپذیر است.

تغذیه و دیابت نوع دو

در دیابت نوع ۲ لوزالمعده یا به مقدار لازم انسولین ترشح نمی کند و یا انسولین ترشح شده به خوبی قتدر نیست اعمال خود را در بدن انجام دهد. در حالت طبیعی انسولین خون در مرحله اول ابتدا به مقدار زیادی بالا می رود تا قند خون بعد از غذا را کنترل کند و سپس پایین آمده، در یک حد متعادل باقی می ماند تا غلظت پایه انسولین در بین وعده های غذا حفظ گردد. در دیابت نوع ۲ مرحله اول ترشح انسولین شدیداً مختل می شود. بنابراین ممکن است شما در مصرف بعضی غذاها خصوصاً غذاهای حاوی کربوهیدرات محدودیت داشته باشید. برای آگاهی از اینکه کدام غذاها بیشتر قند خونتان را بالا می برد، بهترین راه اندازی گیری قند خون ۲-۱ ساعت بعد از مصرف غذا است.

به طور کلی در دیابت نوع ۲ اهداف داشتن رژیم غذایی مناسب شامل کم کردن مقدار کالری مصرفی روزانه، کاهش وزن و پایین آوردن قند، چربی و فشار خون در صورت وجود می باشد. داشتن فعالیت ورزشی مرتب نیز کمک بسیار زیادی در رسیدن به اهداف بالا می کند.
اقدام اصلی جهت رسیدن به اهداف فوق، کاهش میزان مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها (خصوصاً چربی های حیوانی و گیاهی جامد) می باشد. همچنین بهتر است مصرف غذا به جای آنکه محدود به وعده های اصلی (صبحانه، نهار و شام) و آن هم به مقدار زیاد باشد، به دفعات بیشتر ولی به مقدار کمتر صورت بگیرد. در اینجا نیز مانند دیابت نوع ۱ مصرف میان وعده ها می تواند بسیار کمک کننده باشد. البته در افراد دیابتی نوع ۲ که انسولین با قرص دریافت نمی کنند، مصرف سر وقت وعده های غذایی و میان وعده ها و نیز ثابت بودن ترکیب و مقدار غذا نسبت به افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ از اهمیت کمتری برخوردار است.

همانطور که می دانید، یکی از اهداف مهم تغذیه صحیح در دیابت نوع ۲، کاهش وزن می باشد. افزایش وزن یکی از مهمترین عوامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع ۲ است، به طوری که امروزه با افزایش میزان چاقی در سنین پایین تر، بروز دیابت نوع ۲ در جوانان و حتی نوجوانان افزایش چشمگیری داشته است. شما مش توانید برای آگاهی از وضعیت کنونی وزن خود از “شاخص جرم بدن” یا “BMI” استفاده کنید.

فهمیدن غذاهای مفید در تغذیه دیابتی ها می تواند سخت باشد. هدف اصلی رژیم غذایی این افراد حفظ سطح قند خون است. با این حال، خوردن غذاهایی که به جلوگیری از مشکلات دیابت مانند بیماری های قلبی کمک می کنند نیز مهم است. در این مطلب لیستی از بهترین غذاها را برای بیماران دیابتی های نوع 1 و نوع 2 ارائه دادیم.

سیر در تغذیه دیابتی ها

سیر یک گیاه خوش مزه با فواید قابل توجه برای سلامتی بدن است. مطالعات متعددی نشان داده اند که سیر می تواند التهاب، قند خون و کلسترول LDL را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. همچنین ممکن است در کاهش فشار خون بسیار موثر باشد. در یک مطالعه، افراد با فشار خون بالا کنترل نشده که به مدت ۱۲ هفته سیر مصرف کردند به طور میانگین یک کاهش ۱۰ نقطه ای در فشار خون تجربه کردند.

سیر به کاهش قند خون، التهاب، کلسترول LDL و فشار خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

زردچوبه در تغذیه دیابتی ها

زرد چوبه یک ادویه با فواید سلامتی بسیار است. ترکیبات فعال آن،curcumin (ماده رنگی زردچوبه) می توانند التهاب و سطح قند خون را کاهش دهند در حالی که خطر بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد. اما به نظر می رسد که curcumin برای سلامت کلیه در بیماران دیابتی مفید است. این خاصیت مهم است چرا که دیابت یکی از علل عمده بیماری های کلیه می باشد. متاسفانه، curcumin به تنهایی خوب جذب نمی شود. دقت کنید که زرد چوبه با piperine (ماده قلیایی که در فلفل سیاه یافت می شود) مصرف کنید تا میزان جذب آن تا 2000 درصد افزایش یابد.

زردچوبه حاوی curcumin است که سطح قند خون و التهاب را کاهش می دهد، در حالی که از بیماری های قلبی و کلیه محافظت می کند.

پروتئین های سالم در تغذیه دیابتی ها

از بین منابع غنی از پروتئین، بهترین انتخاب برای بیماران دیابتی گوشت های حاوی چربی اشباع (دنبه) کمتر مانند ماهی و انواع پرندگان و مغزهای بدون نمک مانند گردو، بادام، فندق و… می باشد، اما شما می توانید از گوشت های دارای چربی بیشتر نیز برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی استفاده کنید. مصرف گوشت دام ها نیز، حداکثر دوبار در هفته بلامانع است. علاوه بر این بهتر است مصرف گوشت های چرخ شده را به دلیل میزان چربی زیاد موجود در آن به حداقل برسانید.

ماهی در تغذیه دیابتی ها

یکی از علل مرگ و میر در بیماران مبتلا به دیابت، ابتلا به ناراحتی های قلبی و عروقی است. تحقیقات نشان داده است که مصرف یک یا دو بار ماهی در هفته می تواند احتمال عوارض قلبی و عروقی دیابت را حداقل ۴۰ درصد کاهش داده و علاوه بر این امگا۳ موجود در این منابع می تواند احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد و همینطور مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی پایین می آورد.

سبزیجات خام، پخته یا کبابی

این خوراکی ها به غذای شما طعم، رنگ و قوت می دهند. سبزیجات خوش طعم و کم کربوهیدرات مانند قارچ، پیاز، بادنجان، گوجه، کلم پیچ و کدو غذای مناسب برای دیابتی ها هستند. این سبزیجات را همراه با چاشنی هایی مانند سس های کم چرب، حُمُص، سس گواکاموله و سالسا میل کنید؛ یا آنها را همراه با ادویه جاتی مانند رزماری، فلفل قرمز یا سیر کباب کنید.

غلات کامل و غذاهای سرشار از فیبر

برای جلوگیری از پرخوری و انتخاب غذاهای اشتباه، تا می توانید این خوراکی را در رژیم غذایی تان جا دهید. حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس را فراموش نکنید. می توانید لوبیا و ذرت را همراه سالاد میل کنید. این غذاها کربوهیدرات دارند اما طعم خاص آنها باعث می شود شما از غذایتان لذت بیشتری ببرید.

نوشیدنی های خوش طعمِ کم کالری

نوشیدن آب همیشه مفید است اما آب، به همراه میوه ها و سبزیجات رنگ و لعاب بیشتری دارد. می توانید تکه های لیمو یا خیار یا تکه های یخ زده ی میوه ها را به آب تان اضافه کنید. اگر اهل نوشیدن چای داغ نیستید، چای سرد را همراه با لیمو یا چوب دارچین امتحان کنید. این نوشیدنی ها علاوه بر اینکه کربوهیدرات کمی دارند، باعث می شوند شما احساس سیری کنید و میل به غذا نداشته باشید.

غذاهایی که قندخون را کنترل می کنند

کنترل سطح قندخون در یک رژیم دیابتی حیاتی است و این کار با اضافه کردن موادی مانند دارچین، کلم پیچ، آووکادو، توت ترس، تخم مرغ و قهوه امکان پذیر است.

  • دارچین: برخی مطالعات متوجه شده اند که مصرف منظم دارچین می تواند سطح قندخون و کلسترول را به میزان زیادی کاهش دهد و آن را به یک ماده مناسب برای رژیم دیابتی تبدیل می کند.
  • تخم مرغ: تخم مرغ دارای اندیس گلیسمی صفر است که به این معناست که اثر بسیار کمی روی قندخون دارد. همچنین کلستول در تخم مرغ وجود دارد، بنابراین باید آن را به میزان کم در رژیم دیابتی مصرف کرد.
  • آووکادو: این میوه خوشمزه سرشار از چربی غیراشباع است و برای کاهش حساسیت انسولین شهرت دارد که به بیماران دیابت نوع ۲ کمک می کند تا عملکرد نرمال تری داشته باشند.
  • توت ترش: برخلاف توت های معمول، توت ترش بیوفلاوونوید و آنتوسیانین است که هر دو می توانند فعالیت متابولیک را بهبود بخشیده و قندخون را کنترل کنند.

غذاهایی که سطح قندخون را بالا می برند

برخی غذاها به سرعت سطح قندخون شما را بالا می برند و باید در رژیم دیابتی از آنها پرهیز شود. این غذاها عبارتند از، نان سفید، فست فود، گوشت قرمز، شیر کامل، سودا، برنج سفید و میوه ها.

  • نان سفید: ساده ترین کربوهیدرات است که ارزش غذایی بسیار کمی دارد اما کربوهیدرات آن به راحتی شکسته شده و قندخون را به سرعت افزایش می دهد.
  • شیر کامل: این نوع از شیر سرشار از چربی های اشباع شده است که حساسیت انسولین را افزایش داده و سطح کلسترول را بالا می برد که این دو مورد از مواردی هستند که باید در رژیم دیابتی از آنها پرهیز شود.
  • گوشت قرمز: بیکن ممکن است یکی از غذاهای مودرعلاقه شما باشد اما گوشت قرمز سرشار از چربی اشباع شده است که می تواند به انسداد رگ ها و مشکلات قلبی وعروقی و همچنین افزایش حساسیت انسولین منجر شود.
  • فست فود: در غذاهای فست فود، راحتی می تواند باعث مرگ شود زیرا برگرها و سیب زمینی سرخ شده سرشار از سدیم و چربی اشباع شده و همچنین کالری هستند که اهداف رژیم شما را نابود کرده و باعث افزایش ناگهانی قندخون شما می شوند.
  • سودا: نوشیدنی های پر قند مانند سودا و دیگر نوشیدنی های این چنینی مانند الکل، می تواند باعث افزایش ناگهانی قندخون و رسوب چربی شود. افرادی که به طور مرتب سودا می نوشند با احتمال 25٪ بیشتر از دیگر دیابت می گیرند و یا مشکلاتی در رژیم دیابتی خود پیدا می کنند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (166 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (152 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (133 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (83 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (83 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (73 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (69 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (61 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (59 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (51 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 6 شهریور 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 6 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 6 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی شخصی بهروز تابانی رقیب هادی چوپان + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
خادمیاران شهرداری مرند به صف شدند / پای دل در مسیر دلدادگی
آش نذری اربعین ملکانی‌ها قسمت چینی‌های چشم بادامی شد + عکس
پارا تکواندوکار جوان مرندی از پارا المپیک پاریس می‌گویند: برایم دعا کنید
1 کشته و 4 مصدوم بر اثر واژگونی سمند در جاده اهر قره درویش
آشنایی با زنوزق، ماسوله خطه آذربایجان + تصاویر
بیوگرافی و زندگی خصوصی متین ستوده، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ: آقایی با من تماس گرفت و گفت من درباره چهره شما نظر دادم!
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی